View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 23:01

Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
hotad av chef som facklig förtroendevald wtf!!!! 
Author Message

Post hotad av chef som facklig förtroendevald wtf!!!!
blev under förhandlingar om lönepott fördelningar av det nya if metall avtalet. hotad om uppsägning för jag driver mina medlemmars talan.... vafan.... han skrek till mig... " du skall inte höja rösten åt mig du skall veta vem som bestämmer. jag skall se till att ställa till ett helvete för dig som du bittert skall få ångra!"
detta utgår i att jag endast begärde våran rättighet att vara med o komma överens om pottfördelning som mina medlemmar inte var nöjd med.. då arbetsgivare inte lagt några kriterier till varför vissa skulle bli utan pott helt osv...

nu har jag sjukskrivit mig....

08 Mar 2012, 07:48
Profile WWW

Post Re: hotad av chef som facklig förtroendevald wtf!!!!
Har du Refat El Sayed som chef?

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

08 Mar 2012, 08:18
Profile WWW

Detta låter ju synnerligen oproffsigt & otrevligt av chefen, men att "sjukskriva sig" är precis lika oproffsigt av dig. Och av läkaren som utfärdat sjukskrivningen. På vilka grunder? "Chefen skrek åt mig..."?

Gå tillbaka till jobbet omgående & i lugn och ro förklara för chefen att du agerar efter hur "dina" medlemmar bett dig agera. Vill han inte lyssna på det, så byt jobb... En chef som inte kan lyssna på sina medarbetare kan nog knappast sköta sitt företag på rätt sätt i förhållandet till kunder & leverantörer heller, så det är nog bara en fråga om tid innan det går åt helvete ändå...

Lycka till!

08 Mar 2012, 09:27
Profile ICQ WWW

Känns igen, i år tror jag vi är överens (fast det får vi se när det är påskrivet).
Driver 3 % på grundlönen PUNKT för alla från IFMetall.
vill man ge någon ökning så får man ta ur egen kassa.

..men man märker ...att det börjar bli tuffare tider allmänt om man är förtroendevald.

Brukar tala om att "jag bara talar för idioterna du anställt".
Så på rent jävelskap har jag satt mig en period till :twisted:

Har du ingen vice eller annan som kan stötta dig?
Annars skickar du bollen på avdelningen.

08 Mar 2012, 09:41
Profile WWW

Rock_N_Ron wrote:
Detta låter ju synnerligen oproffsigt & otrevligt av chefen, men att "sjukskriva sig" är precis lika oproffsigt av dig. Och av läkaren som utfärdat sjukskrivningen. På vilka grunder? "Chefen skrek åt mig..."?

Gå tillbaka till jobbet omgående & i lugn och ro förklara för chefen att du agerar efter hur "dina" medlemmar bett dig agera. Vill han inte lyssna på det, så byt jobb... En chef som inte kan lyssna på sina medarbetare kan nog knappast sköta sitt företag på rätt sätt i förhållandet till kunder & leverantörer heller, så det är nog bara en fråga om tid innan det går åt helvete ändå...

Lycka till!

menar du allvar att du skulle gå o arbeta när chefen bryter mot kollektivavtalet?? o ger sig på dig som anställd i fötrendeuppdrag ...

med vetskap att dem försöker kringgå kollektivavtalets grundstadgar som gäller på arbetsplatsen :shock: :!:

jag ramlade i hop efter jag kom hem o grät... jag mår skit psykiskt jag har anmält detta till förbundet i går kväll.... nu är bollen i rullning..

08 Mar 2012, 09:56
Profile WWW

Chatte wrote:
Känns igen, i år tror jag vi är överens (fast det får vi se när det är påskrivet).
Driver 3 % på grundlönen PUNKT för alla från IFMetall.
vill man ge någon ökning så får man ta ur egen kassa.

..men man märker ...att det börjar bli tuffare tider allmänt om man är förtroendevald.

