View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 22:36

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
JMP 2203 projektet med bilder 
Author Message

Post JMP 2203 projektet med bilder
God kväll igen kära rörforums medlemmar. Har nu under långhelgen byggt ihop ett 2203 kit från TAD. Efter som jag bara har byggt 15 - 25w stärkare tidigare å helt saknade volym i repan så tänkte ja slå till på en 100wattare. Jag har faktiskt aldrig prövat en 2203a förut men efter de jag har lyssnat mig fram så tycker ja de låter jävligt bra. Men till problemet. Ikväll fick jag snurr i skiten efter mycket om och men med en dålig stb switch och en kass filter konding. Men ja tycker verkligen inte det är någon volym alls i den. Om ja pluggar in den i low sens jacket så kan ja ju ha pre på 5 å master på 10 å det är nästan sovrums volym. Sambon störde sig ju inte ens. Om man kör på Hi så är det väl givetvis mer volym men när ja kör pre på 10 och mastern på 2 så vill ja ju ändå ha lite gain. Men den är ju nästan renare i ljudet än min deluxe.

Alla spänningar verkar vara ok. Kanske ligger på 10v lägre B+ än på schemat. Men de ska väl ändå inte göra så stor skillnad. Glöden är 6,05v typ. Biasen är ställd på 30mA på slutrören (kan diffa någon mA mellan dem).

Ja kanske har missuppfattat 2203orna volym mässigt. Men det känns ändå som att något är lurt.

Finns det något som kan göra att det blir en sådan Volym förlust och nästan helt utan Gain i den? Den ska iaf få stå och vila i veckan så ska vi fortsätta leta fel på Torsdag. Tack så länge.

Kucera

Last edited by Kucera on 12 Jan 2012, 20:54, edited 1 time in total.

09 Jan 2012, 01:27
Profile

Post Re: JMP 2203 projektet
Om alla värden stämmer så börja med att för det första isolera pre-ampen å driva den mot ett annat slutsteg. Byt då pre-amp rören ett å ett för att upptäcka ev skillnader.
En 100w 2203a e en MYCKET högljudd pjäs med mastern vidöppen. Såpass så att du inte ens vill vara i samma rum helt ärligt sagt,så att ngt e fel kan vi nog ställa bortom allt tvivel.

En annan variant e ju att du kikar efter AC spänningar genom pre-ampen under drift. Dvs,någon spelar medans du mäter.

09 Jan 2012, 02:23
Profile

Det känns som om luften svettas vid de inställningarna, så jädra högt borde det vara.
Du har nog något avbrott i preampen som gör att det enda du får till slutsteget är överblödning genom luften........kanske....

09 Jan 2012, 08:44
Profile

Jag läste lite på Marshall forumet och det var en som hade liknande problem. Han hade fel på ett preamp rör. Men det kanske är något i preampen då om det nu inte är röret. Men om det hade varit något brott i kretsen/rören så hade det väl inte kommit fram någon signal alls väl?

09 Jan 2012, 09:03
Profile

Normalt kör man inte gärna över 3-4 på mastern på en sån stärkare. Det är ashögt och mysigt.
Utöver de andras kloka förslag - pröva att byta även fasvändaren. Det brukar bli tvärtyst när den krånglar, men man vet inte.
Även om det är något knas i slutsteget så ska försteget dista mustigt när preamp gain är uppåt 7-10. Det borde du höra. Om inte så har du signalförlust i preampen, pga trasigt rör, felkoppling eller liknande.
Mät som sagt all DC, på anoder osv. Jag hade som Racing skriver också börjat mäta AC (signal) efter varje steg.
/Gunnar

09 Jan 2012, 11:13
Profile

Yes jag var tvungen att åka hem från Götet idag för att testa. Jag gick igenom alla kopplingar igen och lödde om på några ställen. Mätte även över alla komponenter så de var ok. Bytte ut alla förstegsrör och sedan startade jag upp. Nu börjar vi snacka mer volym. Iaf på Hi ingången. Där var det väldigt högt redan vid 2 på Mastern. Så jag antar att det är ok. Gain fanns det gott om med. MEN,,,, När jag kör på Low ingången så kan jag fortfarande ha pre på 10 å Master på 5. Visst är det volym. Men jag saknar det där som ni har nämnt tidigare att "luften svettas" och "ashögt och mysigt" Nu har jag ju inte prövat i min 412a utan bara i en 112a. Men ändå.

