|
DNS 30/60/120- Viva Italia!- Ljudklipp ETT TILL!
| Author |
Message |
|
Michael
|
 Re: DNS schema,fast denna ggn till den lite mindre 30
Verkar bli kanon de där DNSerna inte utan att man blir lite sugen Gott jobbat Jesper
|
| 12 Jul 2012, 21:42 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: DNS schema,fast denna ggn till den lite mindre 30
Tack. Jo....hotrods ligger varmt om hjärtat. I mitt fall av ganska naturliga skäl antar jag. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 13 Jul 2012, 08:24 |
|
 |
|
Racing
|
 Re: DNS 30/60/120- Viva Italia!
Jahaaaaw....... En fredag. På fredagar e det viktigt att det låter bra. Å mukke.  Layouten stämmer i stort. Bara det att potten i hål "1" e master...å hål "2" e mellaregister för andra stacken numer då.   Jaja. Det tål fan att synas på nära håll med. Ni FATTAR hur ful faceplaten e eller? Det som e gjort idag...e ngr små steg,eller rättare sagt ett stort antal små steg,i rätt riktning i min mening. Tonstackarna adresserades som sagt. För det första la jag om slopemotståndet på första stacken från 39k till 220k. Kondningen ner mot mellanregisterpotten byttes från 150n till 3.3n. Funkar en SMULA bättre till gainat sound kan jag berätta. Sen byttes samtliga de 1n kondningar som sitter runt båda stackarna till friska ditos. Poängen e att de där gamla italienska varianterna verkar helt enkelt göra sönder soundet,å nu e samtliga som sitter i signalvägen nya. Bra det. Vidare byttes diskantpottarna från 1M linj till 470k log. Ngt som milt sagt påverkade hur mellanregistret kom fram samt accentuerades. Därefter bytte jag den gallerbias resistor som sitter mot 3e steg om 1M till 470k. Gjorde gott då den som den stog i min mening var förmögen till meningslösa mängder gain,å i likhet med vissa andra higain setups innebar det att den inte löste renare ljud speciellt snyggt. Mao lite one-trick pony...å se det e väck nu. Dist har den ut ur rövhålet iaf..  Lite nya lytar varstans som sagt,å som ni vidare ser e kabelstammen in i slutstegskortet "något" mer komplex numer..   Jafan. Sen rev jag av tolexet från cabben. Den har ju svart tolex med silverpiping...å det e nog iofs väl,men som sagt HELVETE va slitet det var. Inte bara det,utan baktill på kanterna blir jag helt enkelt tvungen att fräsa väck en del av trät/spånplattan då det e direkt sönderslitet. Det såg/ser fan rent för djävligt ut. Tanken e att jag iaf skall kolla om det finns tolex att uppbringa i Gbg....får se hur det går med den biten. Piping tar jag ny dito från GMF via Uffe antar jag. Oavsett,jobbet behöver verkligen göras. Men framför allt har dagen inneburit en jävla massa praktiska tester. Jag har som sagt tämjt gainet i den en smula å vad vidare e ersatt gainpotten,den första av dem,genom att installera en 220kA istället för den 470kA som satt där. Gav helt klart en trevligare upplösning. Bla jmfrt den mkt mot Fender75;an,å det skiljer verkligen en del i karaktär. DNS;en e förmögen till mer gain...inget att snacka om. Imorgon....blir det nog fan inte så mkt gjort då jag skall utsocknes till Jönköping för att byta gitarr med en snubbe....men...det återstår att se om det blir ngn timma över. Å som sagt,det brinner inte med att få detta projekt färdigt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 13 Jul 2012, 21:00 |
|
 |
|
Racing
|
Åsså ett kortare klipp med den sista 60;an med. Denna ggn lite ovanligt för att vara mig,å lite av en utmaning,då den matar genom en såndär skitbillig Marshall valvestate 410a. Medförde att det var direkt svårt att krana fram en ljudbild i min mening. Middigt å burk e bara förnamnet. Oavsett. Yxan e en helt orörd Customshop 335a. http://www.youtube.com/watch?v=r_ajXHmWixQ&feature=plcpPoängen e att man iaf kan höra just det med mängden sträng under distortion. Å att concertinas inte skulle gilla dist...kan vi kanske släppa som tanke nu. För det e nog ingen större överdrift att påstå att denna gamla DNS inte riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiktigt lät såhär när den kom från Italien. Fick fö taggat ner det sedan tidigare mkt överaktiva reverbet med god framgång åxå.
|
| 16 Jul 2012, 23:33 |
|
 |
|
Racing
|
 Re: DNS 30/60/120- Viva Italia!- Ljudklipp
Efter att ha trimmat reverb en stund så moddade jag även kortet till att ha kontakter till reverbtanken.  Av ngn outgrundlig jävla anledning har DNS i sin visdom lödat kablaget till å från reverbtanken rakt i kortet. Det i kombination med att kassetten till preampen e i två delar å att tanken sitter i ena delen å preamp kortet i den andra....lägg av va...lägg fan bara av,så det fick bli en omgång RCA. Funka alldeles utmärkt. Sen la jag fokus på tremolokretsen. Iom att jag skakat om så förbannat i katodtopologin så ville inte riktigt tremolot hänga med vilket då adresserades det med,å jag får nog säga att resultatet vart som förväntat. Grejen i sin tur e att denna lilla maskinen har gått från att vara...meningslös till att både ha kapacitet till massor av dist såväl som karaktär å med det har det ju givetvis byggts om en hel del.....å tremolot var kanske inte första prion i det fallet. Nåja. Den illa åtgångna cabben har jag ju vidtalat innan. Vankade av å an som professor Balthazar...å bestämde mig för att iaf försöka skaka liv i originalet. Mkt slipande blev de....å därefter föll valet på svartspräcklig oxblodsröd vinyl med lite svart piping.    Kanske inte det mest logiska förstahandsvalet,men...bra mkt bättre än det som satt där iaf. Å inte heller vill jag att det skall se "nytt" ut utan isf snarare andas att "ngn har brytt sig om mig". Det duger tv. Därmed...påstår jag nog att denna 50w DNS e klar. Den ryter styggt å har ganska god bredd i vad den klarar. Mkt arbete å mkt komponenter blev det denna gången,men det stog att förvänta med antar jag. Nöjd? Ja. Jo,det e jag allt.
|
| 18 Jul 2012, 20:04 |
|
 |
|
tokfan
|
Nej men jävlar vad klockrent!!
