View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 08:21

Reply to topic  [ 29 posts ] 
Tips rör classic 30=Bytt rör o modifierad av tette 
Author Message

Post Tips rör classic 30=Bytt rör o modifierad av tette
Jag skulle vilja ha lite tips på nya rör till min förstärkare.
De rören jag beställde sist från usa var jag inte alls nöjd med. Blev distat orent ljud.
KraV är att det skall vara ett rent varmt ljud.
Jag kommer antagligen att köra mycket ackegura i den.

Det är en Peavey classic 30.

Last edited by andipandi on 21 Jan 2012, 07:59, edited 2 times in total.

30 Nov 2011, 19:39
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tips om rör till classic 30
andipandi wrote:
Jag skulle vilja ha lite tips på nya rör till min förstärkare.
De rören jag beställde sist från usa var jag inte alls nöjd med. Blev distat orent ljud.
KraV är att det skall vara ett rent varmt ljud.
Jag kommer antagligen att köra mycket ackegura i den.

Det är en Peavey classic 30.

Hej Andy!

1. Det hade varit bra o veta vad o vilka rör du bytte senast?

2. Jag vill mena du har för stor tro på hur mycket rörbyten gör, eller som jag brukar säga: byta EN konding eller motstånd, gör mer än byta till olika rör med samma benämning.

30 Nov 2011, 20:30
Profile

Jo.. Först hade jag tube amp doctor el84 som strulade typ glapp sprakande. elektroharmonix 12ax7eh 2st... och 1 st 12 ax7lps. de små är olika sorter?

Jag bytade till J J el844 och Ecc 83s. När jag spelar nu distar det. MKT mer än tidigare. Och tycker ljudet inte kommer fram när jag spelar.Dämpar och distar hm. Svårt att beskriva.
Jag vill ha rent ljud.

30 Nov 2011, 21:33
Profile ICQ YIM WWW

Det var 1st ECC 832. 2stECC83S. Vet inte varför det är olika eller om det spelar någon roll i vilken ordning de sitter...

30 Nov 2011, 21:37
Profile ICQ YIM WWW

andipandi wrote:
Jo.. Först hade jag tube amp doctor el84 som strulade typ glapp sprakande. elektroharmonix 12ax7eh 2st... och 1 st 12 ax7lps. de små är olika sorter?

Jag bytade till J J el844 och Ecc 83s. När jag spelar nu distar det. MKT mer än tidigare. Och tycker ljudet inte kommer fram när jag spelar.Dämpar och distar hm. Svårt att beskriva.
Jag vill ha rent ljud.

Nu är varken tube amp doctor eller elektroharmonix en fabrik där rör tillverkas, tube amp doctor köper in rör från dom 4-5 tillverkare som finns och sätter sitt märke på dom.

Utan helt 100% veta så har jag för mig Peavy använder Sovtek rör, och med det i tanken så har du valt "fel" rör, då både JJ och EH ger lite högre gain.

Pröva 7551 istället så kommer du få lägre gain, köp ett o sätt i första läget

30 Nov 2011, 22:45
Profile

andipandi wrote:
Det var 1st ECC 832. 2stECC83S. Vet inte varför det är olika eller om det spelar någon roll i vilken ordning de sitter...

I ett ECC832 (12DW7) är den ena halvan ett (halvt) ECC83 (12AX7) och den andra är ett (halvt) ECC82 (12AU7). Jag har ett som fasvändare i min Fender Hotrod Deluxe för att tämja gainen en aning. Du borde med andra ord få mindre gain. EL84 har jag ingen erfarenhet av.

När jag pluggat in en acke låter det vasst och äckligt - det spelar nog ingen roll vilka rör som sitter i stärkaren. Är det med din acke som du får det beskrivna ljudet?

/R

30 Nov 2011, 23:08
Profile

Nej det spelar ingen roll vilken gitarr jag pluggar in. Spelar det någon roll i vilken ordning de sitter? Jag har tre varav en skiljer sig från de andra.

01 Dec 2011, 06:43
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:
andipandi wrote:

Jag vill ha rent ljud.

