View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 20:29

Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Nu jävlar ska det byggas (5f6-a) 
Author Message

Post Re: Nu jävlar ska det byggas (5f6-a)
Det verkar som att fedex inte själva leverar i sverige. I mitt fall skötte posten leveransen i sverige, Förmodligen därför jag får en faktura.
Men som sagt slutnotan vet jag inte än. Jag har beställt privat btw inget företag inblandat.

Nu har jag fått hem grejerna allt verkar ha kommit med och det ser prydligt ut. Allt förpackat i olika påser
Image
fint fint.
Image
Otålig som jag är drog jag i transformatorerna och potar och lite sådant
Image
Klurade lite på jorden, jag har hört att man ska dra den så långt från glödströmmen man kan. Men enligt ceriatones lay out och deras bilder så drar dom jorden till den vänstra skruven på transformatorn mellan biaspoten och rörsockeln men det är väl snarare ganska nära glödströmmen?

Telejacken lämnade väl mer att önska men det verkar vara fallet med alla kits. så jag kör väl på det.
Slänger med en länk till ceriatones lay out som är vad jag har att gå på. http://www.ceriatone.com/images/layoutP ... iatone.jpg

Provade chassit i lådan me, jag hade huggit ut ganska bra. Precis lagom mycket för litet att jag ska kunna snygga till det. Min order från tubetown med tolex, handtag, skruv och konkarongen är på väg den också så nu börjar det på allvar!

Förhoppningsvis kan jag få fart på farsan i dagarna så vi kan börja!

21 Aug 2012, 19:15
Profile ICQ YIM WWW

Huvudströmbrytaren ser 2-polig ut, sätt dit en 4-polig istället.. (DPST)

LF Audioservice

21 Aug 2012, 20:54
Profile WWW

Den är 2-polig. Jag får kanske göra en komplettering Byter nog jacken också...

Har hittat ett till huvudbry. Jag har tvinnat lite kablar och dragit fram till gz34 röret. Enligt lay-outen sitter 2 st 0.01 uF en mellan pin 3,4 och en mellan 5,6
Men på alla bilder ceriatone har är det ingenting. Vafan ska det va nått där eller ska det inte?

21 Aug 2012, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Typ av den här anledningen verkar det som:
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=15&t=27426

Funderade själv på detta när jag byggde min 5F6A och sket i dessa då de inte är med på orginal-kretsen.
Men om någon kan ge mig en bra anledning att löda dit dem ska jag göra det!

Pin 3 och 5 används inte på en GZ34 så dessa lödpunkter används bara som just lödpunkter.

21 Aug 2012, 21:59
Profile ICQ YIM WWW

Tackar, då kan jag sluta klia mig i huvet över det då.

Jag lade sista handen på lådan nu, Fixade till rundningen och fräste ut. Med en skopa tur har jag grejjerna från tubetown på fredag.

21 Aug 2012, 22:32
Profile ICQ YIM WWW

Jag har ägnat dagen åt att tvinna glödström. När jag hade sista förstegsröret kvar dök farsan upp med lödstation och pekfinger.
Tydligen hade jag ännu inte gjort något som kunde leda till en säker död. Däremot va han inte särskilt impad av ceriatones jobb med kretskorten. Och i skuggan av det beslutade han att jag borde löda ihop stärkaren själv. Så nu har jag lödigt ihop gz34 och första 6l6:an och tänkte vänta på ännu en besiktning imorgon, Då det vore sjukt surt att löda alltihop och sen höra att det inte duger.

Liter bilder från innan jag började löda.
Image
Image
Image

Får jag lite självförtroende med lödpennan så kan jag tänka mig att arbetet fortskrider i relativt raskt temp framöver. Men jag gillar iden att först montera allting och sen går jag förbi stärkaren ett par gånger under några timmar och ser över det. Tror det kan eliminera endel slarv.

22 Aug 2012, 21:33
Profile ICQ YIM WWW

Farsan va här nyss och gav mina lödningar godkänt!

När jag räfsade runt bland grejjerna hittade jag en skärmad kabel, Men kan inte se på lay-outen eller på ceriatones bilder var den ska sitta. Någon som vet?

