View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 15:46

Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Saxade ihop en pre amp. Har ett par frågor. 
Author Message

Post Re: Saxade ihop en pre amp. Har ett par frågor.
1959-2203 wrote:
Om du vill undvika att V1b eventuellt bidrar med "skit" när den är urkopplad bör switchen nog även bryta förbindelsen från V1b till fasvändaren. Se resonemang i: viewtopic.php?f=24&t=50373&hilit=G40V

Har använt i princip den lösningen för att koppla i och ur ett gainsteg och det funkar utmärkt, inga smällar vid omkoppling.

Jonas

Aha, det var en av sakerna jag oroade mig för. Tack för tipset!

14 Aug 2012, 16:33
Profile WWW

Undrar en liten sak till. Hur vet jag hur effekttåliga motstånd jag behöver?
Gissar att det räcker med 1W på de till V1b?
De där 2,2M till jord, räcker det möjligtvis med ½W?

14 Aug 2012, 20:42
Profile WWW

bump

16 Aug 2012, 06:26
Profile WWW

1/2 w räcker oftast även som anodmotstånd i ett försteg, men det går ju att räkna på. En liten iakttagelse: 1/2 W eller 0.6W motstånd som jag beställt från Kina eller Weber är oftast lika stora som 1W motstånd. 0.6W motstånd från Banzai är betydligt mindre och har så korta ledare att de ibland inte räcker till på ett kort av "turret"-typ.

LF Audioservice

16 Aug 2012, 08:49
Profile WWW

OK, I see. Tack för svaret! :D

16 Aug 2012, 16:49
Profile WWW

Fysiskt små resistorer ska väl enligt teorin generera mer brus vilket är viktigt i början av stärkaren.
http://www.aikenamps.com/ResistorNoise.htm

På vissa ställen kan väl även spänningståligheten hos resistorn vara viktig så man inte lägger 500V över en som är specad för 200V.

16 Aug 2012, 18:57
Profile

Hallå igen.
Har äntligen fått tummen ur och moddat försteget.
Det blev inte helt exakt som jag ritade på senaste schemat, men så gott som.
Det blev ett j*vla drag när man kopplar in andra halvan av röret!

Nu tänkte jag bara fråga ett par korta frågor. (Jag vet att det enkla svaret är "Prova dig fram!!", men det är dels ganska pilligt och trångt och sen är jag så noggrann av mig att allt tar sådan tid. Kanske ni kan vara vänliga och svara teoretiskt på mina funderingar istället?)

Hur påverkas ljudet/funktionen om man:

1, Ökar respektive sänker värdet på gridstoppern?
2, Ökar respektive sänker motståndet på katoden?
3, Ökar respektive sänker värdet (eller ta rbort helt) på bypasskondingen på katoden?

Sedan en bonusfråga.
Tror ni att det kan framkalla brus/surr/hum ifall gridstoppern och bypasskonding/katodmotståndet ligger för nära varandra?

24 Aug 2012, 15:25
Profile WWW

David Wikström wrote:
Hallå igen.
Har äntligen fått tummen ur och moddat försteget.
Det blev inte helt exakt som jag ritade på senaste schemat, men så gott som.
Det blev ett j*vla drag när man kopplar in andra halvan av röret!

Nu tänkte jag bara fråga ett par korta frågor. (Jag vet att det enkla svaret är "Prova dig fram!!", men det är dels ganska pilligt och trångt och sen är jag så noggrann av mig att allt tar sådan tid. Kanske ni kan vara vänliga och svara teoretiskt på mina funderingar istället?)

Hur påverkas ljudet/funktionen om man:

1, Ökar respektive sänker värdet på gridstoppern?
2, Ökar respektive sänker motståndet på katoden?
3, Ökar respektive sänker värdet (eller ta rbort helt) på bypasskondingen på katoden?

Sedan en bonusfråga.
Tror ni att det kan framkalla brus/surr/hum ifall gridstoppern och bypasskonding/katodmotståndet ligger för nära varandra?

Ladda hem "loadline plotter" ,en Excel-fil som finns på Valvewizards sida, där kan du laborera med värden och se effekten.
Med risk för mothugg då:

1. Gridstoppern reducerar radiofrekvenser, men en tillräckligt stor gridstopper kan dämpa hörbara frekvenser. Länk:
http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... d-stopper/

2. Katodmotståndets värde påverkar triodens bias och gain. Justeras ofta ihop med anodmotståndet. Använd loadline plottern för att se effekten av olika värden:
http://www.freewebs.com/valvewizard/links.html
eller:
http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... ors/12AX7/

3. Bypasskondingen ökar gainen och värdet på kondingen bestämmer den frekvens varifrån man ser en ökning av gain. Ex 47nF som Hiwatten har boostar gain från ca 2KHz vill jag minnas.
http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... capacitor/

LF Audioservice

24 Aug 2012, 17:33
Profile WWW

Storleken på gallerstoppare påverkar även flödet av ström in i gallret vilket väl är upphovet till namnet. Större resistor stoppar givet mer ström. Det är väl vad jag förstår detta som även leder till att distortionens karraktär ändras. Lyssna på respektive sida av resistorn så hör man att distortionen är högre på gallersidan. Alltså redan innan röret.......Jag tycker större resistor ger med tight distortion medan mindre resistor ger mer fladdrig öppen eller hur man nu beskriver ljud. Det är väl förmodligen en kombination av gallerklippnings karraktär och att de ljusare övertonerna dämpas pga av millereffekten,
Jag har inga problem med att sätta en 1megaohm gridstopper före för att få ett visst sound. Ju mer förstärkning i rörsteget ju mer inverkan får millereffekten så bypassar man katoden så ökar frekvensavrullningen pga gallertstopparn+utgångsresistans från tidigare steg.

