View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 12:11

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Kort och snabb fråga.. 
Author Message

Post Kort och snabb fråga..
Det är väl inget som säger att bypasskondingen på ett ECC83 måste vara en ellyt va?
Det funkar väl att använda en vanlig polyesterfilmskonding?

26 Aug 2012, 17:19
Profile WWW

Post Re: Kort och snabb fråga..
Helt rätt, o inte alls ovanligt heller :)

26 Aug 2012, 17:55
Profile

Kanon. Tack för snabbt svar.

26 Aug 2012, 18:51
Profile WWW

Det brukar väl hävdas att en vanlig konding egentligen är bättre? Fast jag har glömt orsaken...

27 Aug 2012, 14:51
Profile

Lynxtrap wrote:
Det brukar väl hävdas att en vanlig konding egentligen är bättre? Fast jag har glömt orsaken...

Ja, iofs, om det hade varit tvärt om hade man väl bara använt ellyter..

27 Aug 2012, 15:19
Profile WWW

Elektrolytkondensatorer har den lila egenskapen att de, typ, har en resistans i serie med kapacitansen. Om jag minns rätt så ökar dessutom den resistansen med frekvensen på spänningen (ljudet i detta fall) Det innebär att när man använder en elektrolyt som katodavkopplingskondensator (som det heter på svenska) kommer framförallt de högre frekvenserna inte att kopplas av lika mycket som om det inte vore denna inre resistans, vilket ger en minskad återgivning av högre frekvenser.

Platskondensator m.fl. har betydligt lägre inre resistans. Det för med sig att det blir mer diskant och övre mellanregister med sådana jämfört med elektrolytkondingar.

Fördelen med elektrolytkondingar är att de går att göra betydligt billigare och mindre i fysisk storlek än en plastkonding med samma kapacitans och spänningstålighet. En plastkonding på t.ex. 25 uF med 10 V spänningstålighet är rätt stor...

Ibland ser man därför stärkarkonstruktioner med en plastkonding på runt 100 nF parallellkopplad med elektrolytkondingen för katodavkopplingen. Då får man upp diskanten, eller om man kan kalla det att man jämnar ut frekvensgången eller tar bort diskantminskningen...

27 Aug 2012, 17:05
Profile

OK, inte för att jag vill såga ngn...även om det ibland kliar i fingrarna :twisted: :wink:
ESR som den kallas, ekvivalent serie resistans hos moderna elektrolyter är värsta fall ngt över 10 Ohm och dessutom sjunker med ökande frekvens. Jämför man detta dessutom med vanliga värden på katodresistorn från så 470 upp till ca 4700 Ohm sä blir ju ESR inverkan helt försumbar.

Detta är en modern elektrolyt av hög kvalitet:
http://www.vishay.com/docs/28332/138aml.pdf
Se sidan 4 (som exempel, längst ner, 25V utförande) och 7 (ESR beroende av temperatur och frekvens).

Annars är kostnadsargumentet helt korrekt :D
Jag använder gärna polyesterkondensatorer upp till 3.3uF i katoderna trots att de kan vara dyrare än de billigaste elektrolyter. De kommer aldrig att behöva bytas är mitt argument. :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

27 Aug 2012, 18:05
Profile WWW

Det jag tänkte på, om jag kommer ihåg rätt, var nånting med att spänningen genom kondingen är så låg att det egentligen inte är så bra med en elyt. Men eftersom jag inte kommer ihåg exakt vad tanken gick ut på ska jag inte yra mer om saken.

27 Aug 2012, 20:23
Profile

VacuumVoodoo wrote:
De kommer aldrig att behöva bytas är mitt argument. :mrgreen:

Det var faktiskt inget dåligt argument heller för den delen.

27 Aug 2012, 22:18
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
OK, inte för att jag vill såga ngn...även om det ibland kliar i fingrarna :twisted: :wink:

:lol: :lol: :lol:

VacuumVoodoo wrote:
...Jämför man detta dessutom med vanliga värden på katodresistorn från så 470 upp till ca 4700 Ohm sä blir ju ESR inverkan helt försumbar...

