View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 15:46

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Soft start och skydd vid biashaveri med hjälp av relä? 
Author Message

Post Soft start och skydd vid biashaveri med hjälp av relä?
Spicade ihop en sådan idé, tror ni den fungerar i verkligheten? Övre spänningsgeneratorn är för B+ och den nedre för B-(bias). Relän S1 är öppen tills biasspänningen har laddat C4 till 10V (vet inte vad ett 12V relä kräver för att switcha men det varierar säkert). Storleken på C4 bestämmer hur snabbt spänningen över relän stiger. Som det är nu tar det 6,5s för anodspänningen att slås på. R5 skall simulera hela förstärkarens strömkonsumption. Om biasspänningen försvinner borde relät slå på standbyläget igen. Hur snabbt? Tillräckligt snabbt? Vet inte. :oops:

http://dl.dropbox.com/u/17966181/softstart.JPG

Fick inte det att bli en bild, så det fick bli en länk istället.

Last edited by Hellhammer on 09 Aug 2012, 19:13, edited 1 time in total.

09 Aug 2012, 16:57
Profile ICQ YIM WWW

Error (403)
It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home.

... Vaddå "not belong here"!!??

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

09 Aug 2012, 18:47
Profile WWW

Post Re: Soft start och skydd vid biashaveri med hjälp av relä?
:oops: Länken fixad.

09 Aug 2012, 19:14
Profile ICQ YIM WWW

Hej,

Bäst är så klart att koppla upp i verkligheten och testa, men jag tror att det skulle ta lång tid (typ för lång) för att reläet ska slå av. När ett relä väl slagit till måste spänningen sjunka ganska mycket för att de ska falla igen, och din tidsfördröjar konding kommer att försörja reläet en bra stund.

mvh

https://www.facebook.com/ahjelmamp

09 Aug 2012, 21:50
Profile

AHjelmAmp wrote:
Hej,

Bäst är så klart att koppla upp i verkligheten och testa, men jag tror att det skulle ta lång tid (typ för lång) för att reläet ska slå av. När ett relä väl slagit till måste spänningen sjunka ganska mycket för att de ska falla igen, och din tidsfördröjar konding kommer att försörja reläet en bra stund.

mvh

Ja det verkar som så att relät slår av först när spänningen över spolen har sjunkigt rejält. Kollade lite datablad på relän och sgs alla verkar ge samma "must drop out voltage" värde på 10% av den nominella spänningen. De flesta ger också en "pick-up" spänning på 75% av nominella spänningen. Hittade ett datablad med just dessa angivna spänningar men med en tabell över 100 testade relän, för både dropout och pickup spänningar. Pickup spänningen på dessa 12v relän låg mellan 5,9 och 7v, medan dropout spänningen låg mellan 2,7 och 3,8v.
http://pewa.panasonic.com/assets/pcsd/catalog/jtv-catalog.pdf

Det ger ju iaf något att gå efter. Min simulering saknar ju själva spolen som ju har en resistans. Tex 144ohm verkar vara vanligt i 12v relän. Denna borde ju hjälpa till att tömma kondingen? Måste simulera det när jag kommer hem imorgon.

12 Aug 2012, 15:33
Profile ICQ YIM WWW

Borde inte säkringen ryka innan ditt relä ens får en chans? Enda chansen är ju att relät reagerar snabbare än säkringen......

12 Aug 2012, 18:51
Profile

Vad är det för fel på B+ säkringen till utgångstrafon? Den hinner ju rädda utgångstrafon om det blir strömrusning i ett slutrör....

Kaj

13 Aug 2012, 16:20
Profile WWW

ToneDream wrote:
Vad är det för fel på B+ säkringen till utgångstrafon? Den hinner ju rädda utgångstrafon om det blir strömrusning i ett slutrör....

Kaj

Tubis wrote:
Borde inte säkringen ryka innan ditt relä ens får en chans?

Jag vet inte hur snabb en trög säkring är men som det ser ut nu antagligen.

Ett 12V relä med en 144 ohm spole drar mycket ström för en biaslindning så jag får fundera ut någon annan lösning för min soft start.

Jag utgick från att få till en soft start, men eftersom jag utnyttjade biaskretsen att mata relät, tänkte jag att det kanske går att slå två flugor i en smäll. Får nog till ett bias-skydd med ett 48v relä som utlöser snabbt, men det är jag inte preliminärt ute efter.

