View unanswered posts | View active topics It is currently 25 May 2026, 18:41

Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message

Post Re: pedalbordstråd...
we_made_wor_history wrote:

Hojta till om du nånsin tänker byta ut din Boss DSD-2 och vill sälja eller byta bort den.
saknar den jag hade och även fast det väl inte är Boss hetaste pedal så är dom inte helt lätta att hitta nu.

Lustigt att du säger det. Är faktiskt på jakt efter annat delay-alternativ, så tanken har slagit mig. :)
PM:a gärna nåt ev. bytesförslag eller liknande så kan vi ju diskutera vidare...

//

22 Apr 2012, 22:55
Profile

Senaste inkarnationen, detta bord körde jag tidigare i år på NAMM, Frankfurt,
och i höst i Kina och Japan. I höst kommer dock min egen signatur-OD att få sig en hedersplats på bordet nagerst :wink:
ImageImage

25 Apr 2012, 09:40
Profile WWW

Jäklar vad tight och läckert! Det där använder jag ett Pedaltrain Pro för att få in, ungefär...

25 Apr 2012, 11:29
Profile WWW

För oss som inte är invigda: vad är de omärkta pedalerna för ngt?

fretdance wrote:
och i höst i Kina och Japan. I höst kommer dock min egen signatur-OD att få sig en hedersplats på bordet nagerst :wink:
ImageImage

25 Apr 2012, 11:36
Profile

Michael wrote:
För oss som inte är invigda: vad är de omärkta pedalerna för ngt?

fretdance wrote:
ImageImage

Samtliga omärkta är "Leqtique", Shun Nokina's nya linje. Boutique-pedaler från Japan, allt handbyggs på breadbord, handmålas
(lådorna är CNC'as aluminium med ruskigt fin precision). Sensationellt musikaliska OD's som blåser alla som testar dem på mässorna av stolen.
Säljer ytterst lite utanför Japan dock, då han inte hinner bygga mer än för att mätta den inhemska efterfrågan (han handbygger ca 2-300 OD's i månaden,
och jo han är Japan = arbetsnarkoman i detta fall). Han gör dock mässorna, mer för kul än att han egentligen är intresserad av återförsäljare utanför Japan.

Har en drös icke pedal-relaterade demos att spela in, men när min egen signatur-OD kommer (samarbete mellan Shun och Kinesiska företaget som gör hans kabinett och
switching-systemet du ser) så kommer jag påbörja en "pedal board series" med demos där jag demar allt på detta bord och mer därtill.

25 Apr 2012, 15:24
Profile WWW

Jobbigt bord att följa upp, men jag skickar in mitt första bidrag här ändå.

Attachments:
Pedalersize.jpg [237.56 KiB]
Not downloaded yet
30 Apr 2012, 08:40
Profile
-Jojo, men när Richard får sin signatur-OD behöver du bara en OD som täcker alla
OD-behoven.
=)

01 May 2012, 17:13

Hemmasnickrat!

Image

02 May 2012, 17:44
Profile ICQ YIM WWW

Lite uppdaterade versioner!

Lilla bordet fick en Lovepedal AMP11 för ett tag sen.

Image

På stora bordet har nyligen AC booster och Crunch box bumpats till förmån för Dumkudo och XTS Atomic (som båda är fantastiska!). RC Booster och Sexdrive har fått byta plats och funktion med varandra.

Image

Lite leftovers varav vissa snart ska amvändas till ett nytt resebord baserat på ett Pedaltrain Jr!

Image

07 May 2012, 18:06
Profile ICQ WWW

Dassig bild och dammigt pedalbord. Men iallfall. Ett pedaltrain jr får man rum mycket på. Preampen uppe till höger har jag när jag lånar dåliga stärkare..Har xlr ut också ifall stärkaren lägger ner på gig. Får plats i en låda från biltema för 150kr med plats för whawha och kablar under bordet.
Image

08 May 2012, 12:29
Profile

här är kvällens pedalbord. detta är repbordet för gitarrer med hb. temat är små och söta pedaler. har lovepedals picklevibe också som ska dit men måste byta ut bb+ mot någon minipedal innan. någon som har något förslag? gärna en transparant OD som timmy fast i miniformat.

Image

12 May 2012, 00:09
Profile

@Frans: om du flyttar Polytunern lite åt höger så får du ju lätt plats med en riktig Timmy + PickleViben.

