View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 06:40

Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Byggtråd:En ihålig gitarr! Klar 131124! 
Author Message

Post Byggtråd:En ihålig gitarr! Klar 131124!
Tänkte det kunde vara kul med en byggtråd. Ni som hänger på Diskantforum får stå ut med att det är samma innehåll som där...

Det började med att jag köpte ett set Seymour Duncan P-rails när jag var i Chicago. Sen köpte jag ett Graphtech wraparoundstall av GMF på gitarrmässan i Stockholm bara för att det var snyggt.

Image

Sen gjorde jag ett halsämne av överbliven mahogny och lite björk. Eftersom det gjordes lite spontant när jag var i stugan så hade jag ingen kamera med under själva tillverkningen men så här ser ämnet ut när jag laminerat de olika bitarna och gjort vinklat huvud med en s.k. scarf joint. Ämnet var inte tillräckligt långt för att såga ut hela halsen ur, och scarf jointen gör ju konstruktionen starkare. Ingen avslagen skalle á la Gibson...

Image

Helg, sprit i kroppen och Visakort i handen, då går det som så att man köper en dyr lönntopp...

Image

Nu hade jag tillräckligt med grejer för att "vara tvungen" att bygga en gitarr... Jag köpte ett mahognykroppsämne av en mycket trevlig herre i Stockholms södra utkanter och lite ebenholtzgrejer (greppbräda och plattor till huvudets framsida m.m.) på da Internet (dock nykter denna gång). Köpte också lite grejer från Gitarrdelar, bl.a. ivoroidbindings, trussrod och diverse småprylar. Dags att börja!

Jag sågade ut hals- och huvudprofil grovt, formade huvudet med Dremel och sandpapper och rakfräste halsens linjer. Före det hade jag så klart fräst spåret för trussroden. Här på bilden är bara huvudet format ännu:

Image

Jag hade redan sågat ut kroppsformen (formen på mitt första bygge fast lite framåtlutad i Photoshop) och slipat till den så att den blev jämn med hjälp av borrmaskin i stativ och sliprullar. Man kan se linjerna där jag ska fräsa ur kroppen som alltså ska bli ihålig:

Image

Dags att fräsa ur kroppen. Jag borrar bort det värsta först:

Image

Sen är det bara att börja fräsa. Resultatet blir så här. Jag ska fräsa ur mer som synes, men jag tänker få till nåt slags konturer på baksidan och då får man avvakta lite med fullt fräsdjup:

Image

Så här långt har jag alltså kommit hittills:

Image

121007

Lite grann har jag fått gjort i helgen...

Toppen är limmad:

Image

Fräste kanterna runda på kroppen:

Image

Karvade ölmagekontur (på bilden är det redan lite avfasat för benet på andra sidan midjan):

Image

Jämnt och fint efter lite slipning:

Image

Och så lite urkarvning i cutawayen:

Image

121014

Helg=lite tid till byggnationen. Ebenholtzplatta till skallen:

Image

Sågas ut lite grovt och limmas fast:

Image

Så där:

Image

Kanterna trimmade:

Image

Och med tillkapad och kanttrimmad ebenholtzgreppbräda (inte ditlimmad än):

Image

121023

Har inte gjort så mycket, mest suttit och klurat på olika saker. Detta har jag dock gjort:

Sågasågasågasåga:

Image

Färdigsågat, det blev ett plektrumskydd i ebenholtz. Ska få samma sorts ivoroidbinding som kropp, hals och huvud ska ha:

Image

Leker lite med tanken att lövsåga lite i p-skyddet. Skulle kunna bli snyggt antingen med hål rakt igenom eller om man limmar ett kontrasterande trä på baksidan. Skissade lite:

Image

Sen har jag limmat på en ebenholtzbit på undersidan av halsklacken som en så kallad heel cap (va fan heter det på svenska tro?). Den kommer så klart att karvas och formas och inte vara så där rak...

Image

121030

Åkte på gitarrmässa, köpte lyxiga stämskruvar till bra pris hos GMF. Och straplocks.
Borrade för stämskruvar samt tunnade ner huvudtjockleken ett par mm. Gjorde även hålet för åtkomst till dragstången.

Så här ser det ut med stämmisarna:

Image

Och baksidan:

Image
Image

121104

Fräste för bindings på huvudet idag. Gillar inte den proceduren, det är ebenholtz och ändträ på en liten liten yta för min ÖoB-fräs... Upplagt för urslag i trät. Men det gick bra. Puh.

