|
Projekt Beach 2013 har startat...
| Author |
Message |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Projekt Beach 2013 har startat...
Jag gjorde det "enkla" la ner godis, onödiga kakor och bullar, chips, tappat från 90kg till 74kg i mässingen på 4-5 mån, passade också på och låta skägget växta....då är det j-vligt svårt att äta en late night burger eller kebab också...  iallafall med hedern i behåll, forfarande påväg ner...match vikt för 33 år sedan var 70kg, har det som "mål", sen får vi se vad som händer. Sportade till jag blev 17-18, skateboard, handboll, fotboll, hocky, sen kom punken & rocken , fanns inte tid för pojkallsvenskan då....tror jag har en narurligt hög ämnesomsättning, då jag brukade röra mig runt 4-5 kg upp/ner när man käkade snarr... Cycklar kanske någongång nu, promenerar ofta och gärna en timme minst...har funderat på armhävningar och sitt upp, men är i funderings stadiet fortfarande..röker dock fortfarande ett pkt cigg om dagen...det håller nog "hungern" i skakt , ala Patrik Sjöberg, Kajsa Bergkvist..eller den galne Aussi längd hopparn vad han nu heter..för det är inget jag känner av... Tobbe Z du va ju förbi med Pioneer steget där för något år sedan va.. kanske va längre sedan... då var det tjock Jo E som regerade, nu är det slim Jo E som flanerar.... Det är det klassiska fenomenet att om man vill kan man med väldigt enkla medel ändra på sin " kroppshydda" och kondition, främst var ärlig mot dig själv och vad du känner i kroppen, inge bra att börja träna när man är 50+ för att det "ska" va så, gör det ont prova en annan metod.. Edit: 178 cm kort...här i sann Lasse Kongo anda... 
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
Last edited by Jo E on 04 Sep 2012, 11:12, edited 3 times in total.
|
| 04 Sep 2012, 10:25 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Ja e på jag med men kommer nog inte göra så mycket väsen av mej.. jag går alltid upp några kilon på sommaren som jag automatiskt går ner på hösten, ja alla utom ett halvt eller ett då, fast gånger 25 år så e vågen nu på 93 vilket e för mycket 185 står det i passet "Ditt BMI är 27.2 vilket betyder att du har viktklassen Övervikt. För att komma ner på normalvikt behöver du gå ner 7.4 kg." önskar mej själv och alla andra lycka till 
_________________ tligen
|
| 04 Sep 2012, 10:48 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Jo E wrote: Jag gjorde det "enkla" la ner godis, onödiga kakor och bullar, chips, tappat från 90kg till 74kg i mässingen på 4-5 mån, passade också på och låta skägget växta....då är det j-vligt svårt att äta en late night burger eller kebab också...  iallafall med hedern i behåll, forfarande påväg ner...match vikt för 33 år sedan var 70kg, har det som "mål", sen får vi se vad som händer. Sportade till jag blev 17-18, skateboard, handboll, fotboll, hocky, sen kom punken & rocken , fanns inte tid för pojkallsvenskan då....tror jag har en narurligt hög ämnesomsättning, då jag brukade röra mig runt 4-5 kg upp/ner när man käkade snarr... Cycklar kanske någongång nu, promenerar ofta och gärna en timme minst...har funderat på armhävningar och sitt upp, men är i funderings stadiet fortfarande..röker dock fortfarande ett pkt cigg om dagen...det håller nog "hungern" i skakt , ala Patrik Sjöberg, Kajsa Bergkvist..eller den galne Aussi längd hopparn vad han nu heter..för det är inget jag känner av... Tobbe Z du va ju förbi med Pioneer steget där för något år sedan va.. kanske va längre sedan... då var det tjock Jo E som regerade, nu är det slim Jo E som flanerar.... Det är det klassiska fenomenet att om man vill kan man med väldigt enkla medel ändra på sin " kroppshydda" och kondition, främst var ärlig mot dig själv och vad du känner i kroppen, inge bra att börja träna när man är 50+ för att det "ska" va så, gör det ont prova en annan metod..  Jag har nog gått upp 5 kilo sedan dess men har liiiite mindre kläder. Lägger inget direkt krut på käk men tänker på vad jag äter men tänker inte vad jag dricker. Ska man spöa snabba och lätta 20 åringar i Dojon så är muskler och vikt ett plus då reaktionerna in direkt blir snabbare med åren. Just nu lägger jag mest fokus på explosivitet( har aldrig varit explosiv) och uthållig. Sparring är bra för detta. Stora muskler är inget mål heller då de suger mycket syre. Personligen så måste jag ha ett mål för att träna som , inte få stryk av snorisarna och ge högre graderade nått att tänka på. Mål i vikt som bänkpress, marklyft och andra egentligen onödiga grejor. Träna för "att må bra" funkar inte för mej. Jag tränar för att kunna fixa saker jag inte har kunnat förut. BTW- BMI 31,1 och tillhör de FETA! Enligt standarduträkningen skall jag behöva gå ner 20kg- järajt..... Näfan jag behåller nog sexpacket dolt.