Jag som startade en DNS-tråd. Hade helt bommat den här. Här är det ju bara att läsa steg för steg vad jag ska ta mig till!! Det låter ju hur bra som helst i mina öron. precis vad jag är ute efter. Hade ingen aning om att man kunde få sånt krut i en sån. inspirerande!!
|
| 26 Aug 2012, 00:24 |
|
 |
|
spufuz
|
Racing wrote: Åsså ett kortare klipp med den sista 60;an med. Denna ggn lite ovanligt för att vara mig,å lite av en utmaning,då den matar genom en såndär skitbillig Marshall valvestate 410a. Medförde att det var direkt svårt att krana fram en ljudbild i min mening. Middigt å burk e bara förnamnet. Oavsett. Yxan e en helt orörd Customshop 335a. http://www.youtube.com/watch?v=r_ajXHmWixQ&feature=plcpPoängen e att man iaf kan höra just det med mängden sträng under distortion. Å att concertinas inte skulle gilla dist...kan vi kanske släppa som tanke nu. För det e nog ingen större överdrift att påstå att denna gamla DNS inte riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiktigt lät såhär när den kom från Italien. Fick fö taggat ner det sedan tidigare mkt överaktiva reverbet med god framgång åxå. Jösses det lät ju riktigt trevligt det där! Skulle va roligt att få tag i nåt sånt där å labba lite med.
|
| 26 Aug 2012, 11:31 |
|
 |
|
Racing
|
Jafan!!! Mera DNS;er! I knippen helst! Mer seriöst så blev det den 120 som legat på blocket en stund..... Detta vart alltså en komplett rigg. Lite lustigt,å som jag förstått det den "dyraste" setup DNS (Hagström) sålde.? Hur som. Ut te verkstan...bakis som en igel..  Riggen e som sagt i fint skick,men...smutsig. Så jag började med att göra rent tolexet på den....men skiten satt så djupt att jag ledsnade efter 4e vändan eller vad det var å helt resolut tog fram svärta. Å se då kom kulören på tolexet tebax vare sig det ville eller inte...*asg*  Asså...för den som fått för sig att detta e nån liten pluttenutt grej kan jag bara säga...fel fel fel fel. Som synes e det inte direkt ngt som försvinner i mängden direkt. Resp låda innehåller en 12a...nån italiensk specialare,som faktiskt...ironiskt nog visade det sig inte låter HELT för djävligt iaf.  Lådorna har...en jävla märklig uppbyggnad. Som synes med nät baktill...så e dem som nån form av öppen 112a per styck :blink: ? Jaja...oavsett. Fungerar gör det iaf. De båda i serie ger 8 Ohm inte mer med det. Om elementen skall få stanna eller inte skall jag låta vara osagt. Det återstår att se. Det jag upplevde var att de var väldigt brighta...men det går ju iofs då att kompensera för rent elektriskt.  Det e kul att den e så orörd får jag säga. Varenda skruv å varenda beslag finns där liksom. Sanningen att säga undrar jag ifall den nånsin varit isär. Det jag dock reagerade på när jag provad den var att dels då...som vanligt,...så vart tonen i den på fullt spjäll stenhård. Ngt som ju e enkelt ordnat med lite insikt i framför allt hur fasvändaren moddas...men sen åxå att den inte spelade speciellt högt. Iofs rimligt då det helt enkelt e så att lytarna i den lugnt sagt passerat bäst före datum  Den där får mig fan att garva!!! Det e allt 80 JÄVLIGT optimistiska watt isf!! Men men...väl renoverad å moddad e dem oavsett högljudda som fan när det väl e klart.  När jag började muttra isär den insåg jag snabbt att det jag hade att tampas med var gammalt damm å os ifrån cigarettrök. Kan säga som så att jag dels gjorde av med en halvliter t-sprit som jag kladdade runt med en pensel...men det räckte inte varför jag bokstavligt talat diskade såväl slutstegsdelen som preamp delen. Diskade? Japp. Yes å vatten i en blomspruta...penseln..å rikliga mängder vatten...tryckluft. Sen mer alkohol....tryckluft...åsså diska igen...tryckluft. Det blev iaf rent till slut. Man bokstavligt SÅG den där upplösta bruna cigarett sörjan rinna av... *äcklas*  Började slåss med slutstegsdelen. Signalkondningar...bara nytt nytt nytt nytt...har erfarenhet av den där italienska skiten sen tidigare så det e fan inget att spara på. Värdena kring concertinans driver sattes om för att kunna använda ett ECC83 istället för det ECC82 som sitter där original. På så vis får jag med mig ett sista 5e gainsteg att arbeta med,å se det vet vi att det e bra skit det...  Invändigt hände det då desto mer. En kondning till installerade mellan driver å concertina å iom det e signalen helt avkopplad..å därför ligger dessa kondningar upp mot kontakten som leder till preampen...å givetvis e då tanken att kunna installera en master på fronten. I sin tur ersattes biaskretsens motstånd mot jord med en trimpott...så vart där ställbar bias....åsså installerades ytterligare en trimpott så att bias blev balanserbar mellan slutrören. Hepp! På det installerades en katodresistor till concertinan...å ett rejält gridmotstånd om 470k...samt att gallerläckan lades om till 1M. På DET i sin tur som den skarpögde ser så hängde jag dit ett par "bias motstånd". Med det gjort skevade jag igång slutstegsdelen å justerade bias vid de 460VDC som förelåg till 40mA per rör.  En lite bättre bild på moddarna.... Med det får jag säga att sånär som på ngr friska lytar som jag får köpa på måndag så känns slutstegsdelen faktiskt hyggligt klar varför uppmärksamheten riktades mot preamp lådan.  Även denna rengjordes enl ovan. Pottarna skrapade en del... Å andra sidan kommer de flesta av dem att ersättas med friska grejer... Många förstegsrör blir det som synes,å det e ju nästan ironiskt då att de fan inte låter "mer" än vad de gör. Två av dem e ju ECC82;or å dessa används till driver samt recovery för det helt sjukt överaktiva reverbet. Ngt som jag idag har iaf hygglig koll på hur man tämjer till ngt avsevärt mer användbart. Sen e det två ECC83 flaskor till de två kanalerna,dvs 2 trioder per kanal,åsså e det en flaska till tremolot. Åxå en ECC83.  83;orna i dem brukar ju vara Philips eller EA...medans av ngn anledning 82;orna oftast e japanska Toshiba från tiden. Lite märkligt ändå...iom att det tillverkades gott om rör i Europa.  Jahapp. Modda var det. Iom det så e det givetvis nya lytar rakt igenom....å inte bara det....  ...utan jag skjuter ju dels upp kapacitanserna ngt samtidigt som jag även installerar ett par extra spänningsdelande motstånd i railen å i den vevan adderar fler glättningslytar. Där...stannade jobbet med denna för idag,men som det flutit på detta kan jag säga att jag gissar att den e färdig tidigt i veckan. Ambitionen e som tidigare med de andra italienarna jag gjort i samma "serie". Dvs...en rocknroll maskin av rang som inte viker ner sig i första taget å har lite att ta av. Enkanalig. Räcker mer än väl,å med ett intrimmat både tremolo å reverb som adderat lull-lull.
