View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 07:53

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Vilka rör till Peavey Classic 50 2x12? 
Author Message

Post Vilka rör till Peavey Classic 50 2x12?
Stärkaren låter riktigt trött och jag har tänkt byta rör, har en Peavey Classic 50 2x12. Stärkaren är c:a 10 år gammal. Har i och för sig alltid tyckt att ljudet är lite för grötigt, mulligt och odistinkt för min smak. Hade önskat mer bett, respons och dynamik. Alltid svårt att beskriva det där med ljud. Kanske har jag fel stärkare eller för dålig teknik eller både och? :oops: :wink: I vart fall så lirar jag vanlig rock, halvdistat till fulldistat från sydstats- till slamrig surf/garage- och stonerrock. Inte metal. Lirar med singlecoil Lundgren-mickar både på min Fender-strat och Revolver på Gibson SG:n.
Jag tar gärna emot synpunkter gällande rörfabrikat och hur de beter sig, har bl a kollat på Sovtek, JJ, Kungsol och TAD.
MVH
Mattias

Last edited by mighty on 08 Jan 2012, 15:54, edited 1 time in total.

04 Jan 2012, 16:12
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Vilka rör till Peavey Classic 50 2x12?
Vet att Grabbarna i Backdraft har Peavey Classic å det låter ju inte fy skam.

JJ Labs ör väl inte rör ? :wink:

04 Jan 2012, 16:24
Profile

Overdriver wrote:

undrar om inte de kör med toppvarianten från 90-talet.......?

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

04 Jan 2012, 19:16
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Overdriver wrote:

Forfarande Peavey Classic... eller?

04 Jan 2012, 20:12
Profile

Overdriver wrote:

Nej, jag skrev fel, jag menar JJ/Tesla, http://www.tubedepot.com/jjtesla.html?gclid=COiLlqKNt60CFY1YmAodbnTxkw

/Mattias

04 Jan 2012, 21:32
Profile ICQ YIM WWW

Peavey Classic 2x12:or gillar Vintage 30-element...

04 Jan 2012, 21:59
Profile

K-G wrote:

OK, kan du beskriva skillnaden jämfört med de element som är fabriksmonterade?

Några synpunkter om rör, någon?

/Mattias

05 Jan 2012, 09:35
Profile ICQ YIM WWW

Hm. Jag tror inte rörfabrikatet är speciellt avgörande i ditt fall. Du kommer bara höra små, subtila skillnader mellan dom olika märkena, med lite tur. Det viktiga är att du får i nya slutrör i den där, då kommer mycket att lyfta. Och då har du en "baseline" för hur stärken egentligen ska låta.

Sen är det dags att börja feppla med annat - t ex högtalare - om du inte hittar rätt ljud trots rörbyte.

Så byt slutrören först. Vilket märke som helst lär låta bättre än det du har i nu om dom är 10 år gamla.

05 Jan 2012, 10:13
Profile

Ballz wrote:
Hm. Jag tror inte rörfabrikatet är speciellt avgörande i ditt fall. Du kommer bara höra små, subtila skillnader mellan dom olika märkena, med lite tur. Det viktiga är att du får i nya slutrör i den där, då kommer mycket att lyfta. Och då har du en "baseline" för hur stärken egentligen ska låta.

Sen är det dags att börja feppla med annat - t ex högtalare - om du inte hittar rätt ljud trots rörbyte.

Så byt slutrören först. Vilket märke som helst lär låta bättre än det du har i nu om dom är 10 år gamla.

OK! Jag börjar med det. Gött mos.
:)
/Mattias

05 Jan 2012, 10:23
Profile ICQ YIM WWW

Nu kollar jag rör på nätet. Jag behöver 4 st EL84:or. Måste alla 4 vara matchade? Eller kan man köpa två matchade par? Sovtek ex-vis säljs ju bara i par hos Thomanns. http://www.thomann.de/se/sovtek_roehre_el84_paar.htm

MVH
Mattias

05 Jan 2012, 11:15
Profile ICQ YIM WWW

Fyra matchade rör ska du ha, och helst utvalda för att fungera bra i din förstärkare. För jag tror väl inte det går att ställa bias i den?
Mitt tips är http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... ---50.html

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

05 Jan 2012, 13:29
Profile WWW

Overdriver"[quote="Plexiglas wrote:
Overdriver wrote:

Forfarande Peavey Classic... eller?[/quote]

ja, jo... men minus högtalare. Eftersom högtalarn är en lika stor del i ekvationen som stärken så gör ju det skitstor skillnad. När mitt band lirade med Abramis körde Robban på sin peavytopp och en marshallåda av ngt slag. Det lät rikitigt bra.