Brukar tala om att "jag bara talar för idioterna du anställt".
Så på rent jävelskap har jag satt mig en period till :twisted:

Har du ingen vice eller annan som kan stötta dig?
Annars skickar du bollen på avdelningen.

edit

Last edited by zven on 16 Mar 2012, 07:30, edited 1 time in total.

08 Mar 2012, 10:02
Profile WWW

zven wrote:
Rock_N_Ron wrote:

Lycka till!

menar du allvar att du skulle gå o arbeta när chefen bryter mot kollektivavtalet?? o ger sig på dig som anställd i fötrendeuppdrag ...

med vetskap att dem försöker kringgå kollektivavtalets grundstadgar som gäller på arbetsplatsen :shock: :!:

jag ramlade i hop efter jag kom hem o grät... jag mår skit psykiskt jag har anmält detta till förbundet i går kväll.... nu är bollen i rullning..

Vad han förmodligen menar och som jag håller med om är att det måste finnas en grund för sjukskrivningen. i ditt fall ska du ju ha sjukintyg som intygar att du mår skit eller att facket kräver någon form av blokad eller liknande och oavsett vilket av dessa alternativ du väljer så berättigar det ju dig att vara hemma på ett fullt legitimt sätt. Att vara hemma på "eget bevåg" gynnar enbart din arbetsgivare då han inte lär få svårare att driva igenom sina egna förslag om den ansvarige facklige representanten är hemma för att han är arg dels eftersom du inte är på plats och dels för att du missköter ditt jobb och anställning genom att själv välja att bara stanna hemma. Nu vet jag ju inte hur du gjort, du kanske redan ordnat med detta men ville bara förklara varför det kanske stack till i ögonen på vissa.
Att en chef biter tillbaka är väl inte heller ovanligt då fackets framfart säkerligen uppfattas som detsamma av arbetsgivaren i många fall. Jag är med i facket själv (ofrivilligt men det är ju en annan historia) och den damen från IF-Metall som besöker oss då och då är nog det mest inhumana, påstridiga, otrevliga och militanta människa jag någonsin sett gå runt i ett par skor så rövhålen finns ju på båda sidor tyvärr.

Last edited by BiTTeR on 08 Mar 2012, 10:40, edited 1 time in total.

08 Mar 2012, 10:36
Profile ICQ WWW

zven wrote:

En försiktig undran bara: Borde det inte handla om en ev strejk om en chef/styrande beter sig så som du skriver?

Beklagar att du mår dåligt psykiskt. Hoppas det reder ut sig! Be strong.

08 Mar 2012, 10:37
Profile WWW

Hela meningen med ett fack är att du inte skall behöva stå ensam i en sådan här konflikt. Metall är, vill jag påstå, sveriges starkaste fack och du har många vänner som står bakom dig i detta förbund. Anmäla det uppåt i facket är en mycket god början. Nog inte så populärt av andra svenska industrier om en mindre näringsidkare riskerar stödstrejk pga tjurskallighet.

08 Mar 2012, 10:48
Profile WWW

jag blir hemma denna vecka.... .. bara för att det skall lugna ner sig... sen har jag nu pratat med facket... o dem skall snart återkomma till mig...

jag har själig grund att vara hemma.. då jag mår så dåligt att jag inte kan utföra mitt arbete... o det är det inget fel i ....

08 Mar 2012, 11:05
Profile WWW

zven wrote:
jag blir hemma denna vecka.... .. bara för att det skall lugna ner sig... sen har jag nu pratat med facket... o dem skall snart återkomma till mig...

jag har själig grund att vara hemma.. då jag mår så dåligt att jag inte kan utföra mitt arbete... o det är det inget fel i ....

Det är det nog ingen som tvivlar på heller utan bara att det är viktigt att följa alla regler själv när man i samma veva sitter i hetsig diskussion och försöker få sin egen chef att göra detsamma.
Lycka till.