23 Aug 2012, 15:09
Profile ICQ YIM WWW

Jaker wrote:
Image

Ingen säkring på glöden??

eller ser jag fel...

23 Aug 2012, 15:53
Profile

Du ser rätt.
Bygger han efter orginal-schema eller ceriatones schema för den delen så sitter det inga säkringar på sekundärsidan av nät-trafon.

23 Aug 2012, 15:55
Profile ICQ YIM WWW

Ceriatone är ju kloner o därmed inte alltid den bästa lösningen med moderna mått mätt. Brukar själv försöka dra all jord till en punkt för att undvika brum o ha möjlighet att koppla in en jordlyft, skyddsjorden ej inräknad. Å andra sidan har bef layout funkat sedan 50-talet så det funkar nog några år till. Har själv en 5F6-A som verkar byggd precis enligt samma layout o den är ganska så tyst o snäll.

Men jordpunkten i trafon är inte helt klockrent, borra gärna ett hål intill ist. Fräs bort färg o sätt taggbricka mellan.

24 Aug 2012, 08:50
Profile

Quote:
När jag räfsade runt bland grejjerna hittade jag en skärmad kabel, Men kan inte se på lay-outen eller på ceriatones bilder var den ska sitta. Någon som vet?

Den skärmade kabeln borde sitta mellan ingångsjacket och 1:a röret, det är väl där det är känsligast för störningar.

Quote:
Ingen säkring på glöden??

eller ser jag fel...

Hur är det med det, Fender har ju kört osäkrat på glöden. Löser säkringen på primären om man skulle få kortis på glöden. Själv har jag osäkrad glöd på de flesta av mina byggen då de baseras på Fendermodeller. Dock har jag funderat på att klämma in säkringshållare på kablarna från trafon.

Högspänningen har jag dock avsäkrat i mina byggen det tycker jag känns lite säkrare.

Lite nyfiknen på vad det blev för tolex och tyg. Hoppas det blev brun tolex, brunt tolex, svartpanel blir ju hur snyggt som helst.

24 Aug 2012, 09:39
Profile

bb5000 wrote:

Då man kollar på bilden så verkar det sitta ett fyrkantigt hål i botten på chassit förmodar att det skall sitta en "nätbrunn" eller vad det nu kallas ingången till en lös nätsladd. Tydligen får man ha en 1-polig nätswitch om man har löstagbar nätsladd, min Marshall Class 5 som bara är några år gammal har 1-polig brytare och fick som svar att det inte är olagligt med 1-polig om man kan lossa nätsladden.

Skall nu inte säga att det är så men det vore väl troligt att det stämmer då Class 5:an är CE-märkt och allt.

24 Aug 2012, 09:49
Profile

busse wrote:
bb5000 wrote:

Då man kollar på bilden så verkar det sitta ett fyrkantigt hål i botten på chassit förmodar att det skall sitta en "nätbrunn" eller vad det nu kallas ingången till en lös nätsladd. Tydligen får man ha en 1-polig nätswitch om man har löstagbar nätsladd, min Marshall Class 5 som bara är några år gammal har 1-polig brytare och fick som svar att det inte är olagligt med 1-polig om man kan lossa nätsladden.

Skall nu inte säga att det är så men det vore väl troligt att det stämmer då Class 5:an är CE-märkt och allt.

Ok, jag kör med både och för säkerhets skull. Då ska man alltså alltid dra ur sladden när man spelat klart för att följa bestämmelserna ?

LF Audioservice

24 Aug 2012, 12:31
Profile WWW

bb5000 wrote:

Sen måste jag vara lite messerschmidt när det gäller switcharna och benämningarna. :D

De som sitter där ser ut att vara 1-poliga, SPST (Single Pole Single Throw)
Jag antar att du menar att han bör sätta dit 2-poliga, DPST så att han kan bryta både nolla och fas?!
dvs en sån här:
http://www.tube-town.net/ttstore/images ... 3675_3.jpg

Inte meningen att vara nån surkuk, tänkte bara det kan vara bra att reda ut begreppen.