|
| 04 Sep 2012, 10:55 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Tobbe z wrote: Det kan ju vara så att de som dissar BMI är för feta enligt normen men har ersatt fettet med muskler........ Kraft väger- BMI är för räkor! Det där är väl den sedvanliga ursäkten, typ "jag väger faktiskt 105 pannor eftersom jag har en massa muskler härunder"... "I'm not fat, I'm big boned!" http://www.youtube.com/watch?v=xgzNB7gAY6g
|
| 04 Sep 2012, 11:03 |
|
 |
|
kjelle
|
En OK site för beräkning, eftersom den även tittar på midjemått och kroppsfett i %. Midjemåttet säger en hel del, lite mer än bara kroppsvikten: http://www.markazits.com/diet/bmi.php#bmiJag hamnar på BMI ca 26, och fetthalt på 22%, med midjemått 99cm (kom ihåg att släppa ut magen, gubbar!). På gränsen till övervikt alltså.
| 04 Sep 2012, 12:55 |
|
 |
|
kjelle
|
ChronicTown wrote: Tobbe z wrote: Det kan ju vara så att de som dissar BMI är för feta enligt normen men har ersatt fettet med muskler........ Kraft väger- BMI är för räkor! Det där är väl den sedvanliga ursäkten, typ "jag väger faktiskt 105 pannor eftersom jag har en massa muskler härunder"... "I'm not fat, I'm big boned!" http://www.youtube.com/watch?v=xgzNB7gAY6gFinns fler bra citat, t.ex. från gamla blueslåtar: "I'm built for comfort, not for speed" eller Garfield "I'm not overweight, I'm undertall". 
| 04 Sep 2012, 12:58 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Som en summering av några dagar på stranden (allt för att blidka HSB och barnet) Svennebanan är i majoritet en samling framtida operationsobjekt och föremål för Sjukvården. Sjunkna huvuden, krumryggade, framskjutna axlar, ihopvikta knän(kobent), feta och som grädde på moset alla dessa jävla skit fula och märklig placerad tatueringar Detta oavsett ålder! Inte för att jag kan kalla mej atletisk men - jädrars vad försoffad majoriteten är Muskler på friska individer skapar god hållning och och mindre slitage på leder och benstomme!
|
| 04 Sep 2012, 13:24 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
26! Jag måste ner 3.3 kg. Fan!
|
| 04 Sep 2012, 13:27 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
glassfinger wrote: 26! Jag måste ner 3.3 kg. Fan! 26-3.3 blir nästan som en hel Marshall topp de, å dom e ju tunga... 
