| Author |
Message |
|
Flowerhill
|
 En iaktagelse ang. antal Pållar på Bojen..
Reflekterade i säljes raderna att det är väldigt många LP till salu just nu.. företrädesvis Gibson, och överkomliga i pris dessutom.. Vadan detta??? Är det fler än jag som sett/ser denna trend?? Varför?? och väntar vi lite till så lär det bli köp läge 
_________________ I`m old enough to choose my toys..
|
| 27 Dec 2011, 17:23 |
|
 |
|
K-G
|
 Re: En iaktagelse ang. antal Pållar på Bojen..
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 27 Dec 2011, 17:31 |
|
 |
|
Flukather
|
Dom har insett att LP är snygga att titta på men that's it? 
|
| 27 Dec 2011, 17:39 |
|
 |
|
Jean
|
alla har vi väl gjort misstaget o köpa en gibson nångång men man lär sig förhoppningsvis
|
| 27 Dec 2011, 18:14 |
|
 |
|
Mmannen
|
).
Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 12:11, edited 1 time in total.
|
| 27 Dec 2011, 19:56 |
|
 |
|
Flowerhill
|
K-G wrote: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=67379 Oj, det borde jag sett.. Men det bekräftar ju det jag sett!  och jag som nyligen själv köpt en gibson goldtop.. Man kanske skulle väntat ut lite...
_________________ I`m old enough to choose my toys..
|
| 27 Dec 2011, 20:43 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jean wrote: alla har vi väl gjort misstaget o köpa en gibson nångång men man lär sig förhoppningsvis Hur många Gibson LP har Du ägt då? Innan du lärde dig?
| 27 Dec 2011, 21:36 |
|
 |
|
Jean
|
Mike Leaf wrote:
Hur många Gibson LP har Du ägt då? Innan du lärde dig?
två
|
| 27 Dec 2011, 21:52 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Marknaden är dålig helt enkelt och det gäller ju inte bara Gibson utan även PRS går få för vettiga pengar och Fenderstrator går ju få för några få tusenlappar. Sen tror jag att en bidragande faktor är att många företag har valt att lansera budgetserier och en del köper väl hellre en billigare gitarr ny än en i många fall bättre beggad gitarr av samma märke för samma pengar. Ska man se till märken som går för löjligt låga priser just nu så tycker jag det verkar vara Ibanez som slumpas bort mest. Att det sedan uppfattas som att pållar tar över på säljessidan här på bojen så beror det nog på att det normalt sett ligger ute 100 teles och strator på varje LP Det är väl bara att tacka och ta emot när tillfälle till fynd ges!
|
| 27 Dec 2011, 22:08 |
|
 |
|
K-G
|
 "Dåren lär ingenting av visa män, visa män lär mycket av dårar..." 
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 27 Dec 2011, 23:18 |
|
 |
|
Walain
|
Tror att den här tendensen bara kommer att öka, det är ju så billigt (relativt) med nya bra gitarrer nuförtiden.. Fick ju dumpa priset på min highway one strata till 4 k för att få den såld..
Som lp traditional bigsby jag köpte för 12 k ny i höstas, vad ska den kosta beggad? 8-9 k? Det är ju en svinbra les paul standard liksom, hur låga kan priserna bli?
Bra för köparen i alla fall. Tror helt enkelt att man får börja tänka i termer av att man faktiskt köper något för att behålla det, och inte för att sälja det vidare utan någon större förlust.
|
| 28 Dec 2011, 13:21 |
|
 |
|
laros
|
Det går upp och det går ner som med alla andra gitarrer!
Just nu är det svårt att sälja något vare sig det står Gibson eller Fender, Suhr Tyler Ibanez..
Extrasvårt blir det ju om det står faded, worn, traditional osv..
Inget fel på Gibson annars...
|
| 28 Dec 2011, 13:58 |
|
 |
|
Walain
|
laros wrote: Det går upp och det går ner som med alla andra gitarrer!
