View unanswered posts | View active topics It is currently 26 May 2026, 01:41

Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message

Post Re: pedalbordstråd...
Bilton wrote:
Har precis byggt ihop ett smidigt bord.
Först in i en Korg Pithblack och sedan en looper med fem loopar innehållande i tur och ordning: TC - Nova Drive, Freakish Blues - Alpha Drive, Toxic Pedals - Copenhagen Muddy Drive, MXR - Micro Amp och en MXR - EQ. Allt monterat i ett Tonetrunk 55 med en Fueltank Classic på undersidan. George L:s kablar.

Image

Hmm... Den där Freekish Alpha (Joyo Ultimate Overdrive) och Toxic Copenhagen, är det samma pedal?!
Rattar och switchar och lysdiod sitter exakt lika...

Låter det bra så är det antagligen bra...

18 Feb 2012, 18:41
Profile

Tom-Andrew wrote:
Hmm... Den där Freekish Alpha (Joyo Ultimate Overdrive) och Toxic Copenhagen, är det samma pedal?!
Rattar och switchar och lysdiod sitter exakt lika...

Nej, det är det definitivt inte!
Jag har svårt att tänka mig pedaler som skiljer sig mer i karaktär och känsla! :D

Toxic Copenhagen är en av de mest närvarande pedaler jag någonsin testat, den liksom flyttar fram allt framför högtalaren.
Förutom att den har en mycket trevlig OD/dist så är den mycket käsnlig för respons, underbart skön att spela på om man som jag använder volymkontrollerna mycket.

Freekish Alpha har en helt annorlunda dynamik, lite plattare, kallare och stelare som det "Dumble" träsk som Thaddeus Hogarth säger sig vilja ha.
(Nu vet alla vad jag anser om det där magiska "Dumble soundet" :D :D )

Jag har en känsla av att mitt bord kommer att minska till en Toxic Copenhagen och en Micro Amp så småningom. :)

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

18 Feb 2012, 19:15
Profile

jazzfromhell wrote:
Mitt Mini PT (inspirerat av Southbecks bord) är komplett. Täcker in det mesta som behövs för mina ändamål.
Combo Driven är för övrigt en riktigt trevlig bekantskap, och den funkar väldigt bra ihop med Fetton och dess boost.
Nöjd!

Image

Schysst!
Hur tycker du att m9an funkar nu då? Märks att vi har samma smak på pedaler. Har själv funderat både på bc-2an och en mini polytune..

19 Feb 2012, 18:55
Profile

Haha där ser man!
Jag tycker M9an funkar kanon. Delay, reverb (som jag iofs inte använder - har ett Hardwire RV7 precis innan stärk), chorus, kompressorer, flanger, rotary samt tremolo tycker jag är svinbra. Phaser och univibe är väl största besvikelsen. Od/dist var väl sisådär, men det skulle ju gå att gigga med till nöds om man inte hade plats för separata ods på bordet. Filterdelen har några coola effekter så det går nog att använda till nåt. Fick till ett kanonbra The Edgesound med Boost Comp och två Digital Delay w Mod. Spelat med ett blått Herdimplektrum så är det klockrent! Summa summarum så är jag väldigt nöjd!

19 Feb 2012, 19:24
Profile

Overdriver wrote:
Nu har jag köpt ett bord på 80x50. Hoppas den räcker :P

Image

Frågan är va fan jag ska göra av superfuzzen när den kommer :?

22 Feb 2012, 21:40
Profile

Här kommer en bild på min stolthet.

Innan loopen: Dunlop Crybaby, Tc-E. Polytuner, Harley-benton vintage od (just köpt), Boss sd1.
I loopen: Line6 m4, Tc-E. Nova delay, Line6 Verbzilla.
Bordet är Pedaltrain1 med Voodoo labs pp2+.

Image

09 Mar 2012, 00:18
Profile

Image

17 Mar 2012, 22:37
Profile WWW

1331 wrote:
Image

sjukt fint!

hur sitter pedalerna fast?

vad gör den rosa?

