Re: Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd
Nä Gunnar,det tror jag faktiskt inte de e.
Jag har ju skummat igenom ett gäng olika stärkare vid det här laget å rent generellt taget kan man nog säga att ju fler steg desto mer invecklat blir det att bibehålla de kvaliteter som VI annars som lite äldre i sammanhanget sätter pris på. Men mer än så anser jag iaf att många gånger behövs det inte en triljon gainsteg för att få fram vettig ton.
En sak kan jag skriva under på å det e att en Triumph i originalutförande e mkt mkt "platt" i det den gör i leadkanalerna...å för folk "som oss" e ju det snarast en egenskap som lockar till skratt mer än ngt annat.
Jag menar,här sitter många av oss å jagar de sista ounce av headroom vi kan...anslagsdynamik ,crunch å dist egenskaper,strängseparation osv osv...åsså finns det folk som faktiskt på fullt allvar VILL HA förstärkare som e "plattland". Folk som VILL HA rörisar som låter som tre tjackpåtända grävlingar som låter som de håller på med det igelkottar gör försiktigt i grupp!
Jag antar att vad jag försöker säga e att jag kanske e för gammal för att fatta? Kan mkt väl vara...men samtidigt e det ju alltid kul att lära ngt nytt.
Enl ovan har jag ju varit nere med näsan i ngr av de där "dramigåthelvetemellantvåbrädorsatanigatanjössesjävlar" gain maskinerna. Allt från Engl till Laneys svar ...till Labogas hi-gain varianter till Mesas...osv osv osv fram till Peaveys olika alternativ.
Tar vi det som e billigt å tillgängligt idag i form av Valveking serien tycker jag iofs inte det e ngt dåligt utgångsmaterial. Man kan göra MYCKET kul med en billig VK!! Det e ett som e säkert,men original...vad fan gör man med en OEM Valveking? Vad e den bra till? Prowler...samma..
Båda ser JAG som ett vettigt å billigt utgångsmaterial att skapa ngt eget av mer än ngt annat. Kais Prowler tex har du ju hört i aktion...å den förändrades mkt av lite enkla ingrepp.
5150 i sin tur har väl sina anhängare iofs men även detta e ju i grunden tänkt som ren distmaskin,men för all del...ta en Powerball...e ju inte riktigt som vi ser det med rörförstärkare kan man lugnt säga min vän.
Nu BLIR det mkt svårare att skapa ngt som låter vettigt på tre kanaler än på en...det inser även jag, men samtidigt...man kan försöka iaf,å alltid lär man sig nått. Som tex anledningen till denna posten.
Jag har ju labbat med detta lite rent praktiskt nu å ptja...finns naturligtvis fler variabler att kasta runt i smeten,typ B+,men jag får nog säga att detta med kaskad/seriekoppling av anoderna e nog inte riiiiiiiiiiktigt "vår" grej.
Eller om jag säger såhär....det finns sannolikt mkt goda anledningar till varför vi som tex frekventerar rörforat här designar våra stärkare inom vissa ramar.
Som du vet har jag ju byggt en gammal brödrost för en tid sedan. Halvklassiskt uppbyggd enkanalare,å i MITT tycke behöver den inte mer. Ingen loop,inga reverb eller annat krafs. En BRA 3 stegad kanal. Färdigt där,å den låter i sig så mkt rocknroll som ngt kan göra i min mening. Fjädrar,gott headroom,distar snyggt osv osv.
Det här med Triumphen e i jämförelse en annan värld,å kanske e det så att många av oss som läser å delar här på forat kan ha glädje av att lära oss mer av det som vi kanske INTE alltid använder varje gång vi fixar till ngt efter eget,eller efter forats,huvud.
Som utmaning sett e Triumphen i egenskap av en 3 kanalare inte helt lätt att tas med. Eller..ja...det beror ju på hur man ser det förståss.
Jobbat vidare med den lite idag å får nog säga att jag tycker den tar små steg framåt för varje gång. Idag lattjade jag vidare med de gridstoppers jag installerat till 2a steget för clean samt den kondning jag installerat över. Vidare även med katodavkopplingen samt med PI;ns signalkondningar ut såväl som in.
Den går nu renare,snyggare samt med mer headroom.
Sista steget,det efter loopen.lattja jag lite med katodmotstånd på i ambition att just "värma till" tonen i förstärkaren lite. Ptja..vart väl iaf ett fall framåt så långt. Får se var det slutar.(E ju ena halvan av den ECC81a som sitter i dessa maskiner)
Clean å crunch funkar som de e nu,men kan alltid bli bättre naturligtvis. Ultra i sin tur? Ja du Gunnar...fan vet. Jag tror helt enkelt jag e för okunnig på vilka krav som skall ställas. Får be om hjälp där vad det lider.