View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 22:21

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Dummaste Fender Custom Shop hittat på hittills? 
Author Message

Post Dummaste Fender Custom Shop hittat på hittills?
Får till att börja med erkänna att jag inte är speciellt förtjust i relics i allmänhet, även om jag hyser viss förståelse för själva grundtanken. Men vad ska det här föreställa? Att något pundhuvud fått för sig att lacka över en fin Pink Paisley Stratocaster med guldfärg, och att guldfärgen därefter flagnat av? Skulle det göra gitarren mer åtråvärd? :?

http://www.themusiczoo.com/product/6642/Fender-Custom-Shop-Exclusive-Masterbuilt-69-Stratocaster-Relic-Electric-Guitar-Aztec-Gold-over-Pink-Paisley/

Finns en på Thomann också: http://www.thomann.de/se/fender_69_strat_gold_over_paisley.htm

12 Aug 2012, 12:46
Profile

Post Re: Dummaste Fender Custom Shop hittat på hittills?
Jag tycker att den är hur cool som helst. Fender Custom shop börjar mer och mer inrikta sig på att skapa Ikon gitarrer från en mera konstnärlig synvinkel än för den vardagliga gitarristen.

Det är otroligt svårt att kunna lacka fram något sådant, man kan försöka men så här bra är det svårt att få till det. halsen var riktigt cool den också, och jag brukar inte ens gilla CBS huvud, men den här var nice.

Tänk dig hur mycket arbete som bara har lagts ner på kroppen. Helt otroligt!

I Like it! 8)

12 Aug 2012, 13:06
Profile

Det är väl lite som Steve Vai/Allan Holdsworth i sina värsta stunder. Ruggigt imponerande, och ruggigt, ruggigt smaklöst.

12 Aug 2012, 13:32
Profile WWW

Det finns ett svenskt adjektiv som beskriver den där gitarren på ett adekvat sätt. Adjektivet i fråga är "ful".

12 Aug 2012, 13:43
Profile WWW

Ge den till mig så spelar jag på den alla dagar i veckan/ :D

12 Aug 2012, 13:44
Profile
Paisley-mönstret är ju ett tryck, va...
det är ju ingen nisse på custom shop som airbrushat det där mönstet, om ni nu trodde det.

12 Aug 2012, 13:45

Sött...
Gillar både Aztek gold och Paisley, men de gör sig nog bäst var för sig.

Tycker EVH-siggen var märklig nog givet att det inte var en Fender från början.
Å andra sidan gjorde ju Gibson samma sak med Slash AFD-pålle som var en Gibson-kopia.
En kopia på en kopia alltså. :?

Jaja, det är inte lätt alla gånger! :lol: :lol:

Last edited by HRJ on 12 Aug 2012, 14:04, edited 1 time in total.

12 Aug 2012, 13:55
Profile

Det är ingen som har sagt att Paisly mönstret är airbrushed heller. Alla vet att det är tryck.

Men det är fortfarande mycket jobb som har lagts ner på gitarren. Att limma tryck på kroppen är inte så simpelt heller, men i detta fall är det den enklaste steget. Sen så ska det klarlackas och sedan så tejpar de hela kroppen. När kroppen är täckt med maskeringstejp så skär de bort de delar som ska få sig ett lager av det nya lacket, Guldtopen.

När det är klar så ska det klarlackas igen, och sen tar man bort maskeringstejpen och klarlackar igen för att det ska vara samma level på hela ytan. Sen så fryser de kroppen i kylrummet och sen så tar de in den i värmen, och gör det några gånger tills de har uppnått det resultat de velat ha. En jädrans massa små krackelingar.

Enkelt är det knappast, väldigt coolt däremot.

Och juste, minsta lilla misstag säg för mycket lack gör att det börjar rinna och om det förstör trycket så måste man börja om från början. Minsta lilla rinning när du lägger metallic lacken och du måste börja om från början! :)

12 Aug 2012, 14:02
Profile

Föredrar att slita på mina gitarrer själv, har aldrig fattat detta med worn och allt vad det heter men denna var ju extra ful och fånig!

12 Aug 2012, 14:08
Profile

Jag gillar Relics, men denna gick lite till överdrift tycker jag.

