| Author |
Message |
|
spufuz
|
 5F6A bygge!
Håller på med ett bassman-bygge. I stort sett orginalkrets förutom att ceriatones bias-krets är tillagd. Lite modifieringar på chassit då det här blir ett topp-bygge och inte combo. Senaste inlägget: viewtopic.php?p=525739#p525739Är det någon som har någon invändning ang. valet av utgångstrafo? Jag valde 1750L då jag tänkte köra den här i 2x12a kopplat för 4 ohm. I övrigt? Placeringar av komponenter är ju inte långt ifrån orginal så jag borde inte få några jobbiga överraskningar här va? Kommer det funka bra att placera filterkondingarna på insidan under power-trafon?? Lite bilder: Ursäkta storleken, trodde forumet skulle förminska dem... CAD av chassit: Attachment:
chassis.jpg [ 18.9 KiB | Viewed 2249 times ]
Eyelet-kort tillverkade: Attachment:
eyelet.jpg [ 159.65 KiB | Viewed 2249 times ]
Korten är på gång! Attachment:
eyelet2.jpg [ 194.17 KiB | Viewed 2249 times ]
Attachment:
eyelet3.jpg [ 97.77 KiB | Viewed 2249 times ]
Idag fick jag chassiet från tillverkning och har provmonterat lite detaljer: Attachment:
chassis2.jpg [ 233.03 KiB | Viewed 2249 times ]
Last edited by spufuz on 23 Aug 2012, 11:44, edited 2 times in total.
|
| 21 Feb 2012, 20:50 |
|
 |
|
spufuz
|
 Re: 5F6A bygge!
Bra resultat med CNC-bockat! Attachment:
chassis4.jpg [ 184.47 KiB | Viewed 2248 times ]
Trafos: Attachment:
chassis5.jpg [ 214.08 KiB | Viewed 2248 times ]
Socklar: Attachment:
chassis7.jpg [ 206.91 KiB | Viewed 2248 times ]
|
| 21 Feb 2012, 20:52 |
|
 |
|
Obi
|
Snyggt jobbat. Ja invändning  Frågan är om man inte lika gärna kunde valt en 1760L och fått lite extra möjligheter till högtalarimpedanser? Prisskillnaden är nog minimal. Men behövs det inte spelar det ju ingen roll.
|
| 21 Feb 2012, 23:55 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Oj, var och hur får man såna fina chassin tillverkade?
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 22 Feb 2012, 12:32 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Lynxtrap wrote: Oj, var och hur får man såna fina chassin tillverkade? ...ja var...grym precision verkar det vara.... vilket program caddar du detta i?...är det dyrt?
|
| 22 Feb 2012, 13:51 |
|
 |
|
spufuz
|
Lynxtrap: Detta chassis är beställt genom en bekant som fixade en bra deal via en plåtfirma de brukar anlita. Jag frågade för skojs skull om det "riktiga" priset vilket skulle landa på någonstans runt 1500kr för 1st sån här...
Jag har 2D caddat i DraftSight (CAD-software från Dassault systems som gör Solidworks), med 3D modellen är gjort i Solidworks, dock ej av mig. Solidworks är dyrt att köpa, finns ju billigare mjukvara dock men det verkar som de flesta "proffs" kör Solidworks eller Autocad.
|
| 22 Feb 2012, 21:24 |
|
 |
|
Custom Sam
|
spufuz wrote: Lynxtrap: Detta chassis är beställt genom en bekant som fixade en bra deal via en plåtfirma de brukar anlita. Jag frågade för skojs skull om det "riktiga" priset vilket skulle landa på någonstans runt 1500kr för 1st sån här...
Jag har 2D caddat i DraftSight (CAD-software från Dassault systems som gör Solidworks), med 3D modellen är gjort i Solidworks, dock ej av mig. Solidworks är dyrt att köpa, finns ju billigare mjukvara dock men det verkar som de flesta "proffs" kör Solidworks eller Autocad. Väldigt snyggt! Det som är med det mesta sådant här, ett chassi kostar 1500:-, medan chassi nummer tio kostar 150:-... Sedan ska man ha användning/avsättning för ett gäng chassi, men det är ju frestande om man ändå är igång och gör. 
