View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 06:32

Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
hotad av chef som facklig förtroendevald wtf!!!! 
Author Message

Post Re: hotad av chef som facklig förtroendevald wtf!!!!
zven wrote:
det har inte vart nån förhandling.. utan denne chef ville dela potterna på sitt sätt utan någracsom helst kriterier...

Vadå? Menar du att han ville dela ut dem helt slumpmässigt? Annars har väl säkert haft några kriterier för hur han ville fördela dem. Eller vad menar du? Att kriterierna inte var transparenta och tillgängliga i förväg?

Upprepar mina andra frågor, för jag är uppriktigt nyfiken på hur du ser på det här med potter och lönesättning.

Vad menar du med att fördelningen ska ske på ett "icke diskriminerande" sätt? Ska du kunna få mer eftersom du hade de där specialkompetenserna du nämnde, och dessutom gör ett ovanligt bra jobb, eller är det diskriminerande mot de som då får mindre?

Och, om det är några som blev utan den möjligen extrapotten, och som du menar borde fått mer, vad skulle hända om de faktiskt fått mer? Då blir det väl andra som får mindre, eftersom potterna redan är satta? Eller hur menar du?

Hur ser du på pottsystemet kontra möjligheten till dig att få en högre lön eftersom du har speciella kompetenser och gör ett bra jobb?

/D

12 Mar 2012, 01:34
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:
zven wrote:
det har inte vart nån förhandling.. utan denne chef ville dela potterna på sitt sätt utan någracsom helst kriterier...

edit

Last edited by zven on 16 Mar 2012, 07:27, edited 1 time in total.

12 Mar 2012, 07:47
Profile WWW

Hujujuj tänk nu på att forumet är offentligt innan du skriver för mycket.

12 Mar 2012, 09:27
Profile ICQ WWW

OK, så det handlar framförallt om att du (som förtroendeman eller anställd?) inte delar uppfattningen om vem/vilka som ska få störst del av de potter som inte delas jämnt mellan alla anställda? Och att chefen inte bjudit in till förhandling om den fördelningen på det sätt som anges i avtalet? Den första delen får man ju hantera genom den andra, tycker jag. Får man till förhandlingen så kan man ju också hantera den första frågan. Sen är det ju inte säkert att man är överens ens efter förhandlingen, det ligger ju i sakens natur.

Den person som får en stor ökning, det verkar ju bero på att en personen fått ansvar för däckshotellet etc. Det verkar väl rimligt, och i linje med din argumentation om att dina extra ansvarsområden borde betala sig? Om personen sedan inte är kompetent nog för den rollen, då är det självklart ett problem, men det ska väl inte hanteras genom lönesamtalet?

Den här insinuationen om att chefen "känner killen privat", är det något ni faktiskt vet? Och om det vore så, skulle det vara ett problem? Är man diskvalificerad från att arbeta någonstans om man känner chefen privat? Det känns liksom som ett lite oschysst argument.
Quote:
o som sagt vill företaget höja vissa personers lön utan kriterier så varsegod inget mig i mot... men inte med lönepottspengar som skall fördelas ut efter ett gemensamt beslut.. PUNKT SLUT!! dvs tycker företaget att vissa skall tjäna mera så är det väl bara att höja deras lön utöver avtalet...

Men det verkar ju finnas kriterier, killen du nämner har ju fått ansvar för en avdelning, vilket ger högre lön. Det är väl ett tydligt kriterium?
Jag tror kanske snarare nyckeln ligger i den andra meningen där, att det som förhandlas fram gemensamt med facket också ska fördelas på ett sätt som facket gillar. Men kommer man någonsin bli överens där, och varför i så fall alls ha potter som kan fördelas, varför inte dela hela den summan jämnt på alla anställda?
zven wrote:
förmodlingen blir väl potten jämt fördelad på alla medlemmar... om det går upp tilll förbunds nivå... men det är inte säkert.. då detta avtal inte har nån stupstock .. det är bortföhandlat i årets avtal...

