|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Philips 2808, 40-50 talare
| Author |
Message |
|
jasså
|
 Philips 2808, 40-50 talare
Kommit över en orginal gulbeige dylik som verkar helt ha tröttnat. Tänkte renovera till orginalskick innan jag börjar fundera på mod eller dyl. Har någon av herrarna och damerna här kännedom om just denna modell? Har gramofon(?, mkt gammal anslutningstyp)- och två mic ingångar med gängade anslutningar. Gainpotar till varje ingång. Verkar ha använts som "orkesterförstärkare" med några trevliga brännmärken efter cigaretter på ena kanten, saknar dock dekorlisterna som ska ha suttit i fronten, -synd. Bestyckad med en 12-tummare som ev fungerar, ska kolla detta. Var vänder man sig för info, råd och kunskaper?
|
| 11 Apr 2012, 20:33 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: Philips 2808, 40-50 talare
Börja med att försök hitta ett schema till stärkan,,,Philips har ju inte varit så stora på gitarrstärkare  Sen bör du byta Elektrolyt kondingarna innan du ens startar den,,kan bli rätt mycket jobb annas.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Apr 2012, 22:53 |
|
 |
|
jasså
|
Försökte googla lite olika sökbegrepp för att hitta info utan vettigt resultat. -Känner någon till serviceverkstad eller annan källa till kunskap om dessa stärkare? Tex nån enskild fixare som fokuserat på äldre rörgrejjer eller länk till äldre info där denna pjäs kan finnas representerad. Har ingen aning om effekt, ser dock att det sitter två st EL-41or (dessa byttes enligt uppgift senare till EL-81) om detta kan vara nån vägledning. Vet inte om den är en exklusiv svensk produkt, all uppmärkning på chassiet är svensk, eller om man kan hitta info på nån internationell sajt. Har testat högtalaren (12 tum, 8ohm) med en 5W rörstärkare (bugera 5v) och den låter jävlarimej kalas. Skulle vara kul att få igång stärkaren oxå. Tänkte göra så lite åverkan på originalet som möjligt, löda tåtar till en mic ingång och gramofoningången som jag lägger på en egen konsoll (telejack) som diskret monteras på annan plats. Tror att gramofoningången borde vara hetare och ge dist medan mic-ingången kan ge ett renare ljud. Borde sedan vara enkelt att switcha mellan med en y-switch. -Vad tror ni?
|
| 14 Apr 2012, 12:13 |
|
 |
|
TommyLove
|
Yo!
Jag har en sådan! Köpte den av Haralds El-Musikservice för kanske ca 5 år sedan. Harald har fixat den och den låter varmt och distigt, ett ganska speciellt ljud utan särskilt mycket diskant alls. Jag köpte den för att den är så snygg! Jag har ingen vidare info om den och letar också uppgifter...
|
| 26 Aug 2012, 14:50 |
|
 |
|
rudmark
|
Radiomuseum?
|
| 26 Aug 2012, 20:26 |
|