View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Jun 2026, 11:44

Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Jorda utgångstrafo och högtalarjack 
Author Message

Post Jorda utgångstrafo och högtalarjack
Har lite funderingar på detta med jordning om man nu skall försöka göra rätt. Hur skall man jorda utgånstrafon och högtalarjacket om man skall göra det korrekt?

Spelar det någon roll om man drar tråden för jord från utgångstrafon direkt till högtalarjacket och sen drar en jordledning till stjärnjorden, eller skall man dra trafon till stjärnan och sen från stjärnan till högtalarjacket. Kan man göra som första alternativet så underlättar det i alla fall kabeldragningen för mig.

13 Jan 2012, 09:10
Profile

Post Re: Jorda utgångstrafo och högtalarjack
busse wrote:
Har lite funderingar på detta med jordning om man nu skall försöka göra rätt. Hur skall man jorda utgånstrafon och högtalarjacket om man skall göra det korrekt?

Spelar det någon roll om man drar tråden för jord från utgångstrafon direkt till högtalarjacket och sen drar en jordledning till stjärnjorden, eller skall man dra trafon till stjärnan och sen från stjärnan till högtalarjacket. Kan man göra som första alternativet så underlättar det i alla fall kabeldragningen för mig.

Trafon till jord på jacket!
Sedan jord från jack till stjärnjord!

Fast högtalare skall man jorda högre upp i jordkedjan har jag läst någonstans...men du har väl inte likritaren i denna stjärnjord?

13 Jan 2012, 09:18
Profile

Quote:

Fast högtalare skall man jorda högre upp i jordkedjan har jag läst någonstans...men du har väl inte likritaren i denna stjärnjord?

Okej, då fick jag svar på en fråga men då uppstod ju nya funderingar. Skall man inte ha likriktaren kopplad till stjärnjorden? Var skall man då koppla den? Skall den ha en egen jordpunkt i chassit?

13 Jan 2012, 09:32
Profile

busse wrote:
Quote:

Okej, då fick jag svar på en fråga men då uppstod ju nya funderingar. Skall man inte ha likriktaren kopplad till stjärnjorden? Var skall man då koppla den? Skall den ha en egen jordpunkt i chassit?

Man bör väl köra likriktarjord i en stjärna, (som du sen jordar i chassit),....sedan kan du göra en ny stjärna vid lyten som matar gallren. Hit drar du allt annat.

Kanske någon har en bra bild på detta?

13 Jan 2012, 09:38
Profile

En bild vore ju fint. Jag har ju bara bara en jordtråd från likritarbryggan sen jordas ju biaslindingen också, det är ju det enda med strömförsörjningen som jag har att jorda.

Om jag fattar rätt så drar jag likriktarens jord och jorden till elyterna för utgångstrafon till en stjärna som jordas i chassit, sen drar jag ihop alla andra jordar till en annan punkt i chassit.

Om jag nu fattat rätt, var skulle skillnaden bli om man gör så mot att dra allt till en och samma punkt?

13 Jan 2012, 10:10
Profile

busse wrote:
En bild vore ju fint. Jag har ju bara bara en jordtråd från likritarbryggan sen jordas ju biaslindingen också, det är ju det enda med strömförsörjningen som jag har att jorda.

Om jag fattar rätt så drar jag likriktarens jord och jorden till elyterna för utgångstrafon till en stjärna som jordas i chassit, sen drar jag ihop alla andra jordar till en annan punkt i chassit.

Om jag nu fattat rätt, var skulle skillnaden bli om man gör så mot att dra allt till en och samma punkt?

Så här skulle jag göra....borde funka...vad säger övrig panel?
Attachment:
GND.JPG
GND.JPG [ 16.02 KiB | Viewed 6107 times ]

13 Jan 2012, 10:18
Profile

Tack för bilden, betydligt lättare att förstå. Bara en fråga, vad blir skillanden med att flytta "chassi jordpunkten" från likriktaren till stjärnan? Är det större risk för jordloopar då?