24 Aug 2012, 15:08
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
bb5000 wrote:

Sen måste jag vara lite messerschmidt när det gäller switcharna och benämningarna. :D

Jag antar att du menar att han bör sätta dit 2-poliga, DPST så att han kan bryta både nolla och fas?!
dvs en sån här:

Inte meningen att vara nån surkuk, tänkte bara det kan vara bra att reda ut begreppen.

okej då :D, DPST som har 4 anslutningar då...

LF Audioservice

24 Aug 2012, 15:59
Profile WWW

spufuz wrote:
bb5000 wrote:

dvs en sån här:

Fast menade du inte DPDT ? Eller finns det DPST?

24 Aug 2012, 16:37
Profile

Ja! DPST bryter/sluter helt enkelt mellan två stift på switchen. (Två gång två stift då alltså)
Är det DPDT så växlar man mellan två "utgångar". (Två gånger två utgångar då)

oo!
Jag hittade en jätte bra bild som förklarar:

Image

Är det någon som kan förklara varför det ens tillverkas ST-switchar?
När man kan använda DT switchar men lämna en öppen bara?

24 Aug 2012, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Ja! DPST bryter/sluter helt enkelt mellan två stift på switchen. (Två gång två stift då alltså)
Är det DPDT så växlar man mellan två "utgångar". (Två gånger två utgångar då)

oo!
Jag hittade en jätte bra bild som förklarar:

Image

Mega Tack!
Trotts man hålligt på i många år, så strular det till sig i hjärnan med alla förkortningar :oops:
Kalas bra bild!

24 Aug 2012, 16:51
Profile

bb5000 wrote:
okej då :D, DPST som har 4 anslutningar då...

Ja då har jag sett att div. internetbutiker och annat skriver 4PDT. :D

24 Aug 2012, 16:52
Profile ICQ YIM WWW

Jävlar va ni har diskuterat i min frånvaro. Sanningen är att jag fick mycket mer tid över än vad jag borde fått så jag är färdig med stärkaren och tänkte göra färdigt lådan imon. tolex och tyg håller jag hemligt tills jag tar en bild på stärkaren i gräset som jag sett att man gör på forum.

JÄVLAR VAD KUL DET VAR ATT BYGGA!
direkt efter jag slått på brytaren och lampan lyste tänkte jag instinktivt. vad ska jag bygga nu...

Niks svar angående skärmad kabel va. >
Shielded wire is optional. But if you use, it'd be to the grids of the
1st preamp tube.
And possibly pin2 of the 2nd tube as well
But, usually, this amp wont need it, it wont be noisy..

Jag tänkte skjuta alla ev. förändringar lite på framtiden, vill se hur detta funkar först. det finns plats att få dit en ny jordning i efterhand isf.

En fråga har dykt upp nu. hur justerar man biasen med den där poten? funkar den som en gammal hederlig hum balance?

ett problem uppstod. Jag startade ju stärkarn och de lös fint och glödde snyggt. Men när jag drog av standby så blinkade rören blått och det brummade högt som fan. Vad kan va vajsing? Jag har stirrat mig blind på schemat kan inte se att jag missat nått.

24 Aug 2012, 21:30
Profile ICQ YIM WWW

Då det gäller bias så mäter man spänningsfallet över 1R motstånden på slutrörens socklar.

Kolla din mail jag har mailat dig ett dokument som jag tycker beskriver bias ganska bra.

24 Aug 2012, 22:01
Profile

Fan va bra guide!

Kan uruselt justerad bias vara det som brusar utav bara helvete!?

24 Aug 2012, 22:19
Profile ICQ YIM WWW

Mät likspänningen mellan pinne 5 o jord på alla slutrör, du behöver inte gå ur Standby för det. Det ska ligga en negativ gallerförspänning där...kolla så att den finns på alla slutrör. Brum kan ha många orsaker: Jordningsproblem, omatchade rör (eller obalanserad bias) m.m
Ett svagt blått sken i rören är normalt, men blixtra ska det inte.