|
| 29 Sep 2012, 22:32 |
|
 |
|
tokfan
|
Hur mycket fick du den för? Jag var där och nosade å skambudade lite när jag såg den. Tänkte att har man en och fixar kan man ju alltid göra lika med en till. Men jag var lite för snål. kör hårt!
|
| 30 Sep 2012, 13:04 |
|
 |
|
Racing
|
Tack. Jadu,har haft det mesta hemma så sanningen att säga e den med ngr små undantag klar sedan i eftermiddags. Så. Då har även denna DNS talat i sin nya skepnad. Satt å löda å bytte grejer jag visste behövde bytas...installerade det jag vet behöver komma på plats för att få eländet dit jag vill.... Å vips så vart det klart!  Öh.....  Jomen. Fått gått över precis allt faktiskt. Å det som återstår e verkligen skitsaker.  Rattar hittade jag ett gäng som passade som hand i handske från en skrotad basförstärkare. Såpass seriöst att rattarna tom e fjäderbelastade mot pottarna! Hur som ett jävla lyft estetiskt mot de extremt tråkiga svarta originalen i plast.  Fick ju sett över det mesta med slutsteget redan igår som sagt. Det som återstår e lite friska lytar till bias mm men annars e nog det mesta i hamn. Det jag funderar på att göra e att prova ett annat värde på driverns katod. Sitter 1.5k avkopplat nu...å e inne på att testa 820 Ohm- Marshall style. Men...read on,för fan vet om det behövs...  Fick rumsterat om rejält i preampen å hann faktiskt med även det som e "lull-lull" som hur tremolo å reverb skall funka framgent. Fick satt om div signalkondningsvärden osv... Med det sagt har jag idag lärt mig ngt nytt...å det e att HELVETE va högljudd en DNS 120 Supreme e när den får andas som det e tänkt! HARRE JÄVLAR! 80 watt? Ja..jo...de e nog fan ingen lögn! Men det intressanta e bortsett från själva stärkarns setup att original högtalarna som sitter i de där märkligt byggda lådorna e faktiskt RCF....sedär ja! Hoppla Kerstin! Men framför allt... I sin nya skepnad kan man nog utan att överdriva ett uns hävda att där e lite mer drag i speleverket än när den kom från Italien en ggn i tiden å det som impat idag e att de där RCF;ena faktiskt låter riktigt bra. OM....man söker en rigg som e riktad mot riktigt riktigt tung hårdrock. Tonen i den e avslöjande,men..blir aldrig överdrivet påträngande. Oavsett hur mkt mos man skjuter in i de där RCF;na skiter den aldrig på sig å mängden attack i maskin e...sjuk! Sjuk rakt av! Snärtig...å kontrollerad,å trots STYGGT påställ på maskineriet går den inte i rundgång speciellt lätt. Å som sagt,du milde SATAN va högt riggen spelar! Way way way way förbi vad en normal 50 wattare löser. Återstår småsaker...å jag har bla tänkt addera ett fast "mjuk/presence" filter som jag lägger över en av switcharna fram. De används ändå inte till ngt längre... Å kvarstår då den andra switchen. Inte helt säker på vad att använda den till än,men...det löser la sig antar jag. Lurar på om man skulle adderat en avkopplingskondensator till ett av stegen som saknar en lille-lyt över rumpan.? Jaja...e la bara att prova på det. Hur som får jag säga att detta bygget gått lekande enkelt,å utan minsta tvivel e en förbannat vältalande hårdrocksrigg född. Den har med sig det där mid accentuerade,metalliska soundet jag gillar. Det där som låter i det närmaste "ihåligt" å som bara rör producerar när de ges vad de behöver för att lösa uppgiften. Imorgon blir det så dels lite lytar till slutstegsdelen som sagt...dels prova det med 820 Ohms motstånden på driverns katod å dels att byta ut kablaget till reverbtanken till RCA baserad dito. Med det e det bara att konstatera att det enda som e kvar efter det e den rent estetiska sidan. Därefter...ut till salu å på nästa. 