12 May 2012, 07:10
Profile

jazzfromhell wrote:
@Frans: om du flyttar Polytunern lite åt höger så får du ju lätt plats med en riktig Timmy + PickleViben.

ja, det är sant men jag har fått för mig att jag skulle vilja ha så många minipedaler som möjligt på det här bordet... jag vet att det egentligen är löjligt men jag ska se hur det blir...

12 May 2012, 11:10
Profile

En liten uppdatering av bord (sorry för kasst foto).
Bytte till ett PT2 (från ett PT Jr) för att få rum med Line Selectorn, Fettot och Blues Drivern.
Selectorn väljer mellan komp/cleankedjan (FGC, ComboDrive, Plexitone, BD-2, chorus) och sololjudet (Fetto). Har verkligen tröttnat på 3-4 pedaltramp för att gå mellan kompljud och sololjud så detta funkar bra.
PS: Egentligen låter det skit men jag har satt ihop dessa pedaler för att täcka in så många färger som möjligt. Kanske borde byta ut Fetton mot en gul SD-1? :mrgreen: :roll:

Image

14 May 2012, 07:59
Profile

jazzfromhell wrote:
PS: Egentligen låter det skit men jag har satt ihop dessa pedaler för att täcka in så många färger som möjligt. Kanske borde byta ut Fetton mot en gul SD-1? :mrgreen: :roll:

Färgglada bord ska det vara!

Mitt bord med gamla ibanezpedaler är ganska färgglatt, låter grymt också :D

Image

14 May 2012, 23:07
Profile

jazzfromhell wrote:
Har verkligen tröttnat på 3-4 pedaltramp för att gå mellan kompljud och sololjud

+1...

Min Octaswitch har äntligen eleminerat det problemet. Nu kan man koncentrera sig på att spela istället för att steppa igenom första halvan av solot :mrgreen:

15 May 2012, 10:23
Profile

Overdriver wrote:
jazzfromhell wrote:
Har verkligen tröttnat på 3-4 pedaltramp för att gå mellan kompljud och sololjud

+1...

Min Octaswitch har äntligen eleminerat det problemet. Nu kan man koncentrera sig på att spela istället för att steppa igenom första halvan av solot :mrgreen:

+2
Men det är lätt att det går över styr när man ser alla möjligheter med 10 pedaler i ett rack och en miditrampa till det... :D

Hur många ljud behöver man egentligen? :)

Låter det bra så är det antagligen bra...

15 May 2012, 10:38
Profile

Tom-Andrew wrote:
+2
Men det är lätt att det går över styr när man ser alla möjligheter med 10 pedaler i ett rack och en miditrampa till det... :D

Det beror ju lite på vilka typer av gig man gör. Kör du kavvers med hyfsad variation i materialet (dvs inte bara AC/DC) och gillar att försöka återskapa originaltonerna hyfsat så kan det ju som sagt lätt ramla iväg.
Exempelvis:
EVH, The Police: flanger och phaser + nån BSIAB (om man inte har en fet Marshallstärk)
U2: delay med modulation och •8ths, nån Vox simulatorpedal (bra till Queen och B Adams också), div andra pedaler beroende på låt.
80-talsgrejor: chorus
Hendrix/SRV: fuzz, wah, octavia, vibe, TS
RATM: whammy

Man är lätt uppe i 12 pedaler och då är inte stämmare och div boostar medräknade. Men det är ju så kul med pedaler och grejor!! :D :D

15 May 2012, 10:54
Profile

jazzfromhell wrote:
Tom-Andrew wrote:
+2

Det beror ju lite på vilka typer av gig man gör. Kör du kavvers med hyfsad variation i materialet (dvs inte bara AC/DC) och gillar att försöka återskapa originaltonerna hyfsat så kan det ju som sagt lätt ramla iväg.
Exempelvis:
EVH, The Police: flanger och phaser + nån BSIAB (om man inte har en fet Marshallstärk)
U2: delay med modulation och •8ths, nån Vox simulatorpedal (bra till Queen och B Adams också), div andra pedaler beroende på låt.
80-talsgrejor: chorus
Hendrix/SRV: fuzz, wah, octavia, vibe, TS
RATM: whammy

Man är lätt uppe i 12 pedaler och då är inte stämmare och div boostar medräknade. Men det är ju så kul med pedaler och grejor!! :D :D

