View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 16:03

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
JMP 2203 projektet med bilder 
Author Message

Post Re: JMP 2203 projektet med bilder
En inte helt tokig mod på en 2204/2203, utöver det jag listade överst i tråden, är att komplettera med postfasvändarmaster. Eftersom båda dessa stärkare är volymstarka kan det bli så att man sällan pressar slutsteget särskilt hårt. Med en ppimv kan du styra in så att fasvändaren distar precis så mycket du vill. Gör man det i en 2204/2203 blir inte tonen ännu taggigare och agressivare, vilket man skulle kunna förvänta sig, utan snarare tvärtom - lite krämigare och mer komplex. Man kör gain uppåt 7-9, vanlig master uppåt 6-7 och sedan volymen med ppimv.
Fiffigat va?
/Gunnar

15 Jan 2012, 08:49
Profile

Kucera wrote:
David Wikström wrote:
Tack så mycket.
En liten kul grej jag gjorde som syns där på bilderna är handtaget som jag valde att inte placera på mitten utan istället där tyngdpunkten ligger. Det gör att man lyfter stärkaren mycket stabilare än en vanlig Marshall.

Det har jag faktiskt gjort med på min BF Deluxe. Har tyvärr ingen bild på den nu. Men det blev riktigt bra det med.

Kör du original krets eller har du några trevliga modds på den?

Nej, jag har aldrig känt något behov av att modda den.
Anledningen till att jag byggde just en JCM800 var för att få en stärk med ett modärnare ljud och för att kunna lägga lite fetare kompmattor i studion, något som den gör med bravur. Var faktiskt in i studio igen förra helgen och spelade in igen och den fick stå för samma grovjobb. Körde bara min SG med 500T mickar och min hemmabygge-boostpedal.

Image

15 Jan 2012, 10:07
Profile WWW

Izzy wrote:
En inte helt tokig mod på en 2204/2203, utöver det jag listade överst i tråden, är att komplettera med postfasvändarmaster. Eftersom båda dessa stärkare är volymstarka kan det bli så att man sällan pressar slutsteget särskilt hårt. Med en ppimv kan du styra in så att fasvändaren distar precis så mycket du vill. Gör man det i en 2204/2203 blir inte tonen ännu taggigare och agressivare, vilket man skulle kunna förvänta sig, utan snarare tvärtom - lite krämigare och mer komplex. Man kör gain uppåt 7-9, vanlig master uppåt 6-7 och sedan volymen med ppimv.
Fiffigat va?
/Gunnar

Låter intressant. Vet du om det finns något schema på den på nätet?
Förresten, varför inte bara fimpa den vanliga mastern och bara byta ut den mot ppimv?

15 Jan 2012, 10:30
Profile WWW

David Wikström wrote:
Izzy wrote:
Fiffigat va?
/Gunnar

Förresten, varför inte bara fimpa den vanliga mastern och bara byta ut den mot ppimv?

http://metroamp.com/wiki/index.php/Lar/Mar_PPI-MV

15 Jan 2012, 11:15
Profile

Izzy wrote:
Fiffigat va?
/Gunnar

Det är ju faktiskt intressant. Men ja tror baskemej att ja inte ska göra något med den nu. För ja spelade på den typ hela dagen igår å ja e tamej f*n kär på nytt.
Den täcker de vi lirar gott å väl. Men det enda ja ska göra nu är att sätta i PS ala O'Connor (då blir väl PPIMV lite kaka på kaka kanske)

MEN ja har tyvärr inte släppt det med ett extra gainsteg till. Ja har kikat på herr Hoffmans sida: http://www.el34world.com/projects/image ... Switch.gif
Vad kan panelen säga om den lösningen? För då är det väl bara att koppla Low sens jacket efter det nya steget så blir det jhu precis som innan.

15 Jan 2012, 12:15
Profile

Vänta nu. Jag tror jag gjorde någon liknande Master volume mod på min 1974X faktiskt, och precis som de rekommenderar så placerade jag den i en utav speakerjacken. Den mastervolumyn var totalkass. Alltså det lät ingen skillnad från att sänka på gainen, så jag tog bort den modden ganska snabbt. Men den kanske funkar bättre på en JCM?

Kucera wrote:
Vad kan panelen säga om den lösningen? För då är det väl bara att koppla Low sens jacket efter det nya steget så blir det jhu precis som innan.

När du nämner Lo input så kom jag på en grej. På min Ceriatone så är det något speciellt med lo-inputen. Den verkar inte bete sig som en typisk lo input. Iatället är det rejält mycket lägre volym och gain genom den. Har nästan glömt av skillnaden för övrigt nu. Jag får ta och testa lite igen nästa gång jag drar till repan.