Just nu är det svårt att sälja något vare sig det står Gibson eller Fender, Suhr Tyler Ibanez..
Inget fel på Gibson annars... Traditional är ju dock ingen snik-serie, det är ju den varianten av lp standard som inte är "förnyad" med urfräst kropp, konstiga jack och såna saker, som de införde på lp standard efter 2008.. Det är ju en standard fast i mer traditionell bemärkelse än den som nu heter standard. Jag kan väl dock tänka mig att de som nu säljs med "baked maple" greppbräda kanske blir mer svårsålda än övriga..
|
| 28 Dec 2011, 14:02 |
|
 |
|
laros
|
Walain wrote: laros wrote: Det går upp och det går ner som med alla andra gitarrer!
Inget fel på Gibson annars... Traditional är ju dock ingen snik-serie, det är ju den varianten av lp standard som inte är "förnyad" med urfräst kropp, konstiga jack och såna saker, som de införde på lp standard efter 2008.. Det är ju en standard fast i mer traditionell bemärkelse än den som nu heter standard. Jag kan väl dock tänka mig att de som nu säljs med "baked maple" greppbräda kanske blir mer svårsålda än övriga.. Det är säkert en skitbra pålle, men den är garanterat svårsåld i andra hand jämfört med en vanlig standard. Kanske har det med små saker som stör folk! Kan vara så banala saker som caset som kanske ser lökigt ut osv.. Rent generellt tror jag dom flesta är konservativa när det gäller Fender och Gibson...jag är själv sådan. Obs! Inget ont om din pålle vill jag gärna understryka
|
| 28 Dec 2011, 14:14 |
|
 |
|
Walain
|
Det är säkert en skitbra pålle, men den är garanterat svårsåld i andra hand jämfört med en vanlig standard.
Kanske har det med små saker som stör folk! Kan vara så banala saker som caset som kanske ser lökigt ut osv.. Rent generellt tror jag dom flesta är konservativa när det gäller Fender och Gibson...jag är själv sådan.
Obs! Inget ont om din pålle vill jag gärna understryka[/quote]
Just pga detta så köpte jag en traditional, jag skulle absolut inte vilja ha en post 2008 standard med massa nymodigheter på.. Varför skulle caset se lökigt ut? Är ett helt vanligt Gibson hardcase.. Jag tar det inte personligt, jag har själv både billigare (Orville By Gibson) LP och dyrare (en 2007 custom och en 2004 standard premium plus), och tycker min traditional står sig utan tvekan mot min standard på alla punkter förutom just den flammiga lönntoppen (AAA som ju premium plus står för), traditional är ju helsvart.. Jag ser ingenting som är budget med den förutom möjligen att bigsbyt är b70 licens istället för b7 usa.. Classic 57 mickarna gillar jag dessutom bättre än de burstbucker pro som satt/sitter i standarden.. Anledningen att traditional ligger någon tusenlapp under standard i prissättningen är väl antagligen för att Gibson vill pusha/höja statusen på sin egen standardmodell, annars skulle ju "ingen" köpa den. En traditional nu är ju i princip samma som en standard innan 2008, fast med andra (i mitt tycke bättre) mickar.
|
| 28 Dec 2011, 14:26 |
|
 |
|
laros
|
Walain wrote: Det är säkert en skitbra pålle, men den är garanterat svårsåld i andra hand jämfört med en vanlig standard.
Kanske har det med små saker som stör folk! Kan vara så banala saker som caset som kanske ser lökigt ut osv.. Rent generellt tror jag dom flesta är konservativa när det gäller Fender och Gibson...jag är själv sådan.
