| Author |
Message |
|
zoork_1
|
 Fender Deluxe Reverb - BRUS!
Tog ett seriöst grepp (trodde jag) och lämnade in min Fender Deluxe Reverb 1966 på service hos en firma som nog är känd för många ljudbojare. Stärkaren hade bl a tre mindre moddar på vibratokanalen, som jag ville återställa till orig. Servicen kostade lite mer än 2000:- men då var 3 rör (ej slutrör), en pot och ett par andra smågrejor inräknade. Så vad är problemet? Jo, nu brusar förstärkaren sjukt mkt på vibratokanalen .... Jag ska kontakta firman nästa vecka, men tänkte först höra om nån här vet om Vibratokanalen normalt bruka brusa avsevärt mer än Normalkanalen, eller hur man kan få bukt med HÖGT brus? En annan sak som är jobbig (och så var det redan innan "servicen" gjordes) är att om jag håller i strängarna och t ex kommer åt metalhöljet på mixerbordet, så får jag småstötar... Varför blir det på dette viset?????? Tacksam för alla svar, råd eller tips Mvh Micke
|
| 06 Jan 2012, 16:09 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Fender Deluxe Reverb - BRUS!
Brus som uppkommit efter den service du redogör för kan vara ett rör som är dåligt. Att flera rör är bytta och nya betyder inte att alla med säkerhet funkar. Kvaliteten på nya rör varierar. Jag gissar att 20% krånglar ganska direkt eller inom 100 timmars användning.
Annat som ger brus är t.ex. anodmotstånd som är dåliga, särskilt gamla kolmassamotstånd som förstås sitter i din stärkare. Mindre vanligt att nya/bytta motstånd ger brus omgående. Men om man rotar runt i en gammal stäkare, löder om lite osv kan jag tänka mig det är lätt hänt att något sådant gammalt motstånd kan börja bråka. En gissning.
Och det behöver inte vara så att stärkaren brusade när den lämnade srevice utan något har hänt på vägen hem eller då du startat upp den.
Stötarna du får tyder på dålig jordning i stärkaren på något sätt. Kanske har skyddsjorden dålig kontakt i chassit. Du kör väl stärkaren i jordat uttag och mixerbordet likaså?
/Gunnar
|
| 06 Jan 2012, 17:34 |
|
 |
|
Amp Healer
|
zoork_1 wrote: men tänkte först höra om nån här vet om Vibratokanalen normalt bruka brusa avsevärt mer än Normalkanalen, eller hur man kan få bukt med HÖGT brus?
Mvh Micke
I tillägg till det Gunnar skrev och håller med om. Så nä, det ska inte brusa avsevärt mer än Normalkanalen, MEN om man ska vara petig så förstärks signalen med två gainsteg på Normalkanalen medans med tre gainsteg på Vibratokanalen,så även i en frisk stärkare kan man nog höra en viss skillnad.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 06 Jan 2012, 17:52 |
|
 |
|
zoork_1
|
Izzy wrote: Brus som uppkommit efter den service du redogör för kan vara ett rör som är dåligt. Att flera rör är bytta och nya betyder inte att alla med säkerhet funkar. Kvaliteten på nya rör varierar. Jag gissar att 20% krånglar ganska direkt eller inom 100 timmars användning.
Annat som ger brus är t.ex. anodmotstånd som är dåliga, särskilt gamla kolmassamotstånd som förstås sitter i din stärkare. Mindre vanligt att nya/bytta motstånd ger brus omgående. Men om man rotar runt i en gammal stäkare, löder om lite osv kan jag tänka mig det är lätt hänt att något sådant gammalt motstånd kan börja bråka. En gissning.
Och det behöver inte vara så att stärkaren brusade när den lämnade srevice utan något har hänt på vägen hem eller då du startat upp den.
Stötarna du får tyder på dålig jordning i stärkaren på något sätt. Kanske har skyddsjorden dålig kontakt i chassit. Du kör väl stärkaren i jordat uttag och mixerbordet likaså?