_________________ /Lennart
|
| 22 Feb 2012, 22:08 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
Är detta, till skillnad från originalet, den optimala placerigen av choke och OT? Originalare kan ju brumma, och du kanske har ordnat en bättre lead dress?
|
| 23 Feb 2012, 01:07 |
|
 |
|
spufuz
|
Visste inte att det finns kända problem med brumm i orginalutförandet, så det är ju bara att hålla tummarna för att detta blir hyfsat då. Jag ska försöka följa de tips som finns för att motverka problem och tar gärna emot tips från er som kan detta... Förklara gärna "lead dress" till att börja med... 
|
| 23 Feb 2012, 20:14 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Då jag byggt, vilket i och för sig inte är så många gånger har jag gjort ett hörlurstest. Vet inte det är vetenskapligt eller så men man tar nättrafon och isolerar alla lindingar utom primären som skall användas ordentligt så det inte kan bli kortslutningar eller att man riskerar att dräpa sig, sen placerar man nättrafon och utgångstrafon på tänkta placeringen ifrån varandra, efter det tar man hörlurarna och kopplar in dom på sekundären på OT:n, jag brukar bara hålla tåtarna på OT:n mot kontakten på hörluren men man kan ju löda dit ett jack. Då det är gjort är det bara att sätta spänning på nättrafon och lyssna om det brummar i hörlurarna, jag brukar flytta runt och vrida trafona till det blir helt tyst.
Jag skulle testa detta innan jag börjar bygga, i ditt fall har ju nättrafon en given placering, med hålet i chassit men OT:n kan du ju flytta runt om det skulle brumma. Du kanske får några skruvhål i chassit om du måste flytta OT:n men det är det kanske värt om du får en tystare stärkare.
Edit: Glömde säga att det är ett jäkligt snyggt chassi.
|
| 23 Feb 2012, 21:23 |
|
 |
|
spufuz
|
Har inte fått tillfälle att uppdatera min lilla projekt-tråd på ett tag. Men jag har nu äntligen fått gjort ett kabinett till chassit och det blev i form av ett Hiwatt-inspirerat kabinett. Lite knivigt att få till runda hörn, baffeln blev lite stor så den var svår att få dit, samt lite för djupa spår för pipingen, annars blev de la ok! Sånt jag får tänka på tills nästa gång! Attachment:
headshell2.jpg [ 188.93 KiB | Viewed 1927 times ]
|
| 23 Aug 2012, 11:41 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
SNYGG!
|
| 23 Aug 2012, 12:15 |
|
 |
|
bb5000
|
Ser riktigt bra ut ! Hade samma problem med fronten på mitt bygge, när pipingen kom på blev det riktigt tajt..
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 23 Aug 2012, 12:52 |
|
 |
|
spufuz
|
busse wrote: Då jag byggt, vilket i och för sig inte är så många gånger har jag gjort ett hörlurstest. Vet inte det är vetenskapligt eller så men man tar nättrafon och isolerar alla lindingar utom primären som skall användas ordentligt så det inte kan bli kortslutningar eller att man riskerar att dräpa sig, sen placerar man nättrafon och utgångstrafon på tänkta placeringen ifrån varandra, efter det tar man hörlurarna och kopplar in dom på sekundären på OT:n, jag brukar bara hålla tåtarna på OT:n mot kontakten på hörluren men man kan ju löda dit ett jack. Då det är gjort är det bara att sätta spänning på nättrafon och lyssna om det brummar i hörlurarna, jag brukar flytta runt och vrida trafona till det blir helt tyst.
Jag skulle testa detta innan jag börjar bygga, i ditt fall har ju nättrafon en given placering, med hålet i chassit men OT:n kan du ju flytta runt om det skulle brumma. Du kanske får några skruvhål i chassit om du måste flytta OT:n men det är det kanske värt om du får en tystare stärkare.