Obs! Inget ont om din pålle vill jag gärna understryka Just pga detta så köpte jag en traditional, jag skulle absolut inte vilja ha en post 2008 standard med massa nymodigheter på.. Varför skulle caset se lökigt ut? Är ett helt vanligt Gibson hardcase.. Jag tar det inte personligt, jag har själv både billigare (Orville By Gibson) LP och dyrare (en 2007 custom och en 2004 standard premium plus), och tycker min traditional står sig utan tvekan mot min standard på alla punkter förutom just den flammiga lönntoppen (AAA som ju premium plus står för), traditional är ju helsvart.. Jag ser ingenting som är budget med den förutom möjligen att bigsbyt är b70 licens istället för b7 usa.. Classic 57 mickarna gillar jag dessutom bättre än de burstbucker pro som satt/sitter i standarden.. Anledningen att traditional ligger någon tusenlapp under standard i prissättningen är väl antagligen för att Gibson vill pusha/höja statusen på sin egen standardmodell, annars skulle ju "ingen" köpa den. En traditional nu är ju i princip samma som en standard innan 2008, fast med andra (i mitt tycke bättre) mickar.[/quote] Återigen, så vet jag inget om just din Lpmodell och vad du skriver stämmer garanterat! Säkert en kanonpålle! Grattis Det där med caset var bara ett svepskäl och kanske inte gäller just din modell. Felet både Gibson och Fender gör är att dom spyr ut modeller och serier vilket bara dödar intresset i längden! Folk orkar inte sätta in sig i alla varianter dom ger ut...helt enkelt så finns det för mycket pållar ute:) Då tror jag tyvärr att allt som inte är exklusivt eller väldigt udda eller vintage får stryka på foten.. Orville osv är en helt annan disk tycker jag! Där går priset varken upp eller ner..
|
| 28 Dec 2011, 14:36 |
|
 |
|
Walain
|
laros wrote: Walain wrote: Det är säkert en skitbra pålle, men den är garanterat svårsåld i andra hand jämfört med en vanlig standard.
Obs! Inget ont om din pålle vill jag gärna understryka Just pga detta så köpte jag en traditional, jag skulle absolut inte vilja ha en post 2008 standard med massa nymodigheter på.. Varför skulle caset se lökigt ut? Är ett helt vanligt Gibson hardcase.. Jag tar det inte personligt, jag har själv både billigare (Orville By Gibson) LP och dyrare (en 2007 custom och en 2004 standard premium plus), och tycker min traditional står sig utan tvekan mot min standard på alla punkter förutom just den flammiga lönntoppen (AAA som ju premium plus står för), traditional är ju helsvart.. Jag ser ingenting som är budget med den förutom möjligen att bigsbyt är b70 licens istället för b7 usa.. Classic 57 mickarna gillar jag dessutom bättre än de burstbucker pro som satt/sitter i standarden.. Anledningen att traditional ligger någon tusenlapp under standard i prissättningen är väl antagligen för att Gibson vill pusha/höja statusen på sin egen standardmodell, annars skulle ju "ingen" köpa den. En traditional nu är ju i princip samma som en standard innan 2008, fast med andra (i mitt tycke bättre) mickar. Återigen, så vet jag inget om just din Lpmodell och vad du skriver stämmer garanterat! Säkert en kanonpålle! Grattis Det där med caset var bara ett svepskäl och kanske inte gäller just din modell. Felet både Gibson och Fender gör är att dom spyr ut modeller och serier vilket bara dödar intresset i längden! Folk orkar inte sätta in sig i alla varianter dom ger ut...helt enkelt så finns det för mycket pållar ute:) Då tror jag tyvärr att allt som inte är exklusivt eller väldigt udda eller vintage får stryka på foten.. Orville osv är en helt annan disk tycker jag! Där går priset varken upp eller ner..[/quote] Mmm, jag fattar vad du menar, men tycker man får skilja på äpplen och päron som de brukar säga. Alla snikmodeller gör ju att priserna går ner generellt och det blir ju en ond spiral där tillverkaren i slutändan måste sänka priserna även på sina exklusiva modeller, för att de tvingar ner priserna med hjälp av sina snikmodeller. T ex senaste 4 sound-katalogen, där kostar en lp custom typ 25 lax ny om jag minns rätt. De låg ju 10 k över det bara för ett halvår sedan, är ju rätt så duktig skillnad.. Och när de sålde R7 för 20 lax ny tidigare i år.. Det minns ju folk fortfarande, alltså måste även de begpriserna sjunka, vilket gör att standardpriserna sjunker osv osv. Detta gäller ju dock även Orville (och andra japsar), tycker man ser dem rätt ofta för 5000 senaste året, det var ju bara något år sedan de låg runt 7000 kr.. Tycker alla gitarrpriser gått ner, från billigast skit till custom shops.. Det gör inte mig något alls eftersom jag inte handlar med gitarrer på det där köp/sälj-sättet (mer köp/köp), känns som att det skadar tillverkarna själva mer än någon annan. Hur som, det jag motsatte mig var att du buntade ihop traditional med worn and faded, det är inte samma sak. Du kanske tänkte på 50/60´s tributes? Med målade kantlister osv, de är ju mera åt snikhållet.. Men orka bry sig egentligen..