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 04 Sep 2012, 13:44 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Tobbe z wrote:  Jag har nog gått upp 5 kilo sedan dess men har liiiite mindre kläder. Lägger inget direkt krut på käk men tänker på vad jag äter men tänker inte vad jag dricker. Ska man spöa snabba och lätta 20 åringar i Dojon så är muskler och vikt ett plus då reaktionerna in direkt blir snabbare med åren. Just nu lägger jag mest fokus på explosivitet( har aldrig varit explosiv) och uthållig. Sparring är bra för detta. Stora muskler är inget mål heller då de suger mycket syre. Personligen så måste jag ha ett mål för att träna som , inte få stryk av snorisarna och ge högre graderade nått att tänka på. Mål i vikt som bänkpress, marklyft och andra egentligen onödiga grejor. Träna för "att må bra" funkar inte för mej. Jag tränar för att kunna fixa saker jag inte har kunnat förut. BTW- BMI 31,1 och tillhör de FETA! Enligt standarduträkningen skall jag behöva gå ner 20kg- järajt..... Näfan jag behåller nog sexpacket dolt. Jag har tränat och/eller idrottat på hyggligt hög nivå i hela mitt liv. Att gå på gymet var ren avkoppling för mig ända till för 12 år sedan när jag drabbades av post-traumatiskt stressyndrom och senare gick in i väggen så att det sjöng om det. Sedan hösten 2001 har jag inte varit in i ett gym. Nu ser jag ut som iprenmannen, med tändstickor till armar och ben, ett riktigt ägghuvud och en mage som inte går någon förbi.  Jag vill nog påstå att det är längtan tillbaka till gymet som gör att jag inleder min "tillbakamarsch" med att först gå ner 20 kg. Sen får vi se vart det slutar. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 04 Sep 2012, 14:27 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
haha, vad förutsägbart detta är. Så fort det diskuteras bantning och/eller motion så ska många minsann vittna om hur vältränade de varit tidigare och egentligen fortfarande är, bara lite extra kilon men det är mest muskler eftersom jag hade gult bälte i judo när jag var 8 Face it fetknoppar, ni börjar bli lata, slappa och försoffade. Inga ursäkter! Hemma igen efter en lång dag långt borta. Kryssade undan kolhydraterna idag och det gick förvånansvärt bra. Snart är det morgon igen, nya flygresor och konstiga mattider. Det går fint det här 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Sep 2012, 23:00 |
|
 |
|
spindeln
|
Har börjat äta lite mindre och nyttigare och mer motion...har gått ner tre kilo på en vecka. Ligger på 82 kilo och 188 cm.....vill gå ner två kilo till och få lite mer muskler, då är jag hetast i hela Nacka.
|
| 04 Sep 2012, 23:17 |
|
 |
|
kjelle
|
spindeln wrote: Har börjat äta lite mindre och nyttigare och mer motion...har gått ner tre kilo på en vecka. Ligger på 82 kilo och 188 cm.....vill gå ner två kilo till och få lite mer muskler, då är jag hetast i hela Nacka. Varför i hela världen vill du gå ner två kilo till med den vikten/längden? Få lite mer muskler och gå UPP i vikt, om du ska vara hetast i hela Nacka. 
| 04 Sep 2012, 23:27 |
|
 |
|
Joshunznera
|
spindeln wrote: Har börjat äta lite mindre och nyttigare och mer motion...har gått ner tre kilo på en vecka. Ligger på 82 kilo och 188 cm.....vill gå ner två kilo till och få lite mer muskler, då är jag hetast i hela Nacka. Haha, "snyggast i Nacka" lär ju vara en ovanligt lågt hängande frukt att plocka. Ungefär som "vackrast i Managua" och som sagt, du platsar inte bland oss andra fetknoppar med den där längd/viktfördelningen men lycka till ändå
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 05 Sep 2012, 06:59 |
|
 |
|
Joshunznera
|
brassade frukost hemma i morse. Två stekta ägg och lite bräckt smörgåsskinka, två tomater och en kopp kaffe. Kändes väldigt engelskt. Mätt blev jag också. Nu är det bara resten av dagen kvar. Snart är det Jul och BMI 24.9 
|
| 05 Sep 2012, 07:04 |
|
 |
|
Tobbe z
|
BMI 31,1 och fet!!! BMI är en fantastiskt säker måttstock....... 
|
| 05 Sep 2012, 07:24 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Jag har BMI 22.8 så någon slags koherens finns nog 
Last edited by Haraldrig on 05 Sep 2012, 09:36, edited 2 times in total.
|
| 05 Sep 2012, 07:26 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Haraldrig wrote: Jag har BMI 22.8 så någon slags koherens finns nog  Men förfaen du ser ju ut som ett sugrör! 
|
| 05 Sep 2012, 07:41 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: brassade frukost hemma i morse. Två stekta ägg och lite bräckt smörgåsskinka, två tomater och en kopp kaffe. Kändes väldigt engelskt. Mätt blev jag också. Nu är det bara resten av dagen kvar. Snart är det Jul och BMI 24.9  Fransk omelett här, på 4 ägg och mycket ost. Lite keso och grönsaker med olivolja och vinäger. Står mig nog merparten av dagen på detta. 
|
| 05 Sep 2012, 09:12 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
FenderBender wrote: Joshunznera wrote: brassade frukost hemma i morse. Två stekta ägg och lite bräckt smörgåsskinka, två tomater och en kopp kaffe. Kändes väldigt engelskt. Mätt blev jag också. Nu är det bara resten av dagen kvar. Snart är det Jul och BMI 24.9  Fransk omelett här, på 4 ägg och mycket ost. Lite keso och grönsaker med olivolja och vinäger. Står mig nog merparten av dagen på detta.  Tänk på att det är bättre att äta mindre, men fler gånger. Omkring var 3-4:e timme. Så slipper man risken att äta massvis. Det brukar ju slinka med en hel del onödigt när man är riktigt hunrig!
