View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2026, 22:57

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Brumproblem när jag kör separat förstärkare till harmonizern 
Author Message

Post Brumproblem när jag kör separat förstärkare till harmonizern
Jag håller på och fixar i ordning mina effekter och jag har stött på lite problem.

Jag har ett buffrat effektswitch-system (Axess Electronics GFX4). Efter loop tre splittar jag signalen så att en del går vidare till loop 4 ocn därefter till en förstärkare (4-håls-Marshall eller Cornford beroende på humör). Den andra delen av signalen som jag tappade av efter loop 3 går till stämapparaten och vidare till min Eventide Pitchfactor harmonizer som jag använder för att skapa andrastämmor a'la Scott Gorham. Utgången till Pitchfactorn kopplar jag till en Cornford Harlequin Combo.

Inte helt oväntat så får jag en del oönskat brum så snart jag kopplar in förstärkare 2 (d v s den till harmonizern).

Frågan är vilket som är den lämpligaste lösningen?

1. Räcker de att kapa jorden/skärmen i ena änden av kabeln emellan harmonizern och dess förstärkare? I vilken ände är i så fall lämpligast att kapa jorden i? (Båda förstärkarna strömförsörjs av uttag på samma vägg i replokal och live så strömförsörjs allt från samma förlängningssladd.)
2. Eller behöver jag sätta en avskiljningstransformator emellan harmonizern och dess förstärkare för att galvaniskt skilja dem åt. Bygger man en sådan i så fall eller köper man en färdig från någon för rimliga pengar. Alla tips uppskattas.
3. Eller finns det annan lösning för att slippa brum när man har ett system med två (eller fler) förstärkare?

Det märkliga är att jag tidigare kört på det här sättet utan brumproblem i många år, även fast det borde bli brum, Men det känns lite bra att göra om och göra rätt.

/CM

/CM

28 Dec 2011, 12:19
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Brumproblem när jag kör separat förstärkare till harmoni
Bumpeli-bump...

Är det ingen som har några tankar runt hur man hanterar jordproblem på smartast möjliga sätt när man kör två förstärkare?

Funkar det att kapa jordstrumpan på gitarrkabeln till ena förstärkaren? I så fall i vilken ända?
Eller behöver man skilje-trafo? Vad är då bra? (Antinget färdigt eller trafo som man själv stoppar i liten skärmlådlåda.)
Eller finns det annan fiffig lösning?

Tack på förhand.

/CM

29 Dec 2011, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

Har använt en sådan här för att koppla in laptop till Pa:

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H

Det är visserligen RCA- uttag på den men det kan ju fixas, den är så billig

(Ca 180:-) att man inte ens kan få tag på transformatorerna till samma pris :)

Lägg till en dryg hundring för skärmbox och telejack så har du den komplett !

09 Jan 2012, 17:55
Profile ICQ YIM WWW

Mät så att jorden är med överallt med "bara" en stärk inkopplad till nät, om så är så är det "bara" att kapa, men gör det i en skarvdosa och märk den tydligt :wink:

Edit: kan vara så enkelt som att vända fasen/kontakten, men det låter mer som ett vanligt jord problem..

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

09 Jan 2012, 18:23
Profile WWW

tece wrote:
Har använt en sådan här för att koppla in laptop till Pa:

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H

Det är visserligen RCA- uttag på den men det kan ju fixas, den är så billig

(Ca 180:-) att man inte ens kan få tag på transformatorerna till samma pris :)

Lägg till en dryg hundring för skärmbox och telejack så har du den komplett !

Det verkade som länken gick till något annat, men jag hittar den säkert. Frågan är bara hur bra den är, man vill sumpa minsta möjliga tonkvalitet.

/CM

09 Jan 2012, 20:15
Profile ICQ YIM WWW

Jo E wrote:
Mät så att jorden är med överallt med "bara" en stärk inkopplad till nät, om så är så är det "bara" att kapa, men gör det i en skarvdosa och märk den tydligt :wink:

Menar du skyddsjorden på ingående 230V-matningen?

Jo E wrote:
Edit: kan vara så enkelt som att vända fasen/kontakten, men det låter mer som ett vanligt jord problem..

Det hade jag missat att prova. Men jag noterade minskat brumproblem på senaste repningen när jag av utrymmesskäl fick köra andra stämman via min 1987:a som är kopplad till samma eluttag som Cornforden som får förstastämman, d v s den o-harmonajsade signalen. Jag kanske ska prova att dra alla nätkablar till en grendosa kopplad till ett uttag.

Men jag ska nog fixa till jorderiet i alla fall och sätta transformatoravkoppling till förstärkare 2 och se över och ta bort onödiga (läs dubbla) signaljordar. Som det är idag går pedalernas jord plus signal både till och från de MIDI-styrda switcharna och det borde per definition orsaka onödiga brumslingor. Jag antar att det smart att kapa jordarna som får från pedalerna i pedal änden så att det bara är en jordförbindelse emellan respektive pedal och omvärlden. Alla pedaler är för övrigt strömförsörjda med isolerade nätdelar (Voodoo Labs PP2+ och ISO5), så den vägen är sanerad och fin.