|
| 30 Sep 2012, 18:50 |
|
 |
|
Racing
|
  Det bidde färdigt. Tycker det e otroligt roligt att precis varenda beslag,varenda skruv sitter där sedan den lämnade Italien. Den e verkligen i fint skick.  Å mkt riktigt då gamla hederliga RCF,er. Låter LÅNGT över vad jag förväntat varför de allt får stanna. Om man jmfr dessa med det man hittar i FBT,erna från samma tid så e FBT elementen inget kort på helt oanvändbara för moderna sound. Dessa RCF;er duger dock,å de duger länge i detta sammanhanget i min mening.  Jafan. Såpass färdig blev den allt! Fick handlat det som saknades i form av lite lytar idag,å det gjorde framför allt skillnad i de mindre dito. De till biaskretsen byttes varpå det bara var att sätta om bias igen då spänningarna gick upp såpass med frisk glättning. Därefter riktade jag näsan mot den första 2.7k resistor som sitter i spänningsrailen. Bytte den mot en 4.7k;are i ambition att tämja maskin lite men...mjaeeee....tyckte jag tappade definition,så det vart allt tillbaka med den där 2.7k resistorn det. Istället gjorde jag efter en del velande så att jag tog väck avkopplingen på 4e stegets katod å BINGO! Så! Nu vart det bra mkt behagligare ton i den,men problematiken var att den nu gått ifrån rytande hårdrocksmonster till...rock stärkare,å det var ju inte riktigt tanken. Goda råd var dyra... Nu e det ju så att jag hade två stycken switchar på fronten till ingen nytta. Fortfarande lite bright i tonen tyckte jag till att börja med så jag avkopplade även 4e stegets anod med 470pF. Därefter...separerade jag infästningen av 3e stegets katod resistor från lödön för katodkondningen...åsså la jag en 220k resistor mellan resistorns lödpunkt å inkopplingen av lyten-som e på 4.7uF. Därefter ett par tvinnade kablar bort till switchen...som då agerar i/ur av den där kondning,som då alltid e strömsatt iom 220k resistorn,å vips...så hade vi oss en boost switch!! För att kompensera för det ursprungliga tilltaget,att ta bort 4e stegets avkoppling mot jord,så byttes 470k volympotten mot en 1M,vilket gjorde gott. Den andra switchen i sin tur...se den la jag en 1000pF kondning på...som jag kopplade mot 3e stegets ingående galler. Innan den 470k gridresistor jag satt där,å iom det hade man nu ett litet enklare diskantfilter att koppla in med vettigt ingrepp i det att distmängderna,å därmed övertonerna,går uppåt. Käckt som fan! Reverbet visade sig fortfarande överaktivt trots att jag sedan tidigare bytt de 330k resistorer som ligger i signalvägen både ut å in. Gjorde det enkelt för mig å löda väck katodavkopplingarna in såväl som ut,å se det var nog precis vad doktorn ordinera. Enkelt summerat...denna riggen e raceready...å ready to rock... Mkt karaktär...å ett JÄVLA ryt rent ut sagt!
|
| 01 Oct 2012, 19:48 |
|
 |
|
Racing
|
Detta e lite kul..... http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Mck3tlW_I5cKillen som köpte den svarta riggen heter Fredrik å har precis spelat in en form av cover på nå TV-spels tjillevipp. Tycker det vart roligt iom att man kan höra den gamle DNS;en andas lite försiktigt (antar att volymen inte e skyhög i ljuset av vad jag hör) Hur som helst tycker jag det e lite kul att presentera iom att många frågat hur dessa låter när jag varit nere med näsan i dem. Nu skall sägas att jag skäligt antar att Fredrik kranar EQ annorlunda mot hur jag gör,som ju gillar mkt mkt midorienterade sound.
|
| 16 Jan 2013, 02:50 |
|
 |
|
Racing
|
Nu e det fult. Nu e det RIKTIGT fult,å RIKTIGT illa! Som fråga,hur många av er har imponerats av en DNS Studio 10? Allvarligt? Original e det nog ngt av den värsta skit jag upplevt. Faktiskt. Viktor Vääs har slagit till va...  . En DNS Studio 10...blir det sämre? GÅR det?  Jaja. Jag klagar inte så....jag fick den av en snubbe som köpt en lite större maskin av mig. DOA. Dvs dead on arrival. Just den biten var lätt ordnad då det bara handlade om att ge nätbrytaren lite kärlek... Å så..provade jag den. Med ett original TVÄRSLUT gammal RFT EL 84. Om den i det läget lirade för 1-2w var det nog fan högt räknat... Ok...  Så vad innehåller då detta powerhouse,bortsett från baktstycke av perforerad masonit?. Ptja...kolla bara in det där elementet! Vetti fan va de e,men bäst före datumet måtte ju ha gått ut redan när maskin var ny. DU MILDE va illa det låter!! DU MILDE! Jaaa...det fungerar...å jaaa...jag tror faktiskt det skall låta sådär!  Single end. Ett EL84 åsså 2st ECC83;or. Grejen e..preampen arbetar över 2 trioder. Sen används en triod till tremolo...å en triod gör ingenting. Å....SE den utgångstrafon!! Powerhouse var ordet! Den e så liten å söt att man får ju kväljningar.... En rätt frän grej i sammanhanget e att säkringarna där längst fram i bild...var GÖTT ärgade kan jag säga. Såpass att jag i nuläget faktiskt inte vet om jag blir tvungen att byta hållarna. Lyten där sen...kan man nog åxå säga har gjort sitt. Liksom pottarna...mm mm...  Men fränast e nog ändå den där tratten. E det ngn av er som vet vad det e för nått? Asså...det låter så SJUKT illa att man tror ju knappt det e sant! Det e BARA skrikig diskant. Punkt. Schema satt ju charmigt nog kvar,fastnitat i cabben invändigt. Om ngn behöver...säg till. Tänkte scanna å göra det hela digitalt...  Nåja. Efter lite pyssel vart där helt plötsligt dels...3 trioder som arbetade å vad vidare e en hel klase fler komponenter. Inte bara det,utan 2 pottar till med. Dels fick ena inputjacket stryka på foten å dels switchen för tremolo av/på. På så vis har den nu gain...volym..tonpott...master...samt tremolo intensity och tremolo speed. Jajamen...så kan det gå... Det e lite charmigt att den där puttenutt OT:n e märkt med "10w". Det e fan humor. STOR humor!  Jamen. Återvinning is da shit...så ngr av dem extremt trista gamla DNS rattarna från sista 120:n fick tjänstgöra igen. De två satte jag på tremolopottarna...å de andra 4 originalen fick nu tjänstgöra som rattar till det som utgör själva maskin. Å? Hur låter den nu då? Mja...nu distar den iaf. Ganska rejält dessutom. Tremolot funkar... Fick ju byta i princip allt i pottar då rå... Å imorgon blir det att ersätta dels den där multibengt lyten från Åmål....samt högtalarn i sig. Tänkte prova med det VHT element jag har över till att börja med. Men...så ful den e så e den samtidigt lite kul på någe vis. Å en sak e säker...nu lirar den nog ledigt för de det stackars ensamma EL84 röret fixar. Halvhögt iaf å mycket mycket långt från de kanske 2w som var hemma från början.
