View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 17:34

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Rockstjärnan som gud glömde... boken jag inte borde köpt... 
Author Message

Post Re: Rockstjärnan som gud glömde... boken jag inte borde köpt
Britbender wrote:
maltjik wrote:
anthony kiedis biografi är lätt underhållande på oj-vad-han-kan-knarka-nivå, men den är ju riktigt dåligt skriven. vet inte om det är den svenska översättningen som är kass, men det är uselt språk.

Instämmer, störde mig kraftigt på det jag med...misstänker att den är översatt rätt hastigt och lustigt.

är ju nån sekvens i boken som utspelar sig på tidigt 80-tal där Kiedis har en langare där han skickar SMS och får knarket levererat - eller hur det nu står. det är ju helt orimligt; och jag antar att översättaren blandat ihop det här med "phone message". :? :lol:

Cobain-bion "Heavier than Heaven" som nån nämner här är ju lite intressant, men gränsen mellan biografi och fiction känns rätt så flytande här och där. när författaren målande beskriver Kurtans sista herointripp är blir det så jäkla fånigt att det inte är sant.

20 Aug 2012, 09:07
Profile

Jag tyckte om boken, visst var den skriven med viss avsaknad av ödmjukhet. I övrigt klart läsvärd. Enligt mig så tillhör han det absoluta toppskiktet av svenska hårdrocksgitarrister. Även om det skrävlas en hel del i boken så finns det vissa saker som skiljer honom och vissa andra bittra föredettingar. Han har spelat på många av de arenor som enbart förknippas med de största akterna i världen. Och Europe var fan i mig sjukt stora när det begav sig. Enbart detta faktum anser jag berättigat en självbiografi. Jag tycker att han är brutalt ärlig när han beskriver sin nergång och tillhörande fall. Det finns väl egentligen inte så många svenska hårdrocksgitarrister som skulle kunna skriva en dylik bok och komma undan med det som kee gör. Lite småroligt att en svenskförfattad biografi genast avfärdas som överdriven mm, en amerikansk/utländsk däremot är det ingen som ifrågasätter innehållet i. Då är den bara crazy :mrgreen: Jag säger inte att kees bok i alla hänseenden skulle vara sanningsenlig men jag tror inte att det står fler påståenden/överdrifter i den än vad det tex gör i slash's eller Lemmy's biografier. Klart underhållande läsning av en svensk gitarrist som har fått vara med och giggat när bandet var som allra störst på de största scenerna.

20 Aug 2012, 09:55
Profile

Mike Leaf wrote:
jag tycker inte han har varit på den nivån att en biografi känns nödvändig, känns mer som ett sätt att söka ekonomisk kompensation eller vad man ska uttrycka det som

+1

20 Aug 2012, 10:25
Profile

B.B.A. wrote:
Lite småroligt att en svenskförfattad biografi genast avfärdas som överdriven mm, en amerikansk/utländsk däremot är det ingen som ifrågasätter innehållet i. Då är den bara crazy :mrgreen:

+100 ganska typiskt jante.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

20 Aug 2012, 11:43
Profile WWW

glassfinger wrote:
Mike Leaf wrote:
jag tycker inte han har varit på den nivån att en biografi känns nödvändig, känns mer som ett sätt att söka ekonomisk kompensation eller vad man ska uttrycka det som

+1

Men andra som ger ut biografier gör det av andra än ekonomiska skäl? :roll:

Bara det faktum att vi sitter här och ödslar bandbredd på skiten tyder ju på att Kees bok rönt viss uppmärksamhet / intresse.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

20 Aug 2012, 11:45
Profile WWW

Plexiglas wrote:

Bara det faktum att vi sitter här och ödslar bandbredd på skiten tyder ju på att Kees bok rönt viss uppmärksamhet / intresse.

+1 på den med egentligen! :mrgreen:

Fast i Kees fall känns det som ordet kompensation som honnörsord. Utan att vara insatt så uppfattar jag det som att försöker mjölka sitt medlemskap i Europe väldigt mycket. Europe däremot verkar ju lagt 80-talet bakom sig och blivit hungriga på nytt. Fast jag kanske borde läsa boken egentligen. :wink:

20 Aug 2012, 11:55
Profile

toneking wrote:
:shock: Ja jävlar vad mycket biografiläsning jag har och se fram emot nu då... hösten är räddad! :D

Känns som att YJM och DLR skulle kunna bjuda på nått alldeles extra extravagant... :mrgreen:

Crazy from the heat är grymt bra och absolut läsvärd!
Dock inte av den anledningen man förväntar sig, det står väldigt lite om knark/groupies/slagsmål med bröderna Van Halen, däremot en hel del om hur han lärde sig att ensam lasta gruppens första PA på takräcket på hans Opel Kadett och varför han brukade ha en cykel med sig på turnéerna.

Finns här fö:
http://www.sundaybooks.se/advanced_sear ... at&x=0&y=0

En annan jag kan rekommendera är Walk this way av/om/med Aerosmith.
Den låter i princip alla inblandade bidra med sin version av händelser, gruppen, fruar, groupies, roddare, management, kollegor, snubbar som bara hängde runt. Dessutom känns den jäkligt ärlig och inte speciellt skrävlig. Allt är givetvis relativt!

20 Aug 2012, 12:38
Profile

Plexiglas wrote:
Mike Leaf wrote:

Det är många kändisar, båda A- och B-, som har gjort en "Patrik Sjöberg" senaste åren. Mer eller mindre trovärdigt och behjärtansvärt.

20 Aug 2012, 12:39
Profile WWW

Jag gillade boken. Uppfattade inte alls att han försökte lägga något tillrätta utan han var väl brutalt uppriktig med sitt eget förfall. En kul bieffekt boken hade på mig var att jag kollade upp Easy Action igen som jag helt glömt bort. Upplagan med Tommy Nilsson var ju väldigt bra med 80-tals perspektivet.

20 Aug 2012, 12:49
Profile

HRJ wrote:
toneking wrote:
:shock: Ja jävlar vad mycket biografiläsning jag har och se fram emot nu då... hösten är räddad! :D

Känns som att YJM och DLR skulle kunna bjuda på nått alldeles extra extravagant... :mrgreen:

Crazy from the heat är grymt bra och absolut läsvärd!
Dock inte av den anledningen man förväntar sig, det står väldigt lite om knark/groupies/slagsmål med bröderna Van Halen, däremot en hel del om hur han lärde sig att ensam lasta gruppens första PA på takräcket på hans Opel Kadett och varför han brukade ha en cykel med sig på turnéerna.

Finns här fö:
http://www.sundaybooks.se/advanced_sear ... at&x=0&y=0

En annan jag kan rekommendera är Walk this way av/om/med Aerosmith.
Den låter i princip alla inblandade bidra med sin version av händelser, gruppen, fruar, groupies, roddare, management, kollegor, snubbar som bara hängde runt. Dessutom känns den jäkligt ärlig och inte speciellt skrävlig. Allt är givetvis relativt!

Tack för tipset om DLRs bok, har kollat millioner ggr senaste åren, men nu finns den ju tom hos adlibris betydligt billigare än hos tex sundaybooks.

+1 på walk this way, väldigt välskriven och trovärdig. Har läst den flera ggr, ett måste i biografihyllan.

20 Aug 2012, 14:50
Profile WWW
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2