|
Projekt Beach 2013 har startat...
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Projekt Beach 2013 har startat...
FenderBender wrote: Joshunznera wrote: Benträning med vikter är för sissies, jag får äkta träning på landet på helgerna. Har 68 trappsteg upp från vägen till berget där jag bygger mitt örnnäste. Bär upp rubbet utan annan hjälp än hustrun så det har blivit en och annan vända de senaste åren. Förra helgen bar jag upp ett halvt ton mursten.Det blev några vändor med oket  ... och du behöver gå ner i vikt, med den träningsdosen?  äter många goda luncher också  tyvärr tappar man inte så mycket midjeomfång med denna ensidiga trappträning, men starka vader får man förvisso
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 05 Sep 2012, 22:52 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: Tobbe z wrote:
Om man vänder på det så rör vi Svenskar så lite på oss att det är ett folkhäsloproblem där vikten bara är ett bekymmer. Äter man kolhydrater som man förbrukar finns inte problemet. så är det ju, men en normal svensk diet innehåller ju kolhydrater nog för en skogshuggare, inte för en stillasittare Och visst är det ett problem att vi rör oss för lite. Min personliga avsikt med att gå ned 10-12 pannor är att jag vill återuppta min löpträning som legat nere i 10 år. Att börja springa med 10kg övervikt vore ju direkt korkat, det tror jag inte mina knän pallar. Får jag bara bort 10kg och ökar mina promenader under tiden så har jag ju mycket större möjligheter att lyckas komma igång med löpträningen igen utan skador  Det där med knäna är nog mest en undanflykt eller hur? Börja mixa promenaderna med löpning i ökande doser, hur lätt som helst i början, så springer du snart uppemot 3 km. Jag väger 95, och har inga större problem att springa +3km löpotränad. Ta det lugnt, och undvik asfalt. Människan är expert på att hitta undanflykter från obekvämligheter. Om du redan har knäproblem är det ju en annan femma.
| 05 Sep 2012, 23:39 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Annars finns det cykel, eller att gå/vandra långpromenad. Har själv varit tvungen att välja bort löpningen pga skallproblem vid vibrationerna som uppstår vid löpning, och att jag har arthros i höger knä! Ikväll börjar säsongen för aerobics som jag går på. Började med det för att få igång koordinationen från hjärnblödningen 2006. Håller fortfarande på. Nu för att hålla vikten, få lite styrka och kondition! Prova, om ni inte redan har gjort det! Det är hög % tjejer/kvinnor... 
|
| 06 Sep 2012, 14:20 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Och visst är det ett problem att vi rör oss för lite. Min personliga avsikt med att gå ned 10-12 pannor är att jag vill återuppta min löpträning som legat nere i 10 år. Att börja springa med 10kg övervikt vore ju direkt korkat, det tror jag inte mina knän pallar. Får jag bara bort 10kg och ökar mina promenader under tiden så har jag ju mycket större möjligheter att lyckas komma igång med löpträningen igen utan skador  Det där med knäna är nog mest en undanflykt eller hur? Börja mixa promenaderna med löpning i ökande doser, hur lätt som helst i början, så springer du snart uppemot 3 km. Jag väger 95, och har inga större problem att springa +3km löpotränad. Ta det lugnt, och undvik asfalt. Människan är expert på att hitta undanflykter från obekvämligheter. Om du redan har knäproblem är det ju en annan femma.[/quote] jo 3km kan jag också jogga idag, klarar nog 8km med för den delen utan att skada mig. Men risken för skador är betydligt större med 10kg övervikt så jag nöjer mig med snabba promenader så länge i ett par månader medan jag går ner några kilon. Då bygger jag upp ligamenten samtidigt som jag går ned i vikt. win win. Tids nog hinner jag börja springa långt igen, jag har inget bråttom detta är ju ett långtidsprojekt och kostomställning
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 Sep 2012, 15:54 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Då kör vi 60-sekundersintervaller med 60sek vila idag. 2x10 st med 10min vila mellan 1'an och 2'an. Efter det blir det räck och barr. Fint en solig fredagskväll.
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 07 Sep 2012, 16:56 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Efter en vecka med hård disciplin, visade vågen i morse på 99,0 kg. Det betyder -1,6 kg. Hade nog förväntat mig mer...