|
| 24 Jan 2013, 00:36 |
|
 |
|
Racing
|
Liten update då. Fick svingat förbi Elfa å löst nya e-lyter. Gjorde om jordslinga mm samt installerade en balanspott till glöd. Fick bytt pilotlampa (den var lite trött bara) samt installerat ett 470 Ohms skärmgallermotstånd och en dropresistor samt en extra 33uF kondensator ut mot preamp/tremolo flaska No2. Avkopplingen av resistorn för slutrörets katodbias ändrade jag från de 100uF jag installerade igår till 47uF. Tror helt enkelt att det e att elda för kråkorna med den lilla utgångstrafon som sitter där. I HELVETE att maskin kommer ge ngr 10w. Drömmar,fabler å historier... Skulle vara mer än nöjd om den ger typ 7w jag... Å det räcker en bit i detta sammanhanget det med. Fö installerade jag en sk "snap-in" kondning om 100uF/400V som första position. Borrade lite nya hål i kortet där det behövdes å hängde dit. Det smidiga i det...e att den lyten kostade 28:-!!!! Å vad vidare e var det en radial av MYCKET kompakta mått! Den vart halva storleken av de 47uF/450V jag ersatte de andra två positionerna med. Om det inte var för att jag inte anser att den ökade kapacitansen varken behövs eller e nödvändig hade jag LÄTT tagit mig för att installera lytar från samma serie som 100u;n. Smidigt vart ju bara förnamnet! Demonterade sedan det där förfärliga Philips elementet...å fick förklaringen till varför det låtit något så ÖVERDJÄVLIGT illa... Nu e iofs Philips bredbands elementen inget man ringer hem om i alla fall,men det förbättrar inte dess odds att det e en 12";are....å att en DNS Studio 10 har ett 8" element original å baffelhål därefter...å ingen bemödat sig med att fräsa upp hålet. Hur fan tänker folk egentligen? Nåja. Blir till att fräsa det där...åsså skall jag installera ngr mindre keramiska kondensatorer över ngr av anodmotstånden för att plocka ner diskanten i den...den har trots allt bara ett enda tonvred,som iofs fungerar bra. Men..väl skrikig e den. Men,mer primärt än ngt annat e det med hålet i baffeln. Funderar åxå på om jag skall prova med att såga till ett mer solitt bakstycke. Isf får det bli nät av ngn slag in mot själva förstärkardelen...åsså solid spånplatta in mot högtalardelen. Som ni ser på bilderna ovan så skruvas ju själva förstärkaren fast i en "golvplatta". Iom det e den i det närmaste rent soniskt isolerad från högtalaren bortsett från vibrationer. Blir ju fan rent av ett litet kul projekt av detta jueh!!! Ibland...e det som e enkelt det som e mest intressant. Faktiskt.
|
| 25 Jan 2013, 01:32 |
|
 |
|
Racing
|
Jo. Från å mä idag...bedrar skenet rätt hårt...  I princip ser det ut såhär nu. Det som tillkommit sedan bilden e dels att samtliga kondensatorer till tremolokretsen är nya samt att de två preamp rören försetts med skärmkåpor. Likaledes e den blåa kabeln som är till den negativa feedbacken bortrationaliserad.  Som jag påtalat då. Den MINSTA av dem e 100uF radialen. Kompakt e fan bara förnamnet! De större har alltså halva kapacitansen. 47uF. Trimpoten i sin tur e balansen för AC glödspänningen.  Åsså fick jag vaskat fram ett komplett set med sådana där asfula gamla DNS rattar. Fult...e viktigt! ASVIKTIGT!  Okej. Jag fick alltså dragit upp hålet i baffeln till fulla 12" med den roterande filen. Funkade bra,å med det gjort borrades hål för sk islagsmutter-som installerades från baffeltyg sidan. Med det gjort provade jag länge å väl med det VHT element jag skriver om ovan,som ju har mkt Cannabis Rex karaktär i min mening...å e på 60watt...men...med den begränsade effekten från maskin vart det ju knappt att elementet rörde sig för fan! Så. Hade ett Jensen C12Q liggande...å dem e på 25w. Brukar normalt låta apa med lite tyngre maskiner å dist,men i detta fallet vette fan om det inte var precis vad doktorn ordinerade! Nu...på nått vis,med den begränsade effekten från denna lilla enpetare,så vart elementet bra mkt mer hemma. Det ville i brist på bättre beskrivning "med" i ljudbilden. Å...iom att jag skrotade den negativa feedbacken på maskin så...vart den genast mer organisk. Lattjade därefter med en himla samling slutrör. Kanske framför allt ur perspektivet vad som hände i spänningsfall över den 100 Ohm/5w katodresistor jag hängt dit...Det mynnade till slut i ett halvt om halvt nytt JJ...som gillade läget. Jag hade ju redan igår installerat ett avsevärt tuffare skärmgallermotstånd,å med den flaskan "ville" maskin helt klart mer. Med det gjort avkopplade jag så två av de 3 anodmotstånden,med 470pF var,i ambition att tämja det där som mest skär i öronen när disten kommer som ett brev på posten. Men..det räckte inte. Då e det som så att det som stopper ut mot slutröret sitter en 3.3k resistor. Den ändrades rappt till 82k....