Last edited by Tubis on 24 Aug 2012, 19:55, edited 1 time in total.

24 Aug 2012, 17:46
Profile

Tack till er båda för bra svar! :D

24 Aug 2012, 19:49
Profile WWW

GAAAHHH!! :shock: :shock:

Vad fan händer!?
Skulle bara göra ett par små ändringar och helt plötsligt går stärkaren på jättesvag volym, även på tremolokanalen som jag inte ens har rört!?

Jag ändrade bara:
1, Bytte ut den stora 250µF bypasskondingen mot en MKP 2,2µF polyesterfilmskonding.
2, Flyttade kopplingskondingen som nu sitter direkt efter volymratten, alltså innan switchen. Den satt efter switchen vilket kändes lite konstigt. Då blev det liksom konding, motstånd, konding när man körde båda trioderna.
Den var visseligen på 0,1µF och nu använde jag en 0,022µF.

Har mätt B+ och allt är som det borde.
Fan det här känns inte alls bra. Precis såhär låg volym var det när jag köpte den med trasig OT. :cry: :cry:

Snälla, kolla ifall något ser tokigt ut som jag inte fattar?
Har som sagt inte ändrat något i varken fasvändaren eller på tremolokanalen.
Har kollat flera gånger att allt är kopplat enligt schemat nedan och mätt varenda lödning så inget är fel..

Edit: När jag hade lagt mig igår kunde jag inte sluta tänka på det här och kom på vad som kunde vara det enda logiska felet i detta; nämligen att jordreferensen, 2,2M-motståndet från kopplingskondingen innan switchen hamnar parallellt med fasvändarens katodkoppling till jord, därmed sänker motståndet. Då är det inte samma resistans på den sidan av fasvändaren som på andra halvan. Jag kom ihåg att Tubis sa: "Bägge delarna av fasvändaren är till för hela stärkaren. Man kan inte plocka bort ena halvan och få en stärkare i push pull att fungera som den ska.".
Jag testade nu att lägga till en till konding direkt efter switchen bara för att se ifall min teori stämmer och vips så var volymen tillbaks igen. :D

Image

26 Aug 2012, 23:27
Profile WWW

Sedär det missade jag, man bråkar ju med fasfvändarens DC.potentialer. Dock som jag sagt innna låt inge kondingar fladdra vitt i vinden men nu kan du nog ta gort kondingen innna switchen och ha 2M2 före den till fasvändarem. Sen blir jag magsjuk av att du har gallret svinandes i sensommarbrisen utan kontakt till jord när du switchar över.

27 Aug 2012, 19:17
Profile

Tubis wrote:
nu kan du nog ta gort kondingen innna switchen

Den kondingen är iofs där från början enligt original, men du menar att den är onödig?
Jag tänker att utan den får jag samma problem igen, att resistansen genom volympoten kommer hamna parallellt med fasvändaren och det blir pannkaka igen??

Quote:
och ha 2M2 före den till fasvändarem

Hur menar du nu?

Quote:
Sen blir jag magsjuk av att du har gallret svinandes i sensommarbrisen utan kontakt till jord när du switchar över.

Aha, ett 2M2 mellan gridstoppern och griden till jord då kanske?

Jag uppskattar verkligen att du hjälper mig men detta, det ska du veta! :D

27 Aug 2012, 22:37
Profile WWW

Sätt kondingen vid fasvändaren inga nya komponenter mellan den och fasvändaren. Innan kondingen sätter du 2M2 sen kommer switchen.(jag går baklänges nu)efter switchen mot 1b sitter en till 2M2(för stor egentligen i kombo med gridstopper men kan fungera annars 1M) och slutligen in mot gallret din griddstopper.
Den andera växlingen hamnar ju direkt på poten vilket som jag ser det är helt okej behövs ingenn extra konding där.

28 Aug 2012, 17:40
Profile

Menar du såhär?

Nu har jag lagt till en jordreferens mellan gridstoppern och grid, eller ska den vara före gridstoppern?
Kondingen är flyttad till efter switchen och jordreferensen innan kondingen.
Varför ska just den vara 1M?
Jag kan byta ut alla till 1M ifall det är bättre??

Det blir inte konstigt nu då när 1b får först en kopplingskonding, sen ett motstånd, sen en konding till??

Image

28 Aug 2012, 18:07
Profile WWW

2M2 ska sitta före 100k Det blir som jag sagt tidigare i min lilla regelista en spänningsdelare nu. Anledingen jag nämde 1M är för att man väl i regelboken inte skall överskrida 2M2 och nu blir det ju 2M3 men troligen okej.. Kopplingskondingen som jag ser det behövs för att ditt relä ska slippa hög DC och den innan fasvändaren för att din pot inte ska försrtöra DCförhållandena på fasvändaren.
Men det kan finnas annan finurlig lösnig med så invänta gärna fler svar.

28 Aug 2012, 18:35
Profile

Nu har jag testat att löda om kretsen efter följande schema och det verkar fungera jättebra. Att lägga en jordreferens för griden gjorde verkligen switchningen ljudlös.
Det ska bli kul att få ta stärkaren till repan och testa att dra på lite.
Förresten Tubis. Vad sa du att man kunde göra för att kompensera volymen men att behålla gainen?

Image

28 Aug 2012, 23:08
Profile WWW
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2