Jag har dragit ihop varje gainstegs jordar till en "lokal stjärna" som sen är tänkt att jordats med stegens respektive elyter och från denna punkt gå vidare till "huvud stjärnan" är detta fel tänkt? Har lödit ihop de lokala stjärnorna men har inte ännu hunnit sammanbinda dom med sina respektive elyter, så än finns det tid för ändringar.

Nu är det ju inget gainmonster jag håller på med men det är ju ändå kul att försöka göra så rätt man kan då det gäller jordningarna.

13 Jan 2012, 10:45
Profile

busse wrote:
Tack för bilden, betydligt lättare att förstå. Bara en fråga, vad blir skillanden med att flytta "chassi jordpunkten" från likriktaren till stjärnan? Är det större risk för jordloopar då?

Jag har dragit ihop varje gainstegs jordar till en "lokal stjärna" som sen är tänkt att jordats med stegens respektive elyter och från denna punkt gå vidare till "huvud stjärnan" är detta fel tänkt? Har lödit ihop de lokala stjärnorna men har inte ännu hunnit sammanbinda dom med sina respektive elyter, så än finns det tid för ändringar.

Nu är det ju inget gainmonster jag håller på med men det är ju ändå kul att försöka göra så rätt man kan då det gäller jordningarna.

Mycke surr från dioderna som man inte vill ha i övrig jord.

Lokala stjärnor är ju bra...dra dem till den stjärnan jag visat.

13 Jan 2012, 11:02
Profile

Jag säger att det beror nog lite på det. Har använt stjärna såväl som buss å båda sätten fungerar tillfredställande när det väl e utsorterat.
Om det e ngt jag iofs alltid gör e det att hålla pre-ampen "flytande". Dvs den har en enda punkt som går mot jord. Samma med resonemanget om jord för glättningen. Den skall INTE ihop med sådant som bär signal i min mening. Samma med likriktning,oavsett om man åker RLR eller dioder.

13 Jan 2012, 11:18
Profile

Racing wrote:
Jag säger att det beror nog lite på det. Har använt stjärna såväl som buss å båda sätten fungerar tillfredställande när det väl e utsorterat.
Om det e ngt jag iofs alltid gör e det att hålla pre-ampen "flytande". Dvs den har en enda punkt som går mot jord. Samma med resonemanget om jord för glättningen. Den skall INTE ihop med sådant som bär signal i min mening. Samma med likriktning,oavsett om man åker RLR eller dioder.

Kör man buss får man vara noga med att skilja signal/glättning i stegen....jag kör med detta och det blir knäpptyst.

Har aldrig provat att stjärnjorda preampen. :wink:

Men koppla preampen som Racing skriver...flytande...i den punkt jag visat så skall det fungera.

13 Jan 2012, 11:44
Profile

Hur är det med BIAS kretsen?

13 Jan 2012, 12:14
Profile

Ni är väl snart less på mina frågor!

Om man gör som jag gjort dragit ihop preampens jordningar i lokala stjärnor, bussar eller vad man nu vill kalla det för respektive gainsteg skall inte dessa jordpunkter då anslutas till samma punkter som elyterna till respektive gainsteg? Eller skall jag ansluta alla jordar från preampens gainsteg till elyten för gallrena på slutrören och där ifrån till stjärnan och sen ha egna jordar från resterande elyter och likriktaren till stjärnan?

Hoppas ni hänger med hur jag menar för det känns inte så enkelt att beskriva med ord.

13 Jan 2012, 12:14
Profile

Så här har jag tänkt lite enkelt ritat då det gäller gainstegen, samma sak med övriga jordningar, drivsteget till reverb, precencekontroll, dragit jorden till respektive elyt och sen till stjärnan. Likriktaren och biaskretsen kommer med en egen jord till stjärnan.

En till grej så det gäller jordning, hur är det med jorden till slutrörens katoder, skall den direkt till stjärnan?

