View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 18:14

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Rekommendera ett bra 6L6 rör 
Author Message

Ska sitta i en vht special ultra combo.
:)

25 Feb 2012, 16:05
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Rekommendera ett bra 6L6 rör
spindeln wrote:
Ska sitta i en vht special ultra combo.
:)

JJ/Tesla och Svetlana "Winged 'C'" brukar nämnas i första hand (efter NOS-rör).

/R

25 Feb 2012, 17:56
Profile

Sjysst tack!

25 Feb 2012, 18:39
Profile ICQ YIM WWW

Det är väl skillnad på 6L6 och 6L6GC ??

25 Feb 2012, 18:47
Profile

Vilka egenskaper vill du ha? Mycket headroom eller ett rör som viker sig snyggt och lite tidigare?

Jag gillar detta Kina-rör, har dem gärna i mina Bassmans. Väldigt prisvärt. Tonen man får är mustig, frisk och klangrik. Distar mycket snyggt när man pressar på lite.
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_so ... TR_TAD_834

Nästa gång jag köpre nya 6L6 kommer jag testa denna något mer exklusiva variant. Det är också ett kinesiskt rör, framtaget för att efterlikna GE med lite mer midskjut i tonen.
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_TA ... tched_2819

Finns en RAC-wannabe-variant som ska ge lite mer headroom och senare övergång i dist.

Annars är det inte dumt med ett par GE 6L6GC NOS, men det ryker lite mer pengar då.

/Gunnar

25 Feb 2012, 19:08
Profile

Har precis hunnit matcha ihop några par och quads från den senaste sändningen av ryska 6N3C-E . De kan jämföras med 6L6GB
enl. vad jag läst . Mil.specade , anses tåliga med bra livslängd . I vilket fall så låter de fantastiskt ! Jag tar 320:- för ett matchat par och 640:- för en välmatchad quad . MVH Staffan

25 Feb 2012, 19:33
Profile WWW

Izzy wrote:
Annars är det inte dumt med ett par GE 6L6GC NOS, men det ryker lite mer pengar då.

/Gunnar

har ju ett par sånna plus ett par rca black plates... kanske måste dra ur tummen och langa in dom i min 666G...... :mrgreen:

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

25 Feb 2012, 20:03
Profile WWW

Renegade wrote:
/R

Av vem? :wink:
Min egen personliga lilla erfarenhet är att JJ låter en aning fattigt på briljans, medan Svetlana går sönder. Men som sagt, en helt subjektiv upplevelse. Och som sagt, beror ju på vad du är ute efter.

Här finns annars ett intressant test + information: http://thetubestore.com/6l6templeton.html

25 Feb 2012, 22:11
Profile

Lynxtrap wrote:
Här finns annars ett intressant test + information: http://thetubestore.com/6l6templeton.html

Tycker omdömena om TAD:s 6L6WGC-STR är rätt fina och stämmer väl överens med hur jag själv upplever detta rör. Om det sedan är nära mina GE, hm... kanske, kanske inte. Mycket snack ere.

"TAD 6L6WGC-STR - A completely different animal than the TAD 6L6GC-STR. That’s not a bad thing and shows that the company is really working on developing unique products. A completely different plate structure than their other 6L6. These are short bottles just like the American 6L6WGC but they chose to use a proprietary plate structure. Sonically, I found these to be brighter than the GC version and tonally similar to a G.E. black plate 6L6. I have a customer with a 1962 Fender Concert amp with 4 10” Oxford speakers. I have tried just about everything in stock to make this amp sound good. Previously the only thing that made us both happy was NOS G.E. Alas, one of the tubes died and so did my stash. I tried a lot of tubes and had left the TAD until the end because it didn’t have the look this customer was used to. To my surprise I tried the 6L6WGC-STR and it was magic. I got the same tone as the old G.E. tubes but the biasing was colder than what I used for NOS tubes in the past, closer to 55% or about 17 watts at idle as opposed to 20 – 25 watts (70-80%) that most people seem to like for rock or blues."

25 Feb 2012, 23:13
Profile

Lynxtrap wrote:
Renegade wrote:
/R

Av vem? :wink:
Min egen personliga lilla erfarenhet är att JJ låter en aning fattigt på briljans, medan Svetlana går sönder. Men som sagt, en helt subjektiv upplevelse. Och som sagt, beror ju på vad du är ute efter.

Det kan man undra men min erfarenhet är att det brukar sluta där om man utesluter NOS-rör, ommärkta (Groover/Ruby etc), kina-rör (som dissas bara för att de är från Kina? :? ) New Sensor märken och varianter som 6L6WXT/5881 m. fl. Ingen vetenskap alls med andra ord. :)

Jag testade JJ/Tesla och Svetlana i ett (nästan) A/B-test i min Fender Hotrod Deluxe och de lät olika (inte så mycket som jag förväntat mig) men båda lät bra (minns inte skillnaden nu :roll: ). Skulle jag köpa nya spelar det inte mig någon roll om det skulle bli JJ/Tesla eller Svetlana ("winged 'C'") förutom det faktumet att Svetlana numera kostar nästan tre gånger så mycket som JJ/Tesla. :shock:

/R

25 Feb 2012, 23:27
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]