Men om så skulle ske, då skulle du ju inte ha något alls för din kompetens och ditt utmärkta arbete, är inte det synd?

Jag som aldrig deltagit i en lönejusteringsprocess utifrån kollektivavtal och kollektiva förhandlingar, även om jag vid ett par tillfällen arbetat på arbetsplatser som varit kollektivanslutna (och med hyfsat starka fack, lager-, väktar-, finans-) tycker hela diskussionen är intressant. Jag kan inte säga att jag ännu förstår riktigt hur du resonerar kring vad löneökningar ska baseras på, men antar att en del ligger i det fetstilta ovan.

12 Mar 2012, 09:45
Profile ICQ WWW

Quote:
Jag som aldrig deltagit i en lönejusteringsprocess utifrån kollektivavtal och kollektiva förhandlingar, även om jag vid ett par tillfällen arbetat på arbetsplatser som varit kollektivanslutna (och med hyfsat starka fack, lager-, väktar-, finans-) tycker hela diskussionen är intressant. Jag kan inte säga att jag ännu förstår riktigt hur du resonerar kring vad löneökningar ska baseras på, men antar att en del ligger i det fetstilta ovan.

Jag har varit med om några få och fått info i efterhand om ett gäng andra och killen som zven inte tycker ska ha potten har i de fall jag medverkat varit precis den killen som facket slagits för. Facket generellt hyser agg emot löneskillnader och det är oftast företaget som brukar försöka hålla kvar gapen lite beroende på ansvarsområden och år inom företaget. Sist vi förhandlade så var inte ens facket intresserade av anledningarna och argumenten varför just en kille skulle ha lägre pott utan de verkade mer se det som en utmaning att trissa upp killens lön.
Jag känner igen allt det zven skriver i de första inläggen dock, det brukar alltid vara en vid varje förhandling som känner precis så och så blir det lätt.
Själv kör jag numera stenhårt på "sköt dig själv, skit i andra" mentaliteten och det är oerhört skönt att inte bry sig om vad andra fick i löneökning och bara öppna sitt eget brev och sedan gå vidare. Detta får ju solidaritetsmaffian att se rött men varför ska jag delta i något som med all säkerhet skapar osämja bland de anställda? På en normal industri med normal kvot av härlig svensk avundsjuka så fungerar det inte att ha potter som delas ut olika då det kommer grinas och snackas skit fram till nästa års förhandling där det hela börjar om igen.
Gillar heller inte tanken på att någon annan för min talan, hade hellre sett individuella förhandlingar men det är det ju få företag som hinner avsätta tid till men å andra sidan så hade det nog sparat en del tjaffs.

12 Mar 2012, 18:20
Profile ICQ WWW

Jag har varit förhandlare hos SIF en gång i tiden på 70-talet under det ena av de två år jag var fackansluten. På den tiden var det inte populärt hos facket att tycka om individuell lönesättning. Det hela slutade med att jag gick ur facket eftersom jag ansåg att de totalt missat sin uppgift. De tyckte att man skulle lägga ned mer tid på att få upp ett arsle i lön än att premiera stjärnorna. Devisen verkade vara att det bästa är att alla har lika dålig lön :(

Därefter har jag ett otal gånger förhandlat med facket med företagshatten på, jag kan konstatera att det skett en viss utveckling till det bättre men att det hos facket fortfarande är långt kvar till det som de flesta egentligen tycker (tror jag) ; att man ska ha lön efter prestation.