13 Aug 2012, 17:17
Profile ICQ YIM WWW

Du kan sätta snabba säkringar på katoderna om man vill ha lite snabbare respons än B+säkringen. Trögheten i primär och sekundärsäkringen är väl till för att ta den strömrusning som sker vi påslag. Denna ström flyter inte genom röretes katod. Relä som säkring tror jag inte en sekund på.

13 Aug 2012, 18:21
Profile

Nä och det var heller inte den ursprungliga tanken. Det föll mig i att det kunde varit en sekundär funktion. Jag är alltså först och främst ute efter en fördröjning av B+ vid påslag. Någon sekund så att katoderna hinner bli varma.

13 Aug 2012, 18:45
Profile ICQ YIM WWW

Kan du inte koppla reläkretsen från högspänningen? Innan reläbrytaren då?

13 Aug 2012, 20:08
Profile

Jo tack, det verkar ju smartast. Problemet var ganska hög strömkonsumtion också med 48v relä så att fördröjningskondingen(C4) började bli lite väl stor/dyr vid mer än en sekunds fördröjning. När jag väl förstod problemet hittade jag ett 24VDC relä med en resistans på hela 2880 Ohm, alltså ca. 8mA strömförbrukning. G6C-1117P-US 24

Med detta relä går det fint att få till en "standby"-tid på dryga 9s med en 4700uF fördröjningskonding. Jag räknde kallt med en aktiveringströskel på 12V för detta relä.

Image

Med C4=1000uF blir standbytiden ca 2s.

Hur länge tar det egentligen för rörens katoder att bli varma?

Tror jag ska löda ihop detta bara jag hinner införskaffa komponenter och sätta mig ner.

14 Aug 2012, 16:31
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Hur länge tar det egentligen för rörens katoder att bli varma?

Jag har mätt detta en gång itiden, men jag svarar fritt ur minnet, så du får ta det med en näve salt. Har för mig att EL34:or klockar in på runt 30s. Men det kan säkert variera flera sekunder åt varje håll beroende på aktuell glödspänning och starttemperatur.

Dubbeltrioder ECC8x ligger kanske på halva den tiden.

mvh

https://www.facebook.com/ahjelmamp

14 Aug 2012, 16:46
Profile

Tack Anders. Jag är mest rädd för förstegsrören eftersom jag planerar några dc-kopplade steg. Jag skall ta och mäta upp hur länge det tar för spänningarna att stabilisera sig... bara jag hinner.

15 Aug 2012, 15:24
Profile ICQ YIM WWW

Jaha, nu har jag lött ihop fanskapet och det verkar fungera hur bra som helst. Med en 3300uF fördröjningskonding aktiveras relät efter 10 sekunder och vid 16V. Relät har genomskinligt skal så man ser kontakterna och jag ser iaf inga gnistor och hör inget rassel heller. Sen får tiden utvisa hur tillförlitligt det är och om kontakterna svetsas fast i något skede. Relät slår av vid ca 7V, jag tog inte tid hur länge det tog för spänningen att sjunka så lågt. 8) :mrgreen:

29 Aug 2012, 16:35
Profile ICQ YIM WWW

Hellhammer wrote:
Tack Anders. Jag är mest rädd för förstegsrören eftersom jag planerar några dc-kopplade steg. Jag skall ta och mäta upp hur länge det tar för spänningarna att stabilisera sig... bara jag hinner.

Vad är fördelen/anledningen till att man DC-kopplar stegen?

29 Aug 2012, 20:03
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Hellhammer wrote:

Vad är fördelen/anledningen till att man DC-kopplar stegen?

Ja du det finns några. Du sparar några komponenter om man gör en ren dc-koppling med gallret direkt på föregående anod. Ingen kopplingskonding betyder frihet från fasförskjutningar och framförallt "blocking"-distorsion så man behöver inte skära basfrekvensr bara för den skull och du kan få till snygg distorsion i lägre register, heter det... bra för bas tänker jag. Avsaknaden av gallerläcka borde minska brusnivån.

Nackdelarna blir ju lägre arbetsspänningar på följande steg + att du måste skydda det direktkopplade gallret från att utsättas för full B+ vid påslag före katoderna blir varma. Beroende på spänningen på gallret kan du också behöva höja glödspänningens jordreferens till högre potential. I praktiken vill man gärna ha så låg spänning som möjligt på gallret och då också anoden före vilket begränsar även första stegets biaspunkt och anodmotstånd.

Är det värt det? Tja vete fan. Har ju inte ab:at direkt men protoförsteget jag slängde ihop lät såpass lovande att jag tänkte bygga det i en förstärkare för vidare tweakning.

30 Aug 2012, 05:39
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]