Å lirar man på Vindhem så behöver man ingen setlist, för den är skriven på
väggen bakom trumhörnan...dvs lika för alla... :mrgreen:

Allvarligt talat, lirar man standardcovers så är det kasta pärlor för svinen att
ha alla sound...ingen i publiken som märker nåt så länge dom kan sjunga med :wink:

Fast visst är det härligt med pedaler...supernördigt men härligt 8)

15 May 2012, 12:05
Profile ICQ WWW

laros wrote:
Allvarligt talat, lirar man standardcovers så är det kasta pärlor för svinen att
ha alla sound...ingen i publiken som märker nåt så länge dom kan sjunga med :wink:

Visst är det så. Det är ju mest en själv (och kanske eventuella musikerkollegor) som orkar bryr sig om det är rätt chip i Tubescreamern eller om din stora pedal med tre rattar har en hästgubbe på sig eller inte :lol:

15 May 2012, 12:13
Profile

tobol wrote:
jazzfromhell wrote:

Färgglada bord ska det vara!

Mitt bord med gamla ibanezpedaler är ganska färgglatt, låter grymt också :D

Image

Detta är ett pedalbord i min smak.

16 May 2012, 17:49
Profile

Tom-Andrew wrote:

Visst... Det blir ju en del ljud. Oftast behöver jag inte mer än 8 ljud per "gig" så jag klarar mig. Har även lovat mig själv: ALDRIG 19"-rack :mrgreen:

16 May 2012, 18:24
Profile

Liten uppdatering av pedalbordet.
Attachment:
pedalbord_120521.jpg
pedalbord_120521.jpg [ 150.16 KiB | Viewed 12253 times ]

Kör för tillfället med både hängslen och livrem då Blues Drivern fick stanna på bordet, så länge tills dess att jag blir av med den.
DSD-2:an har ersatts av en El Capistan och senaste tillskottet är Lovepedal Tchulan. Wah-wah pedalen kommer sannolikt hamna bredvid bordet inom en framtid för att lämna utrymme till annat...

21 May 2012, 23:30
Profile

Image

Reverbet och delayet i effektloopen styr via gigrig pedallooper
Image

25 May 2012, 14:52
Profile ICQ YIM WWW

Vad tycker du om Chrono delayet?

26 May 2012, 20:51
Profile

Image
Image

29 May 2012, 12:43
Profile

monk wrote:
Image
Image

Den gör sig riktigt bra på ditt bord!

Jag önskar att jag kunde få mitt bord så snyggt som ditt. Mitt ser ut som skit. Men det låter fantastiskt iaf. :)

29 May 2012, 13:53
Profile

Jag har precis tvättat pedalerna och bordet. Det brukar vara dammigt och skitigt från gig och smutsiga replokaler. Fick slut på spännband så kablaget är inte helt färdigt ännu. Phasern blev ju kanon. Tackar!

29 May 2012, 14:13
Profile

Passade på att möblera om lite inför gårdagens spelning. Börjar hitta en setup som både erbjuder ett grundljud jag kan känna mig tillfreds med och en flexibilitet som funkar i diverse sammanhang. Inspirerad av bl.a Svanängen, hade jag lite flyt och lyckades knipa en M5 precis innan 4Sound höjde priset på dem i förra veckan. En löjligt prisvärd kompromiss som ger tillgång till ett helt gäng, tillräckligt välljudande effekter som bara behövs då och då. Insåg ju att det känns lite naket att åka iväg på ett speljobb utan att ha tillgång till exempelvis ett chorus eller tremolo osv.

Attachment:
Pedalbord_120602.jpg
Pedalbord_120602.jpg [ 111.36 KiB | Viewed 11981 times ]

Ägnade hela fredagskvällen till att flytta runt pedalerna för att hitta en bra struktur med målsättningen att få så god access till allt som möjligt. Ser det som klar bonus att det finns ytterligare utrymme för att knô in ev framtida behov som kan tänkas dyka upp (läs: EP-booster m.m). :wink:

03 Jun 2012, 23:59
Profile

Ledsnade på att släpa grejer jag inte ens använder en 1/10 av (läs: M9) så jag slängde ihop ett Mini med bara det allra viktigaste.
BD2:an funkar som clean boost, solovolymhöjare, bluesig od och skitig fuzz-aktig od. Gillar´t.

Image

05 Jun 2012, 10:22
Profile
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 25  Next