18 Mar 2012, 22:20
Profile

Tack!
Pedalerna sitter fast med 3M Duallock...
Den rosa är en green ringer clone....en ganska clean octave/ringmodulator.
Om man stackar den med distpedaler blir den som en octavefuzz.

I övrigt är pedalordningen kompressor, tchula, tuner, loopstrip.(med resten av pedalerna i), aby, förstärkare...

Anslutningar på sidan är 220V in, 9V ut, gitarr in, 2x ut till förstärkare + en loop som är kopplad till loop.1 i loopstripen. ....för att kunna få in pedaler efter dist, kompressor och phaser om man vill..

18 Mar 2012, 23:54
Profile WWW

1331 wrote:
Tack!

I övrigt är pedalordningen kompressor, tchula, tuner, loopstrip.(med resten av pedalerna i), aby, förstärkare...

Anslutningar på sidan är 220V in, 9V ut, gitarr in, 2x ut till förstärkare + en loop som är kopplad till loop.1 i loopstripen. ....för att kunna få in pedaler efter dist, kompressor och phaser om man vill..

Du har ett grymt snyggt bord, inget snack om saken. Men en fråga bara: Varför loopstrip? Är inte de flesta pedalerna true bypass ändå?

19 Mar 2012, 14:07
Profile

nilo wrote:
1331 wrote:
Tack!

Du har ett grymt snyggt bord, inget snack om saken. Men en fråga bara: Varför loopstrip? Är inte de flesta pedalerna true bypass ändå?

Ja....loopstripen är väl nästan lite overkill.. :) Det kan jag hålla med om. ...iallafall med tanke på true-bypass.
Men den är smidig att ha om man vill slå på flera pedaler samtidigt....och så minskar man risken att komma åt någon pedals inställningar av misstag.

19 Mar 2012, 14:19
Profile WWW

Nu har jag äntligen fått ihop pedalbordet. Insåg mitt i slöjdandet att det behövdes fler George L-kontakter, så det var bara att beställa mer för att kunna färdigställa. Det som återstår nu, är att införskaffa en bättre lösning för strömförsörjningen.

Attachment:
pedalbord.jpg [94.5 KiB]
Downloaded 658 times

Bordet är ett T-Rex Tonetrunk 55 och signalkedjan ser ut på följande sätt:
Gitarr -> CryBaby -> CS-3 -> BD-2 -> CrunchBox -> CH-1 -> Volympedal (med Pitchblack på tuner-out) -> DSD-2 -> RC Booster -> stärkare

22 Mar 2012, 00:50
Profile

nilo wrote:
1331 wrote:
Tack!

TBP innebär ändå att signalen belastas med en kapacitans per pedal/anslutning/patch-sladd. En pedal gör ingen större skillnad, men är det ett gäng, tappar man topp och ooomph i signalen. Pedaler med buffert på utgången, d.v.s. icke TBP, kan t.o.ml. förbättra signalen klart märkbart. En loop strip gör att endast de pedaler som är inkopplade, d.v.s. aktiverade via loopstripen, finns med i signalkedjan rent fysiskt med sin last. Om alla pedaler är bortkopplade, är det endast loopstripens in- och utgångar som lastar signalen, d.v.s. ungefär som en pedal.

22 Mar 2012, 10:30
Profile WWW

Mitt lilla pedalbord ser liiiite annorlunda ut.
Nytt är picklevibe och De-7
Drivs med en sådan där Visual spund 1 Spot strömmakapär

Image

22 Mar 2012, 12:57
Profile

kjelle wrote:
TBP innebär ändå att signalen belastas med en kapacitans per pedal/anslutning/patch-sladd. En pedal gör ingen större skillnad, men är det ett gäng, tappar man topp och ooomph i signalen. Pedaler med buffert på utgången, d.v.s. icke TBP, kan t.o.ml. förbättra signalen klart märkbart. En loop strip gör att endast de pedaler som är inkopplade, d.v.s. aktiverade via loopstripen, finns med i signalkedjan rent fysiskt med sin last. Om alla pedaler är bortkopplade, är det endast loopstripens in- och utgångar som lastar signalen, d.v.s. ungefär som en pedal.
Det var väl inte direkt funktionen av en loopstrip jag undrade över då jag är fullt medveten om hur den fungerar. Vad jag undrade var över vitsen att stoppa en TB-pedal i en loopstrip.

