View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 00:28

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Värt att spara prylar för eventuell värdeökning? 
Author Message

Post Värt att spara prylar för eventuell värdeökning?
Jag börjar som många andra få för mycket grejer och har beslutsångest om man bör sälja av eller ej, är inte i behov av pengar men om man säljer av kan man ju köpa andra prylar med bättre samvete :roll:

Jag har en del "halv vintage" grejer som jag undrar om det kan vara värt att spara för eventuell värdeökning:
Gibson SG -74/75 helt orginal
Fender Stratocaster 1972 helt orginal
Första versionen av Ibanez Tubescreamer, den mindre lådan
Har en nästan komplett samlig av Ibanez Narrow box pedalerna från 76-80 http://tonehome.de/narrow-box-series.html

Dessa gitarrer och pedaler används nästan aldrig, bör man sälja eller lägga i förådet och bli rik om 30år? :roll:

Vad tror ni?

20 Aug 2012, 13:17
Profile

Post Re: Värt att spara prylar för eventuell värdeökning?
Stratocastern och Ibanez pedalerna borde du kunna "häcka" på av investeringsskäl.
Se bara till att använda pedalerna minst 2 gånger per år, annars åldras elektrolyterna snabbare än vad som är önskvärt.

20 Aug 2012, 13:21
Profile
Frågan är hur länge man behöver vänta för att bli rik på att sälja en Tubescreamer? :wink:

20 Aug 2012, 13:28

Daion_Power wrote:
Frågan är hur länge man behöver vänta för att bli rik på att sälja en Tubescreamer? :wink:

Rik och rik, har sett samlare efterlysa en ts808 med flyingfingers för upp mot 8000kr http://www.tonehome.de/mediapool/82/827 ... 00-282.jpg
Min är i nästtill nyskick, om vintagehysterin fortsätter kanske man kan göra sig en hacka i framtiden :)

20 Aug 2012, 13:35
Profile

Goran wrote:
Stratocastern och Ibanez pedalerna borde du kunna "häcka" på av investeringsskäl.
Se bara till att använda pedalerna minst 2 gånger per år, annars åldras elektrolyterna snabbare än vad som är önskvärt.

Om det är första versionen av en TS, så är det nog dags att byta el-lyterna oavsett.

20 Aug 2012, 13:56
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Goran wrote:

Om det är första versionen av en TS, så är det nog dags att byta el-lyterna oavsett.

Jag har några pedaler från 60-talet som har fungerande elektrolyter, och det finns folk som har Fender förstärkare från 50-talet där eletrolyterna funkar. Visst är det undantag, men man ska använda sina prylar så är sannolikheten större att elektrolyterna håller längre.

20 Aug 2012, 14:03
Profile

tobol wrote:
om vintagehysterin fortsätter kanske man kan göra sig en hacka i framtiden :)

'vintagehysterin' , dvs att värdet 3-dubblades på en massa gamla instrument mellan 2003 och 2007 tog slut sommaren 2008 , pga bankkrisen i Usa så har priserna sen dess sjunkit ganska rejält , 30-40 % ner på de 4 år som gått, nu känns det som att det någorlunda planat ut men någon ökning igen har vi inte sett röken av.

Tvärtom är det väldigt trögt att sälja nästan allt, så om Du ska sälja eller ej kan ju vara direkt avhängigt av att Du får det Du begär? och inte måste paniksälja till underpris.

30 år är alldeles för lång tid framåt för att spekulera , och man måste ju räkna in KPI samt inflation mm.

Gitarrerna är ju attraktiva, främst stratan även om de är gjorda på 70-talet och det finns massor av dom, orginalskick är viktigast så det är ju bra.

Vad gäller stratan så är både färgen och material på greppbrädan involverade i priset , ex en blond 72 med maple neck är mycket eftertraktad även i denna nya trögare marknad

I rent investeringssyfte finns det annat som ger bättre avkastning och har lite säkrare prognos än gitarrprylar

20 Aug 2012, 14:11
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
tobol wrote:
Vad gäller stratan så är både färgen och material på greppbrädan involverade i priset , ex en blond 72 med maple neck är mycket eftertraktad även i denna nya trögare marknad

Det är faktiskt en blonde med maple neck.