12 Aug 2012, 14:36
Profile ICQ WWW

Worn och relic, ok om de får det att se naturligt ut samt får till den där inspelade känslan som en gammal välanvänd gitarr brukar ha, men fejkad refinish och kraftig relikering på det.. :?
Nu har det blivit riktigt fånigt, för att inte tala om priset på den. :shock:

Vad blir nästa customshopgrej? Glappande telejack, utslitna stämskruvar, oxid i pottarna och rejäla gropar i banden? Sedan kryddar man priset med 20-30.000:- :twisted:

12 Aug 2012, 15:54
Profile

Cool ju

12 Aug 2012, 15:58
Profile ICQ YIM WWW

Har aldrig förstått vitsen relics/roadworn eller vad det nu kallas. Varför ska man betala
extra pengar för att få nåt som ser ut som om det hade mojo, men inte har det?

Försök samma sak med en bil: 'Du vet, jag gjorde lite repor på dörrn å så grejade jag
lite rost undertill. Åså hamrade jag bucklan där, som är just på rätt ställe om man skulle
ha kört på nåt.'

Kanske man skulle försöka... :)

Hur som helst, i mina ögon ser den här guran bara för jävlig ut. Zero points.

12 Aug 2012, 17:14
Profile

Löjlig, ful och dyr.

12 Aug 2012, 17:26
Profile

Smaken är som baken antar jag. Har inget emot relic konceptet annars men den var bland det värsta jag sett, speciellt för den prislappen...

12 Aug 2012, 20:41
Profile

Den var ju inte direkt ful, men för priset så känns den jäkligt överflödig i Fenders sortiment iaf...

12 Aug 2012, 20:44
Profile

Dom gör så här för att dom kan och för att hypa varumärket. Ibland får Custom Shopen till det - se Cabronitan t.ex, men oftast så blir det väl grejjer som skeppas runt på mässor bara för att "dom kan"... typ

12 Aug 2012, 21:45
Profile

Nääää det där blev fel. God tanke. Men. Nä.

12 Aug 2012, 21:49
Profile

relic tjatet har ju spelats ut gång på gång så den behöver man inte ta.... men tycker xxxxx over xxxxx är riktigt snyggt beroende på vilka lacker som kombineras, är ju även "vintagekorrekt" fast har svårt å tänka mig att just paisley mönster skulle ha lackats över back in the day..

12 Aug 2012, 22:23
Profile

Tycker gitarren är riktigt snygg och cool!

12 Aug 2012, 22:40
Profile WWW

Jag tycker den var helcool och ett jäkla bra arbete också. Ren konst.

Men egentligen är det ganska ointressant med en massa inlägg för och emot. Självklart tycker många att gitarren är skitful och onödig, men den är inte gjord för dem. Såna här saker görs ju inte för att "alla" ska gilla det och vilja ha en. Det handlar ju om att relatera till individers känslor och erfarenheter. Bra gjorda relics tycker jag blir intressanta utifrån mina erfarenheter.
T.ex. blir jag väldigt intresserad och får positiva känslor så fort jag ser en stratocaster oavsett vilken. En Ibanez eller liknande är ganska iskall för mig, jag har helt enkelt inte den approachen till musik som gör att jag har erfarenheter som kopplar till dem.

14 Aug 2012, 14:08
Profile ICQ YIM WWW

Den där är säkert väldigt bra ihopskruvad, men själv tycker jag den är råful. En relicad paisley, visst, men det här...
Men utseendet är ju en smaksak. Det som får mig mest anti är den Hobbexliknande beskrivningen.

14 Aug 2012, 16:03
Profile WWW

Jag tror att vi måste komma ihåg vad Fender Custom Shop står för. Det är ett ställe som är byggd för att först och främst förverkliga folks drömgitarrer enligt deras önskemål.

Men om de ska endast leva på det så lär det inte hända så mycket. Så där med gör de små Limited time serier där de bygger speciella gitarrer.

Och samtliga av dessa gitarrer är egentligen showcase för att visa upp vad Custom Shop är kapabel till att tillverka. Allt från specifika spec gitarrer från olika år, det Golden years 1951-1964 samt vissa CBS gitarrer.. till gitarrer som är konstiga och udda som i detta fall.

Visst kan man tycka att den är ful, men man måste också kunna se den med andra ögon. Se de specifika delarna och den hårda arbetet som har lagts ner på den här gitarren. Det är inte tänkt att en medelsvensson eller everyday gitarrist ska äga en sån. Utan mer tänkt att inspirera folk. Och kunna ge de idéer om vad deras dröm gitarr ska se ut, kunna referera till något så att säga.