å strax innan den installerades 220pF mot backen. Så ja!!!! Now we´re snacka! Nuuuu börjatte rooolitt komma-som finnen säger efter ett helrör vodka! Nu vart det ju fan sång i skiten! Ok. Men...ville ha mer "stomp" i skrotet. Därför...togs en spånplatta å cirkelsågen fram...hej alla barn nu blir det barnprogram....å nu skall vi se va farbror Frej kan göra med en cirkelsåg å en spånplatta....snippeti snapp...åsså hade vi oss ett stabilt bakstycke till den fule maskin!!! Potten till "tremolo speed" var ledsen. Ok,då...byter man den.. Så det gjorde lilla jag. Å...jajamen. Så vart det drag i tremolot oavsett vad potten visade....men se DÄR...hände ngt jag spenderat större delen av kvällen med att jaga,å...jag fan bara fattar inte. Missförstå mig inte nu. Den lille sketne DNS;en låter fan SVINBRA! Det e seriöst röj i skrotet redan på låga volymer! Riktigt ok "hemma maskin"...men... I det att jag bytte tremolo speed potten så vart kretsen helt plötsligt LITE känsligare vad avser störningar. Nu hör det till saken...det e där skärmkåpor mm kommer in...att jag fattar fan inte. Skall scanna schemat strax,det e pissenkelt uppbyggt,å grejen e att tremolot ger DC spänning ut mot trem speed potten?!?! Så...därför bytte jag ju självsäkert tremolokretsens kondensatorer,de e dock iaf min 30år gamla,mot friska grejer. No dice. Har FORTFARANDE en tremolo bunden DC spänning ut mot potten! Min instinktiva tanke e ju jordfel...men...näfan. Potten ser jord som den ska. VA FAN PÅGÅR??? Saken e den. Bruset,eller vad man skall kalla det,e vääääääldigt litet...Men vis av erfarenhet vet jag med mig att efter att jag hanterat det med jordning av lytar,koppling av skärm till pottar...installation av skärmkåpor på rör osv osv osv...så ska maskin eg vara KNÄPPTYST i tomgång. Å...de e den inte. Skall kika mer på detta...men..asså,min tanke e ju att detta skall bli en liten combo med GENUINT rörhäng för hemmavolym. Ful som stryk....men det innebär åxå att när man stänger av den skall man i min mening behöva titta på pilotlampan för att fatta att maskin går. Så...e det inte. Där finns ett svagt svagt bakgrundsbrus...å mkt riktigt går det in via slutröret. Spelar alltså ingen roll om mastern e dragen i botten...det brusar ändå. Börjat grunna på om det rent av kan vara slutröret? Hur som. I grund å botten e maskin klar. Den har en helt underbar kapacitet till det där djävulska rörhänget...å vad vidare e MATAR den ur sig övertoner å det där ihåligt metalliska! Bra skit! Bakstycket...tänkte jag klä med lite svart vinyl enklast möjligt. Sen. Sen kommer jag inte ge mig innan jag fattar vad det e som skapar det där utralilla bruset... Å jo.... Ja. Skenet bedrar. Tro mig... DNS Studio 10. Hårdråkk ädittiån. 
|
| 25 Jan 2013, 22:46 |
|
 |
|
Racing
|
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Schema.jpgSom utlovat. Schemat till DNS Studio 10. Alltid e det ngn som kan behöva det.
|
| 26 Jan 2013, 15:42 |
|
 |
|
Sustain
|
Har inte läst allt om DNS 10:an, men tratten är en typiskt Philips, jag antar en dubbelkonare? DNS-förstärkarna har beteckningar som mera stämmer med dubbla uteffekten än den verkliga. Det här är ju en typisk 5-wattare. Den vanligare Special 60 ger knappast mer än ordentliga 30W o.s.v. Jag har ett par original nättransformatorer till DNS 10 liggande, från Hagströms reservdelslager. Den trafon är f.ö. något större än nättrafon till Peavey Classic 30, som som bekant har fyra ggr så många EL84:or och c:a sex ggr så hög uteffekt!
|
| 26 Jan 2013, 17:07 |
|
 |
|
Racing
|
Jo. PT:n e det nog ingen som ifrågasätter Sixten,men OT:n däremot e ju knappt större än en reverbtrafo te en Fender...så där e nog lugnt sagt både 10 och 30w långt borta! Japp. Tratten e en typisk Philips dubbelkonare å den e nu som du ser ovan ersatt med ett mer ändamålsenligt element. Vart i mitt tycke faktiskt skitbra,vilket var mig lite av en förvåning då jag använt det där C12Q elementet i starkare maskiner ihop med distortion med i min mening rent förfärligt resultat tidigare! Ihop med den här lille maskin dock så vart resultatet jättebra! Vad sen gäller 60an. Jo. Visst e det så. Det där rör sig ingalunda om ngr 60watt inte,men...de där EL84;orna drivs hårt..trafona e av god storlek..så 30watt tror jag nog,utan att ha mätt,att de passerar när de ges ordentligt med signal. Har ju gjort ngr stycken,å de har alla blivit rejält högljudda för att vara "30 wattare". En 120 som e frisk i sin tur anges tydligt till 80w vid utgångsjacket,å i originalform e det ett önsketänkande. Däremot..när man serverar slutsteget en mer mättad signal har jag inga som helst tvivel om att de där 80watten stämmer för 120 som ges signal den förtjänar e ett REJÄLT högljutt helvete! 30;an i sin tur...där har jag inte utforskat tillräckligt...finns väl skäl att tro att den lutar åt samma håll som 60 dock.