Den är i extremt bra skick, men jag tycker att det är ett "dött exemplar", inte speciellt resonant och tonen i jämförelse mot andra strator är inget att jubla över.

20 Aug 2012, 14:44
Profile

Personligen kan jag inte behålla saker som jag inte använder. Musikgrejor ska användas om inte av mig så ngn annan resonerar jag. Jag säljer o ger bort med jämna mellanrum. Den o den gitarren kan bli värd en hel del om några år men då kanske jag är död ändå :?

20 Aug 2012, 15:01
Profile WWW

Jag tror inte du kan rik på någon utav grejorna. Visst stratan är eftertraktad men den kommer nog inte att bli en holy grail - den är ju liksom redan upptäckt. För att du skall bli rik så måste ju grejorna vara extremt svåra att få tag i.
En marginell värdeökning kan du nog få men frågan är om det är värt att spara på prylarna bara för att få ut ett par tusenlappar till om 10 år. Tveksamt.

Om stratan är död så kanske den är värd att låta en reparatör kolla upp den (ifall du inte kan sjlv dvs). En dålig setup kan förstöra den bästa gitarr.

20 Aug 2012, 15:26
Profile

Sett över 10 år framåt så tror jag fortfarande de tidiga 70-talsårgångarna av attraktivaste gitarrmodellerna i orginalskick har en bit kvar att nå upp till sin peak, även om som sagt värdeökningen redan varit för några år sedan.

Ser inte att man skulle förlora på att spara den några år till i alla fall. TROLIGEN stiger den mer än KPI det är mitt tips.

De allra flesta man ser till salu är ju meckade , så orginalskick tillför definitivt värde.

Sen är det ju fortfarande svårsålt i Sverige och kommer nog förbli så, man vet inte heller hur en ev EURkrasch skulle påverka

Man kan 'värdera' hur man vill , kolla på Ebay , listor etc men i slutändan handlar det om att bevisa teorin genom att faktiskt sälja till ett bra pris, och det har visat sig vara lite lynnigt , vissa ggr funkar det andra ggr är det stört omöjligt.

Det är inte jättemånga spekulanter på vintagegitarrer i Sverige , och dom brukar inte alltid vara så pigga på att betala begärt pris heller.

20 Aug 2012, 15:38
Profile ICQ WWW

Intressant diskussion...

Jag funderar i liknande banor. Men i mitt fall är det en strata från 73 som både låter bra och ser rätt ut. Egentligen vill jag absolut behålla den, men eftersom den är värd ungefär lika mycket som en Gretsch som jag är sugen på och bättre behöver, så funderar jag på att sälja.

Värdet på 73:or enligt amerikanska eBay är ju ganska bra just nu trots nedgången http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Fender+Stratocaster+1973&_sacat=0

Men jag tror nog att de tidiga 70-talarna och sena 60-talarna kommer att kunna stiga en hel de i kommande högkonjunkturer, eftersom det så många gitarrhjältar som associeras med strator med stort huvud från sent 60-tal och tidigt 70-tal.

Men för mig handlar det inte spekulation, utan om jag vill ha kvar en bra gitarr som jag verkligen gillar och har haft i 30 år och vänta på Gretschen eller om jag ska sälja stratan och förvandla dess värde till något jag behöver bättre. Men samtidigt så gör det ju inget om man någon gång i framtiden som pensionär kan kränga av den för 100 000:- eller så, när man behöver köpa sig lite sjukvård eller gå till tandläkaren...

/CM

20 Aug 2012, 17:22
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:
Intressant diskussion...

Jag funderar i liknande banor. Men i mitt fall är det en strata från 73 som både låter bra och ser rätt ut. Egentligen vill jag absolut behålla den, men eftersom den är värd ungefär lika mycket som en Gretsch som jag är sugen på och bättre behöver, så funderar jag på att sälja.