Edit: Glömde säga att det är ett jäkligt snyggt chassi. Jag börjar bli rätt sugen på att göra det där hörlurstestet. Det finns ju mycket brumm i nuläget, som blir värre med mastervolymen. Kan det komma från OT´n då verkligen!? Då gissar jag på preampen och har börjat med att byta ledarna från inputjacken till kortet till skärmad kabel. Gjorde väl inte nån större skillnad tyvärr. Just de! Jag glömde tvinna kablarna på primären på OT´n. Dvs. de från anoderna på slutrören. Har sett att detta görs på vissa stärkare. Är det viktigt!? Glöd och AC till likriktarröret är tvinnat.
|
| 24 Aug 2012, 17:07 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
spufuz wrote: busse wrote: Då jag byggt, vilket i och för sig inte är så många gånger har jag gjort ett hörlurstest. Vet inte det är vetenskapligt eller så men man tar nättrafon och isolerar alla lindingar utom primären som skall användas ordentligt så det inte kan bli kortslutningar eller att man riskerar att dräpa sig, sen placerar man nättrafon och utgångstrafon på tänkta placeringen ifrån varandra, efter det tar man hörlurarna och kopplar in dom på sekundären på OT:n, jag brukar bara hålla tåtarna på OT:n mot kontakten på hörluren men man kan ju löda dit ett jack. Då det är gjort är det bara att sätta spänning på nättrafon och lyssna om det brummar i hörlurarna, jag brukar flytta runt och vrida trafona till det blir helt tyst.
Edit: Glömde säga att det är ett jäkligt snyggt chassi. Jag börjar bli rätt sugen på att göra det där hörlurstestet. Det finns ju mycket brumm i nuläget, som blir värre med mastervolymen. Kan det komma från OT´n då verkligen!? Då gissar jag på preampen och har börjat med att byta ledarna från inputjacken till kortet till skärmad kabel. Gjorde väl inte nån större skillnad tyvärr. Just de! Jag glömde tvinna kablarna på primären på OT´n. Dvs. de från anoderna på slutrören. Har sett att detta görs på vissa stärkare. Är det viktigt!? Glöd och AC till likriktarröret är tvinnat. Det kan mycket väl vara placeringen av OT:n, det kan brumma rejält om den är felplacerad. Men jag tycker att stärkaren borde brumma direkt man slår på den för då man gör hörlurstestet har man ju inget annat inkopplat än nätspänningen på nättrafons primär och hörluren på OT:s sekundär. Fast kanske det bli värre med störningar då man slår på standby och nättrafon börjar belastas. Hur har du det med jordningarna? Det kan ju ge upphov till brum. Snygg kabinett du har byggt.
|
| 25 Aug 2012, 06:25 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Har du jordreferens för glöden, CT eller 2x100ohm? Missar man den så brummar det rejält
|
| 25 Aug 2012, 08:57 |
|
 |
|
spufuz
|
Stefan_E wrote: Har du jordreferens för glöden, CT eller 2x100ohm? Missar man den så brummar det rejält CT finns men jag ska ta och mäta mot varje lindning för att se att de ligger lika...
|
| 25 Aug 2012, 11:09 |
|
 |
|
spufuz
|
busse wrote: Det kan mycket väl vara placeringen av OT:n, det kan brumma rejält om den är felplacerad. Men jag tycker att stärkaren borde brumma direkt man slår på den för då man gör hörlurstestet har man ju inget annat inkopplat än nätspänningen på nättrafons primär och hörluren på OT:s sekundär. Fast kanske det bli värre med störningar då man slår på standby och nättrafon börjar belastas.
Hur har du det med jordningarna? Det kan ju ge upphov till brum.
Snygg kabinett du har byggt. Allt är jordat enligt ceriatones layout. Men det skadar ju inte att gå över dem. Speciellt tidigt i kretsen eftersom brummet följer med volymen.
|
| 25 Aug 2012, 11:11 |
|
|