Att ge ngn nollpåslag är alltid ett rött skynke för facket. Trots att det gäller ett slapparsel och att det finns en kollega som borde ha massor i påslag pga att hon tjänar tusentals kronor mindre än slapparslet och dessutom gör ett 100% bättre jobb. "men han kan väl få åtminstone en hundrig, så att han inte känner sig utpekad" fick jag höra som fackargument en gång. Noll koll från fackets sida således, det är ju det som är hela poängen med nollpåslag, att den som inte får ngt ska fatta budskapet :roll:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

12 Mar 2012, 19:16
Profile WWW

jaha nu var en arbetsdag avklarad... o gisses om det har hamnat på en 5 årings nivå...... min kära chef har lyckats övertala en hel avdelning (inte bilmeckarna som jag slåss för ) utan plåtavdelningen att inte tala med mig... han har lyckats jippi..... :lol: :lol:

dvs han försöker frysa ut mig totalt med kollektiv mobbning :mrgreen: :mrgreen:

även reservdelschefen o kör med samma mynt o kvinnan som skall kallas kollega... dessutom har dem anställt en 20 åring i fredags (som skall "hjälpa till" på reservdelsavdelningen )....

jag tror jag smäller av... jag vrider mig av skratt faktist..... snacka om oproffisionellt...

blev dock som jag förväntade mig av en måndag... noll i förplanering trots att jag varit sjuk!!
dvs kundbilar som inte delar finns hemtagna till i god tid.... detta pga att dem inte hinner med !!!! :lol: :lol: :lol: om dem inte hinner med när jag är borta 2 dagar hur fan skall dem klara det sen då. :idea: :?:

4 fakturor som inte var konterade i tid av min chef har blivit betalnings påminnelse på..... för att jag inte gjorde hans jobb i onsdags..... detta sker på en gemensam inloggning på konteringssystem som kallas baltzar....

Last edited by zven on 12 Mar 2012, 21:26, edited 1 time in total.

12 Mar 2012, 21:06
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Jag har varit förhandlare hos SIF en gång i tiden på 70-talet under det ena av de två år jag var fackansluten. På den tiden var det inte populärt hos facket att tycka om individuell lönesättning. Det hela slutade med att jag gick ur facket eftersom jag ansåg att de totalt missat sin uppgift. De tyckte att man skulle lägga ned mer tid på att få upp ett arsle i lön än att premiera stjärnorna. Devisen verkade vara att det bästa är att alla har lika dålig lön :(

Därefter har jag ett otal gånger förhandlat med facket med företagshatten på, jag kan konstatera att det skett en viss utveckling till det bättre men att det hos facket fortfarande är långt kvar till det som de flesta egentligen tycker (tror jag) ; att man ska ha lön efter prestation.

Att ge ngn nollpåslag är alltid ett rött skynke för facket. Trots att det gäller ett slapparsel och att det finns en kollega som borde ha massor i påslag pga att hon tjänar tusentals kronor mindre än slapparslet och dessutom gör ett 100% bättre jobb. "men han kan väl få åtminstone en hundrig, så att han inte känner sig utpekad" fick jag höra som fackargument en gång. Noll koll från fackets sida således, det är ju det som är hela poängen med nollpåslag, att den som inte får ngt ska fatta budskapet :roll:

ja det roliga är att jag blev erbjuden dubbelpott !! dvs skule få av nån annans pott ....
så gör jag detta ...
nu är väl det inte så att jag missunnar mig själv löneförhöjning...
men jag kan ju inte säga ja till nåt ....
när jag företräder 14 gubbar till!!
varav 8 av dem var missnöjda med pottfördelningens kriterier.... då är det majoriteten som säger omförhandling!!! o det blir jag straffad för ?????? :shock:

Last edited by zven on 12 Mar 2012, 21:15, edited 1 time in total.

12 Mar 2012, 21:14
Profile WWW

[edit

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 16 Mar 2012, 07:31, edited 1 time in total.