Jag har hittat avskiljningstrafosar från Palmer (PLI-1), Behringer (BD400) och Lehle (P-Split II) Är det någon som testat dessa. Behringer är jag automatiskt tveksam till, samtidigt som både Palmer och Lehle har bra rykte i största allmänhet.

/CM

09 Jan 2012, 20:48
Profile ICQ YIM WWW

Egentligen så behöver inte stärkarna vara inkopplade till ström för att kolla om dom har gemensam jord, i en perfekt värld har dom sparat signal och skyddsjord. (händer ytterst sällan)
Om dom har kontakt så får du sannolikt en jordloop oavsett hur fasen ligger, då är det smidigt att ha en skarvdosa som är ojordad att koppla allt annat i som är jordat i signalvägen.

Edit: Om du s.a.s. gör rätt , precis som du tänker med separat jord och kapade signal jord till respektive stärk, så tänk på att allt då ska gå från samma kontakt/jord.

10 Jan 2012, 09:26
Profile WWW

Jo E:

Jag är inte så pigg på att köra någon av förstärkarna strömförsörjda med ojordad matning av säkerhetsskäl, utan vill helst lösa problemet genom att bryta brumslingan (eller brumslingorna) på signalsidan. Men visst kan jag koppla det tillfälligt ojordat för att testa, men eftersom jag vet att jag har brumslinga, så är jag mer intresserad av att gå direkt på en lösning av problemet, genom att göra rätt.

Men jag kommer fortsättningsvis strömförsörja hela riggen med effekter och allt från samma (jordade) grendosa för att eliminera en felkälla.

Men frågan är om det räcker att klippa skärmen i ena änden av kabeln emellan harmonizern och förstärkare 2 eller om jag måste köra trafo och vad som i så fall är det smarta köpet. Samma sak när det gäller emellan switchsystemet och respektive pedal, d v s om man ska klippa jorden på returnkabeln eller köra med transformatorer där också eller om man inte ens behöver bry sig.

/CM

10 Jan 2012, 10:25
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:
Men frågan är om det räcker att klippa skärmen i ena änden av kabeln emellan harmonizern och förstärkare 2 eller om jag måste köra trafo och vad som i så fall är det smarta köpet. Samma sak när det gäller emellan switchsystemet och respektive pedal, d v s om man ska klippa jorden på returnkabeln eller köra med transformatorer där också eller om man inte ens behöver bry sig.
/CM

Förstärkare två får inte vara jordad mot förstärkare ett, så man behöver klippa send och retur jord. Man brukar klippa jorden på input sidan..
Förutsatt att signal och strömjord är den samma så är det den rätta vägen...då får inte jorden en loop...

11 Jan 2012, 08:51
Profile WWW

OK, då förstår jag att en lösning är att kapa signaljorden till förstärkare 2. (Den har för övrigt bara två jord anslutningar, en via nätkabeln och en via "gitarrkabeln". Alla sendar och returer har med switchsystem på pedalbord och rack och påverkar inte jordningen i förstärkare 2.)

Men en följdfråga är då:

Ett annat alternativ är att koppla en galvanisk avkopplare (d v s en transformator) på ingående signal på förstärkare två, d v s mellan "gitarrkabeln" och förstärkare två. Vad har klippt signaljord respektive avskiljningstrafo för för- och nackdelar?

/CM

11 Jan 2012, 09:39
Profile ICQ YIM WWW

Ja du, jag är inte mannen att svara på det, men en tanke är att med "trafos" kommer det mer "skit" i signalvägen...
Med riktig jord rakare signalväg...

11 Jan 2012, 17:52
Profile WWW

Jo E wrote:
Ja du, jag är inte mannen att svara på det, men en tanke är att med "trafos" kommer det mer "skit" i signalvägen...

Jag är inte direkt jättesugen på att fövandla signalen till ett magnetfält och sedan tillbaka till el igen. Men det borde finnas anledningar att transformatorer ofta används i sådana här sammanhang. Eller?

Edit: Såg ful särskrivning och en annan märklig skrivmiss, som jag inte kunde låta bli korrigera.

Last edited by CarlM on 12 Jan 2012, 10:24, edited 2 times in total.

11 Jan 2012, 18:17
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:
Jo E wrote:

Jag är inte direkt jätte sugen på att fövandla signalen till ett magnetfält och sedan tillbaka till el igen. Men det borde finnas en anledningar att transformatorer ofta används i sådana här sammanhang. Eller?

Tror inte att du behöver göra så stor affär av detta, klipp jorden på den ena signalvägen (dvs gitarrkabel, inte strömkabel), märk upp kabeln ordentligt som nämndes ovan så att du inte tror att den kan användas till ngt annat. Låt den kortaste jordvägen vara "hel", känns mest rätt.

Har haft det så i 34 år kopplat till två kanaler på samma stärkare, och använt principen även vid massor andra tillfällen, allt från två stärkare till inkoppling av sångmixers. Kanske varit livsfarlig, men jag tror inte det. :wink:

11 Jan 2012, 22:33
Profile

OK, då provar jag med att bygga en kabel med jorden ansluten bara i en ändan.

/CM

12 Jan 2012, 10:25
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]