Image

13 Jan 2012, 12:33
Profile

Som Täpp skriver ovan. Håll isär glättning å signal.
De bilder du visar lägger ju glättningen i bussen till signal,inte bra. Betänk glättningens uppgift så kanske du e med klarare på vad som avses.

Vad jag däremot gjort vid tillfällen å kommit undan med e att jorda glättningen i samma punkt i CHASSIET som pre-ampen. Men då går det en helt separat lina från glättningen till den punkten.

Bias sen.
Så länge man har god glättning av biaskretsen så kan man i min erfarenhet vara direkt dum med placering. När jag "bygger nytt" från scratch händer det att jag ofta placerar just bias kretsen närmast AC delen av stärkarn. Hittills har det inte presenterat ngr som helst problem.
Om du e osäker så mät mängden rippel med mastern helt stängd(om det nu finns ngn). Ger ju snabbt en ide om hur "ren" spänningen e för biaskretsen.(Mao mät mängden AC å har du snör-tv så kolla på frekvenser å amplitud). Men i min erfarenhet skall det till en hel del innan bias kretsen börjar utgöra ett signalproblem.

13 Jan 2012, 12:47
Profile

Fast enligt Merlin Blencowe skall man just jorda glättningskondingarna i samma stjärna som de steg de matar. http://www.freewebs.com/valvewizard2/Grounding.html

13 Jan 2012, 13:00
Profile ICQ YIM WWW

Det är just
Hellhammer wrote:
Fast enligt Merlin Blencowe skall man just jorda glättningskondingarna i samma stjärna som de steg de matar. http://www.freewebs.com/valvewizard2/Grounding.html

Det är just det dokumentet jag försökt läsa och förstå och bygga efter, nu är ju förvirringen total.

Racing menar du att jag skall göra så här och sen dra ihop det hela till stjärnan.
Image

Stärkaren det rör sig om bygger ju på en Bassman 6G6-B så nån distmaskin är det inte och orginal är dom ju jordade direkt i chassit lite hur som helst.

13 Jan 2012, 13:25
Profile

busse wrote:
Så här har jag tänkt lite enkelt ritat då det gäller gainstegen, samma sak med övriga jordningar, drivsteget till reverb, precencekontroll, dragit jorden till respektive elyt och sen till stjärnan. Likriktaren och biaskretsen kommer med en egen jord till stjärnan.

En till grej så det gäller jordning, hur är det med jorden till slutrörens katoder, skall den direkt till stjärnan?

Image

Om alla steg tar sin jord från respektive rörhalva kan du koppla detta till en buss som går in i stjärnan jag visade....funkar klocka!
...och det blir alá Merlin Blencowe :wink:

ANGÅENDE "En till grej så det gäller jordning, hur är det med jorden till slutrörens katoder, skall den direkt till stjärnan? "....dessa skall in i elyten för CT

13 Jan 2012, 13:53
Profile

Alltså behöver jag inte löda om utan jag ansluter preampens jordar till jordpunkten för elyten till gallren på slutrören som på bilden du postat tidigare.

Då till ursprungs frågan, var skall högtalarjackets jord? Till stjärnan eller där preampens jordar ansluts?

13 Jan 2012, 14:06
Profile

busse wrote:
Alltså behöver jag inte löda om utan jag ansluter preampens jordar till jordpunkten för elyten till gallren på slutrören som på bilden du postat tidigare.

Då till ursprungs frågan, var skall högtalarjackets jord? Till stjärnan eller där preampens jordar ansluts?

Du får flera jordpunkter!!...och chassi endast på ett ställe!!!
Lite mer konstverk :?
Attachment:
GND.JPG
GND.JPG [ 17.89 KiB | Viewed 6049 times ]

13 Jan 2012, 14:12
Profile

Tackar för konstverket, nu har jag väl lite mer koll på jorden.

Med lite tur kanske jag kan få tid att knåpa ihop stärkaren i helgen men med småbarn i huset så har tiden en förmåga att bara försvinna så jag har slutat att planera vad jag skall göra.