Fräser sidorna först, man spar det jävliga till sist...

Image

Så här blev det när det var klart, man måste ju finputsa lite sen så klart:

Image

Ska väl vara nåt inlägg i skallen också. Det var ju fullmåne häromdagen så jag blev inspirerad. Jag ritar det jag ska såga ut på ett papper och limmar fast med trälim på pärlemoren som jag i sin tur limmar på en tunn träbit för att minska risken för sprucken pärlemor när man sågar.

Image

...och så var det utsågat. Det fattas ju prickar över i-na men det kommer sen. Det ska så klart finputsas en del men det tar jag en annan kväll. Är lite tveksam till Howling Wolf-inlägget, kanske blir lite vargtröjewhitetrashvarning på det?

Image

121108

Lite olika varianter på hur huvudet kan se ut, hade glömt att testa med dragstångsluckan jag gjort av flammig lönn:

Image
Image

Det blir lite för mycket med alla tre grejerna på huvudet. Nån föreslog att vargen skulle sitta på dragstångsluckan. Måste testa.

Fipplade ihop en dragstångslucka av ebenholtz och ivoroidbinding och la in vargen i den:

Image
Image

Huvuden:

Image

121202

Huvudet har fått bindingen ditsatt. Man värmer och böjer:

Image

Sen tejpar man hårt:

Image

Anledningen till att jag bara satte dit en bit i taget är att eftersom ivoroidbindingen är mönstrad så ville jag inte få skarvar där änden på bindingen syns, då blir det ju en synlig rand. Därför får man slipa/skära en vinkel på änden som sedan får en matchande vinkel på nästa bindings ände. Då blir skarven mycket mindre synlig. Jävla meck att få vinklarna att stämma... Repetera tills man kommit runt...

Bindingen ditsatt, och skrapad jämnt med kanterna:

Image

Har lite svårt att bestämma mig vad jag ska ha för inlays i greppbrädan. Tänkte först ha den prickloggan jag har på flera byggen förut men det är ju lite tråkigt att upprepa sig. Testade att göra nåt i flammig lönn:

Image

Skulle kanske kunna funka. Man skulle kunna betsa inlayen och dragstångsluckan (om man kör med lönnvarianten) i samma färg som kroppens lönn. Ett litet photoshoptest, färgerna blev jävligt brighta men man får ett hum om idén:

Image

121221

Jag sket i att göra fyrklövern. Den funkar bara med trussrodluckan i lönn och eftersom jag inte bestämt mig vilken lucka jag ska ha så fick klövern vänta till en annan gång. Dessutom vet jag inte hur det skulle funka att ha lönn som inlay, det kan ju lätt bli skitigt om man inte ytbehandlar den. Det fick bli en pricklogga i stället. Har satt kantlist på halsen och bandat också.

Image
Image

Köpte andra stämskruvsknoppar av nån taiwanes på eBay. Tänkte kolla hur de såg ut med ivoroidknoppar. Antingen matchar ebenholtzknopparna med greppbräda och huvudfanér eller så matchar ivoroidknopparna med kantlisten.

Image
Image

Som synes är det ju inte riktigt samma färg på kantlist och knoppar. Får väl testa att gulna dem lite med nåt...

121228

Har börjat karva halsen. Först gör jag en profil vid första och tolfte band med hjälp av en rasp.

Image

Sen kommer spånhyveln fram. Jag håller med två händer när jag inte fotar...

Image

En grov halsprofil är klar. Övergången mellan hals och huvud gör jag senare med morakniv, rasp/fil och sandpapper.

Image

Köksgolvet blir snabbt fullt av spån...

Image

Så här ser det ut just nu. Övergången mellan hals och kropp väntar jag med tills jag fräst halsfickan, blir lite lättare att få rätt form på övergången när man har halsen på plats.

Image
Image

130227

Fick tummen ur bakdelen och började med toppen.

Först frästes den till rätt form med kroppen som fräsmall:

Image

Sen fräste jag runt om med en hålkälsfräs för att få en jämn höjd på kanten:

Image

Därefter fräste jag trappsteg eller vad man nu ska kalla det. Detta för att få bort material och samtidigt få ungefär rätt sluttning på det hela:

Image

Sen var det bara att börja hacka/skrapa/fila/slipa:

Image
Image

...och så här ser den ut nu:

Image
Image

Den är ju inte färdig på långa vägar än men man ser ju lite grann hur det kommer att bli. Ska jobba mer med hornet bl.a. Tror också att jag ska ta mer på sluttningarna på undre delen av kroppen. Jag får gå runt och titta på den och klia mig i skägget tills jag får klart för mig vad jag ska göra...