Nu är varken tube amp doctor eller elektroharmonix en fabrik där rör tillverkas, tube amp doctor köper in rör från dom 4-5 tillverkare som finns och sätter sitt märke på dom.

Utan helt 100% veta så har jag för mig Peavy använder Sovtek rör, och med det i tanken så har du valt "fel" rör, då både JJ och EH ger lite högre gain.

Menar du el 84 de långa rören? 7551 sovtek rör .. ?

Klartext för mig som inte fattar.
jag ska ha 4 st el 84. Och 3 st 12 ax7.
Visa vilka som är lämpliga för min förstärkare.

tänkte beställa här.
http://www.thomann.de/se/sovtek.html
Mkt tacksam mvh Andipandi

01 Dec 2011, 07:03
Profile ICQ YIM WWW

Quote:

Kastat om siffrorna? 5751 funkar fint om man vill tämja stärkaren lite.

01 Dec 2011, 08:51
Profile

Är det sovtek 5751? Är det el84 dom ersätter?
Och Funkar sovtek 5751 tillsammans med sovtek 12ax7....?

01 Dec 2011, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

andipandi wrote:
Är det sovtek 5751? Är det el84 dom ersätter?
Och Funkar sovtek 5751 tillsammans med sovtek 12ax7....?

Amp Healer menar nog att du byter ut 'det första' (V1) ECC83 (samma som 12AX7) röret mot ett 5751-rör då det ger något mindre gain.

One of Stevie Ray Vaughn’s favorite tubes was the 5751 preamp tube. With 30% less amplification than a 12AX7, but 100% interchangeable, an amp using the 5751 preamp tube creates a creamier and smoother tone than with a 12AX7. If your amp has too much gain, the 5751 is the perfect choice to "calm" the amp down and get more break-up without all the volume.

http://www.tubedepot.com/5751.html

Du kan även prova ett ECC81 (12AT7). Det ger mindre gain är ECC83 och något mindre än 5751.

Hur distat och orent ljud har du i försärkaren? Är det så mycket att det kan vara något annat fel än rören eller är det mer 'finlir'? Eller passar förstärkaren helt enkelt inte dina preferenser? Min erfarenhet (har som sagt ingen erfarenhet av EL84or) är att det finns skillnader mellan rör och fabrikat men de är inte dramatiska.

/R

01 Dec 2011, 18:57
Profile

Kanske inte helt relevant i sammanhanget, men jag provade att slänga in JJ:s EL84:or i en Classic 30 och de var sanslöst heta relativt orginalrören, blev tvungen att installera Bias-pot för att komma ner på jorden.

01 Dec 2011, 19:38
Profile

Svullo wrote:
Kanske inte helt relevant i sammanhanget, men jag provade att slänga in JJ:s EL84:or i en Classic 30 och de var sanslöst heta relativt orginalrören, blev tvungen att installera Bias-pot för att komma ner på jorden.

Fast det har inte med vilket märke på rör du använde, utan graderingen på rören du satt in.

01 Dec 2011, 19:41
Profile

Jag har lånat en gammal transistor peavey 30watt som låter bättre än min 30 watts rörförstärkare. Renare och varmare ton.

Den j-ävla förstärkaren har strulat från dag ett när jag köpte den på halmens i hbg av en idiot. De har strulat och vänt mig ryggen och sagt att alla peavey classic 30 skramlar och inget som man kan göra något åt. Kul att höra när man lagt 6000kr. hm...

Det är därför jag vill ha hjälp med att köpa rätt rör till förstärkaren ännu en gång av någon som kan. Har inte råd att lämna in den..

Jag tänker inte använda mina gamla rör.

01 Dec 2011, 20:31
Profile ICQ YIM WWW

Är jag dum nu men är inte stärkaren gjord för lite spräck och inte ren rent. När jag ser på kretsen känns det som det inte finns en möjlighet till att det skulle bli ren rent av två rörsteg fullt avkopplade. Och nu pratar jag enbart om preampen.........