|
| 26 Jan 2013, 17:27 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
OT verkar ha mittpelare med tvärsnittarea på ca 3-4cm^2 som räcker till 10W, sedan lämnar en ensam EL84 ca 5-6W sinus med 10% THD som i gitarrsammanhang kallas "tillräckligt rent". Det är inget fel på OT. När denna DNS10 tillverkades hade sydeuropeerna ännu inte snöat in på crunch/dist och annat shit. Saker dimensionerades per matematik och nomogram. Sedan tillät ngn idiot ekonomichefen bestämma transformatorstorleken osv.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 26 Jan 2013, 19:02 |
|
 |
|
Racing
|
VacuumVoodoo wrote: Sedan tillät ngn idiot ekonomichefen bestämma transformatorstorleken osv. Hur som helst... E väl tur man är mänsklig å felbar ändå? För..dagens rätta lottorad är; glödbrum. Å det förtjänar lite av en förklaring om min egen idioti i sammanhanget. Den med gott minne vet att jag längre upp beskrivit hur jag installerat en balanspott till glöden. Mmmm...e ju bra om man justerar den åxå  . Så..där har jag suttit å irriterat mig på det jag uppfattat som en form av brus...tvinnat AC kablar,bytt anod å gallerläck motstånd osv... Tills det slår mig...att "har jag överhuvudtaget använt trimpotten te glöden?" Å...skruvmejsel,å ngr sekunder senare vart det knäpptyst. Jaha. Ridå. Så där står den nu. Fick följa med hem å värma sig lite... Det som återstår att ta e att dels ge cabben lite svärta samt att klä bakstycket med lite vinyl. I fallet med den här maskinen sätter jag inga jättekrav estetiskt...det får liksom bli vad det blir. Den kan gott visa sin ålder,gör mig ingenting
|
| 26 Jan 2013, 19:43 |
|
 |
|
Racing
|
Hm. Använt den en stund å insåg,eller vad man skall kalla det-fick bara en känsla,av att det fanns mer att hämta. Idag fick den följa med ut till verkstan igen,i huvudsak för att jag tänkte klä bakstycket samt skära till den där perforerade masoniten så att den blev "komplett" rent estetiskt.   Så...började jag fundera lite. Ville ha ut mer mid,som bekant e jag ju glad i att distortionen fokuseras där. Så..ngr små enkla grepp gjordes. Till att börja med monterade jag ett 220k anodmotstånd på 1a triod. På det i sin tur så har jag ju sedan tidigare lagt en lite keram om 220pF mot backen där gridmotstånd å gridläcka möts för EL84an. Den bytte jag nu tillbaka till 470pF å i den vevan bytte jag signalkondningen ut från mastern från 22n till 10n. Bingo. Det adderade gainet från första flaskan fick fram det där "magiska" i tonbilden. Nu vart det RIKTIGT bra! Som single end maskin har jag annars inte ställt så höga krav,vilket väl iofs inte e rättvist..men i mitt fall anser jag nog generellt att det blir en annan grej med ett AB alt B P/P slutsteg. Men denna gången visade det sig...att en single end maskin kan låta alldeles fantastiskt som distortion sett om man bara ger det chansen! Nu e jag riktigt nöjd med den lilla maskinen. Ikväll har vi haft genomgång av material med ena bandet varvid den tjänstgjort å killarna mest nickade instämmande å förvånade över vad den lilla maskinen kan. Så...  Jamen! Tanken med den här har hela tiden varit att bygga den till vännen "Ohjay" här på Bojen. Å Ohjay lirar mest hemma..å då skall han givetvis ha en maskin som klarar det. Å...det gör denna lilla fula DNS;en nu-hands down. Bra skit vart det Skall bli intressant och roligt att ta del av vad Ohjay tycker när han väl får prova,vilket e tänkt att ske i veckan.
|
| 27 Jan 2013, 23:33 |
|
 |
|
Racing
|
Så var det dags! Vännen Oscar kom för att hämta en viss DNS Studio 10..... Då hade maskin stått på en bra stund å jag reagerade på att det sprakade mer än nödvändigt när man slog av å på....av med bakstycket,å fan vet om vi inte hittat en ren designmiss här. Jag RÖRDE det stackars lilla EL84 röret å DRA mig åt helvete va varmt det var!!! Cirkulationen inne i maskin var ALLT för dålig! Vi letade snabbt reda på ett annat EL84 som satte bias någorlunda vettigt...åsså slogs skallar ihop för att snabbt,å någorlunda genomtänkt,hitta en bra lösning. Å..jo. Det tycker jag nog vi gjorde.  Kapade ner ett ventilationsgaller...åsså fram med sticksågen,roterande fil å lite annat...Oscar i sin tur borrade upp hålen i den perforerade masoniten som ju sitter där original för större luftgenomströmning. På me skrället igen...å jodå. Gallret där sitter precis ovanför de tre rören,framför allt slutröret då,å man kunde mkt tydligt känna hur värme stiger upp där... Bra skit! Ser dessutom...lite annorlunda ut. Nu e det inte bara dekalen som avslöjar den längre...  (Å den e FORTFARANDE lika ful!!) Appropå det så hade Oscar med sig sin Digi kamera..å vi har spelat in lite snuttar med bla denna då ´rå....skall bli intressant att se vad Oscar får ihop av det! Låter bra gör den iaf. SVINBRA rent av i ljuset av vad det e! Varit mig dels mkt intressant å dels lärorikt detta. Å...jag tror krasst att den gode Oscar kan kvittera att en REN röris på 6w som e uppsatt för att sjunga...6w kan fan va högljutt så det räcker! Iaf nog för att bli vräkt om man inte e smidig... Hur som kan ni säkert se fram emot lite ljudklipp med den lille krabaten. Oscar. SVINROLIGT att slutligen,efter de år som ändå passerat,få göra en liten maskin till dig. En du kan ha användning av hemma. Tack för att jag getts den chansen!
|
| 29 Jan 2013, 22:52 |
|
 |
|
Ohjay
|
Jesper har ju nämnt den tidigare, den lilla DNS Studio 10:an... Jag spelade in några klipp med den när jag hämtade upp den och här har ni något att njuta av: http://www.youtube.com/watch?v=rQaN9s45msYHåller fortfarande på och bekantar mig lite med den men jag är fruktansvärt nöjd än så länge. Makalöst skönt "rör-ljud" som håller i sig även vid lägenhetsvolym.
|
| 08 Feb 2013, 15:09 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Ohjay wrote: Jesper har ju nämnt den tidigare, den lilla DNS Studio 10:an... Jag spelade in några klipp med den när jag hämtade upp den och här har ni något att njuta av: http://www.youtube.com/watch?v=rQaN9s45msYHåller fortfarande på och bekantar mig lite med den men jag är fruktansvärt nöjd än så länge. Makalöst skönt "rör-ljud" som håller i sig även vid lägenhetsvolym. Man kan inte annat än älska dom små odjuren (hundarna) som är helt oberödra av att husse sitter o lirar F
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 08 Feb 2013, 15:44 |
|
 |
|
Racing
|
Owe. Du känner henne. Prutt e fan en ärrad gammal dam. Å andra sidan....6 watt Skall nämnas att den andre gossen som lirar e vännen Daniel. Oscar. Tack 
|
| 08 Feb 2013, 22:04 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
Låter bra den där lilla saken 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 08 Feb 2013, 23:14 |
|
 |
|
Racing
|
Jafan! Italio pop! (Öhhhhh....näh...vänta fan nu!!!) Nä. DNS POWA!! 