120303

Jag tyckte inte att välvningen blev tillräckligt djup, på´t igen! Så här ser den ut nu:

Image

Jämförelse mellan gammal och ny välvning, den gamla är till höger som synes. det är ju lite olika ljus vid fototillfällena men man kan ju se att jag tagit mer vid midjan och därför också både uppåt och neråt därifrån:

Image

130318

Jag gjorde ett par kontrolluckor av ebenholtz. Inga bilder på själva utsågandet men...

Fräsmallar är fegt. Då luckorna var klara lade jag på dem med dubbelhäftande tejp och skar runt med en brytbladskniv:

Image

Sen skar jag bort trät runtom med samma kniv:

Image

Därefter fräste jag på fri hand med Dremel och frästillsats för att få en jämn yta och sågade ut hålets form, ingen bild på detta dock.

Så här ser det ut nu:

Image
Image

130324

Toppen är nu karvad på insidan också. Jag gjorde ett slags djupstopp av rundstav och vinkork. På så vis kunde jag borra bort en massa trä, få en jämn tjocklek och undvika att borra igenom.

Image

Så här blev det. Fegade ur lite runt kanterna, tog det med andra verktyg senare i stället:

Image

Efter att ha gått loss med stämjärn, knivar, Dremel, sickling och sandpapper ser det nu ut så här. Det är lite ojämnt på ett par ställen men det får bli en annan dag. Ont i händerna får man...

Image

130407

Jag har karvat bort trät mellan hals och stall på insidan av locket och tunnat ner tjockleken till 6-7 mm. Inga bilder på detta dock, det ser ju ut ungefär som förut.

Det är lite svårt att komma på några bra varianter på ljudhål till den. Vanliga f-hål är ju... vanliga. Sen är det lite krångligt i och med att kroppen är assymmetrisk, det går liksom inte att bara trycka dit två likadana på samma höjd/bredd/vinkel för då ser det snett ut. Jag gillar Gretschs cats eye-hål, Grosh har också nån variant av detta på sin Hollowtron. Jag började leka med den formen, här är ett par idéer i taskig Photoshopvariant:

Image

130420

Halsfickan är fräst i kroppen.

Image

Sitter den tillräckligt tajt utan lim? Japp.

Image

Formade halsklacken lite bättre nu när man kan följa kroppens linjer och gjorde avfasningen lite större.

Image

Det börjar ju se ut som en gitarr...

Image
Image

130427

Fixade till halsinfästningen på toppen. Nu kan man pussla ihop allt så det ser ut som en gitarr på riktigt.

Image
Image

130505

Nu är ljudhålen utsågade:

Image
Image
Image

Karvade till en jackplatta av flammig lönn och satte på ivoroidbinding:

Image

130520

Knåpade ihop en switchknopp av flammig lönn:

Image

Det brukar ju sitta en liten etikett på insidan av ihåliga gitarrer. Jag testar att göra en, här är några olika färgkombinationer:

Image

Jag fräste ur lite mer i kroppen och betsade allt på insidan svart för att ge mer kontrast till ljudhålen:

Image

En av etiketterna i kroppen:

Image

...och en titt i hålet:

Image

130528

Jag har från början tänkt skruva mickarna direkt i mittstocken men för att ha lite alternativa lösningar gjorde jag micksargar. Plektrumskyddet blir ju ebenholtz med ivoroidkantlist så man kan ju göra nåt matchande. Jag har ingen ebenholtz kvar så jag tog överbliven mahogny från kroppen i stället. Ritade, borrade, lövsågade, filade, slipade och fick det här:

Image

Bulorna påminner ju lite om huvudformen (fast inte snett då). Kantlist var det ju också:

Image

...och så lite svart bets med efterföljande skrapning av kantlist:

Image

130601

Sågade ut mickhålen med lövsågen och borrade för switch och potar:

Image

Med sargar och stall pålagda för att se hur det kan se ut så småningom:

Image
Image
Image

130605

Jag har ju köpt P-Rails som jag tänkt sätta i. Ser ut så här för den som inte sett såna förut:

Image

Jag kommer inte riktigt överens med utseendet på dem så jag tänkte kamouflera dem lite. Jävligt krångliga bobbintoppers om man så vill. Jag sågade ju ut mickhålen i toppen med lövsåg. Detta gjorde att jag hade kvar hela de bitar jag sågade bort i i stort sett oskadat skick förutom vid micköronen där jag borrat hål för att börja såga. De träbitarna tog jag och tunnade ner till ca 2 mm, formade dem, borrade hål och satte på kantlister. Jävla pill.