Kör man med alla pedalerna igång någon gång så har man ju isf dubbelt så mycket kabel som utan.

22 Mar 2012, 19:24
Profile

nilo wrote:
kjelle wrote:
Det var väl inte direkt funktionen av en loopstrip jag undrade över då jag är fullt medveten om hur den fungerar. Vad jag undrade var över vitsen att stoppa en TB-pedal i en loopstrip.

Kör man med alla pedalerna igång någon gång så har man ju isf dubbelt så mycket kabel som utan.

Jag har faktiskt redan svarat på din kommentar, om du funderar lite till. Men OK, lite tydligare: Om du kör TBP pedaler utan loopstrip, ligger det ungefär 15pF för varje pedal inkl kabel, även när ingen pedal är igångtrampad. Dom ligger ju faktiskt med i signalkedjan, kopplade seriellt. Har du många pedaler, blir det märkbart. Om du kopplar via en loopstrip, är bara den/de inkopplade pedalerna bidragande i kedjan, inklusive patchkablarna. Givetvis blir det mer kabel med en loopstrip, om alla pedaler är igång, men det är ju knappast normalfallet (för mig i alla fall :wink: )
Med icke TBP pedaler kan det bli bättre än med bara TBP utan loopstrip, om någon av de tidiga pedalerna har en bra buffert på utgången. Det kan ju också bli pannkaka, om utgången på t.ex. en äldre wah ligger och lastar signalen, även om den inte är igång.

22 Mar 2012, 23:46
Profile WWW

har just knåpat ihop det stora bordet för gitarrer med hb.

signalväg:

loop 1:
soulbender
nutcracker

loop2:
screamer

loop3:
picklevibe
tim

loop4:
sft

loop5:
volym (stämmare i tuner out)

loop 6:
empress tremolo

loop 7:
pog 2

loop 8:
ep-booster
replica
memory lane

Attachments:
IMAG0167.jpg
IMAG0167.jpg [ 121.28 KiB | Viewed 12442 times ]
IMAG0166.jpg
IMAG0166.jpg [ 179.46 KiB | Viewed 12442 times ]
24 Mar 2012, 16:33
Profile

Kvällens pedalbord...

Image

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

24 Mar 2012, 16:38
Profile WWW

kjelle wrote:
Jag har faktiskt redan svarat på din kommentar, om du funderar lite till. Men OK, lite tydligare: Om du kör TBP pedaler utan loopstrip, ligger det ungefär 15pF för varje pedal inkl kabel, även när ingen pedal är igångtrampad. Dom ligger ju faktiskt med i signalkedjan, kopplade seriellt. Har du många pedaler, blir det märkbart. Om du kopplar via en loopstrip, är bara den/de inkopplade pedalerna bidragande i kedjan, inklusive patchkablarna. Givetvis blir det mer kabel med en loopstrip, om alla pedaler är igång, men det är ju knappast normalfallet (för mig i alla fall :wink: )
Med icke TBP pedaler kan det bli bättre än med bara TBP utan loopstrip, om någon av de tidiga pedalerna har en bra buffert på utgången. Det kan ju också bli pannkaka, om utgången på t.ex. en äldre wah ligger och lastar signalen, även om den inte är igång.

Ja, men det var ju det med att det blir dubbelt så mycket kabel om man kör loopstrip och har alla igång samtidigt någon gång som förbryllade mig, det känns nästan lite som att skjuta sig i foten när alla pedaler ändå är TB.