Även JTM här på bojen körde sin classic 50 genom en 4x12, då med gamla grönbackare vilket också lät riktigt bra. Jag kommer ihåg att han experimenterade med old stock rör utan framgång i den stärken, den lät lika bra med de nya som stärken kom med.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

05 Jan 2012, 15:16
Profile WWW

mighty wrote:
K-G wrote:

OK, kan du beskriva skillnaden jämfört med de element som är fabriksmonterade?

Några synpunkter om rör, någon?

/Mattias

Rappare respons med mer jävlar anamma i ljudet

05 Jan 2012, 18:35
Profile

Sustain wrote:
Fyra matchade rör ska du ha, och helst utvalda för att fungera bra i din förstärkare. För jag tror väl inte det går att ställa bias i den?

OK, vad bra! Fyra matchade rör, en matcad kvartett allså. Jag har ingen aning om det går att ställa in bias på min stärkare...
En lite smådum fråga kanske, men det bjuder jag på :) : Jag har inga kunskaper om biasjustering. Kan man sätta i denna matchade rörkvartett utan biasjustering? Eller har det inte med bias att göra?

MVH
Mattias

07 Jan 2012, 09:39
Profile ICQ YIM WWW

mighty wrote:
Sustain wrote:

OK, vad bra! Fyra matchade rör, en matcad kvartett allså. Jag har ingen aning om det går att ställa in bias på min stärkare...
En lite smådum fråga kanske, men det bjuder jag på :) : Jag har inga kunskaper om biasjustering. Kan man sätta i denna matchade rörkvartett utan biasjustering? Eller har det inte med bias att göra?

MVH
Mattias
Som jag tolkar det, så är dessa rör utvalda just för att bias ska bli bra i angivna förstärkarmodeller. På det sättet är det i praktiken enklare att byta rör i en förstärkare som inte har ställbar bias. Plug and play, liksom.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

07 Jan 2012, 12:59
Profile WWW

Jo, angående Peavey Classic och rörbyte finns intressant information:

Jag fick in en del sådana för rörbyte och satte i nya rör och det gick ofta inte så bra,
Efter en liten stund blev de nya rören ruskigt varma och lyste med ett vackert orange sken tills säkringen gick :(

Jag kontaktade därför serviceteknikern hos generalagenten (då Svensk Musik AB) och undrade vad det var frågan om.
Han upplyste mig om att Peavey beställde rör med eget namn påtryckt, och det köptes avsevärt stort antal och till
ett osedvanligt lågt pris. Det låga priset berodde dels på mängdrabatt men tyvärr också på att det inte var de vassaste
rören i produktsortimentet man köpte!

Följden av detta blev att rör med normala värden på förstärkningen inte gick att montera utan att de "brann upp"
och det rekomenderades från Peavey att bygga om stärkarna till justerbar bias!
Dessutom fick de modifieras ytterligare genom att löda in skärmgallermotstånd som "glömts" på två av slutrören...

Mitt tips är att du får någon att fixa detta, det är inte särskilt svårt eller dyrt!
Om du väljer att köpa "anpassade" rör innebär det ju också att du lägger pengarna på rör med sämre prestanda (lägre förstärkning)

07 Jan 2012, 20:54
Profile ICQ YIM WWW

tece wrote:

Följden av detta blev att rör med normala värden på förstärkningen inte gick att montera utan att de "brann upp"
Dessutom fick de modifieras ytterligare genom att löda in skärmgallermotstånd som "glömts" på två av slutrören...

Om detta stämmer gällande nyproduktion av denna stärkan, så är det inte en dag för tidigt!!! :!:
Detta har ju varit ett återkommade problem med denna stärkan så länge som tidigt rörplanket, så det tog dom bara typ 10-15 år att lista ut detta :shock:

07 Jan 2012, 21:20
Profile

Det verkar som Classic 30 lider av samma problem som Classic 50 när det gäller att nyinsatta rör vill bli för varma. Båda först. har ca. -14VDC i fast bias . Genom att ändra div. motstånd kan man få en högre minusspänning och strypa slutrören men det kräver mycket välmatchade rör . Bättre , som nämnts , att bygga om till justerbar bias . Ett alternativ som jag valde nyligen
i en Classic 30 , är att bygga om till katodbias . Jag valde ett effektmotstånd för resp. rörpar . Tillsammans med flera andra ändringar i förstärkaren blev resultatet mycket bra . Jag använde ryska ekvivalenter till EL 84 som skall tåla 14W jämfört med 12W för vanliga EL 84-or. Satte strömmen till ca. 30 mA/ rör eller ca. 9,5W .

