|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
rudmark
|
 DLR-RI med 6L6GC slutrör
Deluxe Reverb (RI) Någon som prövat att stoppa in 2X 6L6GC istf orginal 6V6? Ska ju funka enl speccarana, trafa etc och ge en 35(?)W ut istf 20.
Har höjt headroomen enl alla råd, dra ut V1,( Borta, check) sätt in effektivare högtalare (check, Fane12a, 101 dB) men om man skulle vilja? (Ok bias får ställas, men låter det bra, och pallar grejorna?) Blir det en annan typ av Fender? Vibroluxtyp eller?
|
| 02 Oct 2012, 21:36 |
|
 |
|
David Wikström
|
 Re: DLR-RI med 6L6GC slutrör
Vad är det för skillnad egentligen med "GC"? Som jag trodde att det var så finns det egentligen bara tre olika 6V6or. Först 6V6 som är ett stålrör, sedan 6V6GT (Glass Tube), och sedan det snygga 6V6G som har större päronformad glaskropp. Men rätta mig om jag har fel..?
Har själv varit sugen på att sätta i ett par 6V6G som jag har liggandes, i min Deluxe Reverb, fast då krävs det att man tar bort skyddsgallret eftersom rören är för stora för att få plats bakom.
Vill inte låta som någon jobbig musikpolis här, men om inte headroomet i en Deluxe Reverb räcker till, då är det dags att ta ett snack i bandet om dynamik. Min DR används i både mitt riktiga band och i coverbandet och i båda banden har vi samma problem fast tvärt om, det finns för mycket headroom (för vissa låtar), och då har vi en trummis som avverkar 2-3 par trumstockar per rep.
_________________ David
|
| 03 Oct 2012, 09:12 |
|
 |
|
rudmark
|
Glasögon Wikström, eller mindre nattsudd och mer sömn! 6 L6GC är inte detsamma som 6 V6 6L6GC är inte samma som 6L6. Samma rör men mer effektålighet på GC. Jodå headroomen räcker till (efter mina ändringar) men jag vill veta resultat av ovanstående rörbyte. Blir kanske mer sag pga att PT och OT får gå hprdare? vad vet jag, därav frågan
|
| 03 Oct 2012, 09:50 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
David Wikström wrote: Vad är det för skillnad egentligen med "GC"? Som jag trodde att det var så finns det egentligen bara tre olika 6V6or. Först 6V6 som är ett stålrör, sedan 6V6GT (Glass Tube), och sedan det snygga 6V6G som har större päronformad glaskropp. Men rätta mig om jag har fel..?
Har själv varit sugen på att sätta i ett par 6V6G som jag har liggandes, i min Deluxe Reverb, fast då krävs det att man tar bort skyddsgallret eftersom rören är för stora för att få plats bakom.
Vill inte låta som någon jobbig musikpolis här, men om inte headroomet i en Deluxe Reverb räcker till, då är det dags att ta ett snack i bandet om dynamik. Min DR används i både mitt riktiga band och i coverbandet och i båda banden har vi samma problem fast tvärt om, det finns för mycket headroom (för vissa låtar), och då har vi en trummis som avverkar 2-3 par trumstockar per rep. Det verkar stämma: The only difference between the tubes is the glass envelope. G means Glass GT means glass tubular. http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=111265The 6V6 was introduced in both metal and shouldered glass tubes. RCA was promoting the superiority of its metal tube designs in the second half of the 1930s, and this tube, having been introduced during that period, was produced in large quantities in this format. Other tube manufacturers also produced the 6V6 in glass tubes, which were commonly found in radios not made by RCA. By 1940, the 6V6 was mostly being produced in a smaller "GT" glass envelope, and later the 6V6GTA was introduced, which had a controlled warm-up period. http://en.wikipedia.org/wiki/6V6/R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 03 Oct 2012, 09:56 |
|
 |
|
David Wikström
|
Fan också, jag läser alltid fel på det där. Man tar liksom förgivet att det snackas 6 V6 direkt man pratar om en Deluxe Reverb. My bad. Men med 6L6or blir det nog också att skippa skyddsgallret va?
_________________ David
|
| 03 Oct 2012, 10:05 |
|
 |
|
David Wikström
|
Quote: The 6V6 was introduced in both metal and shouldered glass tubes. Enligt National Valve Museum så lanserades 6V6 sju år innan 6V6GT och 6V6G. http://www.r-type.org/exhib/aaa0027.htm(Förlåt Rudmark för att vi kapar din tråd  )
_________________ David
|
| 03 Oct 2012, 10:12 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Jag är också nyfiken på OP's fråga.
_________________ /Anders
Last edited by fergusonanders on 03 Oct 2012, 18:27, edited 1 time in total.
|
| 03 Oct 2012, 13:16 |
|
 |
|
Renegade
|
rudmark wrote: Deluxe Reverb (RI) Någon som prövat att stoppa in 2X 6L6GC istf orginal 6V6? Ska ju funka enl speccarana, trafa etc och ge en 35(?)W ut istf 20.