Det bästa hade ju isf. varit att ha en riktigt bra buffert innan loopstripen. Sen vet jag ju inte om alla pedaler används samtidigt, men det spelar ju faktiskt inte mycket roll, du har ändå dubbelt så mycket kabel per pedal. det räcker ju med att trycka igång 3 loopar så är han uppe i nästan samma mängd kabel som han hade använt till hela bordet utan loopswitchen (med tanke på att 2 pedaler ligger innan loopstripen hela tiden ändå). Så enda gången som loopen faktiskt gör någon nytta då är när allt är bypassat. Enligt mig kunde man lika bra ha t.ex. en keeleylooper som hela kjedan är kopplad i för att på så sätt få master bypass. blir ändå inte mer kabel än vad signalen måste passera om man aktiverar mer än 2 loopar.

Förstår du hur jag tänker? Inte bara är det "overkill" med loopstripen, utan om man ska vara petig t.o.m negativt.

24 Mar 2012, 23:04
Profile

frans wrote:

signalväg:

loop 1:
soulbender
nutcracker

loop2:
screamer

loop3:
picklevibe
tim

loop4:
sft

loop5:

loop 6:
empress tremolo

loop 7:
pog 2

loop 8:
ep-booster
replica
memory lane

Tjena frans!
Hur har du löst det med strömförsörningen till din Soul-bender?
Blir ju knas att köra den med "vanligt" polariserade pedaler i samma ström-försörjare!!
Eller hjälper det med en power-supply med isolerade utgångar?
Har en soulbender själv nämnligen så jag är nyfiken.

25 Mar 2012, 22:17
Profile ICQ YIM WWW

nilo wrote:
kjelle wrote:

Ja, men det var ju det med att det blir dubbelt så mycket kabel om man kör loopstrip och har alla igång samtidigt någon gång som förbryllade mig, det känns nästan lite som att skjuta sig i foten när alla pedaler ändå är TB.

Det bästa hade ju isf. varit att ha en riktigt bra buffert innan loopstripen. Sen vet jag ju inte om alla pedaler används samtidigt, men det spelar ju faktiskt inte mycket roll, du har ändå dubbelt så mycket kabel per pedal. det räcker ju med att trycka igång 3 loopar så är han uppe i nästan samma mängd kabel som han hade använt till hela bordet utan loopswitchen (med tanke på att 2 pedaler ligger innan loopstripen hela tiden ändå). Så enda gången som loopen faktiskt gör någon nytta då är när allt är bypassat. Enligt mig kunde man lika bra ha t.ex. en keeleylooper som hela kjedan är kopplad i för att på så sätt få master bypass. blir ändå inte mer kabel än vad signalen måste passera om man aktiverar mer än 2 loopar.

Förstår du hur jag tänker? Inte bara är det "overkill" med loopstripen, utan om man ska vara petig t.o.m negativt.

Jag förstår hur du tänker...och ja visst blir det mer kabel....det är ju faktiskt en nackdel....
...har testat med några olika bufferts, men inte hittat någon som tillfört ljudet något bra....eller gjort någon skillnad alls. Så jag kör utan.
Om jag har alla pedalerna på samtidigt betyder det att jag har 4st Dist/boost + en compressor som lyfter ljudet, så i det fallet märks nog inte lite extra kabel.
Men som sagt jag har loopstripen av bekvämlighetsskäl + att phasern inte har LED.

26 Mar 2012, 13:54
Profile WWW

1331 wrote:

Jag förstår hur du tänker...och ja visst blir det mer kabel....det är ju faktiskt en nackdel....
...har testat med några olika bufferts, men inte hittat någon som tillfört ljudet något bra....eller gjort någon skillnad alls. Så jag kör utan.
Om jag har alla pedalerna på samtidigt betyder det att jag har 4st Dist/boost + en compressor som lyfter ljudet, så i det fallet märks nog inte lite extra kabel.
Men som sagt jag har loopstripen av bekvämlighetsskäl + att phasern inte har LED.