13 Jan 2012, 15:16
Profile

Det är ju inte stjärnjord vi snackar om längre, eller hur? Utan snarare galaktisk jord med jordbus, enligt Valve Wizards principer. Och då skapar man lokala jordpunkter utifrån just glättningens jordpunkter, förbinder dem bort till en första jordpunkt där resten sitter. I min skola lärde jag mig att högtalarjord alltid går till punkten där precense jordar. I den här typen av krets i samma punkt som fasvänderaen och dess glättning.

Eftersom det nu kletas i scheman kommer mitt bidrag här, utifrån ett vanligt Bassman-schema :? :)

Om jag hade haft en glättningskonding till i försteget hade det blivit ytterligare en jordpunkt där.

Jag har ibland låtit glöd-jorden sitta kvar direkt i chassit i de Bassman jag jobbat med, utan att få några problem. Men om jag drar från början blir det till första jordpunkt.

Finns nog många varianter som funkar. Fenders egen lite-här-och-var-jordning i chassit funkar ju för det mest rätt ok också

Image

/Gunnar

13 Jan 2012, 15:58
Profile

Izzy wrote:
I min skola lärde jag mig att högtalarjord alltid går till punkten där precense jordar/Gunnar

Egentligen helt rätt men f*n...jag har aldrig fått några problem om den hamnar längre ned...

Jordning är fasiken lite snurrigt...runt som jorden...

13 Jan 2012, 16:17
Profile

Izzy wrote:
Det är ju inte stjärnjord vi snackar om längre, eller hur? Utan snarare galaktisk jord med jordbus, enligt Valve Wizards principer. Och då skapar man lokala jordpunkter utifrån just glättningens jordpunkter, förbinder dem bort till en första jordpunkt där resten sitter. I min skola lärde jag mig att högtalarjord alltid går till punkten där precense jordar. I den här typen av krets i samma punkt som fasvänderaen och dess glättning.

Eftersom det nu kletas i scheman kommer mitt bidrag här, utifrån ett vanligt Bassman-schema :? :)

Om jag hade haft en glättningskonding till i försteget hade det blivit ytterligare en jordpunkt där.

Jag har ibland låtit glöd-jorden sitta kvar direkt i chassit i de Bassman jag jobbat med, utan att få några problem. Men om jag drar från början blir det till första jordpunkt.

Finns nog många varianter som funkar. Fenders egen lite-här-och-var-jordning i chassit funkar ju för det mest rätt ok också

Image

/Gunnar

Okej, kan jag lik förbenat gjort rätt efter nån lära :?:

Om jag nu fattar Izzy rätt så har jag nog gjort rätt, så långt jag nu hunnit med bygget. Jag har ju dragit ihop jordarna på det sätt du ritat med dina färgade cirklar till respektive elyt. Sen tänkt dra respektive "jordbuss" med en tråd till det du kallar 1 ground point to chassi och jorda i chassi där.

Som sagt om jag fattat dig rätt så har jag ju tänkt rätt enligt denna lära.

13 Jan 2012, 16:30
Profile

[quote="busse]
Som sagt om jag fattat dig rätt så har jag ju tänkt rätt enligt denna lära.[/quote]

Det har du säkert! Sedan är jag ingen jordningstaliban utan accepterar alla andra mystiska typer som har egna idéer. Men för mig funkar det där bra om och om igen.
Någon enstaka gång har jag blivit tvungen att flytta glödjorden till en positiv potential (typ 60-70V) för att få bort onödigt brum.
Ibland har det funkat att köra slutrörens katoder rakt ned i chassit.
Det som ställt till det är när man har två parallella kanaler i försteget och ska kunna köra dem parallellt med A/B-box framför. Det brukar lösa sig om man tjoffar ihop alla jording från jack och de första stegen i en punkt.
/Gunnar

13 Jan 2012, 17:32
Profile

Ett generellt jordningsystem kanse ut så här. Notera den lilafärgade "förbjudna zonen" mellan likriktarens (-) och 1:a glätningkondensatorn. Där skall ingenting annat anslutas.