Image

På micken:

Image

Och med micksarg:

Image

Det blir ju lite coolt att de är bookmatched och stämmer in med flammorna i kroppen... De blir så klart i samma färg som kroppen, vad den nu blir.

130607

Gjorde såna där urgröpningar för kontrollerna som bl.a. PRS har. Dremel och sandpapper användes:

Image

130620

Limmade dit halsen. Inte så jättespännande bild kanske...

Image

Men vad fan ska det här vara för nåt då?

Image

Jo, jag tänkte att det skulle vara kul med ett litet ljudhål upp mot den som spelar också. När man ska stämma gitarren opluggat och det är lite oväsen runtikring så får man ju lägga örat mot gitarren ibland. Nu kan man lägga det mot ett ljudhål i stället... Först karva med kniven:

Image

Sen göra hål med borr och Dremel:

Image

Sen kan man lägga dit det lilla trälocket:

Image

130728

Toppen är ditlimmad och bindings ditsatta. Jag har också gjort hål för två miniswitchar som ska ge P90/rail/humbuckervarianterna för respektive mick.

Baksidan oljar jag med Danish oil. Det blir jävligt skönt, mycket träkänsla kvar:

Image

Dags för färg va? Efter sedvanligt velande fram och tillbaka gick jag ändå på min första tanke. Det brukar vara så att man får en idé i huvudet om hur gitarren ska se ut och då får man också en färg i skallen.

Före:

Image

Ett lager extra utspädd mahognybets för att få lite mer kontrast i flammorna:

Image

Ett lager röd med lite mahogny i:

Image

...och så här vattenmelonrosa ser den ut när den är torr och i solljus. Den kommer ju så klart att mörkna betydligt till den röda färgen när det kommer på klarlack på den:

Image

130731

Första lagret klarlack är på. Sen började det regna, får fortsätta spraya i morgon förhoppningsvis.

Image

Fixade till den andra trussrodluckan. Tänkte ju först ha en bottenplatta av mahogny men det blev inte så bra kontrast mot det röda så jag limmade ihop lite bindingsbitar och då blev det så här:

Image

130804

Då är lackningen avklarad, nu blir det till att vänta en månad eller två så att den får härda ordentligt innan våtslip och polering. Fotot är taget med blixt så den ser ljusare ut än i verkligheten:

Image

Och så här ser trussrodluckan ut på huvudet:

Image

131124

Då var den väl klar då...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Last edited by pukko on 24 Nov 2013, 20:46, edited 29 times in total.

29 Sep 2012, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Byggtråd: En ihålig gitarr minsann!
Jag är imponerad. Bygga en gitarr med bara ett set mickar att börja med. :wink: Själv gjorde jag en schackbräda i slöjden men det räcker inte långt. :roll:

/R

29 Sep 2012, 21:58
Profile

Jag älskar böggtrådar :wink:

29 Sep 2012, 22:00
Profile

Riktigt imponerande arbete! Du är ju fan grym. Det verkar finnas många gitarrbyggare på bojen.

Ser fram emot att följa resten av bygget! :D

29 Sep 2012, 22:02
Profile

Say what?! :shock:

rocky67 wrote:

29 Sep 2012, 22:04
Profile

Crimson wrote:
Say what?! :shock:

rocky67 wrote:

Jag älskar bygtrådar

29 Sep 2012, 22:07
Profile

Renegade wrote:
Jag är imponerad. Bygga en gitarr med bara ett set mickar att börja med. :wink: Själv gjorde jag en schackbräda i slöjden men det räcker inte långt. :roll:

/R

Tackar! Man ska ju börja med nåt... Det vore ju skitcoolt med en schackrutig kropp!

Crimson wrote:
Riktigt imponerande arbete! Du är ju fan grym. Det verkar finnas många gitarrbyggare på bojen.