Har höjt headroomen enl alla råd, dra ut V1,( Borta, check) sätt in effektivare högtalare (check, Fane12a, 101 dB) men om man skulle vilja? (Ok bias får ställas, men låter det bra, och pallar grejorna?) Blir det en annan typ av Fender? Vibroluxtyp eller? Låter som om du vill att någon av oss Deluxe Reverb (RI)-ägare ska prova och berätta hur det gick. Kan stärkeren hantera rören och/eller kan rören hantera stärkaren? Att byta från 6L6 till 6V6 har testats av en del i Fender Hotrod Deluxe (JJ/Tesla-rör som är högre specade och enligt vissa inget egentligt 6V6-rör). Nu är väl frågan om stärkeren kan hantera rören. Håller verkligen trafo m.m. för ett sådant äventyr? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 03 Oct 2012, 14:46 |
|
 |
|
rudmark
|
Från Thegearpage http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=988486The difference will be less than you might expect...
Ultimately you are limited by the bandwidth/wattage/impedance of the OT. You'll get a different sound (when you turn up loud), but you don't necessarily gain a lot more headroom/volume/wattage. You do gain some, just not very much... It isn't going to magically turn your deluxe into a miniture super reverb, at any rate...
The increased draw of the 6l6 tubes will also make the plate voltages through the whole amp drop, so where you may gain in power section headroom with the bigge tubes, you also loose a touch in the pre-amp due to lower voltages.
Deluxe reverbs have pretty high plate voltages, so if you upgraded the OT at the sametime, you could get quite a few more watts from the amp. I'd be worried about the PT at that point, so it isn't something I'd go out of my way to try... Så inga större förväntade skillnader pga alltingsinverkan. 6V6 har ju ett trevligt ljud, 6L6 har sitt, kanske lite skönare sagg. Men folk verkar ha prövat ett längre tag med 6L6, några påpekar mismatchen, bör vara 4 ohms hgt. Så Renegade, jag är inte ute efter kollektiv förstörelse av era DLR's 
|
| 03 Oct 2012, 16:41 |
|
 |
|
Renegade
|
rudmark wrote: Från Thegearpage http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=988486The difference will be less than you might expect...
Ultimately you are limited by the bandwidth/wattage/impedance of the OT. You'll get a different sound (when you turn up loud), but you don't necessarily gain a lot more headroom/volume/wattage. You do gain some, just not very much... It isn't going to magically turn your deluxe into a miniture super reverb, at any rate...
The increased draw of the 6l6 tubes will also make the plate voltages through the whole amp drop, so where you may gain in power section headroom with the bigge tubes, you also loose a touch in the pre-amp due to lower voltages.
Deluxe reverbs have pretty high plate voltages, so if you upgraded the OT at the sametime, you could get quite a few more watts from the amp. I'd be worried about the PT at that point, so it isn't something I'd go out of my way to try... Så inga större förväntade skillnader pga alltingsinverkan. 6V6 har ju ett trevligt ljud, 6L6 har sitt, kanske lite skönare sagg. Men folk verkar ha prövat ett längre tag med 6L6, några påpekar mismatchen, bör vara 4 ohms hgt. Så Renegade, jag är inte ute efter kollektiv förstörelse av era DLR's  Bra!  Men det hade varit kul om någon provat förutsatt att det lyckades. Annars tror jag att man som huvudregel från början ska skaffa sig en förstärkare som passar det individuella ljudidealet istället för att bygga om något för att uppnå det. Men visst är det roligt att modda. /R
|
| 04 Oct 2012, 21:16 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Citatet från Gear Page är bullshit. Det som begränsar effekten är huvudsakligen nätdelen, inte OT:n. Det som kan vålla bekymmer är om nättrafon klarar 6l6:ornas glödström, som är högre än 6v6 (0,9 resp.0,45 A). Finns en viss risk för överhettning där, vågar inte rekommendera detta, eftersom moderna grejor oftast är väldigt snålt specade. Skillnaden är mest klang, inte effekt, även om den subjektivt upplevda dynamiken kan bli högre med 6l6. OT:n kommer inte att krokna, den får inte mer ström än nätdelen kan leverera.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 05 Oct 2012, 19:31 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Om du är nyfiken på hur 6L6 låter i en DLR? Så sätt in ett par JJ6V6, dessa är mer 6L6 än 6V6.
Sen får du ursäkta , men vill man ha mer headrum mm, ja då har du köpt fel stärkare. En stärkare med 6V6 gillar man oftas just pga vad just 6V6 rören ger= krämighet. Vill man ha det, fast med högre headrum, jag då få man köra med 4X6V6
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 05 Oct 2012, 23:53 |
|
 |
|
rudmark
|
Tack Ampi! Jo jag har hört att JJ 6v6 rekommenderas, och jag har inte vart ute efter mer headroom som så (effektiv högtalare och ryck av V! räcker gott och väl....jag kör på 3an ung) Om du säger att JJ'na låter ung som 6L6 så testar jag väl (vilket var vad jag ville åt, testa, annars är jag tvärnöjd med ljudet nu -efter lite standardmoddar-och det räcker till volymmässigt) Tung-Sol i nu.
|
| 06 Oct 2012, 00:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|