|
| 05 Sep 2012, 09:50 |
|
 |
|
kjelle
|
Tobbe z wrote: BMI 31,1 och fet!!! BMI är en fantastiskt säker måttstock.......  Nämen Tobbe, vilket gulligt linne du har på dig! 
| 05 Sep 2012, 11:14 |
|
 |
|
kjelle
|
Robert Blues Harp wrote: Tänk på att det är bättre att äta mindre, men fler gånger. Omkring var 3-4:e timme. Så slipper man risken att äta massvis. Det brukar ju slinka med en hel del onödigt när man är riktigt hunrig! +1 rekommenderas av alla förutom tandläkarna. Vilket är fånigt, dom borde ju applådera det... Magsäcken är tänjbar, inte elastisk. Hungerkänslan är väl en kombination av tomt i magsäcken, och näringsbehov. Det tar ett tag att vänja sig vid mindre portioner än de jättemål som vi i västvärlden vant oss vid de senare årtionden. Jag är inte ett dugg bättre än de flesta, men har lyckats dra ner på mängden vid middagen i alla fall. Jag har en tro på att det är mer skadligt/fettbildande att äta mycket i slutet på dagen, när man snart vilar, än att äta mycket inför en hel dag. Om det stämmer vet jag inte, men det känns rätt.
| 05 Sep 2012, 11:20 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
kjelle wrote: Jag har en tro på att det är mer skadligt/fettbildande att äta mycket i slutet på dagen, när man snart vilar, än att äta mycket inför en hel dag. Om det stämmer vet jag inte, men det känns rätt. Det finns en lös teori om att kroppens dygnscykel är inställd på tre specifika perioder, äta, sova, skita i korhet. Typ så här: 12-20 / ätafas. 20-04 / tillgodogörandefas. Kroppen tar hand om det man har käkat underdagen. 04-12 / utrensningsfas. Kroppen gör sig av med överflöd och annat skräp. Färsk frukt och grönt kan man käka när som i cykeln. Har ingen aning om detta är vetenskapligt belag, sannorlikt inte eftersom devisen "frukosten är dagens viktigaste mål" fortfarande gäller. 6-8 brödskivor om dagen visade ju sig inte vara så lysande rekomendationer från Socialstyrelsen dock. Jag käkar oftast frukt till frukost och har inte pallat att käka stora mängder mat på morgonen sen jag var tonåring. Sen jag slutade med bröd, yogurt och sånt så är jag piggare fram till lunch än jag var innan.
|
| 05 Sep 2012, 11:41 |
|
 |
|
Tobbe z
|
kjelle wrote: Tobbe z wrote: BMI 31,1 och fet!!! BMI är en fantastiskt säker måttstock.......  Nämen Tobbe, vilket gulligt linne du har på dig!  Det roliga är ju faktiskt att Hero ÄR fet enligt BMI och ligger på ett BMI på 30+ och är per definition fet.
|
| 05 Sep 2012, 12:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tobbe z wrote: Det roliga är ju faktiskt att Hero ÄR fet enligt BMI och ligger på ett BMI på 30+ och är per definition fet.
Precis som kjelle skrev i ett tidigare inlägg, BMI-teorin gäller inte för alla men för de allra flesta normalbyggda. Hero tillhör ju knappast kategorin normalbyggda För övrigt går det ju bra det här med kolhydrat-snålandet. Man slipper ju tex lunch-koman och är i toppform hela eftermiddagen. Inga nackdelar ännu, ingen huvudvärk, inget sockersug. Glömde bort mig idag och tog en alkoholfri öl till lunchen men kom snabbt på att den nog är en kolhydratbomb och avbröt frossandet Antagligen äter vi svenskar alldeles åt h-e för mycket kolhydrater. Det är ju uppenbart att man klarar sig rätt bra med en bråkdel (så länge man tar det lugnt fysiskt i alla fall)
|
| 05 Sep 2012, 20:16 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: Tobbe z wrote: Det roliga är ju faktiskt att Hero ÄR fet enligt BMI och ligger på ett BMI på 30+ och är per definition fet.
