View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 03:41

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Manligt klimakterium (andropaus)... 
Author Message
Post Manligt klimakterium (andropaus)...
Jag är nu 49 år och har de senaste åren lagt märke till rätt drastiska förändringar i min kropp. För några år sedan började min kroppstemperatur att förändras. Tidigare hade jag haft en kroppstemperatur på ca. 37 grader, som de flesta andra. Då var jag tvungen att ha pyjamas på mig på natten, för annars frös jag.
Nu ligger min kroppstemperatur på 35,8-36 grader, och nu kan jag inte ha någonting på mig när jag sover. Eller sover och sover...i samband med dessa förändringar fick jag sömnproblem. Jag har inte sovit en hel natt på närmare två år. Ibland vaknar jag upp till 12 gånger per natt.
Jag misstänker att dessa förändringar har med hormonförändringar att göra, men många läkare menar att det inte finns något "manligt klimakterium".

Vad säger ni?

15 Mar 2012, 13:02

Post Re: Manligt klimakterium (andropaus)...
Jag tror nog snarare att dina symptom är stressrelaterade. Varva ner, så går det nog till sig. :shock:

15 Mar 2012, 13:25
Profile ICQ WWW

Blir 49 i år och har också samma fenomen, sover utan täcke mestadels.
Sedan några veckor har jag också fått krypningar i benen som gör det omöjligt att sova, somnar 02-03 för att sedan gå upp 06.00 :cry:
Läste att det kallas restless legs syndrome och är väldigt vanligt. Vad allt detta beror på vet jag inte, stressigt är det men jag är tvivlande på om det är orsaken.

15 Mar 2012, 14:19
Profile ICQ WWW

MrBlues wrote:
Läste att det kallas restless legs syndrome och är väldigt vanligt. Vad allt detta beror på vet jag inte, stressigt är det men jag är tvivlande på om det är orsaken.

Det där har jag haft stora problem med genom livet. Fick tips av någon att äta vimamin B12-tillskott, och det hjälpte faktiskt bra för mig. Har käkat dagligen i 4-5 år nu och problemen har minimaliserats till en klart hanterbar nivå.

Inte säkert att det hjälper för just dig, men testa! Finns receptfritt på apoteket och brukar saluföras som Betolvidon, Behepan, Betolvex etc. Köp billigaste burken, allt funkar lika bra på mig.

15 Mar 2012, 14:56
Profile

restless legs får jag alltid när jag haft en period av dålig sömn, typ när jag inte sovit mer än 2tim / natt. Då dyker skiten upp och sätter sig framförallt på vaderna eller i armhålorna. Det enda som hjälper mig är att se till att få sova fler timmar under en eller två nätter i följd, då försvinner det. Har dock inte testat vitaminer eller annat........

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

15 Mar 2012, 15:00
Profile WWW

Groth wrote:
MrBlues wrote:

Det där har jag haft stora problem med genom livet. Fick tips av någon att äta vimamin B12-tillskott, och det hjälpte faktiskt bra för mig. Har käkat dagligen i 4-5 år nu och problemen har minimaliserats till en klart hanterbar nivå.

Inte säkert att det hjälper för just dig, men testa! Finns receptfritt på apoteket och brukar saluföras som Betolvidon, Behepan, Betolvex etc. Köp billigaste burken, allt funkar lika bra på mig.

Tack för tipset, ska genast testa och se om det funkar lika bra för mig, håll tummarna .

15 Mar 2012, 15:13
Profile ICQ WWW

Jag sover i mindre på mig än Marilyn Monroe som bara hade Chanel No 5 på sig när hon sov. :roll:

/R

15 Mar 2012, 15:14
Profile

Restless leg är ett jävla skitpåhitt.
Det borde förbjudas!
:evil:

15 Mar 2012, 15:28
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Det borde förbjudas!

Det hade kärringen under alla tre graviditeterna. :roll: :wink:

15 Mar 2012, 15:39
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
rifle wrote:
Det borde förbjudas!

Det hade kärringen under alla tre graviditeterna. :roll: :wink:

Förhoppningsvis så har jag ej varit gravid de sista tio åren.

Nä allvarligt talat så suger det rejält.

15 Mar 2012, 15:43
Profile ICQ WWW

Och så säger de att bojen är ett gubbforum...