/Gunnar Tack för svar Gunnar! Det hände inget på vägen hem såvitt jag vet, men visst kan det vara så att felet uppstått senare. Killen på firman nämnde dock att den brusade, men sa ungefär som så att allt var som det skulle (fast den brusar fan så mkt mer nu än innan jag lämnade in den). Ska kolla upp rören, och sen jordningen (jag kör båda i jordat uttag) /Micke
|
| 06 Jan 2012, 22:32 |
|
 |
|
zoork_1
|
Amp Healer wrote: I tillägg till det Gunnar skrev och håller med om. Så nä, det ska inte brusa avsevärt mer än Normalkanalen, MEN om man ska vara petig så förstärks signalen med två gainsteg på Normalkanalen medans med tre gainsteg på Vibratokanalen,så även i en frisk stärkare kan man nog höra en viss skillnad.
Tack för infon, Jag köper att Vibratokanalen slulle kunna brusa lite mer (har ägt o spelat på rörstärkare sedan 70-talet) men det blev markant skillnad efter "servicen"....! På klippet spelar jag på stärkaren före och efter (samma inställningar, uppmikning, osv) jfr. "Cover 1a" med "Cover 2a": http://www.youtube.com/watch?v=QpNENq_7ccU&feature=bf_prev&list=ULl6tt8HEw4Uk&lf=mfu_in_orderMvh Micke
|
| 06 Jan 2012, 22:50 |
|
 |
|
Sustain
|
Det där med småstötar känns ju inte bra! Är förstärkaren Hagström-importerad och S-märkt eller någon annan variant?
|
| 07 Jan 2012, 00:17 |
|
 |
|
zoork_1
|
Sustain wrote: Det där med småstötar känns ju inte bra! Är förstärkaren Hagström-importerad och S-märkt eller någon annan variant? Lite småjobbigt e de.... Förstärkaren är S-märkt, jag gissar att den är Hagström-importerad men tror att den har "US exporttrafo" /M
|
| 07 Jan 2012, 01:50 |
|
 |
|
Obi
|
Håller med om ovanstående förslag men... Skulle ju även vara kul att veta vilka modar som avlägsnats eftersom det möjligen skulle kunna ge en hint om något kan ha gått snett.
Har fö byggt någon gång med bara den här rev-trem kanalen utan tremolo en gång och tyckte faktiskt alltsammans brusade rätt mycket. Trodde det skulle funka ok utan trem eftersom en populär mod är just att bryta jordförbindelsen där intensity trempoten sitter, t ex med en pot som bryter på noll (vilket väl i princip skulle bli samma krets). Verkade dock som just avsaknaden av 50k (potvärdet) mot jord där ökade på bruset en hel del. Undrar om det av en slump möjligen pillats med trem av/på, kanske annat potvärde där etc?
|
| 07 Jan 2012, 02:33 |
|
 |
|
Svullo
|
Jag skulle testa att byta plats på de två preamprören längst till höger bakifrån sett, för att kolla. Är det fortfarande mer brus i vibratokanalen efter det?
|
| 08 Jan 2012, 00:47 |
|
 |
|
zoork_1
|
Obi wrote: Håller med om ovanstående förslag men... Skulle ju även vara kul att veta vilka modar som avlägsnats eftersom det möjligen skulle kunna ge en hint om något kan ha gått snett.