Precis som kjelle skrev i ett tidigare inlägg, BMI-teorin gäller inte för alla men för de allra flesta normalbyggda. Hero tillhör ju knappast kategorin normalbyggda För övrigt går det ju bra det här med kolhydrat-snålandet. Man slipper ju tex lunch-koman och är i toppform hela eftermiddagen. Inga nackdelar ännu, ingen huvudvärk, inget sockersug. Glömde bort mig idag och tog en alkoholfri öl till lunchen men kom snabbt på att den nog är en kolhydratbomb och avbröt frossandet Antagligen äter vi svenskar alldeles åt h-e för mycket kolhydrater. Det är ju uppenbart att man klarar sig rätt bra med en bråkdel (så länge man tar det lugnt fysiskt i alla fall) Snackade med en sånn där träningsknarkare som även äter "rätt" sade att BMI funkade hysade på Svennebanan som inte tränar och rör på sej. Trots att han ser deffad är för fet enligt BMI . Om man vänder på det så rör vi Svenskar så lite på oss att det är ett folkhäsloproblem där vikten bara är ett bekymmer. Äter man kolhydrater som man förbrukar finns inte problemet.
|
| 05 Sep 2012, 20:50 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tobbe z wrote:
Om man vänder på det så rör vi Svenskar så lite på oss att det är ett folkhäsloproblem där vikten bara är ett bekymmer. Äter man kolhydrater som man förbrukar finns inte problemet. så är det ju, men en normal svensk diet innehåller ju kolhydrater nog för en skogshuggare, inte för en stillasittare Och visst är det ett problem att vi rör oss för lite. Min personliga avsikt med att gå ned 10-12 pannor är att jag vill återuppta min löpträning som legat nere i 10 år. Att börja springa med 10kg övervikt vore ju direkt korkat, det tror jag inte mina knän pallar. Får jag bara bort 10kg och ökar mina promenader under tiden så har jag ju mycket större möjligheter att lyckas komma igång med löpträningen igen utan skador 
|
| 05 Sep 2012, 21:05 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: Tobbe z wrote:
Om man vänder på det så rör vi Svenskar så lite på oss att det är ett folkhäsloproblem där vikten bara är ett bekymmer. Äter man kolhydrater som man förbrukar finns inte problemet. så är det ju, men en normal svensk diet innehåller ju kolhydrater nog för en skogshuggare, inte för en stillasittare Och visst är det ett problem att vi rör oss för lite. Min personliga avsikt med att gå ned 10-12 pannor är att jag vill återuppta min löpträning som legat nere i 10 år. Att börja springa med 10kg övervikt vore ju direkt korkat, det tror jag inte mina knän pallar. Får jag bara bort 10kg och ökar mina promenader under tiden så har jag ju mycket större möjligheter att lyckas komma igång med löpträningen igen utan skador  Börja bygg lite ben och bålmuskler innan du löptränar så är 10+ kilon inga problem. Gärna med frivikter eller kettelbells då det tar fler småmuskler än maskiner- men slarva inte med tekninken- då går man sönder! Se även över din löpstil- sk barfotalöpning är skonsamt för knäna men man får en sjuuuuk träningvärk på nya ställen i underbenet och fötterna i början.
|
| 05 Sep 2012, 21:20 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tobbe z wrote:
Börja bygg lite ben och bålmuskler innan du löptränar så är 10+ kilon inga problem. Gärna med frivikter eller kettelbells då det tar fler småmuskler än maskiner- men slarva inte med tekninken- då går man sönder! Se även över din löpstil- sk barfotalöpning är skonsamt för knäna men man får en sjuuuuk träningvärk på nya ställen i underbenet och fötterna i början. Benträning med vikter är för sissies, jag får äkta träning på landet på helgerna. Har 68 trappsteg upp från vägen till berget där jag bygger mitt örnnäste. Bär upp rubbet utan annan hjälp än hustrun så det har blivit en och annan vända de senaste åren. Förra helgen bar jag upp ett halvt ton mursten.Det blev några vändor med oket 
|
| 05 Sep 2012, 21:30 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: Benträning med vikter är för sissies, jag får äkta träning på landet på helgerna. Har 68 trappsteg upp från vägen till berget där jag bygger mitt örnnäste. Bär upp rubbet utan annan hjälp än hustrun så det har blivit en och annan vända de senaste åren. Förra helgen bar jag upp ett halvt ton mursten.Det blev några vändor med oket  ... och du behöver gå ner i vikt, med den träningsdosen? 
|
| 05 Sep 2012, 22:07 |
|
|