Botox wrote:
Min point är att logiken saknas fullständigt och för att förtydlia mitt resonemang så var det väl japanerna som byggde strator under 80-talets början i en kvalitet som fick jänkarna att tappa hakan. Lik förbenat så verkar dessa otroliga instrument aldrig få kvala in på vintagemarknaden. Logiskt? Not!
Det är mest i Sverige de inte kvalar in på den listan.
Japansk vintage är eftertraktad och har stigit mycket i pris (ungefär i takt med amerikanskt 50-60-tal, vilket innebär neråt senaste åren förstås

).
Om man får välja mellan en Greco gjord av honduras och braz och en ny Gibson Custom shop så är valet i stort givet.
Lägg där till de 30 år som Grecon har åldrats så är man hemma.
Men, oavsett land och namn så är instrument fortfarande instrument.
Jag köpte en ca 20 år gammal AV57 Strata av Henri här på forumet och det är utan tvivel en av de bästa strator jag
någonsin spelat på. otrolig ton och så ruggigt bra ljud i de där finska mickarna som sitter i.
Ett tag så hade jag en 63'a Strata och en Tokai Springy Sound bredvid varandra i soffan.
Började med 63'an och efter 5 minuter så var jag trött på stumt trä och tog fram Springyn istället.
Jag har spelat på en 54'a Strata som var så död att min gammelmormor rör sig mer i sin grav.
Jag har provat Tribal tech's 66'a Tele som är ruggigt bra.
Nä, kvaliteten är upp och ner på alla gitarer men det man kan säga är att den generella byggkvaliteten är
bättre på äldre Fender och Gibson än nya. Samma sak med gamla japaner, de har bättre generell byggkvalitet.
Men det gör egentligen ingenting för en bra Mexiko-strata är inte sämre än en bra Tokai eller 65'a osv....
Det jag har lärt mig av att spela så förbannat många gitarrer är två saker: bra gitarrer är bra oavsett och att kvaliteten är endast en fråga om jämnhet i produktion, dvs man har haft bra trä tillgängligt och inte bara får in en lyckoträff då och då.