08 Mar 2012, 11:25
Profile ICQ WWW

Du ska självfallet kontakta Metall som kommer att hjälpa dig, om de är ngt att ha

Du ska också se till att inte sjukskriva dig när du inte är sjuk, det är det bara du som förlorar på. Dessutom är det bedrägligt och kommer inte att stärka din position på företaget

Att vara på jobbet är din bästa medicin just nu, inte att ligga hemma och grubbla

Be om ett möte med chefen och se till att tagga ner innan mötet. Gap och skrik leder aldrig till ngt positivt. Om istället chefen gapar och skriker är det du som ska svara sakligt och lugnt, då har du övertaget

För övrigt tycker jag att det känns som att du är rökt på det där företaget, förutsatt att nämnde chef är han som bestämmer. Då bör du nog söka dig ett nytt jobb. Detta kan du tycka vad du vill om, men eftersom du uppenbarligen inte har ngn cred hos ledningen kan du bara lösa det på två sätt; antingen blir du sams med ledningen eller så säger du upp dig. Alternativet kommer bara att äta upp dig inifrån. Att gå och vara ledsen, förbannad och/eller bitter är ingen bra ide. Livet är kort

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Mar 2012, 12:09
Profile WWW

Fick precis veta igår att min chef vill utfärda en skriftlig varning riktad till mig. Bakgrunden är att hon känner sig kränkt för att jag kräver att hon förhandlar innan hon genomför en organisationsförändring, ngt som hon enl gällande lag är tvungen att göra. (chefen har jobbat i 2 veckor på vår arbetsplats...)

När man råkar ut för sånna här imbeciller till chefer gäller det att stå kvar på sin position och inte vika sig en tum! Att gå hem finns inte på kartan, du har ju för tusan rätt! Se till att din fackförening tar detta till högsta nivå - det ska de göra om de värderar att folk ställer upp och arbetar fackligt!!!!!

Olustigt? Javisst, men har du rätten på din sida måste du hävda den rätten, det är det och inget mindre du tagit på dig när du tackat ja att föra dina medlemmars talan.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

08 Mar 2012, 12:37
Profile WWW

Zven, beklagar att du mår dåligt och blivit utsatt för denne, såvitt jag kan bedöma, inkompetenta chef :x

Några viktiga saker att ta fasta på:

1: Du har inte begått något fel

2: Det finns enligt arbetsrätten (som jag praktiserat i mina jobb åt "båda håll" så att säga) bara två situationer där uppsägning är på kartan; antingen reell arbetsbrist eller att man grovt misskött sitt arbete (typ missbruk, grov illojalitet mot företaget etc.) - dessa grunder finns inte alls i ditt fall, så allt snack från din chef om det saknar helt grund

3:Se till att dokumentera allt som sagts, vid vilka tillfällen och vid vilka tidpunkter. Fortsatt dokumentera under processen.

4: Tolkar det som att du inte har nån lust att vara kvar på företaget. Det är din chefs fel, ingen annans. Börja inte lägga tid på att söka jobb osv. vänta med det! Du ska istället, tillsammans med din fackliga representant, driva frågan om en uppgörelse att lämna företaget. Dvs. en skriftlig överenskommelse där de betalar dig för att sluta. Denna uppgörelse ska sträcka sig en bra bit framåt i tiden, dvs. förbi din lagstadgade uppsägningstid. Du har hem och familj att ta hand om, det är en vikande arbetsmarknad mm. Du ska inte behöva äventyra ditt liv pga. denna chefs förhållningssätt. Vill han bli av med dig, fram med stålarna. Det är det som gäller i såna här sammanhang (samt: denna ersättning ska vara AVRÄKNINGSFRI, dvs. om du hittar ett annat jobb under dess att ersättningen betalas ut så behåller du pengarna ändå).

5: Säkerställ att den som blir din representant har järnkoll på arbetsrätten och "varit runt kvarteret några" gånger så att säga. Personen ska ha konkreta erfarenheter av att driva såna här processer.

6: Försök vara stark i denna process, håll huvudet kallt och kom ihåg att du har inte gjort nåt fel alls. Var saklig och professionell, sänk dig inte till din chefs nivå och dra igång nån känslostorm och/eller dum argumentation.

Hoppas det ger lite råd på vägen i alla fall, lycka till!

