Re: vu-mätar kalibrering?
Supertack Bosse! Jo, fina mätare är det. Jag hittade dem på Tradera får ett par hundralappar. Den ena har lampor och den andra va' utan. Jag hittade sådana lampor, också på Tradera, häromdagen och har satt in ett par nu och "kalibrarat" ljusstyrkan så att de matchar varandra. Av en händelse så kom en journalist in i studion idag och gjorde ett reportage om vårt band och Clara från "The Voice". Han kunde inte låta bli att fota mina grejer för att det "va' så fina mätare överallt".

Så nu kommer de in i lokalpressen!
Jag har kopplat en buffertkrets före mätarna. Här är en beskrivning av den och ett schema bla:
http://www.jlmaudio.com/AT51%20DIY%20VU.pdfMed den skillnaden att likriktningen är borttagen pga de fina, redan likriktade mätarna.
Den ska då inte påverka signalen och ge ev distortion.
Problemet är då jag kalibrerar bufferten/mätarna. Det skiljer ca 1dB beroende på om jag har 600 Ohms motståndet inkopplat vs urkopplat.
Eftersom jag tänker mäta signalen på lite olika ställen, efter preampen eller senare i kedjan, efter LA2:an (kör analogt så långt det går) så kalibrerar jag den utan 600 Ohms motståndet.
Enl Shure-länken så skall det ju mätas med det insatt. Men det är ju på deras egen mixer med inbyggd signalgenerator(?) och jag vet ju inte vad den har för mätare eller om den har en buffertkrets innan.
Ett annat problem är att när jag provade dem med en mick in i preampen och mätarna insatta mellan preamp och mixerbord, så tyckte jag att det distade en bra bit innan mätarna kom upp till 0dB. Det kan bero på att det va en taskig mick. Får testa mer sedan.
Jag har ett par andra fina mätare, liggande ganska platta, som jag tänkte bygga in i racket ovanför preampen, om jag bara får detta klart för mej

Inte lätt det här, men roligt!!!