Behåll den! En stratta är den mest användbara gitarr som finns och har man en man gillar så bör den stanna. Du kommer garanterat få användning för den igen. Dessutom har du haft den länge. Tycker jag alltså.

20 Aug 2012, 18:35
Profile

Brukar ofta tänka att "man kan aldrig ha för många gitarrer", men sålde man av skulle jag kunna köpa en riktigt bra Les paul och en riktigt bra Strata/tele, dom två gitarrerna skulle jag klara mig bra på.

20 Aug 2012, 20:11
Profile

_CM_ wrote:
Intressant diskussion...

Värdet på 73:or enligt amerikanska eBay är ju ganska bra just nu trots nedgången http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Fender+Stratocaster+1973&_sacat=0

/CM

Det där är begärt pris, välj 'completed listings' så kunde jag inte hitta en enda som sålts , var '0 bids' på alla.

Visst är dom värda pengar , men man kan inte ta BIN priserna på Ebay som måttstock för vad dom säljer för!

21 Aug 2012, 15:05
Profile ICQ WWW

Man kanske inte hade blivit miljonär genom att behålla en del prylar man sålt genom åren - men ibland drar tankarna iväg åt det hållet när man ägnar sig åt att undersöka vad det skulle kosta idag att köpa tillbaka dom. :shock:

Då börjar man kallsvettas och sover dåligt om nätterna. Bäst är nog att leva i nuet, tänker jag. :mrgreen:

21 Aug 2012, 15:19
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Man kanske inte hade blivit miljonär genom att behålla en del prylar man sålt genom åren - men ibland drar tankarna iväg åt det hållet när man ägnar sig åt att undersöka vad det skulle kosta idag att köpa tillbaka dom. :shock:

Då börjar man kallsvettas och sover dåligt om nätterna. Bäst är nog att leva i nuet, tänker jag. :mrgreen:

Den sortens tankar går ju dock att applicera på ganska många val i livet och är sällan speciellt konstruktivt... Som du säger är det nog bäst att lämna gjorda val bakom sig, inte sagt att man ej bör dra lärdom förstås.

21 Aug 2012, 15:29
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
_CM_ wrote:
Intressant diskussion...

/CM

Det där är begärt pris, välj 'completed listings' så kunde jag inte hitta en enda som sålts , var '0 bids' på alla.

Visst är dom värda pengar , men man kan inte ta BIN priserna på Ebay som måttstock för vad dom säljer för!

Så vad är värdet på en "Yngwie-strata" enligt dig då?

21 Aug 2012, 16:50
Profile

Hej!

Och med "yngwie-strata" menar du?

Mvh Daniel

21 Aug 2012, 16:56
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
_CM_ wrote:
Intressant diskussion...

/CM

Jo, visst det vet vi alla, men det var bara för att få en snabb indikation på vad folk begär för dem i USA. När det gäller något som det finns ganska gott om (som t ex tidiga 70-tals-strator), så får man sig en fingervisning om i vilken härad värdet ligger i. Och eftersom alla USA-säljare verkar begära 3000+ (En spanjor på UK-eBay har två för mindre som syns på USA-eBay), så antar jag att De står i minst 2000 i USA och det tycker jag är rätt bra, för det borde betyda över 20 000 för ett bra ex här hemma.

Men "completed listings" ger helt klart en bättre bild. Men jag vet inte riktigt hur man får fram de listorna.... :oops:

21 Aug 2012, 16:58
Profile ICQ YIM WWW

Tribal_Tech wrote:
Hej!

Och med "yngwie-strata" menar du?

Mvh Daniel

Olympic white, lönnbräda, CBS-skalle, bullet trussrod, (Ferrari-stickers :roll: )...

Detta är det man framförallt associerar med Yngwie och det var ju en sådan som diskuteras.