12 Mar 2012, 21:15
Profile WWW

Joshunznera wrote:
zven wrote:
jaha nu var en arbetsdag avklarad... o gisses om det har hamnat på en 5 årings nivå...... min kära chef har lyckats övertala en hel avdelning (inte bilmeckarna som jag slåss för ) utan plåtavdelningen att inte tala med mig... han har lyckats jippi..... :lol: :lol:

även reservdelschefen o kör med samma mynt o kvinnan som skall kallas kollega... dessutom har dem anställt en 20 åring i fredags (som skall "hjälpa till" på reservdelsavdelningen )....

jag tror jag smäller av... jag vrider mig av skratt faktist..... snacka om oproffisionellt...

blev dock som jag förväntade mig av en måndag... noll i förplanering trots att jag varit sjuk!!
dvs kundbilar som inte delar finns hemtagna till i god tid.... detta pga att dem inte hinner med !!!! :lol: :lol: :lol: om dem inte hinner med när jag är borta 2 dagar hur fan skall dem klara det sen då. :idea: :?:

4 fakturor som inte var konterade i tid av min chef har blivit betalnings påminnelse på..... för att jag inte gjorde hans jobb i onsdags.....

With all due respect etc etc. Firman kommer säkert att kunna leva vidare även sedan du har lämnat. Inte så kul att tänka sig kanske men så fungerar det ju faktiskt allra oftast :wink:

Och det där med fakturorna, ett tips kan ju vara att kontera dessa när de inkommer så är allt förberett inför betalningsdagen :wink:

Äh, ta nu det är andra jobbet och lägg det här bakom dig, det mår du bäst av

ha ha .... ja tyvärr kommer det stöpa i backen under ett par månader för dem.... detta vet jag då jag var med o rätade upp denna avdelning 2006-2007 då förgående ägare sparkade hela reservdel avdelningen påsken 2006 o jag blev anställd och jag vände feta - siffror till massor av + på 10 månader.. o så har det fortsatt.... visst nu blidde det att söka jobb på allvar...

12 Mar 2012, 21:24
Profile WWW

Joshunznera wrote:
zven wrote:

4 fakturor som inte var konterade i tid av min chef har blivit betalnings påminnelse på..... för att jag inte gjorde hans jobb i onsdags.....

With all due respect etc etc. Firman kommer säkert att kunna leva vidare även sedan du har lämnat. Inte så kul att tänka sig kanske men så fungerar det ju faktiskt allra oftast :wink:

Och det där med fakturorna, ett tips kan ju vara att kontera dessa när de inkommer så är allt förberett inför betalningsdagen :wink:

+1
vi är funtade att tro att vi är oersättliga. vi mår bra av att tro detta och gör det ofta. Tyvärr eller som tur är kanske man ska säga, så är vi ju alla ersättliga.

zven: så som du skriver här, hur du anser att saker och ting är och inställningen du har här i tråden, är den något som du avspeglar på arbetsplatsen?

12 Mar 2012, 21:50
Profile ICQ WWW

zven wrote:
Joshunznera wrote:

ha ha .... ja tyvärr kommer det stöpa i backen under ett par månader för dem.... detta vet jag då jag var med o rätade upp denna avdelning 2006-2007 då förgående ägare sparkade hela reservdel avdelningen påsken 2006 o jag blev anställd och jag vände feta - siffror till massor av + på 10 månader.. o så har det fortsatt.... visst nu blidde det att söka jobb på allvar...

Zven, din situation är inte kul, men tyvärr är det nog som Josh beskriver, även om det blir besvärligare utan dig, så är ditt företag tvungen att hitta en lösning utan dig, och kommer att göra det. I ett sånt här läge finns det ingen rättvisa att få, och det smartaste är (om du nu har möjligheten) att ta jobb på den andra firman. Cheferna har ju tydligen bestämt sig för att frysa ute dig, och en sådan situation är ju rätt omöjlig att vända. Att bryta ihop och bara utebli (sjukskriva sig) är ju bara att ge dina motståndare rätt. Avsäg dig förhandlingsuppdraget, skriv kontrakt med det andra företaget, och tacka för dig när du väl har ditt på det torra.
Om du är av den skadeglada sorten, kanske det går så illa som du beskriver. Låt dom då komma tillbaka till dig för hjälp, inte tvärtom, och ställ då dina villkor, som bör vara snäppet högre än vad du tror är möjligt. Om du nu kan tänka dig att gå tillbaka.