Edit:
Som jag fattar det när jag tittar på schemat på Ceriatones sida så är den kopplad så att bara halva V1 körs i lo och hela röret i hi. Kolla själva så jag inte är ute och cyklar, men det kanske är en bättre lösning än att ha en switch någonstans? (för vem f*n använder lo-input annars egentligen?) :wink:

http://ceriatone.com/images/layoutPic/m ... iatone.jpg

Last edited by David Wikström on 15 Jan 2012, 13:11, edited 1 time in total.

15 Jan 2012, 13:01
Profile WWW

David Wikström wrote:
När du nämner Lo input så kom jag på en grej. På min Ceriatone så är det något speciellt med lo-inputen. Den verkar inte bete sig som en typisk lo input. Iatället är det rejält mycket lägre volym och gain genom den. Har nästan glömt av skillnaden för övrigt nu. Jag får ta och testa lite igen nästa gång jag drar till repan.

Ja det är precis samma som på min. Men den har jhu ett steg mindre än Hi input. Lite störande faktiskt när man byter.

15 Jan 2012, 13:11
Profile

Oj, jag gjorde en edit på mitt föregående inlägg. Trodde jag skulle hinna det innan någon svarade.. :oops:

15 Jan 2012, 13:13
Profile WWW

Haha jo jag har väl allt tänkt att använda den någon gång även om jag inte gör det nu :P
Kanske ska man koppla den halvan till ett steg istället å skippa low då. Jag är kluven.
Känns som man ändrar för mycket i original kretsen då. Jag vill iaf kunna använda den i
Original utförande med.

Edit: Nu tänkte jag fel. Det är ju redan ett steg i kretsen :S

Last edited by Kucera on 15 Jan 2012, 14:43, edited 1 time in total.

15 Jan 2012, 14:38
Profile

David Wikström wrote:
Izzy wrote:
Fiffigat va?
/Gunnar

Det är ingen bra idé att fimpa vanliga mastern. Utan master kör du fasvändaren i botten redan vid gain-poten på typ 5 och då har du inte så mycket dist i försteget. En 2204/2203-krets har lite av en sweet spot kring 7-8 på gain. Med mastern på 5-7 får du med fasvändaren och tonen fetar till sig..

En möjlig lösning kan faktiskt vara att köra en dubbelpot för gain+master (1M+1M) och sedan en dubbel-pot för ppimv, om man vill hålla ned antalet potar. Nu är jag riktigt kreativ.

Om man powerscalar kan man med fördel glömma allt de där kreativa idéerna och välja den masterlösning som man tycker funkar bäst, pre-pi, boostrapped eller ppimv. Inte alls så kinkigt vilken variant man väljer när man skalar.

En bra lösning är annars att sätta prescense istället för ett högtalarjack och ppimv i prescense-hålet. Blir mycket bättre kalbedragning så. Och du pillar antagligen mer på mastern än på prescense.

Vilken variant du gjort på din 1974 vet inte jag, men den kretsen är ju rätt annorlunda.

/Gunnar

15 Jan 2012, 14:39
Profile

David Wikström wrote:

Edit:
Som jag fattar det när jag tittar på schemat på Ceriatones sida så är den kopplad så att bara halva V1 körs i lo och hela röret i hi. Kolla själva så jag inte är ute och cyklar, men det kanske är en bättre lösning än att ha en switch någonstans? (för vem f*n använder lo-input annars egentligen?) :wink:

Ja, men det är ju själva idén med 2204/2203-kretsen i sitt original-utförande. High är tre gainsteg, low två gainsteg.

Tanken bakom idén är inte kokko egentligen, om det inte vore så att low-kretsen är för mesig eftersom man kör input rakt in i gain-poten och sedan i ett feg-steg med 10k-katod. En bättre lösning är i så fall ha en input och sedan kunna switcha in och ur det andra steget, så har man en 2204/1987. Det är smarrigt. Finns modifikationslösningar för det.

Här är en sådan. Bry er inte om värden och kretsdetaljerna. De är till för att tweakas. Här tänkte jag mer på switchlösningen.

Image

På Steves (SDM på Metro Forum) sida finns fler varianter. Bara att frossa. Kolla under "Misc Mods".

http://home.comcast.net/~mamp17/index.html

/Gunnar

15 Jan 2012, 15:02
Profile

Izzy wrote:

På Steves (SDM på Metro Forum) sida finns fler varianter. Bara att frossa. Kolla under "Misc Mods".

http://home.comcast.net/~mamp17/index.html

/Gunnar

TACK!! Ja har letat efter den sidan, kom ju fan inte ihåg va den hette.

15 Jan 2012, 19:10
Profile

Ja har en del rundgång när ja spelar på högre volymer (ska säkert vara så). Kan man göra något för att få bort dessa? Ja kan inte minnas att ja hade det när ja körde med den första gångerna. Jag har inte moddat något endast satt på "Tube Retainer" på slut rören. Det ska väl ändå inte spela någon roll? Några idéer?

21 Jan 2012, 13:01
Profile
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2