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 10 Sep 2012, 08:49 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: Efter en vecka med hård disciplin, visade vågen i morse på 99,0 kg. Det betyder -1,6 kg. Hade nog förväntat mig mer... FB, det är väl helt OK! Tro inte på löpsedlarnas mirakelkurer. Det enda sättet att, utan att svälta, förlora 5-10kg på en vecka eller så är att förlora vätska, vilket dels återtas så snart ett normalt liv återtas, och dels är förkastligt. Tänk långsiktigt, det är det enda sättet att gå ner, må bra och kunna hålla den lägre vikten. Om du håller den takten är det -16kg på 10 veckor, och det är inte illa! Själv kan jag pendla 1.5kg under ett dygn beroende på kost och aktiviteter. Fira istället att du kommit ner på 2-siffrigt!
| 10 Sep 2012, 09:07 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Efter en vecka med hård disciplin, visade vågen i morse på 99,0 kg. Det betyder -1,6 kg. Hade nog förväntat mig mer... Det är vad du kan förvänta dig utan att slå om till ohälsosamt leverne. Jag skulle nog sänka takten lite och sikta på 1kg/vecka om jag vore du. Om du rör på dig (ca 3ggr/vecka) och sänker ditt dagliga kaloriintag med ca 6-700Kcal kommer du att gå ner ett kilo per vecka. Ett tips för frukosten: En portion havregrynsgröt innehåller ca 350kcal medans en portion Råggröt innehåller ca 150kcal. Du kan alltså äta lika mycket men få i dig mindre energi.
|
| 10 Sep 2012, 09:11 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: FenderBender wrote: Efter en vecka med hård disciplin, visade vågen i morse på 99,0 kg. Det betyder -1,6 kg. Hade nog förväntat mig mer... Det är vad du kan förvänta dig utan att slå om till ohälsosamt leverne. Jag skulle nog sänka takten lite och sikta på 1kg/vecka om jag vore du. Om du rör på dig (ca 3ggr/vecka) och sänker ditt dagliga kaloriintag med ca 6-700Kcal kommer du att gå ner ett kilo per vecka. Ett tips för frukosten: En portion havregrynsgröt innehåller ca 350kcal medans en portion Råggröt innehåller ca 150kcal. Du kan alltså äta lika mycket men få i dig mindre energi. 1. Jag rör mig ca 20 km fördelat på 3-4 turer per dag till fots, när jag rastar mina hundar. 2. Jag äter inte kolhydrater.
|
| 10 Sep 2012, 09:53 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: 1. Jag rör mig ca 20 km fördelat på 3-4 turer per dag till fots, när jag rastar mina hundar.
2. Jag äter inte kolhydrater.
20km per dag?  Då skulle du inte ha problemet. Gissar att det är per vecka. 
| 10 Sep 2012, 10:48 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: 1. Jag rör mig ca 20 km fördelat på 3-4 turer per dag till fots, när jag rastar mina hundar.
1. Och hur hög puls har du då? Att tex ligga på 10% av maxkapacitet är inte något som ger så mycket. 2. Varför inte? Kroppen behöver bränsle. Förvisso behöver kroppen inte så mycket om man inte belastar den.
|
| 10 Sep 2012, 12:15 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Haraldrig wrote: 1. Och hur hög puls har du då? Att tex ligga på 10% av maxkapacitet är inte något som ger så mycket. Spelar ingen roll om du har 300 i puls eller 80. Du förbränner inte mer för att du springer 3 km i stället för att gå. Pratar vi kondition så är det en annan femma.
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 10 Sep 2012, 12:45 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Forsman wrote: Haraldrig wrote: 1. Och hur hög puls har du då? Att tex ligga på 10% av maxkapacitet är inte något som ger så mycket. Spelar ingen roll om du har 300 i puls eller 80. Du förbränner inte mer för att du springer 3 km i stället för att gå. Pratar vi kondition så är det en annan femma. 3km räcker inte långt för att påbörja förbränning överhuvudtaget. Bäst förbränning sker vid ca 70% av maxbelastning.
|
| 10 Sep 2012, 13:33 |
|
 |
|
FenderBender
|
kjelle wrote: FenderBender wrote: 1. Jag rör mig ca 20 km fördelat på 3-4 turer per dag till fots, när jag rastar mina hundar.