Har fö byggt någon gång med bara den här rev-trem kanalen utan tremolo en gång och tyckte faktiskt alltsammans brusade rätt mycket. Trodde det skulle funka ok utan trem eftersom en populär mod är just att bryta jordförbindelsen där intensity trempoten sitter, t ex med en pot som bryter på noll (vilket väl i princip skulle bli samma krets). Verkade dock som just avsaknaden av 50k (potvärdet) mot jord där ökade på bruset en hel del. Undrar om det av en slump möjligen pillats med trem av/på, kanske annat potvärde där etc? Här är moddarna som avlägsnats, två gjordes ursprungligen (enligt uppgift) för att ta ner diskanten lite, en för att släppa igenom mer bas:  Det är nog så att det kan brusa lite mer om man återställer till orig, men vad jag talar om är mycket mer brus. Tilläggas kan att en modd finns kvar och det är just bortkoppling av vibratot för mer gain. Det här klippet gör inte "bruset" rättvisa eftersom jag spelar på rätt låg volym, men det blir ändå tydligt att det är markant skillnad före o efter servicen (oberoende av vibratomodden som fanns före och som fortfarande är kvar): http://www.youtube.com/watch?v=QpNENq_7ccU&list=UUNEHvAxoaPIkbcCjsdF9DDw&index=2&feature=plcp
|
| 08 Jan 2012, 17:15 |
|
 |
|
zoork_1
|
Svullo wrote: Jag skulle testa att byta plats på de två preamprören längst till höger bakifrån sett, för att kolla. Är det fortfarande mer brus i vibratokanalen efter det? Tack för tipset, jag ska ta och kolla det lite senare idag .... 
|
| 08 Jan 2012, 17:17 |
|
 |
|
Sustain
|
Jag förstår inte varför man vill ha mer gain i en Deluxe Reverb, om man inte samtidigt implementerar en mastervolym efter fasvändaren? Jag menar, det är ju i original inga problem att få slutsteget att dista, det brukar bli före kl. 12 på volymen har jag för mig. Med det menar jag att den där modden att koppla ut intensity-poten kan väl inte ge annat är problem, eller? (Jag har faktiskt aldrig provat.) Och hur kan man leva med en BF-Fender utan tremolo? 
|
| 08 Jan 2012, 23:01 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Sustain wrote: Jag förstår inte varför man vill ha mer gain i en Deluxe Reverb, om man inte samtidigt implementerar en mastervolym efter fasvändaren? Jag menar, det är ju i original inga problem att få slutsteget att dista, det brukar bli före kl. 12 på volymen har jag för mig. Med det menar jag att den där modden att koppla ut intensity-poten kan väl inte ge annat är problem, eller? (Jag har faktiskt aldrig provat.) Och hur kan man leva med en BF-Fender utan tremolo?  Nej, Sixten den modden är faktiskt bra oavsett, även om man inte direkt är ute efter mer gain så får stärkan mer "liv".
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 08 Jan 2012, 23:10 |
|
 |
|
Obi
|
zoork_1 wrote: men vad jag talar om är mycket mer brus.
Tilläggas kan att en modd finns kvar och det är just bortkoppling av vibratot för mer gain. Hur uppfattar du brusnivån när du bara knäpper på tremet så att det nättojämnt är på? I min värld var nämligen brusnivån just alldeles för påtaglig utan motståndet där speciellt om man samtidigt drog upp slutrörens bias mot 70%, vilket jag misstänker att din tech gjort nu. Det kan vara en kombination av allt detta + något brusigare (mer gain) bytta preamp/ fasvändarrör som gjort det mycket mer påtagligt nu.
|
| 09 Jan 2012, 00:06 |
|
 |
|
zoork_1
|
Obi wrote: Hur uppfattar du brusnivån när du bara knäpper på tremet så att det nättojämnt är på?
I min värld var nämligen brusnivån just alldeles för påtaglig utan motståndet där speciellt om man samtidigt drog upp slutrörens bias mot 70%, vilket jag misstänker att din tech gjort nu. Det kan vara en kombination av allt detta + något brusigare (mer gain) bytta preamp/ fasvändarrör som gjort det mycket mer påtagligt nu. Jag testade, men vet inte om det egentligen var nån större skillnad. Däremot hände det grejor nar jag provade att flytta runt/byta rör.... 
|
| 09 Jan 2012, 20:59 |
|
 |
|
zoork_1
|
Svullo wrote: Jag skulle testa att byta plats på de två preamprören längst till höger bakifrån sett, för att kolla. Är det fortfarande mer brus i vibratokanalen efter det? Jag bytte plats på rören och det blev början på slutet på bruset, sedan åkte också ett av dem ut eftersom det var lite väl mkt mikrofoni i det ..... 
