View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 06:34

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Halvt OT: Tips på högtalare 
Author Message

För ca ett år sedan började jag fundera på att göra mej av med min Fender Concert "Rivera style" till förmån för något Deluxe-liknande. Sedan dess har elguran och stärkaren stått i förrådet och samlat damm. Tills nu. Och nu har jag för första gången lyckats ratta in ett ljud som är ok. Jag tycker dock att den fortfarande tenderar att vara lite skrikig i diskanten och lite platt. När jag har gogglat på dessa stärkare så kommer ständigt tipset att byta högtalare upp. Jag testade med en Weber 10" Chicago Vintage och mycket riktigt blev ljudet lite mer mellanregisterfokuserat och behagligt i diskanten. Det här med högtalare tycks alltså vara något att utforska.

En weber 12:a med lite högre effekttålighet är ju lätt att falla för med tanke på att CVA-10:an lät bra. Men jag tar gärna andra tips.

Och sen det här med Alnico/Ceramic/Neodymium? Någon som kan ge lite råd i frågan?

/N

20 Feb 2012, 13:07
Profile ICQ WWW

Post Re: Halvt OT: Tips på högtalare
Kan inte annat än nicka instämmande till faktumet hur mkt högtalare påverkar den totala ljudbilden.

Som svar på din sista fråga så tycker iaf jag efter att ha lekt med samtliga typer att de riktar sig till olika ljudbilder/genrer. Nu skall jag inte öppna käften om den sista generationen Neo men de tidigare tycker jag nog släpptes lite väl snabbt till marknaden. Kort sagt räknar jag mer eller mindre bort de tidiga varianterna.

Alnico vs keramisk däremot anser jag handlar mer om vad man skall ha stärkaren till å att döma av vad du beskriver e det kanske inte direkt numetal du lirar varför jag förstår ditt resonemang med mer midfokuserat sound.

På senare tid har jag snurrat runt lite med ngr av Eminence senare varianter å får generellt taget säga att jag så långt inte sprungit på ngr direkta bottennapp men däremot sprungit på ngr element som imponerat,å kanske framför allt i ljuset av kostnad.
Ett sådant e Eminence Patriot Blackpowder. Just ett element som e mer med midfokus å lämpar sig som jag ser det till lite "äldre" rock,bluesrock samt blues. Själv har jag det sittande i en gammal Dynacord Twen jag byggt om kraftigt å jag KUNDE fanimig inte vara mera nöjd. Billigt e det med...bara kolla via Thomann tex.

22 Feb 2012, 11:35
Profile

Post Re: Halvt OT: Tips på högtalare
Eminence - Celestion
Private Jack - Greenback
Governor - Vintage 30
Red Fang - Alnico Blue
Wizard - G12H30
Red Rider (disc.) - Classic Lead 80
Tone Spotter - G1265
Man O War - G12T75
Tonker -Fane/HiWatt

Kanske kan hjälpa i eminencenamnsdjungeln. Eminence har enligt mina undersökningar oftast lite högre effekttålighet än sina celestionditon vilket kan vara intressant i kombos som 1x12:or om inte annat.

22 Feb 2012, 14:54
Profile WWW

Ok! Eminence alltså. Intressant! Ja de var ju väldigt trevliga priser på dom hos tysken.
/N

23 Feb 2012, 22:56
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]