01 Dec 2011, 20:43
Profile

Tubis wrote:
Är jag dum nu men är inte stärkaren gjord för lite spräck och inte ren rent. När jag ser på kretsen känns det som det inte finns en möjlighet till att det skulle bli ren rent av två rörsteg fullt avkopplade. Och nu pratar jag enbart om preampen.........

Mja, det är nog en definitions fråga, I Andys fall så blir det nog inte rent nog om han lirar ackegura i den.
Men vi som lirar typ rock/blues så är den ren nog. ;)

01 Dec 2011, 20:59
Profile

"Rent nog" låter bra för mig.

Jag kör inte bara ackustiskt i den.

Men det ska inte bli distat bara man skruvar upp ljudet på knappt halva.

02 Dec 2011, 08:14
Profile ICQ YIM WWW

Dessutom är det blues vi kör med.
Jag kommer att köra munspel i förstärkaren med. Elgura, ackegura.
Jag vill bara ha nya rör som låter bra.
Förväntar mig ingen sensation med "nya rör".
Det ska passa och funka till min förstärkare :wink:

02 Dec 2011, 08:24
Profile ICQ YIM WWW

Då jag hade en classic 30 (tweed) så bytte jag första röret i försteget till ett med lägre gain (förmodligen 12AT7) och det blev bättre enligt mitt tycke. Hade även extralådan (1x12) till den och skiftade element emellan dem då sheffield elementet i extralådan lät bättre än högtalaren i stärkaren. Rätt hyfsat ljud i den stärkaren, men för lite headroom och volym för att vara 4st. EL84 så jag tröttnade på den.

02 Dec 2011, 10:29
Profile

andipandi wrote:
"Rent nog" låter bra för mig.

Jag kör inte bara ackustiskt i den.

Men det ska inte bli distat bara man skruvar upp ljudet på knappt halva.

Jag tycker det låter som om du har fel förstärkare, om jag ska vara ärlig. Många 30-wattare, och kanske just Classic 30, börjar dista innan volymratten står på kl 12. Vet inte om du menar pre eller post ratten, dock. Om du garanterat ska ha en ren förstärkare på rep eller gigvolym, finns det bättre alternativ, och det måste inte vara så att det handlar om mer watt. Min 20W 2061X marshall klon låter högre än en Classic 30 innan den börjar dista.

En klassiker som verkar passa dina behov är väl Fender Twin eller Super reverb. Den dåligt beryktade red knob Twinnen har ju en bra ren kanal, även om man lämnar distkanalen i glömska. Kan hittas billiga ibland.

02 Dec 2011, 10:42
Profile WWW

kjelle wrote:
Jag tycker det låter som om du har fel förstärkare, om jag ska vara ärlig. En klassiker som verkar passa dina behov är väl Fender Twin eller Super reverb. Den dåligt beryktade red knob Twinnen har ju en bra ren kanal, även om man lämnar distkanalen i glömska. Kan hittas billiga ibland.

Fender Blues DeLuxe/DeVille eller HotRod DeLuxe/DeVille borde också funka.

02 Dec 2011, 10:51
Profile

Amp Healer wrote:
Tubis wrote:

Mja, det är nog en definitions fråga, I Andys fall så blir det nog inte rent nog om han lirar ackegura i den.
Men vi som lirar typ rock/blues så är den ren nog. ;)
Därav skriver jag ren rent och inte bara rent. Med elgura upplever man ju det inte så distat för gurans ljud i sig maskerar detta ganska bra och det låter mer som en annan ton bara. Men när vi får lite mer finakustik in i apparaten så hört man mer av detta. Och det är ju långt ifrån hifi med den kopplingen så att säga. Med den preampen och med ett sådant slutsteg så får man nog ganska bra med dist med hifi mått mätt. Och då låter det förmodligen ganska distat med acke om man vill sitta och lira fin fint truddelilutt. :lol:

02 Dec 2011, 20:26
Profile

Men hur optimalt är det att köra Classic 30 i dom applikationerna, ackegura? Det finns ju förstärkare ämnade för detta... Med dom kompromisserna man får göra så låter väl allt mer eller mindre skit? :?:

02 Dec 2011, 20:48
Profile

Marko wrote:
Men hur optimalt är det att köra Classic 30 i dom applikationerna, ackegura? Det finns ju förstärkare ämnade för detta... Med dom kompromisserna man får göra så låter väl allt mer eller mindre skit? :?:

Du har rätt.
Det optimala är nog att ha en förstärkare till varje ljud man vill ha.

