|
| Author |
Message |
|
Vinyljunkie
|
 True Temperament
Jag har en gitarr med sådan hals.
Finns det några fler bojare som har det? Vad tycker ni om den jämfört med vanliga band? Berätta era erfarenheter!
Jag väntar med mina egna tills tråden (förhoppningsvis) kommit igång.
|
| 04 Oct 2012, 15:00 |
|
 |
|
laros
|
 Re: True Temperament
.
Last edited by laros on 15 Apr 2013, 13:28, edited 1 time in total.
|
| 04 Oct 2012, 15:27 |
|
 |
|
holmis63
|
Provade en sån på Gbg gitarrmässa förra året tror jag det va, en Ruakangas, tyckte inte det stämde bättre än på en väl intonerad vanlig hals! Men det beror ju på hur hårt/jämt man trycker strängarna också. Kändes dock bättre än jag trodde att spela på den med tanke på att man blir yr när man tittar på halsen  Men nu är jag nyfiken på dina erfarenheter, du som har lite mer på fötterna!
|
| 04 Oct 2012, 15:40 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
holmis63 wrote: Provade en sån på Gbg gitarrmässa förra året tror jag det va, en Ruakangas, tyckte inte det stämde bättre än på en väl intonerad vanlig hals! Men det beror ju på hur hårt/jämt man trycker strängarna också. Kändes dock bättre än jag trodde att spela på den med tanke på att man blir yr när man tittar på halsen  Men nu är jag nyfiken på dina erfarenheter, du som har lite mer på fötterna! Jag startade ju denna tråd för lite mer än ett år sen: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=58226&hilit=true+temperament&start=0Nu har ju tiden gått och jag tänkte kanske att det kunde finnas några fler här med erfarenhet nu. Och framförallt behöver jag jämföra min egen känsla mot något ännu mer. 
|
| 05 Oct 2012, 12:55 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Jag utgår ifrån att du har en Formula 1. Om man ska var noga är den inte perfekt intonerad á la keyboard, utan tempererad utifrån en viss formel, för att ge en harmoniskt komplex temperering som uppfattas som mer musikalisk. (en perfekt "pianointonation" går att få med en vanlig hals, om man även intonerar sadeln). Jag har spelat en hel del på en formula 1, och älskar det! Väntar bara på att ekonomin ska återhämta sig såpass attt jag kan beställa en själv... Vi gjorde en jämförelse mellan en av mina intonerade gitarrer och en formula 1, och min systerson, som är lärare i pianostämning på ackis, sammanfattade det bra: min gitarr stämde bättre, men Formula 1 lät bättre, och var roligare att spela på! Själv tror jag iofs att de klassiska gitarristerna torde få mest utbyte av TT, men även för elgitarr är det en enorm skillnad, övertonerna sjunger med på att helt annat sätt, vilket ger en mycket bättre upplösning, framför allt när man distar. Problemet med den s.k.vältempererade stämningen gör sig ju framför allt påmind när distortionen lägger till övertoner, som aldrig harmoniserar riktigt, utan skorrar och skaver, och lägger till falska "subharmonics".
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 05 Oct 2012, 13:58 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Martin Kuhn wrote: Jag utgår ifrån att du har en Formula 1. Om man ska var noga är den inte perfekt intonerad á la keyboard, utan tempererad utifrån en viss formel, för att ge en harmoniskt komplex temperering som uppfattas som mer musikalisk. (en perfekt "pianointonation" går att få med en vanlig hals, om man även intonerar sadeln). Jag har spelat en hel del på en formula 1, och älskar det! Väntar bara på att ekonomin ska återhämta sig såpass attt jag kan beställa en själv... Vi gjorde en jämförelse mellan en av mina intonerade gitarrer och en formula 1, och min systerson, som är lärare i pianostämning på ackis, sammanfattade det bra: min gitarr stämde bättre, men Formula 1 lät bättre, och var roligare att spela på! Själv tror jag iofs att de klassiska gitarristerna torde få mest utbyte av TT, men även för elgitarr är det en enorm skillnad, övertonerna sjunger med på att helt annat sätt, vilket ger en mycket bättre upplösning, framför allt när man distar. Problemet med den s.k.vältempererade stämningen gör sig ju framför allt påmind när distortionen lägger till övertoner, som aldrig harmoniserar riktigt, utan skorrar och skaver, och lägger till falska "subharmonics". En Formula 1 ja. Enligt det du skriver skulle således en intonerad sadel (vad är det egentligen??? Typ Earvana?) och TT vara det ultimata? Intonering alá keyboard och roligare att spela på.
