View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 07:12

Reply to topic  [ 20 posts ] 
FELECASTER.helt omgjord!! 
Author Message

Post FELECASTER.helt omgjord!!
Just så!! Håller på att smälla ihop ngn typ av telecaster/cabronita fast inte riktigt ändå. Köpte en hpd tele av min granne för att halsen va asgo. Pickuperna hamnade i en Gibson SG som jag köpte av woodstock här på bojen. Blev apbra!! Nu ligger resten av telen ute på Tradera tills SÖNDAG kl 21... Köpte också en grovt utsågad telekropp av Walain(ytterligare en bojare) samt en pickup av en bojare vars namn jag glömt(sorry). Nu till bygget: Varför Felecaster? #1. Det är en en ESP stratahals. #2. Den är utfräst för en pickup i mitten. #3. Pickupen är en Duckbucker. #4.Det är en toploader. #5. Den ska lackas enbart med båtlack. #6. Det är en trebitarskropp. #7. Har skippat tonkontroll så den har bara en volymratt. #8. Den få inte plektrumskydd heller. Försöker komma på fler "fel" men med såpass många fel så borde det ju bli rätt. Det blir inte ngn telecaster även om kroppen är formad så. En klassisk kropp som jag ville testa att förenkla och lösa på lite egna sätt. Ha överseende då detta blir mitt första bygge. Hoppas att få lackat den i helgen då jag är nästan klar med "finutsågning" och sandpappring. Ge gärna tips eftersom jag går mkt på känn o inte kan sånt som jordskärm t.ex.ImageSå såg den ut!ImageO så såg den ut innan Lloyd på gitarrist.se gjorde ett genialt fräsjobb. Ska lägga in fler bilder..kanske intresserar det ngn..?! Tänker också byta ut stämmisarna.Image Inte för att de är dåliga men de är guld och jag vill ha vintagetyp. Den får ju dessutom bara en ratt så det är ett OTROLIGT viktigt val! Måste bli rätt ju :roll:

Last edited by TRÄÄLG on 27 Aug 2013, 19:54, edited 3 times in total.

30 Jun 2012, 00:47
Profile WWW

Post Re: FELECASTER.....fräsbild!!
sådärja! Lloyd Gramstads finurliga fräsjobb möjliggjorde en minimal lucka bl.a. sedan lite sticksåg och sandpappring. Snart klar för lackning!!
ImageImage

30 Jun 2012, 18:22
Profile WWW

Post Re: FELECASTER.....
Hej, får jag fråga varför båtlack?

Som jag ser på det så borde du lägga lite mer tid på den och inte ha för bråttom. Sanda kanterna och försök att få den i bättre skick.

Vilken färg? Natur färg och sen vanlig klarlack? I så fall tycker jag att du ska köra schellack, det finns i olika nyanser så välj det som du tycker bäst.

Sen så kan du lägga lack över det, för du måste ha någon sort porfyllare. Schellack fungerar super bra om inte bättre än Ally annat.

Så mitt tips är att lägg net tid på att förfina de små grejerna, för det lönar sig i slutändan. Hoppa inte över någon steg.

Skriv ner alla stegen och jobba dig utifrån det.

Och kolla med gitarrdelar, de har vintage stämskruvar som passar schaller hål, det bör vara 10 mm. Men de har det.

Claes Ohlsson har rea på Slipmaskiner och sådant, jag köpte en liten och effektiv rackare idag för bara 150 spänn, och 50 kr för sandpapper som lätt sätts på och fastnar bra på ytan.

Köp en sån och sanda ytorna och kanterna, det är mycket jobb om du ska göra det för hand.

Med maskinen så kan du till och med göra extra grejer och sanda kurvor på insidan och runt kanten för att vila armen på. Sånna saker :)

30 Jun 2012, 19:52
Profile

Tack för tipset om gitarrdelar, Crimson men jag förstår inte vad porfyllare och shellack kan göra för ljud eller utseende som inte båtlack kan? Det är alträ och tydligen använder Ramirez båtlack till sina gitarrer. Jag är husägare så maskiner har jag redan. T.o.m. lackningen var ngt som jag tyckte var lyx men jag vill att den blänker som halsen!

30 Jun 2012, 23:27
Profile WWW

Jo du får absolut göra som du vill, jag sa inte att det var dåligt val. Jag bara undrade varför just båtlack, jag personligen har inte sett nån gitarr bli lackad med den sortens lack.