Ser fram emot att följa resten av bygget! :D

Tackar!

rocky67 wrote:

:shock: :mrgreen:

29 Sep 2012, 22:37
Profile ICQ YIM WWW

Cool, dina byggen brukar ju vara fantastiska. 8)

29 Sep 2012, 23:40
Profile

Jäkligt imponerande! Ett genuint bygge, på min ära. Lycka till! :)

30 Sep 2012, 00:29
Profile ICQ WWW

Skitkul! Och snyggt!
Du fräste väl efter en mall, när du gjorde hollowbodyn? Eller satt du med stämmjärnet? Fotomontage? :shock:

30 Sep 2012, 09:17
Profile WWW

Snyggt!

Byggtrådar är ju superskoj. Ska bli kul att följa denna och se vad det blir i slutändan. :)

Som man säger...keep us updated! 8)

:: Emros Sound Production ::

30 Sep 2012, 10:29
Profile

Andreas Nyström wrote:
Cool, dina byggen brukar ju vara fantastiska. 8)
FenderBender wrote:
Jäkligt imponerande! Ett genuint bygge, på min ära. Lycka till! :)
Majkel wrote:
Snyggt!

Byggtrådar är ju superskoj. Ska bli kul att följa denna och se vad det blir i slutändan. :)

Som man säger...keep us updated! 8)

Tackar för det!

svaj wrote:
Skitkul! Och snyggt!
Du fräste väl efter en mall, när du gjorde hollowbodyn? Eller satt du med stämmjärnet? Fotomontage? :shock:

Tackar! Nä, hacka ut allt med stämjärnet hade nog tagit lite för lång tid. Jag använde det bara till att ta bort lite överblivet trä mellan borrhålen, innan jag gick loss med fräsen alltså. De där småbitarna flyger lätt upp i ansiktet eller nån annanstans där man inte vill ha dem... Men det är frihandsfräst, inga mallar användes.

30 Sep 2012, 10:35
Profile ICQ YIM WWW

Satan vad stiligt! Skall bli spännande att se resultatet!

30 Sep 2012, 10:42
Profile WWW

Vågar redan nu påstå att Pukko nu håller på att bygga det istrumentet som har det bästa naturliga tonen hittills.

- ROCK ON "P"!

/ Jonken :wink:

30 Sep 2012, 19:12
Profile

Har du några speciella stål när du frihandsfräser?
Jag tycker att min borch hoppar lite väl mycket när jag testar.
Hur många mm tar du åt gången?

30 Sep 2012, 19:54
Profile WWW

Robert wrote:
Satan vad stiligt! Skall bli spännande att se resultatet!

Tackar!

Jonken wrote:
Vågar redan nu påstå att Pukko nu håller på att bygga det istrumentet som har det bästa naturliga tonen hittills.

- ROCK ON "P"!

/ Jonken :wink:

Vi får väl se hur den artar sig... Får väl skicka upp den till dig om den inte blir bra så får du köra lite häxkonster på den. :mrgreen:

svaj wrote:
Har du några speciella stål när du frihandsfräser?
Jag tycker att min borch hoppar lite väl mycket när jag testar.
Hur många mm tar du åt gången?

Jag använder ett CMT-frässtål. Det är ett sånt med bottenskär och överliggande kullager. Kullagret är ju nödvändigt då man fräser efter en mall, t.ex. mickhål och halsfickor. Bottenskäret är praktiskt eftersom man kan "borra" sig ner med fräsen och så blir bottenytan bättre. Det är väl olika hur många mm det blir men kanske 10 mm i taget ungefär? Ungefär halva skärlängden.

30 Sep 2012, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

-Haha!

Är nog övertygad om att du har järn-koll på att trixa fram maximal ton ur den där. :wink:

Hur djup hel kammare tänker du köra i den?
Av bilderna bedöma; ser det onekligen ut som att du har valt att gå grundare & safe:a lite extra? (Svårt och bedöma av bilderna: Kan ju vara en hägring oxo..) :)
Är Mahoganyt hyper torrt?

/ Jonken

30 Sep 2012, 20:20
Profile

Jonken wrote:
-Haha!

Är nog övertygad om att du har järn-koll på att trixa fram maximal ton ur den där. :wink:

Hur djup hel kammare tänker du köra i den?
Av bilderna bedöma; ser det onekligen ut som att du har valt att gå grundare & safe:a lite extra? (Svårt och bedöma av bilderna: Kan ju vara en hägring oxo..) :)
Är Mahoganyt hyper torrt?