|
| 08 Oct 2012, 12:53 |
|
 |
|
Walain
|
Martin Kuhn wrote: Jag utgår ifrån att du har en Formula 1. Om man ska var noga är den inte perfekt intonerad á la keyboard, utan tempererad utifrån en viss formel, för att ge en harmoniskt komplex temperering som uppfattas som mer musikalisk. (en perfekt "pianointonation" går att få med en vanlig hals, om man även intonerar sadeln). Jag har spelat en hel del på en formula 1, och älskar det! Väntar bara på att ekonomin ska återhämta sig såpass attt jag kan beställa en själv... Vi gjorde en jämförelse mellan en av mina intonerade gitarrer och en formula 1, och min systerson, som är lärare i pianostämning på ackis, sammanfattade det bra: min gitarr stämde bättre, men Formula 1 lät bättre, och var roligare att spela på! Själv tror jag iofs att de klassiska gitarristerna torde få mest utbyte av TT, men även för elgitarr är det en enorm skillnad, övertonerna sjunger med på att helt annat sätt, vilket ger en mycket bättre upplösning, framför allt när man distar. Problemet med den s.k.vältempererade stämningen gör sig ju framför allt påmind när distortionen lägger till övertoner, som aldrig harmoniserar riktigt, utan skorrar och skaver, och lägger till falska "subharmonics". Hur kan det gå? På ett piano så stämmer, och intonerar man väl varje ton för sig? Hur kan det bli lika exakt om man gör det för en hel sträng (21-24 toner vanligtvis) som på en gitarr? Låter märkligt tycker jag.
|
| 08 Oct 2012, 13:01 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Vilka gitarrister spelar med TT? Mattias Eklundh, Kalle Moraeus, Tommy Denander, Steve Vai (?)..... vilka mer?
|
| 08 Oct 2012, 17:42 |
|
 |
|
Ace
|
Jag har precis beställt kropp och hals från Warmoth för att senare skicka vidare till Anders Thidell. Kommer att bli sjukt kul!
Det enda jag har att säga om saken är att det var riktigt krångligt att få till beställningen. Jag jagade honom i närmare en månad (telefon) och fick då svaret att jag själv skulle beställa och skicka ner halsen sen. Jaja.
Nu går jag bara runt och väntar på att allt ska komma. Beställde en pedal från thomann, bara för att snabbt få något kul att leka med.
|
| 08 Oct 2012, 18:07 |
|
 |
|
Crimson
|
Hur gör man då, beställer man halsen helt utan några band och utan spår?
Var hamnar det då prismässigt? halsen vet jag ju att det blir runt 2 tusen beroend epå träslag, lack etc men arbetet för bandningen, vad kostar det?
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 08 Oct 2012, 18:17 |
|
 |
|
Ace
|
Japp! Jag beställde i princip en bandlös hals utan inlägg, utan sidomarkeringar och utan sadel. Det skulle Anders fixa.
Han gjorde mig lite orolig när han ville att den skulle vara färdiglackad och klar (man brukar banda och sen lacka, inte tvärtom) men killarna på Warmoth försäkrade mig om att det inte skulle vara några problem. Får väl vara noga och rengöra runt bandstavarna och pyssla om den lite, så att det inte smiter in någon fukt där.
Prismässigt landar det runt 8 000 kr, skulle jag tro. 350$ för halsen, 4400kr för bandningen (eventuellt för inlägg etc) och sedan moms på hela kalaset. Alltså även moms på bandningen.
|
| 08 Oct 2012, 23:28 |
|
 |
|
Crimson
|
Jävlar.. Tänk dig sen när det blir dags för ombandning. Jag kan tänka mig de inte använder sig av rostfria band? Med tanke på att banden ska böjas osv så är det ju lättare på vanliga nickel silver.