15 Mar 2012, 17:10
Profile

lpstd wrote:

+1!

och här kommer en kommentar från en av de äldsta gubbarna på detta gubbforum:

Nej det har jag inte märkt, att jag skulle ha genomgått ngn sorts klimakterium :) JAg är alldeles strax 59 år gammal och har inga problem med kroppstemperaturen, jag sover som en stock, har inga ratslösa ben och har inte ont någonstans. Jag mår helt enkelt bra som faan 8)

Med detta sagt så kan jag bara konstatera att jag själv inte har drabbats av några andra ålderssymptom än att jag inser att jag är en jävla besserwisser alltför ofta, i kraft av att jag har varit med om allt och lärt mig allt. :lol:

Sedan kanske andra har diverse åldersrelaterade problem, men det gäller uppenbarligen inte alla turligt nog

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

15 Mar 2012, 18:37
Profile WWW

Joshunznera wrote:
lpstd wrote:

+1!

och här kommer en kommentar från en av de äldsta gubbarna på detta gubbforum:

Nej det har jag inte märkt, att jag skulle ha genomgått ngn sorts klimakterium :) JAg är alldeles strax 59 år gammal och har inga problem med kroppstemperaturen, jag sover som en stock, har inga ratslösa ben och har inte ont någonstans. Jag mår helt enkelt bra som faan 8)

Med detta sagt så kan jag bara konstatera att jag själv inte har drabbats av några andra ålderssymptom än att jag inser att jag är en jävla besserwisser alltför ofta, i kraft av att jag har varit med om allt och lärt mig allt. :lol:

Sedan kanske andra har diverse åldersrelaterade problem, men det gäller uppenbarligen inte alla turligt nog

Är du senil!? :wink: Det brukar annars uttryckas typ att ju mer jag lär mig desto mindre vet jag. :roll:

/R

15 Mar 2012, 20:34
Profile

Renegade wrote:
Är du senil!? :wink: Det brukar annars uttryckas typ att ju mer jag lär mig desto mindre vet jag. :roll:

/R

faan vet, för inte vet man väl själv om man är senil? Hittade hem från jobbet idag i alla fall och kom ihåg mitt CIA-komplicerade nätverksinloggslösen i morse också, så så jäkla senil kan man ju inte vara då.

Eller jag kanske minns fel iofs, blev utkastad från företagsnätet i morse, åkte vilse och sitter nu hemma hos ngn jag inte känner och knappar på en dator i ett forum jag inte vet vad det är för något :oops:

Jag brukar annars uttrycka det här med lärande så att varje dag man inte lär sig ngt nytt är en bortkastad dag. Idag lärde jag mig tex att man inte ska försöka beställa in färsk torsk till lunch på Ulla Winblad om man dräller in efter 13. I morgon ska jag lära mig hur många och vilka Ale-sorter det finns på bolaget i Malmköping

15 Mar 2012, 21:53
Profile WWW

"framförallt på vaderna eller i armhålorna."

Restless legs i armhålorna?!
Huvudfoting?

15 Mar 2012, 23:33
Profile

Joshunznera wrote:
I morgon ska jag lära mig hur många och vilka Ale-sorter det finns på bolaget i Malmköping

Malmköping? Finns det bolag här?
Övernattar på konferens här i kväll.

Har fått fisk i fläsk både till lunch och till middag i dag. Skumt ställe!
Har grisbilen krockat med fiskbilen i bykorset?

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

15 Mar 2012, 23:53
Profile

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

faan vet, för inte vet man väl själv om man är senil? Hittade hem från jobbet idag i alla fall och kom ihåg mitt CIA-komplicerade nätverksinloggslösen i morse också, så så jäkla senil kan man ju inte vara då.

Eller jag kanske minns fel iofs, blev utkastad från företagsnätet i morse, åkte vilse och sitter nu hemma hos ngn jag inte känner och knappar på en dator i ett forum jag inte vet vad det är för något :oops:

Jag brukar annars uttrycka det här med lärande så att varje dag man inte lär sig ngt nytt är en bortkastad dag. Idag lärde jag mig tex att man inte ska försöka beställa in färsk torsk till lunch på Ulla Winblad om man dräller in efter 13. I morgon ska jag lära mig hur många och vilka Ale-sorter det finns på bolaget i Malmköping

hepp då bor du inte långt i från mig... jag bor i Eskilstuna..... fast jag är inte gubbe ännu :mrgreen: men snart medelålders... 3 år kvar innan 40 taggen växer ut... :roll:

16 Mar 2012, 01:00
Profile WWW

Bilton wrote:
Joshunznera wrote:
I morgon ska jag lära mig hur många och vilka Ale-sorter det finns på bolaget i Malmköping

Malmköping? Finns det bolag här?
Övernattar på konferens här i kväll.

Har fått fisk i fläsk både till lunch och till middag i dag. Skumt ställe!
Har grisbilen krockat med fiskbilen i bykorset?

jorå, lokalen ligger vid lilla torget mitt emot Coop. Ett rum på ca 100kvm med en intressant blanding av vin skitvin i wellpappskostym och 7.2-bärs blandat med ett par sorters dyrt (men inte nödvändigtvis gott) vin för 08ornas panikköp på lördgarna kl 13.55. Ska bli kul att se om de har ngn bra Ale. Bolaget i Flen hade i alla fall tagit hem Innis&Gunn för ett par år sedan men sabbade allt genom att ta upp flaskorna ur låddorna och ställa dom intill det soldränkta fönstret :x

och Zven: näe jag bor inte i dessa trakter mer än på helgerna och större delen av sommaren. Men Sörmland är fint, så jag blir nog heltidslantis inom några år :)

16 Mar 2012, 06:52
Profile WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]