14 Aug 2012, 16:50
Profile

Wåhlin wrote:
Självklart tycker många att gitarren är skitful och onödig, men den är inte gjord för dem. Såna här saker görs ju inte för att "alla" ska gilla det och vilja ha en. Det handlar ju om att relatera till individers känslor och erfarenheter. Bra gjorda relics tycker jag blir intressanta utifrån mina erfarenheter.
Jag har alltså förståelse för att man gärna vill ha en gammal Fender, och i brist på det en nytillverkad som behandlats för att se gammal ut. Jag kan också se poängen med att framställa trovärdiga kopior på kända instrument, som Rory Gallagher- och SRV-stratorna. Däremot förstår jag inte tjusningen med misshandlade gitarrer.

Ett taffligt lackjobb sänker ju värdet rejält på en årgångsgitarr och om detta vore en riktig Paisley från 1969 skulle det vara ett sunkigt exemplar. Snyggt sliten gitarr med "mojo" = riktigt bra. Fejkat sliten gitarr med fejkad "mojo" = fejkbra. Verkligen misshandlad gitarr = dåligt. Fejkat misshandlad gitarr = fejkdåligt.

Sedan hade det varit kul om Fender Custom Shop faktiskt fungerat som en custom shop. Jag tycker att de skulle ha något i stil med Fender Guitar Builder: http://www.fender.com/en-SE/community/guitarbuilder/ där man kunde plocka ihop sin gitarr efter egna önskemål, klicka på "köp" och sedan få den byggd och levererad till ett någorlunda rimligt pris, som hos Carvin.

14 Aug 2012, 17:09
Profile

[/quote]...om detta vore en riktig Paisley från 1969 skulle det vara ett sunkigt exemplar[/quote]

Om den gitarren hade varit en äkta -69´a hade den varit helt fantastisk tycker jag.

14 Aug 2012, 22:11
Profile ICQ YIM WWW

Jag skulle lugnt lira på den där. :mrgreen:
Förövrigt så är relic eller inte relic-diskussionen som åter blossat upp, rätt fruktlös.
Det slutar ju alltid med samma daltande fram och tillbaka i trådarna. Totalt ointressant!

15 Aug 2012, 10:00
Profile WWW

Intressant att se vilken skillnad det är på människors tycke och smak.
Själv tycker jag att den är fantastiskt ball. Skulle mer än gärna lägga vantarna på den om pengarna fanns, och bara låg där... :wink:

15 Aug 2012, 10:30
Profile WWW

Ful eller inte, så är det löjligt mycket pengar för en strata!
Spelar ingen roll vilken maestro som satt ihop den där så är
den inte värd degen..

15 Aug 2012, 10:48
Profile ICQ WWW

Laros, då undrar jag om du säger så för att i grund och botten den gitarren består av en kropp och hals och några skruvar?

Är det mer värt då att spendera mer en 80 tusen kr på Gibson custom shop gitarr som i grund och botten ät en vos 1959 les Paul?

Varför skulle inte det här vara vårt det? Om det hade rört sig om andra instrument så skulle det ha varit värt det. Bara för att gitarren har blivit mainstream och fabriker runt om i världen spottar ut gitarrer så betyder det inte att gitarren inte kan vara ett hantverk ändå!

15 Aug 2012, 11:11
Profile

Kan mycket väl vara värt pengarna för den som köper den , snarare en FÖRDEL för en del av kunderna i detta segment att denn är dyr, det viktigaste för dom är att ha en unik pryl (gitarr). Tänk dig att Du är en välbärgad person som redan har en massa dyra pylar , bilar etc och Gillar Fendergitarrer. Du har precis fått en julbonus på 250 tkr och känenr att Du vill unna dig något extra.

När Du får middagsbesök kan du hala ner denna från väggen och visa upp , klart annorlunda och den känslan betalar dom för.
Dom vill äga en sak dom attraheras av som är dyr och inte finns i alltförmånga exemplar.

Exklusivitet och självbelöning är ledorden , samma orsak att en del köper en klocka för 200 tkr, när ett digitalur från Clas Ohlsson för 49:- fungerar minst lika bra.

Blir snett varje gång man försöker motivera kostnaden med det material som använts , hur 'bra' den är jämfört med en Mexico osv,
då är man fel ute... om man vill förstå varför dessa faktiskt säljs.

15 Aug 2012, 12:57
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next