|
| 09 Jan 2012, 21:06 |
|
 |
|
zoork_1
|
Tack alla för tips och råd! Tänk att lite pill med rören fick bukt med helvetes-bruset! Glad blir man ju, men lite skämsig också förstås...  Om jag nu också kunde slippa stötar så vore det riktigt nice. Tror jag börjar med att kolla anslutningen av skyddsjorden... /M
|
| 09 Jan 2012, 21:21 |
|
 |
|
Obi
|
zoork_1 wrote: Tack alla för tips och råd! Tänk att lite pill med rören fick bukt med helvetes-bruset! Glad blir man ju, men lite skämsig också förstås...  Om jag nu också kunde slippa stötar så vore det riktigt nice. Tror jag börjar med att kolla anslutningen av skyddsjorden... /M Gott så Fast det där är väl ändå nästan totalt underkänt för servicen om de dessutom själva noterade att det brusade så mycket. Dessutom borde man verkligen gått till botten med de där otrevliga krypströmmarna eller vad det är när den ändå var inne.
|
| 09 Jan 2012, 21:41 |
|
 |
|
zoork_1
|
Obi wrote: Gott så Fast det där är väl ändå nästan totalt underkänt för servicen om de dessutom själva noterade att det brusade så mycket. Dessutom borde man verkligen gått till botten med de där otrevliga krypströmmarna eller vad det är när den ändå var inne. Mmm, det kan man kanske tycka...  Samtidigt är det inte lätt att veta hur eller varför det blev som det blev... När jag väl började meka med anslutningen av skyddsjorden dök det emellertid upp ett annat frågetecken... Det verkar som en sladd från trafon lossnat från ett löd-öra i chassit. Undrar var den ska sitta i så fall, gissar på där jag placerat den röda pilen i nedersta bilden. Vilken rookie man är, suck. Nån som har kläm på detta?  
|
| 09 Jan 2012, 23:46 |
|
 |
|
Obi
|
ser ingen röd pil... Kablarna på plattan där är ena änden av primärlindningen för olika nätspänningar. Från början var de tänkta att kopplas till ett nätspänningsväljarvred men semco gillade nog inte valbar nätspänning.
Vanligen brukar det t ex vara (klistrat från dansk sida) 0V - Sort 220V - Sort/Gul 230V - Grøn/Sort 240V - Rød/Sort (finns dock även undantag från det med grön/svart 240V och röd/svart 260V men nog inte så vanligt i sverige) De brukar kopplas (som jag antar att du menar) till en helt egen pinne på plattan utan kontakt med de övriga. Den som är lös ser ut att vara röd/svart?
Det man kan fundera på är varför man inte passade på att koppla om till 240 eller iaf 230V lindningen på den där servicen? Verkar närtan som man använder 220V lindningen fortfarande? Vad har du för AC spänning på glöden nu.
|
| 10 Jan 2012, 00:30 |
|
 |
|
Svullo
|
Obi hann visst före  Hursomhelst, om du väljer att ligga kvar på 220v lindningen (som det åtminstone ser ut som nu på bilden) så bör det inte spela någon roll på vilken av de två tomma lödöronen du sätter gröns/svart (240v) då dessa lödöron bör vara helt fristående, dvs inte kopplade till något. Men det blir ju bättre ordning om du sätter den längst till höger förståss. 240v efter 230 lixom.. Å andra sidan känns det som helgerån att inte byta 220v in mot 230v nu när du har en så fin exporttrafo och allt.
|
| 10 Jan 2012, 00:38 |
|
 |
|
zoork_1
|
Tack för svar båda två.
Lite svårt att se färgen på den lösa men den kan nog vara röd/svart.
Jag sätter den på tom pinne 3 från vänster i övre bilden, så länge...