Sen vill jag bara meddela att det är sjukt mycket mer snö i Trollhättan än vad det är i Gbg. Här regnar det inte minsann :P

09 Jan 2012, 21:31
Profile

Kucera wrote:
Yes jag var tvungen att åka hem från Götet idag för att testa. Jag gick igenom alla kopplingar igen och lödde om på några ställen. Mätte även över alla komponenter så de var ok. Bytte ut alla förstegsrör och sedan startade jag upp. Nu börjar vi snacka mer volym. Iaf på Hi ingången. Där var det väldigt högt redan vid 2 på Mastern. Så jag antar att det är ok. Gain fanns det gott om med. MEN,,,, När jag kör på Low ingången så kan jag fortfarande ha pre på 10 å Master på 5. Visst är det volym. Men jag saknar det där som ni har nämnt tidigare att "luften svettas" och "ashögt och mysigt" Nu har jag ju inte prövat i min 412a utan bara i en 112a. Men ändå.

Sen vill jag bara meddela att det är sjukt mycket mer snö i Trollhättan än vad det är i Gbg. Här regnar det inte minsann :P

Jag antar att du med "gott om gain" menar mycket dist, eller?

Om det "väldigt högt" med 2 på mastern är det nog som det ska.

Low-ingången i en 2203 är väldigt mkt snällare än high om du byggt enligt orginal. Rätt meningslös tycker jag, i varje fall om du kör 10k på V1B-katoden. Jag spolar alltid den och kör vanlig eller lätt moddad high/low som både går in i V1A. Smaksak.

/Gunnar

09 Jan 2012, 22:53
Profile

Izzy wrote:

Low-ingången i en 2203 är väldigt mkt snällare än high om du byggt enligt orginal. Rätt meningslös tycker jag, i varje fall om du kör 10k på V1B-katoden. Jag spolar alltid den och kör vanlig eller lätt moddad high/low som både går in i V1A. Smaksak.

/Gunnar

Ja visst menar ja gott om Dist :P grejen är väl den att jag inte riktigt vet hur jag vill ha den än. För jag skulle väldigt gärna ha en lite renare kanal/ingång på den som man kan lira med valfria pedaler till. Hur har du gjort dina modeller då? Dist monster jävlar eller? Har du några nice ljudklipp tro? Vad hade du gjort med katoden på V1B? 4,7K som en del tycker?

09 Jan 2012, 23:07
Profile

Kucera wrote:
Izzy wrote:

/Gunnar

Ja visst menar ja gott om Dist :P grejen är väl den att jag inte riktigt vet hur jag vill ha den än. För jag skulle väldigt gärna ha en lite renare kanal/ingång på den som man kan lira med valfria pedaler till. Hur har du gjort dina modeller då? Dist monster jävlar eller? Har du några nice ljudklipp tro? Vad hade du gjort med katoden på V1B? 4,7K som en del tycker?

Jag brukar pilla försiktigt med den där kretsen. Man kan göra distmonster, men det låter inte så himla bra när det ändå bara är tre steg. Bättre låta den vara så där mellan low- och high-gainstärkare.

Jag sänker gärna V1B till 3.6-4.7k, normalt ingen konding.
Sällan mer än 120pF på gainpoten.
Man kan byta 470k/470pF-filtret före gainpoten till endast en 2.2nF. Blir lite fetare ton. Har gärna switch mellan dessa två varianter.
Kanske lite pill i tonstacken.
Jag nöjer mig med 33uF-kondingar i försteg och fasvändare för att det inte ska bli alltför styvt och rappt. Liten skillnad men ändå.

Kolla att du har bra med spänning på anoderna i preampen, helst över 200V på V1A. Kretsen mår bra av högre spänning än i t.ex. 1959, vilket också är man deisgnat den.