20km per dag?  Då skulle du inte ha problemet. Gissar att det är per vecka.  Njae, jag har nog rätt låg förbränning. Dessutom gillar jag chips och öl och all annan potatis i tänkbara och otänkbara former. Saknaden av potatis är tung för mig... 
|
| 10 Sep 2012, 13:34 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: 3km räcker inte långt för att påbörja förbränning överhuvudtaget. Bäst förbränning sker vid ca 70% av maxbelastning. Det är väl rätt vedertaget att man börjar förbränna först efter 30 minuter? Sen har jag fått veta att man (förbränningsmäsigt) får bättre "betalt" om man promenerar i rask takt än om man springer. Löpning ger kondition och uthållighet, däremot. Där har gångare ingen chans.
|
| 10 Sep 2012, 13:37 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: 3km räcker inte långt för att påbörja förbränning överhuvudtaget. Bäst förbränning sker vid ca 70% av maxbelastning. Det är väl rätt vedertaget att man börjar förbränna först efter 30 minuter? Sen har jag fått veta att man (förbränningsmäsigt) får bättre "betalt" om man promenerar i rask takt än om man springer. Löpning ger kondition och uthållighet, däremot. Där har gångare ingen chans. Nej, det är enkel fysik som gäller. Om du transporterar din kropp utan hjälpmedel en viss sträcka, med given höjdkurva, åtgår en viss energi, som kan omräknas i kalorier. Den energin tas från din kropps energidepåer. Om energin sedan tas från underhudsfettet eller någon annanstans ifrån, kan säkert påverkas av om man springer eller går, eller mer relevant, ligger på hög belastning eller låg. Möjligen töms depåerna av sockerämnen först, vilket då skulle innebära att fettförbränningen går igång först efter en tids motion. Kroppsbyggare brukar ju ta långa promenader eller annat i låg fart, för att optimera varifrån energin hämtas. Effektivt eller inte, jag vet inte. Men energiuttaget är detsamma. Det viktigaste är fortfarande att man inte intar mer energi än man förbrukar, för att gå ner i vikt. Förbränningen av fett och sockerämnen är inte låg eller hög, den tar vad som behövs för att klara energiåtgången, som i sin tur bestäms av tid gånger sträcka. Uppförsbackar kräver mer energi, men det får du tillbaka i motsvarande nerförsbackar om du startar och slutar på samma ställe. Sträcka gånger tid, påverkat av din kroppsvikt, är det viktiga.
| 10 Sep 2012, 14:21 |
|
 |
|
Joshunznera
|
jag har avverkat skog i helgen, hårt jobb mest hela lördagen
Söndag ägnades åt flyttning till dottern. En massa jävligt tunga möbler som skulle ner för tre trapport utan hiss..
Allt detta var rätt tungt att klara utan kolhydrater i kroppen. De enda kolhydrater jag har fått i mig den senaste veckan är sallad och rödvin
På plussidan med denna kolhydrat"blockad" är att lunchkoma uteblir vilket gjort mig sprudlande pigg även mellan 13-15, det känns ju rätt trevligt
Har gått ner ca 1 kilo den första veckan. Lagom mycket antar jag
|
| 10 Sep 2012, 17:59 |
|
 |
|
rifle
|
Joshunznera wrote: På plussidan med denna kolhydrat"blockad" är att lunchkoma uteblir vilket gjort mig sprudlande pigg även mellan 13-15, det känns ju rätt trevligt
Äter man tills man inte är hungrig längre istället för tills man är mätt så håller man sig pinnsmal 
|
| 11 Sep 2012, 09:11 |
|
 |
|
tobol
|
Forsman wrote: Haraldrig wrote: 1. Och hur hög puls har du då? Att tex ligga på 10% av maxkapacitet är inte något som ger så mycket. Spelar ingen roll om du har 300 i puls eller 80. Du förbränner inte mer för att du springer 3 km i stället för att gå. Pratar vi kondition så är det en annan femma. Du kommer dock bygga betydligt mer muskler om du löptränar ordentligt istället för att promenera. - Tränade muskler kan använda fett som bränsle betydligt bättre än otränade muskler - Återhämtningsprocessen för musklerna bidrar till ytterligare förbränning - Mer muskelmassa och bättre tränade muskler ger en större passiv förbränning över dygnet
|
| 11 Sep 2012, 12:34 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Joshunznera wrote: jag har avverkat skog i helgen, hårt jobb mest hela lördagen
Fällning? Kvistning? Manuellt? Utan redig mat? E du galen? 