|
| 08 Feb 2013, 23:21 |
|
 |
|
Racing
|
Styrkt av hur bra det blev med den lille 6w har dagen då delvis ägnats åt att fräscha till ett stycke slutstegsdel till ett stycke DNS 30.  Återigen en orgie av lödtenn. Tror nog utan överdrift att jag använt ngn meter med avlödningsfläta. Vad vidare e var kortet som synes sprucket...å allmänt ledset.  Ett par nya novaler för PCB montage vart väl milt sagt på agendan. Komponenter demonterades å ben rätades ut å vinklades bra mkt mer prydligt,kort å komponenter tvättades osv osv. Som synes katodbias,å resistorn e nu på 100 Ohm vs originalets 120. En trio friska radialer gjorde ju sitt det med. Originalet e ju en såndäringa megaheffamulti lyt...å den har pensionerats pga ålder.   Allt i AC kabel tvinnades. CT:n för glöden lade jag undan,å den kommer ersättas med en 470 Ohms trimpott på måndag som installeras mellan ledarna. Jorden drogs vad vidare e som synes om helt. Ingenting bortsett från det som skall va där i "den förbjudna zonen". Sen till det som kanske e det mest iögonfallande i sammanhanget. PI:n sitter ju på kortet ifråga å denna har jag nu byggt om till en longtailed pair istället för originalets concertina. Tanken jag har e att installera en presence av samma snitt som i Klemt förstärkarna. Får se hur det blir med den biten...
|
| 09 Feb 2013, 23:05 |
|
 |
|
Racing
|
När jag väl fick ruskat liv även i preampen reagerade jag på ett antal saker... Dels vart signalnivåerna åt helvete.  Vidare hade jag genomgående installerat helt nyinköpta pottar från ett Gbgs företag. Av de 7 jag installerade visade sig 5 vara trasiga. Snacka om andra sortering!! DYNGA!! Hur som fick jag iaf stött mig på det lilla lager jag har liggande...det ena gav det andra gav det tredje. Som bekant e inte alltid de elektromekaniska komponenterna i framför allt DNS;erna av bästa kvalisort,varför jag tog beslutet att byta socklar.. Poängen e den att jag kom att reagera på att denna maskin gav ifrån sig mkt mer brus än vad som är brukligt. Döm om min förvåning när jag flätar av 1a sockeln i preampen...å stiftet för ingående bokstavligt trillar i delar ner på bänken.  Stompe var förbi å vi hjälptes åt att utvärdera sound...å som effekt byttes div resistorer mm...å den lilla maskinen visade mer å mer samma ansikte som den single end 6w jag precis färdigställt. Gött! Poängen e att dessa DNS;er blir hyggligt högljudda enheter när man väl e klar med dem,å så även i detta fallet. Den lilla P/P EL84 maskinen vill jag påstå e mkt mkt högljudd för sin ändå begränsade effekt!  Ja,vackra e dem då rakt fan inte i alla fall!! Layouten på pottarna skiljer ganska mkt från original nu. Bas å diskant iofs,som fö e en James setup,e kompletterat med en "mid pott" av samma slag som sitter i de lite större DNS maskinerna. Från vä... Bas,diskant,gain....mid,master,volym. Å inunder där sitter nu presence potten. Fick vad vidare e ställt balansen för glöd...osv osv,så med allt sagt å gjort blev det en hyggligt "studio tyst" maskin av detta i tomgång! Något jag definitivt inte förväntade mig i ljuset av hur den brusade initialt. Men återigen...det där med jordning va...JÖSSES va mkt den kan betyda!! Å vad vidare e,vad vanligt det är att det felar på den punkten i många lite äldre maskiner. Återstår nu att putta ner chassiet i cabben. Att trattarna kommer hålla måttet ställer jag mig MYCKET tvivlande till. E ju ett par 10" original...jaja. Vi får se vad det lider. En praktisk liten "18 wattare" blir det av det hela iaf. Så mkt står nu klart.
|
| 11 Feb 2013, 23:44 |
|
 |
|
Racing
|
 Mmm....välrockad e ett ord som kommer till sinnes. Hur som. Jag fick kapat om bakstycket så att lådan nu e helt sluten. Installerat ett plastuttag för jacken osv... Därefter tillverkat ett bakstycke till själva förstärkardelen,där aggregatkabel uttaget samt högtalarutgång installerades. Sen...vart det upp till bevis. Å...? Nä. Näfan. De där 10" som sitter i duger ICKE till ändamålet. De har icke ett SKIT gemensamt med kvaliteterna i de RCF som sitter i de lite större cabbarna från DNS. Dessa 10" e kort sagt rena skiten. FBT dåligt liksom. Så? Vad e lösningen nu då? Ptja...jag kommer handla mig en bit spånplatta gissar jag. Antingen det,eller så får det bli en 212a av det,å se det känns VÄL pretentiöst för sketna 18w. Så..leker lite med tanken av en 112 baffel...å helt enkelt bara ett vettigare,modernare,element. Grejen e den att innan jag kan tweaka vidare det sista så behöver jag ha cabben komplett. Givetvis för att det kan skilja så mkt i ljudbild mellan både olika element som cabbar. Som 112a isf blir den iofs rätt stor,men...det e bara å ta i det fallet. Vitsen som jag ser det blir ändå att försöka hålla vikten nere. Meeeeeeeen...112. Mjo. Tror vi kör på det. Att kapa till en baffel går trots allt fort. Sen. Som ni ser e cabben mkt sliten. Frågan e om man skall bry sig å klä om den.? Poängen,vad jag vill komma till i det,e att det e ÅXÅ lite kul att den just ÄR så sliten. Framför allt med dess...."nya" förmåga till dist å ton. Vad hade ni andra gjort? Klätt om eller låtit vara?
|
| 13 Feb 2013, 23:25 |
|
|