Har aldrig mätt AC spänning på glöden förut, men nån gång ska ju vara den första så jag återkommer med besked.
|
| 10 Jan 2012, 00:46 |
|
 |
|
Obi
|
Fö kan kontaktblecken i socklarna i en så gammal stärkare vara rejält oxiderade. Vet iofs inte om just brus brukar vara ett problem från det men man vet aldrig. Kanske att röret du flyttade är ok men fick dålig kontakt. En översyn av det borde förvisso också ingå i en bra service.
|
| 10 Jan 2012, 00:51 |
|
 |
|
zoork_1
|
Obi wrote: Fö kan kontaktblecken i socklarna i en så gammal stärkare vara rejält oxiderade. Vet iofs inte om just brus brukar vara ett problem från det men man vet aldrig. Kanske att röret du flyttade är ok men fick dålig kontakt. En översyn av det borde förvisso också ingå i en bra service. Ok, senare ska jag testa och sätta tillbaka röret jag tog bort och se vad som händer. Har kollat in färgerna på sladdarna från trafon nu, och så här verkar det vara: 1:a från vänster, dvs första löd-örat är "svartbrunaktig". 2:a från vänster är svart/vit. 3:e från vänster var tom (den lösa låg närmast den) 4:e från vänster är svart/grön 5:e från vänster var tom En svart/gul går till säkringshållaren, i morgon ska jag försöka lista ut var jag ska mäta nånstans ....
|
| 10 Jan 2012, 01:14 |
|
 |
|
zoork_1
|
 Re: Fender Deluxe Reverb - BRUS! [och BRUM]
BRUM..., Mätandet och ev. 230V får vila ett tag eftersom jag även försöker lösa ett brumproblem. Förstärkaren är brumfri på ”tomgång” - när inget är inkopplat. Sen så fort jag kopplar in gitarren blir det ett rätt kraftigt brum. Brummet försvinner till stor del när man håller i strängar/stall, men då kan det som sagt killa lite i fingrana om man tar i annat  Jag misstänkte att det t ex kunde ha med skyddsjord och chassit att göra, eller att t ex jordningen i gitarren till stallet var skum. Kollade att det inte var fel på dessa saker (gjorde rent, lödde om, mätte), men det blev ingen skillnad. Någon som har liknade erfarenheter, tips el dyl?
|
| 10 Jan 2012, 23:20 |
|
 |
|
Sustain
|
Kolla så att inte skyddsjorden är urkopplad i stickproppen! Det "knepet" har jag nyligen hittat i en Ampeg som var orimligt surrig. Det kan ju i så fall troligen förklara även de små elchockerna.
|
| 11 Jan 2012, 09:30 |
|
 |
|
zoork_1
|
Sustain wrote: Kolla så att inte skyddsjorden är urkopplad i stickproppen! Det "knepet" har jag nyligen hittat i en Ampeg som var orimligt surrig. Det kan ju i så fall troligen förklara även de små elchockerna. Kollade upp den saken, och det är kopplat som det ska vara i stickproppen. (däremot fick jag ett förslag att testa att klippa jorden, men det känns lite jobbigt/farligt) Jag har även provat olika gitarrer (blir ingen märkbar skillnad), och att sätta en lös sladd mellan stallet och förstärkarens jord, dvs vid inkommande 230V (blir ingen märkbar skillnad). Frågan är om jag ska testa några olika fysiska jordpunkter i chassit. Brummet kanske kan ha att göra med skillnader i potential/referensnivå…?
|
| 11 Jan 2012, 21:24 |
|
 |
|
zoork_1
|
Vill bara tacka för den hjälp jag fått och sätta punkt med en slags uppsummering:
- Bruset hade med ett rör att göra.
- Det var 220V lindningen som användes (fixat nu) och AC spänning på glöden var drygt 7v (sänkt nu).
- En del av brummet berodde på att högtalarutgången var "dåligt infäst" i chassit (mätbart ift. till andra punkter).
Ett slags brum-issue kvarstår, vilket kan ha att göra med hur saker är avskärmade. Jag gjorde t ex ett test med en EMT-mikrofonkabel
(de tillverkade väldigt bra kablar en gång i tiden) som gitarrsladd och det blev markant skillnad mot min vanliga sladd.
Vänliga hälsningar Micke
|
| 17 Jan 2012, 22:46 |
|
 |
|
Obi
|
Tack för updaten och kul att det mesta börjar fixa till sig nu.
|
| 18 Jan 2012, 00:37 |
|
|