View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 17:28

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Fender Stratocaster Am Std Deluxe 1989 
Author Message

Post Fender Stratocaster Am Std Deluxe 1989
Någon som kan mer om denna modell??

Förra hösten så började jag nytt jobb på en musikskola och där fanns denna gitarr som undervisningsintrument!
Tyckte väl inte den var nåt märkvärdigt i början men den visade sig vara en riktigt bra strata, resonant, twangig och riktigt bra ljud i mickarna! Har varit lite skeptiskt till Lace-mickar förut, förmodligen mest pga utseendet (lite för futuristisk look för mig) , men det är jag inte längre då de låter kanon. Efter lite justering så spelar den bra också. Har först nu blivit lite nyfiken på vad det egentligen är?? Efter lite googlande så verkar det vara en ganska udda modell som gjordes 89-90, som en Plus fast utan rullsadel och låsbara stämmare. Siffran 400 ex tillverkade nämns, kan det verkligen stämma?
Någon som har en likadan kanske?

Image
Image
Image

22 Aug 2012, 02:41
Profile WWW

Post Re: Fender Stratocaster Am Std Deluxe 1989
Jag gillar också Lace mickar men berätta det inte för nån.

22 Aug 2012, 03:08
Profile

Uncle Fred wrote:

...och axelvaddar eller? :wink:

22 Aug 2012, 12:14
Profile ICQ YIM WWW

Ser precis ut som en standard fast med Lace, en sån köpte jag -89 något begagnad. Då var det första köparen som bytt mickar.
Vad är det för färger på Lace-mickarna? De flesta deluxe hade väl olika färger i olika lägen. Tycker alla tre ser likadana ut på din bild.

22 Aug 2012, 12:21
Profile

Jo, det du skriver Ladyluck verkar nog kunna stämma. Deluxe American Standard Strat är det enl
http://xhefriguitars.com/page2.html
På din bild ser det ju ut som tre Gold Lace också.
Då är det ju enbart mickarna som skiljer mot en standard. Eller? Har den samma tonkontroll med mittläge, TBX heter det väl?
Fast du hade väl redan hittat samma info som jag? Kände inte till denna tidigare så jag vet ju inget mer.

22 Aug 2012, 13:25
Profile

Jo det är nog allt en Deluxe från 89! Taggen nedan säger det också!
Mickarna är tre Lace med guldtext och tonkontrollen har "mittläge", så allt stämmer med specarna.
Kan inte tänka mig att någon meckat med denna!
Den speciella tonkontrollen undrar jag dock vad den gör, hör ingen större skillnad faktiskt! :)

Image

22 Aug 2012, 14:30
Profile WWW

Där ser man. Tänk om min är en sån också utan att jag vetat det i alla år... Uppgifterna om att förra ägaren bytt mickar är bara vad försäljaren sa.
Frågan är då förstås hur man skiljer en Deluxe från en vanlig Standard, förutom på mickarna? Vanliga standarden hade ju också TBX.

Det var Plus Deluxe jag tänkte på med olika färger på mickarna. Den här modellen kom ju tydligen med tre Gold.

22 Aug 2012, 16:19
Profile

Lynxtrap wrote:
Där ser man. Tänk om min är en sån också utan att jag vetat det i alla år... Uppgifterna om att förra ägaren bytt mickar är bara vad försäljaren sa.
Frågan är då förstås hur man skiljer en Deluxe från en vanlig Standard, förutom på mickarna? Vanliga standarden hade ju också TBX.

Det var Plus Deluxe jag tänkte på med olika färger på mickarna. Den här modellen kom ju tydligen med tre Gold.

Om vanliga standarden också hade Tbx så verkar det som enda skillnaden då var mickarna! Och taggen som förstås! :)
Öppna och kolla om den ser meckad ut undertill!!
Är din också en E9....?

23 Aug 2012, 13:28
Profile WWW

LadyLuck wrote:
Om vanliga standarden också hade Tbx så verkar det som enda skillnaden då var mickarna! Och taggen som förstås! :)
Öppna och kolla om den ser meckad ut undertill!!
Är din också en E9....?

Min är E8, har alltid tagit förgivet att det var en 88-89 standard. Den har varit öppnad rätt många gånger vid det här laget... Jag har själv meckat med den så mycket att det enda som är original i sort sett är potarna (förutom kropp och hals då).
Vad jag kommer ihåg var att fjädrarna kring skruvarna som håller fast mickarna var ersatta med bitar av gummislang... Men Fender kanske använde sånt?

Det är en sunburst, kroppen är tre bitar utan laminat. När jag köpte den hade den enlagers plektrumskydd.
Det är väldigt snålt med information inne i gitarren. Vid halsinfästningen finns en "OK"-stämpel på kroppen och halsen är stämplad av en "G.Romero". Inga datum.

Skillnaden mellan en original Deluxe och en AmSt försedd med Gold Lace tycks ju närmast vara teoretisk, förutom att värdet kan vara högre. Men det vore kul att veta i alla fall.

23 Aug 2012, 15:15
Profile

Wåhlin wrote:
Uncle Fred wrote:

...och axelvaddar eller? :wink:

Axelvaddar rocks.

24 Aug 2012, 07:31
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]