Ett tips är att kontrollmäta alla spänningar utan rör för att se om nåt inte stämmer

LF Audioservice

24 Aug 2012, 22:28
Profile WWW

Quote:
Ett tips är att kontrollmäta alla spänningar utan rör för att se om nåt inte stämmer

Jag håller med tar ut rören och kolla så alla spänningar finns där de skall finnas. Tänk dock på att utan rör kommer spänningarna att vara lite för höga då stärkaren inte drar ström.

25 Aug 2012, 06:38
Profile

Jag har justerat biasen nu, ligger på 35mA ca.

Men brummandet är kvar och nu när inte sovande ungar var en faktor kunde jag forska lite, det låter som vanligt förstärkar brumm fast högre.
jag har ingen signal om jag kopplar in en gitarr, men vol. ratten svarar med mer brumm.

25 Aug 2012, 09:02
Profile ICQ YIM WWW

Gäller det båda volymerna? Låter som nån vajsing med inkopplingen av inputjacken

25 Aug 2012, 09:21
Profile

Det låter ju ut som ett avbrott på samma sätt som man man har en sladd ansluten i inputjacket utan att ha nån gitarr inkopplad. Funkar nåt av ingångsjacken så du får in signal nånstans? Brummar det även om volymerna är helt ner dragna? Om det brummar då borde felet ligga efter V1 och volymkontrollerna, kanske ett kasst rör V2?

Då jag byggt klart min Twin Amp så gick ena förstegsröret åt skogen och då blev det bara brum och missljud.

Har du kolla alla spänningar att dom finns där dom skall vara och är någorlunda rätt?

25 Aug 2012, 09:36
Profile

busse wrote:
Det låter ju ut som ett avbrott på samma sätt som man man har en sladd ansluten i inputjacket utan att ha nån gitarr inkopplad. Funkar nåt av ingångsjacken så du får in signal nånstans? Brummar det även om volymerna är helt ner dragna? Om det brummar då borde felet ligga efter V1 och volymkontrollerna, kanske ett kasst rör V2?

Då jag byggt klart min Twin Amp så gick ena förstegsröret åt skogen och då blev det bara brum och missljud.

Har du kolla alla spänningar att dom finns där dom skall vara och är någorlunda rätt?

Sant, jag har ett 12AX7 som brummar i V2 men inte i V1 på AB200:an....

LF Audioservice

25 Aug 2012, 11:03
Profile WWW

Det löste sig! jag hade bommat sladden mellan jacket och volympoten haha vilken lycka när jag såg det.

ett nytt problem dock. när man har lite mer än sovrumsvolym så sprakar det när det blir mycket bas. t.ex öppen e sträng. inget problem på ljusare strängar oavsett volym. Högtalarna är ju iofs nya men det hörs tydligt att det är "elknaster". Vi ska börja mäta i tonstacken. några ideer?

25 Aug 2012, 13:02
Profile ICQ YIM WWW

Nu jävlar är alla problem nästan lösta!
vi provade att sätta dit dioderna på gz34 och efter det blev det tyst. sen när vi flyttade stärkarn började den föra ett jävla liv. då kom jag på att ay7 är kortare än ax7 men rörhållaren densamma. så efter att ha sträckt ut fjädern fick den ordentlig kontakt... det enda felet som återstår är att nånstans mellan pin 2 på ay7 och inputjacket är det vajsing normal kanalen funkar ibland och ibland inte, men bright funkar ju jämt så det är ju där emellan. Men nu måste jag njuta lite av detta innan jag börjar om.

Hur låter skapelsen då?

Jävligt bra. Nu låter det fender igen och jag känner mig bekväm. Faktiskt mycket bättre än min gamla SF bassman från 69.
Riktigt glad att jag valde att bygga den själv! Finns inget bättre när man kan gå från kristallcleant ljud till rockdist och allt sitter i fingrarna!
Jag blev häpen över hur tyst den var. Faktiskt tystast av alla rörstärkare jag ägt! Knappt märkbart brum.

Jag har precis fått på alla paneler och grejjer så nu får jag lyssna efter skrammel i lådan. Förhoppningsvis kan jag lägga upp några clip på den idag eller imon!.

Tack alla för all hjälp!

25 Aug 2012, 14:38
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next