|
| 28 Dec 2011, 14:48 |
|
 |
|
laros
|
Walain! Min tanke i disk gällde 2:a handsvärdet på Gibson pga marknaden ser ut som den gör.
Jag vill inte generalisera över vilka modeller som är bra och inte!
Förr minns jag att Standard stod högre i 2:a handsvärde jämfört med en Classic men som sagt, det var ett tag sedan. Tiderna förändras och kanske är det tvärtom nu`?
|
| 28 Dec 2011, 15:14 |
|
 |
|
Walain
|
laros wrote: Walain! Min tanke i disk gällde 2:a handsvärdet på Gibson pga marknaden ser ut som den gör.
Jag vill inte generalisera över vilka modeller som är bra och inte!
Förr minns jag att Standard stod högre i 2:a handsvärde jämfört med en Classic men som sagt, det var ett tag sedan. Tiderna förändras och kanske är det tvärtom nu`? Ja jag förstår, och du har nog en poäng i att klassiska modeller (även om de rent feature-mässigt inte är så klassiska längre, t ex den "nya" lp standard) generellt sett är mer lättsålda. Det stämmer ju även med classic vs standard. Även om det kanske brukar skilja typ en tusenlapp, det är ju inga stora pengar som skiljer vad jag har sett i alla fall.. Men jag fattade aldrig vad som skiljde de modellerna åt? classic hade väl keramiska mickar, och typ annan färg på inläggen/stämskruvarna, var det någon annan skillnad? classic fanns ju även som premium plus, och de modellerna brukar ju vara dyra(re) än "vanliga" standard. Jag har alltid tänkt att classic låg lägre i pris för att lp-entusiaster generellt sett inte vill ha keramiska mickar. Och i så fall så tror jag att traditional ligger bättre till än standard (och classic) med sina classic 57, jämfört med burstbucker pros.. Men jag vet inte, det kanske (antagligen) är andra skillnader också..
|
| 28 Dec 2011, 15:22 |
|
 |
|
rifle
|
När Classicen kom ca 1991 så var det Gibsons Les Paul modell som skulle vara mest lik en 1959 i vanlig serieprouktion. Den hade lilla huvudet, tunn bindning i cutawayen, nickel hardware, i början var inläggen ej grönaktiga som de blev vid ca 1996. Stod även Les Paul model på skallen istället för Classic som det började stå ca 1996. Det som inte var oldschoolfeeling på var mickarna. Den var dyrare än en vanlig standard eftersom den var mera vintagekorrekt. Så Classicen var mera vintagekorrekt jämfört med en Standard ända till 2002 då standarden blev mera vintagekorrekt och classicen fick ta ett steg ner på den stegen.
