View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 21:10

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Cellulosalack 
Author Message

Post Cellulosalack
Var köper jag cellulosalack på sprayburk? Nån som vet? :?:

09 Jan 2012, 14:29
Profile ICQ WWW

Post Re: Cellulosalack
FenderBender wrote:
Var köper jag cellulosalack på sprayburk? Nån som vet? :?:

Gitarrdelar.se

09 Jan 2012, 14:34
Profile WWW

Gitarrdelar.se, bra lack!

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

09 Jan 2012, 15:11
Profile

Såg nu att även GMF har. Är det sämre kvalla? Den är bra mycket billigare... :roll:

09 Jan 2012, 15:26
Profile ICQ WWW

Slöjddetaljer:
http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=1169&deptid=38

09 Jan 2012, 16:24
Profile ICQ WWW

Ernst P direkt:
http://www.ernstp.se/index.php?pageName ... how&id=213

09 Jan 2012, 16:47
Profile WWW

Nja, om du har firma vill säga. Ernst P säljer bara till företag. Men jag tror det är samma lack på alla ställena som nämnts, förutom möjligen gitarrdelars fenderfärger som kanske är special.

09 Jan 2012, 20:48
Profile ICQ YIM WWW

Slänger in en okunnig fråga.. Kan man få fullgott resultat när man lackar med sprayburk? Eller är det en kompromiss jämfört med att lämna in till en med "riktig" spruta.

09 Jan 2012, 21:01
Profile

Svullo wrote:
Slänger in en okunnig fråga.. Kan man få fullgott resultat när man lackar med sprayburk? Eller är det en kompromiss jämfört med att lämna in till en med "riktig" spruta.

Bra fråga - det skulle jag också vilja veta. Spontant känns det som om svaret är nej, men min enda empiriska kunskap i ämnet är begränsat till sprayburkslackade mopeder när man var i 15-årsåldern... :shock:

Jag gissar dock att det kan gå att få ett hyggligt resultat om man slipar noga mellan varven och polerar utav h-e på slutet. Få se om det finns några experter på området här, som kan svara oss? :)

09 Jan 2012, 21:04
Profile ICQ WWW

Metoden för högglans med cellulosa lack är väl just att lägga många lager, för att sedan polera upp glansen. Det har man åtminstone använt i bilindustrins barndom. Kolla en gammal 50-tals Morgan eller MG, som kan ha orginallacken kvar men blänker som bara den. I regel polerade.

09 Jan 2012, 22:10
Profile WWW

Sprayburk funkar bra, men man kan ju misslyckas med den som alla sprayburkar.
Fördelen är att man slipper göra rent sprutan så många ggr, sprayburk är ju bara sluta trycka, eftersom man ska lägga flera lager.
Torkar ju så erbarmligt sakta....

09 Jan 2012, 22:18
Profile

Vad jag vet så har Gitarrdelar lagt ner mycket jobb på att få fram det bästa munstycket för ändamålet, så det kan var en skillnad mot andra fabrikat.

http://kuhnamps.com

10 Jan 2012, 12:32
Profile ICQ WWW

Jag tycker att den största skillnaden mellan olika fabrikat är hur mycket mjukmedel som blandas i. Jag har använt Ernst P's och Gitarrdelars cellulosa. Ernst P blev aldrig riktigt hård. Gitarrdelars cellulosa blir snabbt hård och känns "torr".

http://www.guitarlabs.se

10 Jan 2012, 14:04
Profile WWW

Ni får väl ta in så mycket ni känner för av vad jag skriver eftersom jag säljer färg och därmed svårligen kan ses som opartisk. Hur som så kommer här mina åsikter baserade på erfarenheter jag skaffade mig när jag tog fram lacker till Gitarrdelar.

Lite bakkgrund:
Lacker finns i minst två huvudvarianter, de som blir hårda av att lösningsmedel dunstar och de som härdar på kemisk väg. Oavsett vilket bindemedel (cellulosa, polyuretan, alkryl osv) man använder i den förstnämnda kategorin så blir resultatet ganska likt, det går att få till ett tunt hårt skikt som inte dämpar resonanser i trä nämnvärt. Oavsett vilket bindemedel (polyester, polyuretan osv) man använder i en kemisk härdande lack så går det att få den tjock och plastig vilket kan dämpa ton i trä.