02 Dec 2011, 21:47
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:
Svullo wrote:

Fast det har inte med vilket märke på rör du använde, utan graderingen på rören du satt in.

Ja självfallet, men jag hade alltså beställt rör med gradering som skulle motsvara original, åtminstone som jag minns det... Kan vara att jag minns fel, eller fick fel rör. Jag nämnde det mest ifall det möjligen är ett känt fenomen att JJ är lite hetare än andra rent generellt??? Men det borde man förståss ha hört talas om.

07 Dec 2011, 13:06
Profile

Nu är min förstärkare fixad.. Efter mycket om och men och huvudbry...

Efter jag startade denna tråden fick jag ett PM av tette och att han kunde modifiera om min stärkare precis efter mina önskemål.
Det blev verkligen en överraskning när jag fick tillbaka min classic 30 förstärkare :)... Vilket ljud. Rent och kraftfullt precis som jag ville ha. Blev till och med bra när jag plugga in ackeguran.

Jag kan varmt rekomendera TETTE här på ljudbojen. Riktigt duktig och noggrann.. Det var inte dyrt heller... Förutom bussgods hutlösa priser:(...

18 Jan 2012, 19:23
Profile ICQ YIM WWW

andipandi wrote:
Nu är min förstärkare fixad.. Efter mycket om och men och huvudbry...

Efter jag startade denna tråden fick jag ett PM av tette och att han kunde modifiera om min stärkare precis efter mina önskemål.
Det blev verkligen en överraskning när jag fick tillbaka min classic 30 förstärkare :)... Vilket ljud. Rent och kraftfullt precis som jag ville ha. Blev till och med bra när jag plugga in ackeguran.

Jag kan varmt rekomendera TETTE här på ljudbojen. Riktigt duktig och noggrann.. Det var inte dyrt heller... Förutom bussgods hutlösa priser:(...

Vad gjorde han med förtärkaren? :roll:

/R

18 Jan 2012, 21:37
Profile

Post Re: Tips rör classic 30 = Har bytt rör och modifierad av tet
Hej Renegade...
Jag vet inte exakt hur han gjort, det är mindre intressant för mig.
Men slutresultatet är imponerande.

Materiallista bland annat

4 st match. slutrör 6N14N-EB
2 st Philips ECC83
Mullard ECC 81
2 st 47uF/350V Panasonic
1 st F&T 20uF/500V
3 st K40-Y russian mil.
3 st silver mica 220pF/500pF
1st trimpot 4,7K
1 st mil. spec. skärmkåpa för V1
3 st div effektmotstånd keramiska effekt
div. övrigt , småelektr., motstånd mm.

Och nu även möjlighet att justera bias.

21 Jan 2012, 07:55
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tips rör classic 30=Bytt rör o modifierad av tette
Materiallistan ovan berättar i viss mån vad jag gjort med förstärkaren . Kan tillägga att jag byggde om till katodbias , vilket
hjälpte till att få stärkaren att " sjunga" mycket snyggt . De ryska slutrören 6N14N-EB är enl. min mening mycket bra ljudmässigt och lär vara tåliga med bra "livslängd" jämförelsevis. Som kopplingskond. använder jag ofta ... på vissa ställen ( om plats finnes) mil.spec. ryska k40-Y som också fått lovord t.ex. bland hi-fi folk i USA.
Jag provar/använder också kolfilm- , någon gång kolmassa -motstånd , på vissa ställen , då jag tycker de kan bidra till ett
lite varmare , mjukare ljud än om man bara kör metallfilm/metalloxid helt och hållet .

21 Jan 2012, 14:37
Profile WWW
Reply to topic   [ 29 posts ]