|
| 11 Sep 2012, 13:00 |
|
 |
|
javelin70
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: 3km räcker inte långt för att påbörja förbränning överhuvudtaget. Bäst förbränning sker vid ca 70% av maxbelastning. Det är väl rätt vedertaget att man börjar förbränna först efter 30 minuter? Sen har jag fått veta att man (förbränningsmäsigt) får bättre "betalt" om man promenerar i rask takt än om man springer. Löpning ger kondition och uthållighet, däremot. Där har gångare ingen chans. Det där stämmer inte. Jag gjorde min viktnedgång genom att äta mindre mängd kolhydrater och gå ca 3-4 km i princip varje dag i ganska högt tempo. En sån runda tog runt en halvtimme. Utöver det körde jag lite styrketräning. Åt heller inget på kvällen och fikabröd/godis osv helt bannlyst i veckorna. Gick ner 30 kg på 5 månader, 17 kg de första 8 veckorna. Tog sedan ca 7-8 kg till månaderna som följde. Sen tog det stopp men då var jag nere i ca 67-68 kg (190 cm lång, startade på 105 kg) och det kanske blev lite väl mycket. Väger nu ca 72 kg (inte mer fett) och håller mej där genom att fortsätta gå på samma sätt och styrketräna. Har också ökat mängden mat lite för att inte fortsätta gå ner i vikt. Det här är givetvis individuellt men nog räcker det med en halvtimmes snabb promenad för att gå ner i vikt, i alla fall i mitt fall. Är fortfarande försiktig med kolhydraterna dvs håller nere mängden ris/pasta/potatis osv. Micke
_________________ javelin70 [at] hotmail.com "Life is hard and then you die!" Proud sponsor of Ljudbojen
|
| 11 Sep 2012, 15:23 |
|
 |
|
Joshunznera
|
glassfinger wrote: Joshunznera wrote: jag har avverkat skog i helgen, hårt jobb mest hela lördagen
Fällning? Kvistning? Manuellt? Utan redig mat? E du galen?  motorsåg, men ändå. Visst åt jag mat, men inga kolhydrater. Ingen bra ide dock, som sagt 
|
| 11 Sep 2012, 16:47 |
|
 |
|
kjelle
|
javelin70 wrote: FenderBender wrote: Det är väl rätt vedertaget att man börjar förbränna först efter 30 minuter? Sen har jag fått veta att man (förbränningsmäsigt) får bättre "betalt" om man promenerar i rask takt än om man springer. Löpning ger kondition och uthållighet, däremot. Där har gångare ingen chans. Det där stämmer inte. Jag gjorde min viktnedgång genom att äta mindre mängd kolhydrater och gå ca 3-4 km i princip varje dag i ganska högt tempo. En sån runda tog runt en halvtimme. Utöver det körde jag lite styrketräning. Åt heller inget på kvällen och fikabröd/godis osv helt bannlyst i veckorna. Gick ner 30 kg på 5 månader, 17 kg de första 8 veckorna. Tog sedan ca 7-8 kg till månaderna som följde. Sen tog det stopp men då var jag nere i ca 67-68 kg (190 cm lång, startade på 105 kg) och det kanske blev lite väl mycket. Väger nu ca 72 kg (inte mer fett) och håller mej där genom att fortsätta gå på samma sätt och styrketräna. Har också ökat mängden mat lite för att inte fortsätta gå ner i vikt. Det här är givetvis individuellt men nog räcker det med en halvtimmes snabb promenad för att gå ner i vikt, i alla fall i mitt fall. Är fortfarande försiktig med kolhydraterna dvs håller nere mängden ris/pasta/potatis osv. Micke Det där låter lite väl lågt för 190cm! Speciellt när du var nere under 70, låter ju nästan lite halvsvältande. Själv skulle jag tycka att 90kg, med lite styrketräning och konditionsträning vore en riktigt bra matchvikt. Jag är också 190cm lång, och har gått ner till 94-95kg, med träning och noll bantning. Ganska nöjd med det, och lägre än 90 skulle jag inte vilja gå.