Det var bara nyfikenhet, typ sprutas färgen eller penslar du, och hur tjockt är det, hur ser resultatet ut. Osv.

Och gällande porfyllare och sådant, jag talade endast från min egen erfarenhet. Och det är det som jag alltid kör med, och får snyggast resultat.

Schellack ger en mer french polish utseende som jag gillat väldigt mycket. Det ser inte fabrikstillverkad ut om du vet vad jag menar, den har sin charm.

Anytime, jag hjälper gärna om jag kan.

01 Jul 2012, 00:19
Profile

Har kollat runt lite på andra byggtrådar o inser att mitt bygge antagligen är för primitivt(med undantag av knutocastertrådens underhållningsvärde) för bojen men ingen kan stoppa mig nu! ImageImageImageImageImage

01 Jul 2012, 20:50
Profile WWW

Spännande!

Grymt kul att se min gamla kropp (hö hö) äntligen komma till användning. Tror det var 1996 som jag och farsan åkte ut till någon brädgård i märstatrakten och köpte en lång planka al, som jag sen fick hjälp av träslöjdsläraren att kapa, limma och såga ut. Sen blev det inte så mkt mer gjort de kommande 16 åren :mrgreen:

Men nu verkar det ju onekligen hända grejer. Lycka till med bygget!

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

02 Jul 2012, 08:36
Profile WWW

Riktigt kul med byggtrådar som denna, jag är väldigt sugen på något minimalistiskt bygge som detta. Kommer följa tråden med stort intresse :D

02 Jul 2012, 10:42
Profile

Min sista vecka innan semestern passade jag på att lacka o sanda varje kväll för att idag kunna sätta ihop den och faktiskt köra i stärkare. Den blev bra men fan vet om pickupen är rätt plus att den får mig att tänka på mina föräldrars köksmöbler av furu, inköpta 1975 :? Men va fan den klingar fint akustiskt och den fungerar. Behöver tweaka en del till förstås. Håll tillgodo med lite mobilbilder! Kommer mer när den fått ratt,knoppar och rätt stämmisar....ImageImageImageImageJa så ser blöt färg ut innan den lägger sig(gravity is my friend!)ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

07 Jul 2012, 23:21
Profile WWW

Post Re: FELECASTER.typ FÄRDIG!!
Coolt bygge! :D

Förslag:
Testa gärna olika Kohm värden på volym potar; tills du hittar en som passar micken & dess fasta mitten position i kroppen. (1 meg, 500K, 300K.)
Och även: Upp med polhöjdena + ner med micken!

/ Jonken

08 Jul 2012, 14:21
Profile

Tack! Ska jag byta pot eller pickup ska jag se till att hålet blir större då jag som är sådär på at löda höll på att bli smått tokig på att nästan behöva pressa ner potten samtidigt som jordlödningar lossnar och ledare möts. Fattar dock inte riktigt vad skillnaden blir om jag sänker pickupen samtidigt som att jag höjer upp pol för pol jämfört med nuläget. Ska givetvis testa då jag läst andra grejor du skrivit,Jonken och sett att du vet verkligen vad du snackar om. Den låter väldigt bra rent. Mycket trä s.a.s. Jazz/country-stuk, men distat är den inte ngt vidare i nuläget. Läste någonstans att duckbucker skulle låta riktigt bra med dist. Det är givetvis annorlunda i en strata.....Kanske en bra telemick eller TV Jones eller Jazzmaster ifall jag inte blir nöjd.

08 Jul 2012, 15:27
Profile WWW

TRÄÄLG wrote:
Tack! Ska jag byta pot eller pickup ska jag se till att hålet blir större då jag som är sådär på at löda höll på att bli smått tokig på att nästan behöva pressa ner potten samtidigt som jordlödningar lossnar och ledare möts. Fattar dock inte riktigt vad skillnaden blir om jag sänker pickupen samtidigt som att jag höjer upp pol för pol jämfört med nuläget. Ska givetvis testa då jag läst andra grejor du skrivit,Jonken och sett att du vet verkligen vad du snackar om. Den låter väldigt bra rent. Mycket trä s.a.s. Jazz/country-stuk, men distat är den inte ngt vidare i nuläget. Läste någonstans att duckbucker skulle låta riktigt bra med dist. Det är givetvis annorlunda i en strata.....Kanske en bra telemick eller TV Jones eller Jazzmaster ifall jag inte blir nöjd.