/Gunnar

09 Jan 2012, 23:53
Profile

Jag får pröva detta när ja kommer hem. Om ja inte minns helt fel så låg ja på 254v på V1A. Det kanske räker till. Filterkondingarna gör jag nog inget åt just nu. Jag har ju även funderat på att lägga till ett gainsteg till som typ i mod #36. Men offrar man Low Sens helt då eller går det att koppla in på ett liknande sätt som det är nu?

10 Jan 2012, 12:43
Profile

Jag har en Ceriatone 2204 och precis som alla andra säger, galen volym, trots att min bara är på 50W. Men när det kommer till gain/dist så är den väl inget distmonster så direkt (som t.ex. 5150, ENGL). Alltså, drar jag på en massa på pre och bara lite på post så blir det ju inte brölmycket dist för det, och så funkade inte polarens Marshall 2204 heller.

10 Jan 2012, 21:19
Profile WWW

Kucera wrote:
Jag får pröva detta när ja kommer hem. Om ja inte minns helt fel så låg ja på 254v på V1A. Det kanske räker till. Filterkondingarna gör jag nog inget åt just nu. Jag har ju även funderat på att lägga till ett gainsteg till som typ i mod #36. Men offrar man Low Sens helt då eller går det att koppla in på ett liknande sätt som det är nu?

Jag kan inte #36-kretsen något vidare. Men visst kan man lägga till ett gainsteg för mer dist. Antingen gör man om katodföljaren till gainsteg och driver tonstacken från anod. Eller så är det i med ett rör till.

Jag har inte fått till det något vidare med fyra steg och anoddriven tonstack. Men det har ju andra här, eller tycker de har det. Man kan snegla på Carvin Legacy.

Jag föredrar i så fall helt klart fyra steg + katodföljare. Jag har för egen del hittat mest rätt när jag utgått från typ Laney GH100L eller Friedmans hot rod och tweakat från därifrån. Ínte alltför hett, mkt av 2203/2204-karaktären kvar. Men det finns ju tusen varianter på det där.

Med ett rör till kan du ju göra en clean kanal. Dela på första rörhalvan och sedan en röhalva till för andra steg i clean.

Hoppsan, nu rann det iväg, sorry...

Funkar stärkaren som den ska nu då?

/Gunnar

10 Jan 2012, 21:37
Profile

Ja nu har jag då prövat toppen på allvar. Å visst fan är det ashögt och mysigt minsan. Stod och spelade på "ashögt och mysigt" en bra stund idag i repan.

Men ja tror ja ska behålla den original ett tag för att spela in mig på den sen kanske de kan bli ett steg till i den.

Men jag upptäckte något väldigt lurigt när jag höjde mastern mot 5 å uppåt. Då kommer det ett whiiiiinande ljud som blir högre med volym ökning. Typ rundgång men ändå inte. Nu kommer ja kanske aldrig spela så högt men jag bara undrar vad det kan vara. Kan det vara något dåligt rör tro?

jag ska fundera lite på det du skrev Gunnar. Kan hända att jag skulle behöva lite hjälp med att rita upp ett schema till det med. Men det tar vi lite senare.

Här kommer lite bilder på bygget. Ge mig gärna tips om ni ser att jag har gjort något general fel :D Kabeldragningen har ja snyggat till lite vid slutrören.

Attachment:
4.jpg [184.3 KiB]
Downloaded 375 times

Attachment:
5.jpg [207.44 KiB]
Downloaded 375 times

Attachment:
6.jpg [245.61 KiB]
Downloaded 375 times

Attachment:
3.jpg
3.jpg [ 223.02 KiB | Viewed 3420 times ]

Attachment:
2.jpg
2.jpg [ 246.05 KiB | Viewed 3420 times ]

Last edited by Kucera on 12 Jan 2012, 20:53, edited 1 time in total.