När man lackade bilar med cellulosalack kom man på någon gång på 30 eller 40-talet att man kan ha i mjukgörare för att minska de fula krackeleringar som uppstod med tiden. Vanligast som mjukmedel är nog alkyd. Ur en lacktillverkares perspektiv är det alltså en bättre lack om den har så pass mycket mjukmedel så att den inte spricker. De som lackar instrument vill kanske inte ha en mjuk och seg lack, många vill ju t.o.m. att lacken ska spricka. Sedan har typen av lösningsmedel betydelse för hur snabbt lacken torkar och hur slät ytan blir. Ren aceton är kanske bäst för cellulosa, dock svår att få till på sprayburk.

Slutsats: Mängden mjukmedel och vilket lösningsmedel som används med cellulosa spelar STOR roll för lackens egenskaper. De färdiga lacker på sprayburk vi kunde hitta innehöll för mycket mjukmedel för att passa till det vi ville ta fram (en lack med egenskaper som liknar de lacker de stora gitarrtillverkarna använde på 50 och 60-talet). En del burkar hade också tvivelaktigt lösningsmedel (torkar sakta och ger onödigt mycket apelsinskal). Vi letade upp en cellulosalack med minimalt med mjukgörare och matchade det med sprayburkar som innehåller ett bra lösningsmedel för cellulosa. Fyllde lacken på burkarna och valde ut två munstycken som ger bra mjuk oval resp hårdare rund sprutbild.

Vad som är bäst vet inte jag men det är SKILLNAD på lack och lack.

PS En annan utmaning med sprayburk resp spruta är att man har begränsat tryck vilket gör att man måste ha lite mer lösningsmedel än med spruta. Detta gör risken för rinningar lite större och lagren lite tunnare (fler lager behövs). Har man tålamod så ser man ingen skillnad på en lack lagd med burk resp spruta efter slutslip och polering. Självklart gäller det bara solida färger, burst och annat är svårt att få lika bra med burkar.

// Peter

10 Jan 2012, 14:14
Profile ICQ YIM WWW

pettaplutt wrote:
Ni får väl ta in så mycket ni känner för av vad jag skriver
// Peter

Mycke tack för denna info Peter. Bättre kan väl inte ett svar bli än ovan.....
(och att Gitarrdelars lack bör föredras)

Last edited by rudmark on 10 Jan 2012, 15:29, edited 1 time in total.

10 Jan 2012, 14:52
Profile

Tack Peter, det var en uppmuntrande utläggning. :D

10 Jan 2012, 15:08
Profile ICQ WWW

Peter, tackar för insikten - och lacken :wink:
Sprayade en hals med GDs ambertintade klarlack häromdagen och blev förvånad hur bra det blev. Tidigare har jag fått våtslipa och polera för att få bra yta men nu behövdes bara en lätt polering med den "nya" lacken.

10 Jan 2012, 21:26
Profile ICQ YIM WWW

Kul tråd!

Jag fantiserar sedan ett tag om att få till en gulnad Alpine-white strata. Tar gärna tips om hur man får till den gulningen... (Ursäkta om det blev trådkap till viss del)

10 Jan 2012, 23:45
Profile

http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/306670-new-assembled-guitar-day.html

Den där gitarren har jag sprayat (i mitt badrum) i gitarrdelars vintage white cellulosalack och sedan klarlackat. Inte högblankt resultat, men det har att göra med hur mycket och med vad man polerar kroppen med, och även hur högt man går upp i graderna när man våtslipar sista lagret.

Men jag är nöjd. Lacken är väldigt tunn. Tycker förövrigt att gitarrdelar har fantastisk service.

11 Jan 2012, 00:05
Profile ICQ YIM WWW

Jag har sprayat en Tele med gitarrdelars lack. 4-5 lager färg och ett par klarlack. Vettigt resultat men inte helt superblank. Orkade inte börja tänka på efterpolering då... :roll: Hur och med vad gör man en sådan? Är det för sent nu (ca 3-4 månader efter lackningen)?

11 Jan 2012, 11:58
Profile

Såhär bra kan det bli med gitarrdelars spraylack:

Image

Hela tråden:
http://diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=40531

12 Jan 2012, 05:03
Profile ICQ WWW

poxxed wrote:
Såhär bra kan det bli med gitarrdelars spraylack:

Image

Hela tråden:
http://diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=40531

Den bilden är grymt snygg (och basen förstås :P )och gör att man blir sugen på att bygga en bas :D
Trollull o Autosol till slutpolering alltså? Blir inte för grovt=repigt? Vad tros om Gitarrdelars polerpasta?

12 Jan 2012, 11:30
Profile

Jo det går säkert att få det ännu glansigare med helt rätt grejer.. Jag gjorde ju en bas som skulle se ut att vara från 71, så den fick gärna inte vara för glansig. Det blev den ändå. :D

12 Jan 2012, 14:34
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 23 posts ]