Jag tror du känner till situationen bäst, och förstår inte riktigt några inlägg i tråden, som mest verkar gå ut på att lägga en del av skulden på dig och din inställning. Det är sällan ens fel att två träter, men det vet du ju bäst.

Tänk på dig själv i det här läget, och gör vad som blir bäst för dig. De du har förhandlat för gagnas inte av att du ligger i tvist med cheferna personligen, så släpp det också.

Att dra samtliga fackförbund över en kam blir väldigt fel. Jag har som chef förhandlat med Metall, SIF, CF m.fl. Det handlar mycket om vilka som förhandlar, och hur praktiskt lagda de är. Mest pragmatiska och rresultatbenägna har faktiskt SIF delegaterna varit, och behandlat varje individ för sig, men också löst generalla problem vid sidan av potterna (t.ex. folk som halkat efter p.g.a. någon personlig konflikt med en tidigare chef). CF har ofta varit hopplöst teoretiska och opraktiska, trots att de företräder en grupp som i regel har väldigt individuellt satta löner. Metall är ju Metall... Men till sist handlar det mycket om förhandlingsviljan hos delegaterna, och inte någon facklig utjämningspolitik. Det måste till en förhandlingsvilja från båda parter dessutom.

12 Mar 2012, 23:58
Profile WWW

edit

Last edited by zven on 16 Mar 2012, 07:26, edited 1 time in total.

13 Mar 2012, 08:17
Profile WWW

Det är bara att dra så fort det bara går! Du kan alltid vara öppen mot din nästa potentiella arbetsgivare, och medge att du har problem med din nuvarande chef, och att det inte blir ett objektivt betyg. Ditt CV skriver du faktiskt själv, och det är din egen bedömning av din kompetens och erfarenhet som skall stå där, inte din chefs bedömning. Ange istället en kollega du litar på som referens, alternativt chefens chef, om du tror att det blir bättre. Referenser lämnar man på begäran, inte automatiskt, och det är du som bestämmer vem.

Ett intyg utan omdömme är arbetsgivaren skyldig att ge dig, om du begär det.

13 Mar 2012, 09:40
Profile WWW

Verkar va en riktig sörja men försök undvika att bli "utköpt" ur företaget då det kommer ligga dig till last och skapa jobbiga diskussioner vid framtida jobbsökande, speciellt eftersom diskussionen kommer tvinga dig att tala negativt om en tidigare chef vilket är ett big nono i de flesta fall. Är killen ett känt rövhål så kan det ju gå enklare men alla känner ju säkerligen inte till hur han beter sig.

13 Mar 2012, 09:54
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Hujujuj tänk nu på att forumet är offentligt innan du skriver för mycket.

Ett tips i all välmening nu... För nu håller jag också med rifle här, Zven. När du skrev i nån annan tråd i vilken stad du bodde i tog det ungefär 2 sek att googla fram vilket företag det är du jobbar på, som blev uppköpt 2010 (tillsammans med ett annat bolag). Du har skägg, unge kille har däckhotellet, en tjej har samma roll som du, etc. De läskiga är ju att nu vet jag med hjälp av dina poster här vilka där som (tydligen) är kompetenta respektive inkompetenta, jag har en uppfattning om vad de tjänar, vet hur företagsledningen vill justera vissas löner, vem den påstått rabiate chefen är (R.B.) etc. Dessutom vet jag att det tydligen är livsfarligt att få sin däck bytta hos er. Skulle nog råda dig att redigera i en massa poster här i tråden, för annars kan du råka ut för alla möjlig trista grejor från din arbetsgivare (och det i så fall på rätt goda grunder). Man får vara försiktig med informationen!

Plockar såklart bort det här inlägget också, typ när du redigerat lite i dina poster. Ett tips i all välmening bara, som sagt! 8)

16 Mar 2012, 01:42
Profile ICQ WWW

fixar det.. jag har fått hjälp med tips av er goe grabbar.. så tråden är inte nödvändig i sin helhet.. känner mig starkare än någonsin idag...

16 Mar 2012, 07:25
Profile WWW
Reply to topic   [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3