12 Jan 2012, 20:51
Profile

2 till:

Attachment:
7.jpg [207.54 KiB]
Downloaded 375 times

Attachment:
8.jpg
8.jpg [ 202.35 KiB | Viewed 3420 times ]

12 Jan 2012, 20:52
Profile

Post Re: JMP 2203 projektet med bilder
Vad kostade detta KIT hem till dörren?

mvh/Hasse

12 Jan 2012, 22:28
Profile

farbrortäpp wrote:

mvh/Hasse

Det kostade ca 6700kr tror ja. Har inte kollat exakta siffran. Kanske är dyrt men jag var lite bekväm. Det kanske hade varit billigare att plocka ihop ett eget paket.
Men detta är utan chassi. De ska ja snickra själv :P

12 Jan 2012, 22:50
Profile

Kucera wrote:
farbrortäpp wrote:

mvh/Hasse

Det kostade ca 6700kr tror ja. Har inte kollat exakta siffran. Kanske är dyrt men jag var lite bekväm. Det kanske hade varit billigare att plocka ihop ett eget paket.

Jag känner mig också lite bekväm....skall kika in på deras site :D

12 Jan 2012, 22:58
Profile

Kucera wrote:
Men jag upptäckte något väldigt lurigt när jag höjde mastern mot 5 å uppåt. Då kommer det ett whiiiiinande ljud som blir högre med volym ökning. Typ rundgång men ändå inte. Nu kommer ja kanske aldrig spela så högt men jag bara undrar vad det kan vara. Kan det vara något dåligt rör tro?

Kommer det även med gain på 0? Verkar vara ngn slags oscillation i slutsteget. Det ska du inte ha. Även om du inte hör ljudet det när mastern står lägre kan det finns där i stärkaren som oönskad oscillation, kanske i register du inte hör. Det är inte bra.
Du kan inte ha råkat vända OT:n sekundärer fel? Testa att lyfta bort NFB och se om vinandet försvinner.
Fint bygge förresten 8) :)
/Gunnar

12 Jan 2012, 23:55
Profile

Izzy wrote:
Kucera wrote:

Kommer det även med gain på 0? Verkar vara ngn slags oscillation i slutsteget. Det ska du inte ha. Även om du inte hör ljudet det när mastern står lägre kan det finns där i stärkaren som oönskad oscillation, kanske i register du inte hör. Det är inte bra.
Du kan inte ha råkat vända OT:n sekundärer fel? Testa att lyfta bort NFB och se om vinandet försvinner.
Fint bygge förresten 8) :)
/Gunnar

Nu fick ja testat runt lite. Ljudet kom bara med gainen på 5 å uppåt. Men ja hade lite mer ECC83or som ja prövade med, och det försvann när ja bytte ut V1.
Så nu sitter det 7025 i V1 (det följer med ett 7025 i kittet men det var det som gjorde att stärkarn lät bajs första gången. Så hade ja ett till hemma), TAD ECC83 V2 (Ej från kitet heller), och ett ECC83 i V3 (Från kittet).

Nu tror ja bannemej att stärkarn är som den ska.

Nu kommer dock en till fråga. Jag har alltid varit osäker på att matcha slutrören rätt. Jag har ett par i stärkarn som jag har ställt 38mA tomgångsström på men då ligger de andra 2 på 32mA +/-. Ska jag placera de på olika sätt i stärkarn? För nu har ja 2 av vardera på varje sida, alltså 32,38+32,38 om ni förstår hur jag menar :oops:

13 Jan 2012, 12:06
Profile

Kucera wrote:
Nu kommer dock en till fråga. Jag har alltid varit osäker på att matcha slutrören rätt. Jag har ett par i stärkarn som jag har ställt 38mA tomgångsström på men då ligger de andra 2 på 32mA +/-. Ska jag placera de på olika sätt i stärkarn? För nu har ja 2 av vardera på varje sida, alltså 32,38+32,38 om ni förstår hur jag menar :oops:

Det blir riktigt...men behöver den gå så varmt som 38mA??

13 Jan 2012, 13:56
Profile

farbrortäpp wrote:
Kucera wrote:

Det blir riktigt...men behöver den gå så varmt som 38mA??

Nej de kanske den inte behöver. Jag har bara utgått i från böcker å Webers bias calc. Då är ju 70% ca 39mA. Vad tycker du det ska vara då? Hur ändrar sig ljudbilden om man ställer den kallare? (kan ja ju iof testa själv) De andra rören går ju jätte kallt om ja ska gå ner mer. Under 30mA? Hur ska ja tänka?