Jag har en liknande set up, en loopstrip med 4 utgångar, och har i looparna:

1) compressor + wah
2) low gain (Timmy+SHOD)
3) "high gain" (LGW + MRD)
4) Solo (BB Preamp+DBD)
+Tuner out + Bypass All

Vilka distar jag använder i looparna beror på vilken gitarr jag använder (SC/HB t.ex.). Efter detta ligger en liten loop strip med två utgångar. Den ena går till Supatrem + BiChorus, och den andra loopen går till EF86 ingången på min 18W, som en andra cleankanal.
Att jag skulle köra samtliga loopar finns inte på kartan.
Detg blev ganska stort bord (jag har insett det, och kompletterat med mindre, får se hur det går med detta :oops: ) och det märks på signalen. Före allt har jag nu satt en Wampler Clean Buffer, och voila! toppen och ooomhp:en i signalen är tillbaka. Ganska markant, när jag ganska länge gnällt över hur lite diskant det var i 18W-toppen. Rekommenderas!

26 Mar 2012, 15:48
Profile WWW

spufuz wrote:
frans wrote:

signalväg:

loop 1:
soulbender
nutcracker

loop2:
screamer

loop3:
picklevibe
tim

loop4:
sft

loop5:

loop 6:
empress tremolo

loop 7:
pog 2

loop 8:
ep-booster
replica
memory lane

Tjena frans!
Hur har du löst det med strömförsörningen till din Soul-bender?
Blir ju knas att köra den med "vanligt" polariserade pedaler i samma ström-försörjare!!
Eller hjälper det med en power-supply med isolerade utgångar?
Har en soulbender själv nämnligen så jag är nyfiken.

jag har faktiskt inte hittat någon klockren setupp till den än så jag kör med en separat strömförsörjning. har länge tänkte sälja den just därför men har ångrat mig hittills på grund av att jag tycker den låter så sjukt bra. jag är inte så bra på fuzzar annars men den här gillar jag verkligen.

så tyvärr har jag inget riktigt bra förslag till dig.

27 Mar 2012, 14:32
Profile

Attachment:
kladdskiss.jpg
kladdskiss.jpg [ 70.44 KiB | Viewed 12219 times ]

En liten kladdskiss i plåt, drivs av one spot
Bra kamrat som låter mig gratislåna reverb o fettopedaler.
Fundera på hall of fame och fetto nord
hur tycker ni ?
P-B

30 Mar 2012, 12:20
Profile ICQ YIM WWW

Image

Senaste versionen!
En blandning av gammalt och nytt.

20 Apr 2012, 01:09
Profile WWW

Fint bord Vibrolux! Vad är det för Badcat förstärkare du har?

20 Apr 2012, 07:43
Profile

monk wrote:
Fint bord Vibrolux! Vad är det för Badcat förstärkare du har?

Tack! Ja behöver mer plats bara. Det är fler som vill in....
Stärkaren är en badcat Little 15 top. 15 watt el84, två kanaler. 12ax7 och ef86. Trevlig liten katt med jättetransformator. De har byggt lådan precis runt järnen...
Designad för att få plats i hatthyllan på ett flygplan säger ryktet.
Image

20 Apr 2012, 08:28
Profile WWW

Image

Här har vi mitt lilla bord!

Clyde deluxe>Pitch black>Riot>Amp11>Boogie drive>Zendrive>Supa-trem>Replica

22 Apr 2012, 00:46
Profile

wah-wah wrote:
Nu har jag äntligen fått ihop pedalbordet. Insåg mitt i slöjdandet att det behövdes fler George L-kontakter, så det var bara att beställa mer för att kunna färdigställa. Det som återstår nu, är att införskaffa en bättre lösning för strömförsörjningen.

Attachment:
pedalbord.jpg

Bordet är ett T-Rex Tonetrunk 55 och signalkedjan ser ut på följande sätt:
Gitarr -> CryBaby -> CS-3 -> BD-2 -> CrunchBox -> CH-1 -> Volympedal (med Pitchblack på tuner-out) -> DSD-2 -> RC Booster -> stärkare

Hojta till om du nånsin tänker byta ut din Boss DSD-2 och vill sälja eller byta bort den.
saknar den jag hade och även fast det väl inte är Boss hetaste pedal så är dom inte helt lätta att hitta nu.

22 Apr 2012, 18:43
Profile ICQ WWW

Helgens otympliga ikeabygge...

Image

22 Apr 2012, 20:02
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 25  Next