| 12 Sep 2012, 13:56 |
|
 |
|
javelin70
|
kjelle wrote: Det där låter lite väl lågt för 190cm! Speciellt när du var nere under 70, låter ju nästan lite halvsvältande. Själv skulle jag tycka att 90kg, med lite styrketräning och konditionsträning vore en riktigt bra matchvikt. Jag är också 190cm lång, och har gått ner till 94-95kg, med träning och noll bantning. Ganska nöjd med det, och lägre än 90 skulle jag inte vilja gå. Det är ingen fara, jag har nog rätt smal benstomme. När jag var typ 25 år en gång i tiden vägde jag neråt 64 kg. Sen gick det åt helsike  ! Micke
_________________ javelin70 [at] hotmail.com "Life is hard and then you die!" Proud sponsor of Ljudbojen
|
| 12 Sep 2012, 14:20 |
|
 |
|
Joshunznera
|
lunch idag: Sashimi och miso-soppa samt lite soyakokt sjögräs framburet av en mycket snygg japanska på Seikoen Roppongi, med utsikt över Stockholms ström
Går bra detta, har redan hackat in ett hål i livremmen. Sockersuget har lagt sig nu efter en vecka, vilket innebär att även brödsuget är stillat
|
| 12 Sep 2012, 17:01 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: lunch idag: Sashimi och miso-soppa samt lite soyakokt sjögräs framburet av en mycket snygg japanska på Seikoen Roppongi, med utsikt över Stockholms ström
Går bra detta, har redan hackat in ett hål i livremmen. Sockersuget har lagt sig nu efter en vecka, vilket innebär att även brödsuget är stillat Låter som om du kommer att gå dit fler gånger! 
| 12 Sep 2012, 18:26 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Joshunznera wrote: lunch idag: Sashimi och miso-soppa samt lite soyakokt sjögräs framburet av en mycket snygg japanska på Seikoen Roppongi, med utsikt över Stockholms ström
Går bra detta, har redan hackat in ett hål i livremmen. Sockersuget har lagt sig nu efter en vecka, vilket innebär att även brödsuget är stillat Låter som om du kommer att gå dit fler gånger!  haha, jag har varit stammis där i 30 år, men nu fick jag förnyad energi att äta japanskt...
|
| 12 Sep 2012, 18:43 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: haha, jag har varit stammis där i 30 år, men nu fick jag förnyad energi att äta japanskt... Själv har jag ett dåligt samvete därifrån, som sitter i fortfarande. Dumpade en tjej där vid ungefär den tiden då du började gå dit, kände mig som en stor skit, och det sitter kvar lite av det varje gång jag går förbi... 
| 12 Sep 2012, 22:33 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Har kört gym 6 tim / vecka i 2 år nu. Vägde 78 (180cm) när jag började och kände mig rent ut döende om jag gick upp för en trappa eller sprang 100m. gick ner 5kg på 2 veckor och allt sladder på kroppen försvann. Sedan gick jag upp till 78 igen på några månader, men nu med en stenhård kropp. Har sen pendlat mellan 76-78 beroende på form. Nyligen la jag till cykelpass 3 ggr i veckan, varav ett är 45min stenhård intervallcykling som jag kör i samband med benpasset på gymmet och sen kör jag 2 halvtimmaspass lite lättare variant vid andra tillfällen.
Har under den här tiden dragit ner på potatis, pasta, ris, men i övr inte ändrat nånting på min livsföring. Från början, efter ett par månaders gym och ingen konditionsträning, kunde jag vid första tillfället jag sprang på över 30 år plötsligt springa 3,5km på 20min utan att ta ihjäl mig.
Det man skulle jobba mer på e väl egentligen kosten för att få ut max ur träningen. Finns det ngt bra verktyg därute i etern ni kan rekommendera?
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 13 Sep 2012, 08:33 |
|
 |
|
HRJ
|
Tips på bra frukost!? Får gärna gå relativt enkelt och snabbt att laga också, är inte på humör att ställa mig och steka bacon eller göra omelett på morgonen..
|
| 13 Sep 2012, 09:24 |
|
|