08 Jan 2012, 11:19
Profile WWW

tece wrote:

Jag fick in en del sådana för rörbyte och satte i nya rör och det gick ofta inte så bra,
Efter en liten stund blev de nya rören ruskigt varma och lyste med ett vackert orange sken tills säkringen gick :(

Jag kontaktade därför serviceteknikern hos generalagenten (då Svensk Musik AB) och undrade vad det var frågan om.
Han upplyste mig om att Peavey beställde rör med eget namn påtryckt, och det köptes avsevärt stort antal och till
ett osedvanligt lågt pris. Det låga priset berodde dels på mängdrabatt men tyvärr också på att det inte var de vassaste
rören i produktsortimentet man köpte!

Mitt tips är att du får någon att fixa detta, det är inte särskilt svårt eller dyrt!
Om du väljer att köpa "anpassade" rör innebär det ju också att du lägger pengarna på rör med sämre prestanda (lägre förstärkning)

Oj detta var värdefull info! Tackar

Finns det någon som kan göra denna modifiering i närheten av Borås? Alltså bygga om min stärkare så att den får justerbar bias?

MVH

Mattias

08 Jan 2012, 15:51
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Om detta stämmer gällande nyproduktion av denna stärkan, så är det inte en dag för tidigt!!! :!:
Detta har ju varit ett återkommade problem med denna stärkan så länge som tidigt rörplanket, så det tog dom bara typ 10-15 år att lista ut detta :shock:

Detta var känt redan för typ 10-15 år sedan, det var då jag fick reda på det :mrgreen:
Teknikern hos generalagenten var till och med så generös att han skickade modifieringsanvisningar! :D

09 Jan 2012, 14:44
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Quote:
Finns det någon som kan göra denna modifiering i närheten av Borås? Alltså bygga om min stärkare så att den får justerbar bias?

Jag håller till i Vänersborg så det kanske är för långt för dig?
Annars kanske du kan kolla med Hr. Folkesson

09 Jan 2012, 14:52
Profile ICQ YIM WWW

tece wrote:
Quote:
Quote:

Jag håller till i Vänersborg så det kanske är för långt för dig?
Annars kanske du kan kolla med Hr. Folkesson

Ok, bra att veta. Folkesson bor i Jkpg så avståndet är ungefär lika stort för mig som till V-borg. Men jag har fått ett par tips här som ligger närmare.

Nästa steg efter rörbyte + ev modifiering så blir det nog att byta element också. Jag är innerligt trött på det odistinkta, mulliga och sunkiga ljudet på lead-kanalen och tror att de nya rören inte kommer att avhjälpa det helt.
När det gäller element så är jag lite sugen att testa att byta ut dom också, frågan är om man ska testa Vintage 30 eller kanske Greenbacks?

Vad har ni för åsikter om Greenbacks v/s Vintage 30?

09 Jan 2012, 17:46
Profile ICQ YIM WWW

Nu vet jag ju inte om tette vill ha mer jobb i samma anda men Torslanda/Göteborg är ju inte så långt från Borås. Bara goda vitsord ifrån mig.

09 Jan 2012, 17:51
Profile WWW

Byter du högtalare bör du väl kontemplera att exemplet ovan är slutna högtalare....ger mer distinktion och upyourface s.a.s.

09 Jan 2012, 20:42
Profile

rudmark wrote:
Byter du högtalare bör du väl kontemplera att exemplet ovan är slutna högtalare....ger mer distinktion och upyourface s.a.s.

Ojdå, här lär jag mig något nytt igen. Visste inte att det finns slutna eller öppna högtalare. Jag trodde det var lådan som var sluten eller öppen och som därigenom påverkar ljudet :?:

Nu kollar jag upp Jensen C12. Nån här som har dessa element i en Peavey Classic?

//Mattias

09 Jan 2012, 21:46
Profile ICQ YIM WWW

Lådan förståss sluten :oops:
men man brukar ju skriva högtalare.....

09 Jan 2012, 22:09
Profile

rudmark wrote:
Lådan förståss sluten :oops:
men man brukar ju skriva högtalare.....

Se där, men hur är det egentligen med kombos? Jag har bara haft kombos som är öppna baktill hittills. Hur ska man tänka där när det gäller element?

MVH
Mattias

10 Jan 2012, 09:03
Profile ICQ YIM WWW

http://www.eminence.com/guitar-bass/

Vassego....bara å läsa på de..... :D

10 Jan 2012, 09:29
Profile
Reply to topic   [ 28 posts ]