Det är i alla fall en hörbar skillnad i ljud som stämmer med mitt resonemang och andras som resonerar likartat... :wink:

Last edited by Sven-Johan on 28 Aug 2012, 20:39, edited 1 time in total.

28 Aug 2012, 12:42
Profile

Hänger inte med. Elektrolyter är väl kassa på att passera ljusa toner? Är det inte därför alla bosspedalers bypaskrets låter som man slängt farmors lapptäcke över den? Samma borde väl gälla över katoderna...och varför man avkopplar lytar i spänningsmatningen med el ceramico?

28 Aug 2012, 17:27
Profile

Tubis wrote:
Hänger inte med. Elektrolyter är väl kassa på att passera ljusa toner? Är det inte därför alla bosspedalers bypaskrets låter som man slängt farmors lapptäcke över den? Samma borde väl gälla över katoderna...och varför man avkopplar lytar i spänningsmatningen med el ceramico?

Oj, oj, oj, oj, oj! Passa dig så att du inte blir sågad... :mrgreen: :wink:

28 Aug 2012, 20:38
Profile

Image provocera mig inte :!: :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

28 Aug 2012, 22:01
Profile WWW

Haha, det tar verkligen aldrig slut på nya fyndiga smileys! :D

28 Aug 2012, 22:56
Profile WWW

Kort och snabb fråga var det, ja... :lol:

Alla kondensatorer (=alla kondensatortyper) har en ESR som kan vara olika stor, men de har även en serieinduktans. Den kan t.ex. bestå av ströinduktansen i ledarna ("benen") samt andra effekter av dess inre fysik och geometri. Vad händer med en kondensator och induktans i serie? Jo vid en viss frekvens f=1/(2pi roten ur (L*C)) blir det resonans och kondingen har sitt impedansminimum. Över denna frekvens är det serieinduktansen som dominerar, och den är således mer induktiv än kapacitiv. Plottar man det mot frekvens kan det bli kurvor i stil med:
http://www.williamson-labs.com/images/cap-reson.gif

En tumregel säger att ströinduktansen blir c:a 1nH/mm anslutningstråd. Tveksamt om detta kan ge någon effekt i det hörbara området, men helt klart är det så att olika kondensatorer kan låta olika "bra", och allt hänger ihop på nåt intrikat vis, och djävulen sitter i detaljerna, var det inte så han sa - han med motorsågen :wink:

Och för elektrolyter i audiosammanhang, visst är det antagligen så att de ska ha lite DC bias för att inte riskera att jobba reverserade, men jag har aldrig undersökt detta något närmare.

Sen finns det så klart elektrolyter och elektrolyter, know what I mean... Eftersom mitt levebröd går ut på att designa kraftelektronik och nätfilter (jo, det är faktiskt roligt, tro det eller ej) så vet jag att det finns högpresterande elektrolyter för höga spänningar, höga switchfrevenser, och hög temp. Och filterkondingar... till synes samma kondensator kan dämpa väldigt olika bra vid olika frekvenser. Men då är vi som sagt en bit utanför det hörbara :mrgreen:

Min favvo X-konding:
http://www.kemet.com/kemet/web/homepage ... HE840M.pdf

mvh

https://www.facebook.com/ahjelmamp

28 Aug 2012, 23:27
Profile

AHjelmAmp wrote:
Kort och snabb fråga var det, ja... :lol:

Haha, jag tänkte precis detsamma, men jag har ju iaf fått ett basic svar som är är nöjd med. Sen tycker jag det bara är en bonus att få sitta i bakgrunden och läsa när ni giganter diskuterar (och så lär man sig (förhoppningsvis) också). Ni slutar aldrig imponera på mig om hur mycket ni kan! Faschinerande. :D

29 Aug 2012, 10:21
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]