Hälsningar Jonas

08 Mar 2012, 13:24
Profile

Plexiglas, beklagar :x En skriftlig varning på nedanstående grunder? :shock:
Vad vet denna kvinna om arbetsrätt, eller vad som är vettigt att göra i olika
situationer på en arbetsplats? Du verkar tuff, stå på dig!! Skrev ett
inlägg till Zven med lite tips utifrån mina erfarenheter i arbetslivet-

Hlsn/ Jonas

Plexiglas wrote:
Fick precis veta igår att min chef vill utfärda en skriftlig varning riktad till mig. Bakgrunden är att hon känner sig kränkt för att jag kräver att hon förhandlar innan hon genomför en organisationsförändring, ngt som hon enl gällande lag är tvungen att göra. (chefen har jobbat i 2 veckor på vår arbetsplats...)

När man råkar ut för sånna här imbeciller till chefer gäller det att stå kvar på sin position och inte vika sig en tum! Att gå hem finns inte på kartan, du har ju för tusan rätt! Se till att din fackförening tar detta till högsta nivå - det ska de göra om de värderar att folk ställer upp och arbetar fackligt!!!!!

Olustigt? Javisst, men har du rätten på din sida måste du hävda den rätten, det är det och inget mindre du tagit på dig när du tackat ja att föra dina medlemmars talan.

08 Mar 2012, 13:28
Profile

BiTTeR wrote:
Vad han förmodligen menar och som jag håller med om är att det måste finnas en grund för sjukskrivningen. i ditt fall ska du ju ha sjukintyg som intygar att du mår skit eller att facket kräver någon form av blokad eller liknande och oavsett vilket av dessa alternativ du väljer så berättigar det ju dig att vara hemma på ett fullt legitimt sätt. Att vara hemma på "eget bevåg" gynnar enbart din arbetsgivare då han inte lär få svårare att driva igenom sina egna förslag om den ansvarige facklige representanten är hemma för att han är arg dels eftersom du inte är på plats och dels för att du missköter ditt jobb och anställning genom att själv välja att bara stanna hemma. Nu vet jag ju inte hur du gjort, du kanske redan ordnat med detta men ville bara förklara varför det kanske stack till i ögonen på vissa.
Att en chef biter tillbaka är väl inte heller ovanligt då fackets framfart säkerligen uppfattas som detsamma av arbetsgivaren i många fall. Jag är med i facket själv (ofrivilligt men det är ju en annan historia) och den damen från IF-Metall som besöker oss då och då är nog det mest inhumana, påstridiga, otrevliga och militanta människa jag någonsin sett gå runt i ett par skor så rövhålen finns ju på båda sidor tyvärr.

Japp; det var precis detta jag menade! Skönt att nå´n väljer att förstå.

Jag förstår självklart att det känns förjävligt att bli dåligt bemött och hotat på detta sättet, men som sagt, det gäller ju att agera ännu mera korrekt tillbaka om man får skit mot sig.

Vad jag sedan tycker om facken & deras önskan att det alltid ska vara lika för alla etc, är en helt annan fråga som inte hör hemma i denna tråd...

08 Mar 2012, 17:25
Profile ICQ WWW

Rock_N_Ron wrote:
BiTTeR wrote:

Japp; det var precis detta jag menade! Skönt att nå´n väljer att förstå.

Jag förstår självklart att det känns förjävligt att bli dåligt bemött och hotat på detta sättet, men som sagt, det gäller ju att agera ännu mera korrekt tillbaka om man får skit mot sig.

Vad jag sedan tycker om facken & deras önskan att det alltid ska vara lika för alla etc, är en helt annan fråga som inte hör hemma i denna tråd...

Den vill jag delta i :mrgreen:

08 Mar 2012, 17:58
Profile ICQ WWW

nu har jag lämnat över stridsyxan till facket han sa att han skulle ringa denna chef... o ta ett snack med honom... han sa åt mig att vägra gå på möten utan en kollega som följer med. o att jag inte pratar fackligt förhuvudtaget...
bdv så har jag en nyckel roll med mitt kunnande o utan mig så kommer deras originisation rammla ihop som ett korthus på 4-5 veckor bdv.. arbetar på en bilfirma...