Image

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

13 Jan 2012, 17:49
Profile WWW

Om Izzy lagt upp schemat för AB165, så har det ett RC-filter även för ingångsstegen. Då hade det blivit ännu bättre och inte så många violetta ringar.
Helst ska varje steg ha ett eget RC-filter, med kondingen jordad tillsammans med övriga jordningar i resp. steg. Det är faktiskt svårt att följa principen för galaktisk jordning om inte varje steg har eget filter.
Och observera att varje "punkt" verkligen ska vara det, en punkt! Det gör det också besvärligt om det är många tåtar som ska lödas på samma ställe. Varje punkt kopplas samman löpande, från ingångssteg till nätdelen.

När det gäller ursprungsfrågan om jordning av högtalarutgången, så beror det på om förstärkaren har motkoppling från utgången eller inte. Om den har det, så bör jordningen göras i samma punkt som det steg som tar emot den signalen. I Bassmanfallet, precis som Izzy ritat, till den gröna jordpunkten för fasvändaren. Helst drar man motkopplingen med jord i två tvinnade kablar från utgången till kretsen.
I praktiken är det väl tveksamt om man kan märka någon skillnad om man jordar så här eller direkt i chassit som Fender, men det kan ha betydelse för att inte "smutsa ner" signalen i onödan.
Om man inte har någon motkoppling så spelar det nog ingen roll var man jordar utgången, men det ska ändå göras. Men då duger det nog bra att man har ett oisolerat jack som jordar direkt i chassit.
Nollan från utgångstrafon ska kopplas direkt till utgången.

Principen för jordning av chassit är att det ska ske enbart i en enda punkt för signalen, en annan punkt för skyddsjord. Chassit ska bara fungera som skärmburk, inte leda några som helst strömmar så länge allt fungerar som det ska. "Ska" får var och en värdera efter önskemål... :wink:

Ja, nu hade ju Alex lagt upp en ny fin bild!
Men utifrån principen om Galaktisk jordning, som jag tolkar den, ska de röda jordlinorna inte dras som på bilden, utan man kopplar från C' till C'' till B' till C OCH B. Punkten C borde alltså vara den som på bilden är C'' och C8 + C9 jordas båda i punkt B.
C8 är ju filter för skärmgallret, vars jordreferens går via katoden precis som för övriga element i slutröret. Med reservation för ogenomtänkt skrivande!

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

13 Jan 2012, 18:09
Profile WWW

Lägger man ihop C och B till gemensam jordpunkt så brummar det. Systemt som visas separerar slingan med kraftglättningens starka strömpulser (likriktare och C9) samt effektpentodens anod-katodslinga och OT sekundärsida från resten av jordningen med väsentligt lägre strömpulser.
Det är valfritt att koppla ihop C' och C'' och ansluta vidare till C.

Zagray! - test & review

13 Jan 2012, 18:27
Profile WWW

Kort följdfråga;

Vad är chassi i Alex bild ovan? Den grå snutten representerar en ledare? Likaså den lila?

Tack på förhand!

Låter det bra så är det antagligen bra...

13 Jan 2012, 20:06
Profile

Egentligen skulle jag nog byta namn på tråden då den skenade iväg men på ett riktigt bar sätt.

Det här är det aktuella schemat som bygget gäller, kan vara några små ändringar men på det stora hela är det rätt. Så här hade jag tänkt och även börjat göra med jordningen. Från varje filterkonding tänkte jag mig en ledare som går till jorden på första kondingen för OT:n, det som Izzy kallar 1 ground point to chassi. Vad säger ni om detta?

Image

13 Jan 2012, 20:16
Profile

Tom-Andrew wrote:
Kort följdfråga;

Vad är chassi i Alex bild ovan? Den grå snutten representerar en ledare? Likaså den lila?

Tack på förhand!

Punkt D och symbolen under är chassiet.

Zagray! - test & review

13 Jan 2012, 21:32
Profile WWW
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next