/ Jonken

Ja, på bilderna är det inte alls fräst till rätt djup. Eftersom jag frihandsfräser så tog jag ganska grunt första vändan. Då kan jag jämna till kanterna och sen använda dem som guide för frässtålets kullager när jag går djupare. Sen kan jag inte gå ner fullt överallt än eftersom jag ska ha konturer på baksidan också. Vore ju synd om man karvar bellycuten och går igenom... Tanken är väl ca 10mm tjocklek på botten så småningom. Jag har ingen fuktmätare men jag köpte trät av en annan byggare som verkligen vet vad han pysslar med så jag förutsätter att det är torrt nog.

30 Sep 2012, 20:41
Profile ICQ YIM WWW

Va fan, kör samma stål jag... Och en jättefin borch fräs, slog som fasen när jag fräste idag.
Är väl förmodligen slött stål.

30 Sep 2012, 21:29
Profile WWW

svaj wrote:
Va fan, kör samma stål jag... Och en jättefin borch fräs, slog som fasen när jag fräste idag.
Är väl förmodligen slött stål.

Ja, det är ju en möjlig anledning till att det slår. Vad är det du ska fräsa i? Träslag, typ av fräsning osv.

30 Sep 2012, 21:38
Profile ICQ YIM WWW

Just nu byggs det högtalarlådor i furu, borde inte vara något problem för stålet, men det har en 7 år på nacken och har fått jobba i hårda material.

30 Sep 2012, 22:53
Profile WWW

svaj wrote:
Just nu byggs det högtalarlådor i furu, borde inte vara något problem för stålet, men det har en 7 år på nacken och har fått jobba i hårda material.

Testa att vässa stålet. Jag har gjort det med hjälp av våtslippapper som man lägger på en helt plan yta. Sen tog jag stålet, lade det på eggens fasade kant (förstår man det där...?) och slipade försiktigt medan jag höll koll på att eggen låg plant på underlaget hela tiden. Det blev faktiskt vassare...

EDIT: Furu kan ju jävlas lite, det kan ju vara rätt stor skillnad i hårdhet på årsringarna och trät emellan dem. Kanske därför det slår?

30 Sep 2012, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Jodå :D jag fattade, ska testa.
Har nog varit dålig combo.
När jag fräste ur mina tonkammare i en wenge-gura hade jag bra stål, men en dålig maskin, axeln va sned...
Nu när maskinen är bra har jag dåligt trä o slött stål.
Nästa gång kommer jag kanske fram till att det är mig det är fel på.

01 Oct 2012, 08:50
Profile WWW

svaj wrote:
Jodå :D jag fattade, ska testa.
Har nog varit dålig combo.
När jag fräste ur mina tonkammare i en wenge-gura hade jag bra stål, men en dålig maskin, axeln va sned...
Nu när maskinen är bra har jag dåligt trä o slött stål.
Nästa gång kommer jag kanske fram till att det är mig det är fel på.

Ja, det är ju bara att testa. Om det redan är slött så kan man ju inte sabba det så mycket resonerade jag. Har du gjort en kropp av wenge? Hur blev resultatet? Jag har gjort en hals i wenge, det var lite svårjobbat trä tyckte jag. Ville gärna flisa sig och jävlas.

01 Oct 2012, 14:47
Profile ICQ YIM WWW

Har gjort två.
Ja det är lite flisigt, men resultaten har blivit 1:a och 2:a gitarr :)
Den ena i hollowbody som din och den andra solid. Tunga som fan, men spöar det mesta tonmässigt. Ska kolla om jág hittar någon fin bild

01 Oct 2012, 21:26
Profile WWW

iPad-as att stava...

01 Oct 2012, 21:27
Profile WWW

svaj wrote:
Har gjort två.
Ja det är lite flisigt, men resultaten har blivit 1:a och 2:a gitarr :)
Den ena i hollowbody som din och den andra solid. Tunga som fan, men spöar det mesta tonmässigt. Ska kolla om jág hittar någon fin bild

Visa dem!

02 Oct 2012, 17:55
Profile ICQ YIM WWW

Btw, kommer den förses med f-hål, eller skall du göra en Lucille-variant?

03 Oct 2012, 08:53
Profile WWW

Robert wrote:
Btw, kommer den förses med f-hål, eller skall du göra en Lucille-variant?

Nåt slags ljudhål blir det, har skissat på olika varianter men inte bestämt nåt än.

03 Oct 2012, 13:37
Profile ICQ YIM WWW

Nya bilder i första inlägget!

07 Oct 2012, 18:38
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 141 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next