08 Mar 2012, 18:33
Profile WWW
Det är sossigt med fack. Kan man inte föra sin egen talan som anställd så är man inte vuxen nog att ha en anställning.

08 Mar 2012, 19:34

Fullerton wrote:
Det är sossigt med fack. Kan man inte föra sin egen talan som anställd så är man inte vuxen nog att ha en anställning.

Kanske dax att skaffa en historiebok?

Då skulle många arbetsgivare enbart anställa personer som inte vill föra sin talan och de som gör så skulle gå utan jobb :D

Undrar hur det skulle blivit i Trollhättan på SAAB om 3500 pers ville föra sin egen talan för att de inte får någon lön :twisted:
Då hade militären fått gå in och mota bort alla från chefens kontor, sen hade de inte blivit insläppta nästa dag :shock:

08 Mar 2012, 19:57
Profile WWW

zven wrote:

Du vinner knappast matchen genom att stoppa huvudet i sanden. Om du ska vinna matchen mot arbetsgivaren måste du vara på jobbet och slåss. Det är därför dina kollegor valt dig till ombud.

Med detta sagt, har jag full förståelse för hur du känner. Men du måste agera för dina kamraters bästa. Det här gäller inte bara dig. :)

08 Mar 2012, 20:02
Profile ICQ WWW
Jag har aldrig varit med i facket och har inga problem att förhandla vare sig lön eller förmåner med min arbetsgivare. Jag kan inte se något tänkbart scenario där ett fack skulle kunna vara mig till hjälp.

08 Mar 2012, 20:06

I vilket annat land än Sverigen kan man sjukskriva sig för att man utväxlat lite hetsiga ord med sin chef?
All respekt för att du känner dig illa till mods över situationen men sjukskriva sig?

08 Mar 2012, 20:53
Profile ICQ YIM WWW

Väldigt vad ni tjatar om sjukskrivningar hit och dit.

Läkarintyg krävs efter dag 7, tills dess har du rätt att vara hemma för att du brutit nageln eller fått en vaxpropp.
Mår man skit psykiskt kan ingen tvinga dig att jobba den första veckan.

08 Mar 2012, 21:06
Profile ICQ WWW

AxxChild wrote:

Läkarintyg krävs efter dag 7, tills dess har du rätt att vara hemma för att du brutit nageln eller fått en vaxpropp.

Det beror ju på vad din arbetsgivare tycker om det. Kan tänka mig att de flesta arbetsgivare som ska betala sjuklön medan du ligger hemma med bruten nagel har en del att invända mot det där resonemanget

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Mar 2012, 21:10
Profile WWW

edit

Last edited by zven on 16 Mar 2012, 07:31, edited 1 time in total.

08 Mar 2012, 21:29
Profile WWW

kliv ur fack och A-kassan och du nu inte jobbar vid löpande bandet på Saab
förhandla sedan fram en bättre lön utan att luta dig mot en massa avtal o trams
fackligt engagerad personal är det största hotet för en företag :wink:

själv har jag inte varit med i varken fack eller A-kassa
har blivit en bra slant under mina 20 år på arbetsmarknaden

08 Mar 2012, 22:54
Profile ICQ WWW

zven wrote:
jag har 15år erfarenhet o är grym på mitt jobb enligt omsättningrapporter o kundnöjdhet.. vi haft 15 % ökning varje år sen 2007 o frammåt dvs innan vi blev uppköpta o fick nya chefer.. o annan personal... jag ensam har arbetat i hop ett bonuskapital från OPEL/SAAB på över 180000:- förra året då jag har hand om dessa märken på våran verkstad o gör sånt som chefer gör normalt...
jag innehar special kompetens som bara kan.. tog mig 2 år att lära mig allt .. det jag kan ,och det kan ingen annan på jobbet utföra... som det ser ut just nu... jag sköter bla ett av våra dms system som heter AUTOMASTER där jag bla är tvungen att jobba övertid 1 gång i veckan för att batcha prisfiler o andra matrisser o läsa in dem på rätt sätt.. o det är bara jag som vet hur man gör..... o jag är helt självlärd på detta system... företaget som köpte våran filial har aldrig tidigare arbetat i detta system utan använder ett annat äldre o program som heter kobra men kobra går inte använda till varken opel eller saab... så dem är så att säga helt beronde att jag arbetar där.. eller så får dem köpa in dem tjänsterna externt om jag slutar... vilket blir jävligt dyrt :twisted: :twisted: ...

