View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2026, 19:15

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Erfarenheter av Folkessonmoddade Fenders? 
Author Message

Post Erfarenheter av Folkessonmoddade Fenders?
Jag har precis fått låna hem en Folkessonmoddad Fender Dual Showman 100 watts topp.
Den har fyra kanaler (clean, crude, crunch, lead). Tyvärr är reverb och tremolo bortplockat från förstärkaren, men jag har fått fram några ganska trevliga ljud ur Clean och Crude kanalerna.. Tänkte kolla vad folk har för erfarenheter av Folkessonmoddade Fenders? Jag är långt ifrån någon high gain kille, och undrar därför hur trogen Clean kanalen är den ursprungliga Fenderkretsen. Jag märker att det händer riktigt mycket när man vrider på Treble,Middle,Bass rattarna vilket visserligen är riktigt användbart, men det verkar samtidigt hända mer än när man rattar på en omoddad gammal Fender. Har möjlighet att köpa loss den här stärkaren för en ganska billig penning, men samtidigt har jag ingen större användning för en massa dist eller 100 watt. Men ett bra rent och crunchigt/rockigt Fenderljud gillar jag skarpt. Man kan säga, från texas blues/SRV's cleana ljud till Alex Lifesons ljud på Rush "Caress of Steel" (crankad Super Reverb i studion).

09 Jan 2012, 00:22
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Erfarenheter av Folkessonmoddade Fenders?
Hej
Skulle vara kul om du även kunde dra ur chassit och ta bilder och lägga ut i rörforumet för synpunkter.

09 Jan 2012, 00:39
Profile ICQ WWW

Dessutom hade ju ljudklipp vart ruskigt roligt!

09 Jan 2012, 00:54
Profile ICQ YIM WWW

Folkesson river ju ur hela försteget och bygger om slutsteget, så den har nog väldigt lite, om ingenting med orginal-Fender kretsen att göra.

09 Jan 2012, 07:38
Profile ICQ WWW

Well, "Clean" ska vara orörd enligt vad Tommy ofta skriver på sin hemsida, av dom stärkarna jag har sett så brukar han labba med EQ:n (ändra lite värden å så), så min gissning utan ha sett stärkan att nog så är även fallet här.
Sen är ju en bättre EQ på en gammal Fender bara en fördel, vill jag mena.
Får du stärkan för en billig peng så slå till, en Dual Showman brukar gå för 7-10 tusen beronde på skick.

09 Jan 2012, 14:12
Profile

Stärkaren låter riktigt bra, även om jag har något minne av att de "stock" Fenders jag har spelat genom har upplevts som mer dynamiska i tonen.
Men det är väl ett naturligt resultat av Folkessons mod.

Ska kolla om jag kan fixa ett ljudklipp. Måste åka och plocka upp switchpedalen.
Har lite svårt att komma åt alla fyra kanaler just nu.

09 Jan 2012, 17:40
Profile ICQ YIM WWW

Du har ju stärken hemma. Gillar du den är det ju bara att köra. Spelar ju ingen roll då om det är likt eller inte. Men mailade folkesson en gång om samma sak. Hans svar var väl att det är rätt likt iaf..

09 Jan 2012, 18:47
Profile

Jag säger samma sak. Gillar du den så köp. Bry dig inte så mycket vad som står på... Skulle du "nästan" gilla den kan ju alltid Folkesson tweeka den.
Har haft några Folkesson å säga vad man vill men crude-kanalen har han verkligen lyckats med. Hade velat ha en med fyra sånna i :mrgreen:

09 Jan 2012, 22:29
Profile

Ja, Crudekanalen är min favorit också. Låter lite som en clean Fender med en Tube Screamer på, fast med bibehållen botten :)
Att se det här klippet gjorde ju inte saken sämre heller. Jäklar va bra det låter!

http://www.youtube.com/watch?v=NHWBxo5NvLI

09 Jan 2012, 23:27
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]