13 Jan 2012, 14:09
Profile

Kucera wrote:
Nej de kanske den inte behöver. Jag har bara utgått i från böcker å Webers bias calc. Då är ju 70% ca 39mA. Vad tycker du det ska vara då? Hur ändrar sig ljudbilden om man ställer den kallare? (kan ja ju iof testa själv) De andra rören går ju jätte kallt om ja ska gå ner mer. Under 30mA? Hur ska ja tänka?

Vet ju inte hur hög DC du har iden...men det brukar ju vara upp mot 500V.
Prova vet ja...jag hade kört 25-28 på de som ligger lägst...

13 Jan 2012, 14:15
Profile

Kan vara helt ok köra i området 25-35. Jag tycker inte heller det har någon stor betydelse om det diffar en 6-8mA. Några föredrar ju lite lagom omatchat.

I bland kan obalans i sluteget ge upphov till brum, men sällan för att det diffar en del. Men har man balanspot kan man t.ex. höra hur brum ökar eller minskar när man balanserar mellan slutrören.

/Gunnar

13 Jan 2012, 15:41
Profile

Kucera wrote:
farbrortäpp wrote:

mvh/Hasse

Min Ceriatone 2204 gick också lös på ca sex papp utan sleeve (alltså lådan), som jag snickrade ihop själv. Jag är nog faktiskt mer stolt över det bygget egentligen. Att bygga stärkaren var ju p!ssenkelt, men att snickra låda krävdes ju en precision där millimetrar är för stora mått för att mäta med.

14 Jan 2012, 14:19
Profile WWW

David Wikström wrote:
Min Ceriatone 2204 gick också lös på ca sex papp utan sleeve (alltså lådan), som jag snickrade ihop själv. Jag är nog faktiskt mer stolt över det bygget egentligen. Att bygga stärkaren var ju p!ssenkelt, men att snickra låda krävdes ju en precision där millimetrar är för stora mått för att mäta med.

Okaj.. med frakt asso? Får man möjligtvis kolla på lite bilder på ditt snickeri? Tänkte ta tag i det idag å åka å köpa lite material till detta? Ingen som vet om det finns några bra ritningar på lådor någonstans?

14 Jan 2012, 15:08
Profile

Kucera wrote:
David Wikström wrote:

Okaj.. med frakt asso? Får man möjligtvis kolla på lite bilder på ditt snickeri? Tänkte ta tag i det idag å åka å köpa lite material till detta? Ingen som vet om det finns några bra ritningar på lådor någonstans?

Ja, med frakt. Ändå från Malaysia. Företaget är dock USA-ägt. Här är lite bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

14 Jan 2012, 18:23
Profile WWW

David Wikström wrote:

Min Ceriatone 2204

Ändå från Malaysia. Företaget är dock USA-ägt.

Huh? Har Ceriatone som företag verkligen något med USA att göra?

Verkar som de är på väg att glida bort från kitmarknaden också....

http://ceriatone.com/tlbrBorderSub/Kits ... 202011.htm

14 Jan 2012, 19:44
Profile ICQ WWW

Ser ju riktigt nice ut.. Ballt tolex/skinn! Ja vet inte hur fan ja ska göra än. Funderar på något riktigt mörkt träslag som är klarlackat. Men klassik svart e jhu fan inte fel de heller.

Snyggt bygge föresten.

14 Jan 2012, 21:38
Profile

Tack så mycket.
En liten kul grej jag gjorde som syns där på bilderna är handtaget som jag valde att inte placera på mitten utan istället där tyngdpunkten ligger. Det gör att man lyfter stärkaren mycket stabilare än en vanlig Marshall.

15 Jan 2012, 01:33
Profile WWW

David Wikström wrote:
Tack så mycket.
En liten kul grej jag gjorde som syns där på bilderna är handtaget som jag valde att inte placera på mitten utan istället där tyngdpunkten ligger. Det gör att man lyfter stärkaren mycket stabilare än en vanlig Marshall.

Det har jag faktiskt gjort med på min BF Deluxe. Har tyvärr ingen bild på den nu. Men det blev riktigt bra det med.

Kör du original krets eller har du några trevliga modds på den?

15 Jan 2012, 01:48
Profile
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next