Allt det där är ju utmärkta argument i en löneförhandling. Frågan är ju om du använt dem lika tydligt i löneförhandlingar, och varför du i så fall inte nått den nivå du vill. Ett problem kan ju vara att ju större inflytande facket har desto större är risken att sådana individuella argument tillmäts mindre betydelse, till förmån för en jämnare och mer "fackligt rättvis" fördelning.

Att jämföra sig med andra på samma arbetsplats är å andra sidan en farlig argumentationsväg. Frågan ska var vad DU är värd, det ska du också ha i lön. Om sedan någon annan lyckas förhandla ännu bättre är det inte i sig något problem för dig. Enda gången det blir ett problem är ju om man arbetar utifrån nån sorts konstiga "lönepotter" som ska fördelas mellan folk. Enda effekten av ett sånt system är att just att den som förhandlar bra automatiskt har en negativ inverkan på sina kollegors lönesättning - det främjar en kollektivistisk lönesättning men motverkar dina möjligheter att använda argumenten du listar här ovan.

09 Mar 2012, 00:22
Profile ICQ WWW

disktant wrote:
kliv ur fack och A-kassan och du nu inte jobbar vid löpande bandet på Saab
förhandla sedan fram en bättre lön utan att luta dig mot en massa avtal o trams
fackligt engagerad personal är det största hotet för en företag :wink:

själv har jag inte varit med i varken fack eller A-kassa
har blivit en bra slant under mina 20 år på arbetsmarknaden

Det blir lätt irritation mellan fack och företag då ena sidan anser att företaget ska vara tacksamma att de är där och jobbar medan företaget då anser att de anställda ska vara glada att de får jobba där.

Jag har aldrig stött på mer problem, irritation och tjaffs än under de senaste 3 åren då jag faktiskt varit med i facket. Innan det så knallade allt på friktionsfritt. Sålänge en facklig representant ser till både sina egna och företagets intressen så brukar det fungera men i de fall där representanterna blir paragrafryttare som spenderar dagarna med att leta saker de har rätt till så blir det oftast omvänd effekt. Att jag gick med va faktiskt på önskan av min chef då de under ett varsel fick lösa ut en kille som misskött sig under flera med en extra årslön för att jag skulle få vara kvar istället för han då jag inte var med i facket. Han sa då att vid eventuella framtida varsel skulle de kanske inte ha råd att lösa ut mig så jag gick med så att de då kan gå på kompetens när facket kommer ridandes. Det gjorde iförsig inte så mycket då jag fick en fin löneökning :mrgreen:

Angående kollektivistisk lönesättning som Ersmarker nämnde ovan så blev utspelet på vårt företag så att vissa fick mer och andra mindre av poten under ett par år och sen kom facket och såg en löneskillnad och höll då tillbaka lönen för vissa och trissade upp den för andra så alla hamnade mer eller mindre på samma så det där med individuella och enskilda förhandlingar verkar kunna gå hur som helst samtidigt som det då knappast lönar sig att anstränga sig över det normala, det pushar ju inte för det direkt.

09 Mar 2012, 09:41
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
AxxChild wrote:

Det beror ju på vad din arbetsgivare tycker om det. Kan tänka mig att de flesta arbetsgivare som ska betala sjuklön medan du ligger hemma med bruten nagel har en del att invända mot det där resonemanget

Jo, men man säger ju oftast att man är sjuk bara. Vill arbetsgivaren ha ett sjukintyg är det inte så svårt att fixa det.

09 Mar 2012, 10:14
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 77 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next