21 Aug 2012, 17:00
Profile

glassfinger wrote:
_CM_ wrote:
Intressant diskussion...

Behåll den! En stratta är den mest användbara gitarr som finns och har man en man gillar så bör den stanna. Du kommer garanterat få användning för den igen. Dessutom har du haft den länge. Tycker jag alltså.

Jo, det är väl rätt tänkt. Jag är jättebra på att behålla allt och bara skaffa mer... Men det kanske är läge att sälja både den och min gamla kära Navigator-Les Paul som är väldigt bra, men som jag inte egentligen behöver.

Men de stannar nog. Jag är inge bra bra på att göra mig av med saker som jag gillar... I så fall får jag bara vänta något eller några år extra på att köpa en Japan-Gretsch.

/CM

21 Aug 2012, 17:05
Profile ICQ YIM WWW

tobol wrote:
Brukar ofta tänka att "man kan aldrig ha för många gitarrer", men sålde man av skulle jag kunna köpa en riktigt bra Les paul och en riktigt bra Strata/tele, dom två gitarrerna skulle jag klara mig bra på.

Så gjorde jag för länge sedan (Min nämnda strata och min Navigator-Les Paul), men så kommer man på en till som man behöver och en till... :)

21 Aug 2012, 17:09
Profile ICQ YIM WWW

Hej!

Jo, jag förstod vilka specs du menade, men som du säkert vet är prisskillnaderna väldigt stora beroende på vilken årgång.
Jag är ingen expert, men om du syftar på den nämnda -72:an så ligger den säkert mellan 30-40 000i Sverige. Någon med bättre koll kan säkert ge en bättre fingervisning.

Mvh Daniel

21 Aug 2012, 17:32
Profile WWW

Tribal_Tech wrote:
Hej!

Jo, jag förstod vilka specs du menade, men som du säkert vet är prisskillnaderna väldigt stora beroende på vilken årgång.
Jag är ingen expert, men om du syftar på den nämnda -72:an så ligger den säkert mellan 30-40 000i Sverige. Någon med bättre koll kan säkert ge en bättre fingervisning.

Mvh Daniel

Njaa, alltså, Yngwies egna favoritguror har ju alla trebult (som han bytt till fyrbult), så det är väl just av årgång 1972 som det gäller?

21 Aug 2012, 18:04
Profile

FenderBender wrote:

om man spar allt till "sedan" så kan man ju knappast bli rik, man sparar ju till "sedan"...

men barnen får ju en sudd kanske vilket är helt rätt.

Att kallsvettas pga förlorade pengar som man aldrig haft känns ju däremot lite onödigt :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

21 Aug 2012, 18:18
Profile WWW

Hej!

3-bult kom -71.

Mvh Daniel

21 Aug 2012, 19:43
Profile WWW

Vinyljunkie wrote:
Tribal_Tech wrote:
Hej!

Mvh Daniel

Njaa, alltså, Yngwies egna favoritguror har ju alla trebult (som han bytt till fyrbult), så det är väl just av årgång 1972 som det gäller?

Jag skulle nog begära strax under 40 för en sån om den är helt orginal och omoddad , sen om man får det vid försäljning eller om det tar en vecka eller 1 år att sälja kan man aldrig veta. 35 cash tror jag mak kan få , eller ev med ett byte mellan.

22 Aug 2012, 08:21
Profile ICQ WWW

Tribal_Tech wrote:
Hej!

3-bult kom -71.

Mvh Daniel

Men var det inte så att det var extremt få från -71 med trebult?

22 Aug 2012, 12:16
Profile

Vinyljunkie wrote:
Tribal_Tech wrote:
Hej!

3-bult kom -71.

Mvh Daniel

Men var det inte så att det var extremt få från -71 med trebult?

Dom började få 3-bult tidigt 71 , men det finns alltid en överlappning.... man körde parallellt en kortare period, så har det alltid varit

22 Aug 2012, 15:56
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]