Standarden har gått igenom många steg sen den kom 1976. Classicen har även den gått igenom många olika steg sen den kom ca 1991.
|
| 28 Dec 2011, 15:39 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
rifle wrote: När Classicen kom ca 1991 så var det Gibsons Les Paul modell som skulle vara mest lik en 1959 i vanlig serieprouktion. Den hade lilla huvudet, tunn bindning i cutawayen, nickel hardware, i början var inläggen ej grönaktiga som de blev vid ca 1996. Stod även Les Paul model på skallen istället för Classic som det började stå ca 1996. Det som inte var oldschoolfeeling på var mickarna. Den var dyrare än en vanlig standard eftersom den var mera vintagekorrekt. Så Classicen var mera vintagekorrekt jämfört med en Standard ända till 2002 då standarden blev mera vintagekorrekt och classicen fick ta ett steg ner på den stegen.
Standarden har gått igenom många steg sen den kom 1976. Classicen har även den gått igenom många olika steg sen den kom ca 1991. Just nu är det 'dra alla över en kam' som gäller på säljmarknaden , mitt tips är att sätta JÄTTEHÖGT utgångspris och sockra med en riktigt bra beskrivning... Då får du kanske 'bud' på ungefär där du vill sälja. Prutarna är många därute . men den del är bättre på att pruta än se värdet på det dom prutar på. Och många bryr sig inte om dessa krångliga modeller mm, 'Pålle som Pålle'
| 28 Dec 2011, 17:53 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Pållar är ospelbara bastarder! Det ska vara SG! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 28 Dec 2011, 18:30 |
|
 |
|
Marko
|
rifle wrote: När Classicen kom ca 1991 så var det Gibsons Les Paul modell som skulle vara mest lik en 1959 i vanlig serieprouktion. Den hade lilla huvudet, tunn bindning i cutawayen, nickel hardware, i början var inläggen ej grönaktiga som de blev vid ca 1996. Stod även Les Paul model på skallen istället för Classic som det började stå ca 1996. Det som inte var oldschoolfeeling på var mickarna. Den var dyrare än en vanlig standard eftersom den var mera vintagekorrekt. Så Classicen var mera vintagekorrekt jämfört med en Standard ända till 2002 då standarden blev mera vintagekorrekt och classicen fick ta ett steg ner på den stegen.
Standarden har gått igenom många steg sen den kom 1976. Classicen har även den gått igenom många olika steg sen den kom ca 1991. 1991-1993 stod det LP "Model" på Classicen med tunn binding i cutaway´n, efter det stod det "Classic" och thick binding i CW´n... Kan ha kommit tillbaka senare...
_________________ /Marko
|
| 28 Dec 2011, 18:47 |
|
 |
|
EvilHomer
|
Känns som en helt skruvad marknad just nu. Underpriser i butik om man ställer det i relation till begagnat-marknaden, i alla fall på många av de objekt jag jagat i höst, både gitarrer och pedaler... Men överlag är det helt klart köparnas marknad för tillfället så det är bara att passa på. Hoppas man inte hamnar i en situation där man behöver börja sälja av prylar, det hade blivit bra deprimerande. Undrar ändå om inte bästa sättet att göra en bra deal nuförtiden är genom byten?
_________________ "Jazz is not dead - it just smells funny"
|
| 28 Dec 2011, 19:36 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
Det såldes en svart 90-tals LP Std för 8500 på Blocket nyss. den försvann iofs fort.
|
| 28 Dec 2011, 23:41 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
EvilHomer wrote: Känns som en helt skruvad marknad just nu. Underpriser i butik om man ställer det i relation till begagnat-marknaden, i alla fall på många av de objekt jag jagat i höst, både gitarrer och pedaler... Men överlag är det helt klart köparnas marknad för tillfället så det är bara att passa på. Hoppas man inte hamnar i en situation där man behöver börja sälja av prylar, det hade blivit bra deprimerande. Undrar ändå om inte bästa sättet att göra en bra deal nuförtiden är genom byten? Jag tycker snarare att det är överpriser i butik, fast det kanske bara är på begagnat iofs...
|
| 29 Dec 2011, 12:30 |
|
|