- Att höjja poler ger mer distinkthet + aggresivitet sträng-för-sträng.
- Att sänka spolen gör den snällare & mindre basig.

Dvs det gäller att hitta önskad balans mellan dessa två saker.

Din mick är monterad i; vad man skulle kunna säga mitten läget på en el-planka. Dvs den skall inte låta djupt & inte heller för skrikigt. Däremot vill man alltid gärna att den enda micken man har i gitarren skall definiera ordentligt. Positionen där du har din mick monterad ligger i princip i "anslagsläget". Dvs där man slår an strängarna när man spelar på guran. Detta innebär också därför att strängarnas postion över micken konstant ändras i större del. Detta orsakar tonal odistinkthet & grumlighet soundmässigt. Därför borde det vara tacksamt att addera mer tajthet & distinkthet till soundet; samtidigt som du avlägsnar mudd & bas.

När du gjort detta bestämmer du ifall du fortfarande saknar något i sound-väg. Om så: Är nästa steg att ge sig på V-poten. Vill du addera diskant & "fräs" väljer du ett högre potvärde. Vill du addera mer bas & plocka bort distant "fräs" väljer du ett lägre värde på V-poten.

Jag är dock ganska säker över att det rätta poten för din dubbelspoliga Duckbucker -mick är 500k eller 300k. (500k poten som det mest troliga alternativet i den guran.)

/ Jonken :D

08 Jul 2012, 16:17
Profile

Tack igen Jonken! Detta var ju glasklart! Det sitter en 500k i nu men mer diskant är inte vad den behöver..Snarare punchigare bas.
Hittade en liten kromad plastratt som passade.Image

08 Jul 2012, 16:40
Profile WWW
Stallet du hade på den röda var ju snyggare. Annars coolt bygge!

08 Jul 2012, 17:00

Har lite svårt för guld men jag övervägde att borra om det till toploader ändå. Det hade blivit för dålig strängvinkel enl. mina beräkningar.
Quote:
- Att höjja poler ger mer distinkthet + aggresivitet sträng-för-sträng.
- Att sänka spolen gör den snällare & mindre basig.

Dvs det gäller att hitta önskad balans mellan dessa två saker.

Din mick är monterad i; vad man skulle kunna säga mitten läget på en el-planka. Dvs den skall inte låta djupt & inte heller för skrikigt. Däremot vill man alltid gärna att den enda micken man har i gitarren skall definiera ordentligt. Positionen där du har din mick monterad ligger i princip i "anslagsläget". Dvs där man slår an strängarna när man spelar på guran. Detta innebär också därför att strängarnas postion över micken konstant ändras i större del. Detta orsakar tonal odistinkthet & grumlighet soundmässigt. Därför borde det vara tacksamt att addera mer tajthet & distinkthet till soundet; samtidigt som du avlägsnar mudd & bas.

Fa va bra det blev :D :D :D :D :D Fick till ngn typ av Hendrix-dist efter att jag sänkte micken ganska rejält och höjde baspolerna. UNDERBART!!

08 Jul 2012, 17:42
Profile WWW

Post Re: FELECASTER.helt omgjord!
Gjorde om o det ångrar jag inte! Tröttnade på halsen som var för dominant. Tröttnade på pickupen som var för kvackig. Tröttnade på naturfinishen och ville sälja allt men kropp och stall blev kvar. för ett tag sedan köpte jag massa gitarrer och gitarskrot i ett paket som jag sålde av men behöll det osäljbara som var två koreanska humbuckers(JSM?) samt en lagad hals av märket COLUMBUS(!). Fräste upp hålet och chefen gav mig en Elvis-singel att ha till plektrumskydd. Det blev en mods-gura minsann! Skön och rivig :twisted: Image

27 Aug 2013, 19:51
Profile WWW

Post Re: FELECASTER.helt omgjord!!
haha, way to go!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 Aug 2013, 20:21
Profile WWW

Jag förstår inte riktigt varför, men jag tror jag gillar den.. :shock: :mrgreen:

27 Aug 2013, 22:33
Profile

Normalt gillar jag transparent lack, men med tre så olika träbitar var det inte snyggt.

Den nya looken är ju cool. Får mig att tänka på Nyströms Trussart:

Image

28 Aug 2013, 10:06
Profile

:mrgreen: coolt!

28 Aug 2013, 10:37
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]