Grattis ändå det är ju ändå mycket arbete så det är värt det.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 08 Oct 2012, 23:35 |
|
 |
|
Robert
|
Martin Kuhn wrote: Om man ska var noga är den inte perfekt intonerad á la keyboard, utan tempererad utifrån en viss formel, för att ge en harmoniskt komplex temperering som uppfattas som mer musikalisk. Nej, ett piano är långt ifrån perfekt intonerat. De kan intoneras perfekt utifrån en given tonart, men det vanligaste är att de är just tempererade, vilket är en ganska stor skillnad. Jag ställer mig frågande till att man kan få liksvävande temperatur på en vanliga gitarr, men å andra sidan är jag ingen expert, och känner absolut inte alla knep. Vad gäller TT så diggar jag det. Har spelat på en Sandèn-gitarr med TT, och det lät... mjukare. Ingen superskillnad, utan väldigt subtilt. Som jag skrev någon annanstans, det är som när man har datorn igång utan att tänka på den, och så plötsligt stängs den av, och man slås av hur tyst det blev när fläkten slutade härja. Ungefär så upplevde jag TT. Inte så att jag stört mig nämnvärt på intonation tidigare, men det var något litet störande element som legat och guppat precis under medveten nivå, som plötsligt försvann. Sen så skulle jag verkligen inte lägga 4000 spänn per gitarr på att uppnå den lilla förbättringen.
|
| 09 Oct 2012, 08:59 |
|
 |
|
Ace
|
Dyrt som fan - oja.
Men vad tusan, jag är ju singel och hobby-befriad. Ser det mer som en kul grej, kommer definitivt inte att banda om mina andra gitarrer.
|
| 09 Oct 2012, 10:04 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Vinyljunkie wrote: Vilka gitarrister spelar med TT? Mattias Eklundh, Kalle Moraeus, Tommy Denander, Steve Vai (?)..... vilka mer? Rätt bra LineUp för en hals som kommer från ett krypin på Söder skulle jag säga. Btw så glömde du TobbeZ åxå. 
|
| 09 Oct 2012, 10:46 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Nej, ett piano är långt ifrån perfekt intonerat. De kan intoneras perfekt utifrån en given tonart, men det vanligaste är att de är just tempererade, vilket är en ganska stor skillnad. Hårklyveri, jag menade det jag skrev, perfekt intonerat śom ett piano. Poängen är att Formula 1 är tempererat utifrån vissa tonarter, inte "wohltemperiert" (för att använda den ursprungliga termen). Och just "wohltemperiert" (ska vi enas om "vältempererat"?) á la piano går att få med en vanlig greppbräda, om man även kompenserar sadeln. Quote: Enligt det du skriver skulle således en intonerad sadel (vad är det egentligen??? Typ Earvana?) och TT vara det ultimata? Nej, TT kräver en rak sadel, intoneringen sker ju med bandens kurva. Ja, jag menar typ Earvana. Quote: Hur kan det gå? På ett piano så stämmer, och intonerar man väl varje ton för sig? Hur kan det bli lika exakt om man gör det för en hel sträng (21-24 toner vanligtvis) som på en gitarr? Låter märkligt tycker jag. Det man försöker få fram är just en jämn intonering, med lika avstånd mellan tonerna. På en gitarr har du ju mensuren, bandens inbördes avstånd, som ordnar detta. Jag är medveten om att det är förenkling, i verkligheten är pianostämning en väldigt komplicerad process, som tar lång tid att lära sig. Pianot har dessutom flera strängar per ton. Därför går det inte heller att stämma ett piano med vare sig enbart formler eller en stämapparat, hur sofistikerad den än är. Framför allt handlar det ju också om att få fram en god klang, och ta hänsyn till strängens enharmonicitet (dvs pga strängens styvhet blir övertonerna mer eller mindre falska). Men i princip kan man säga, att om du vill stämma så bra som möjligt mot ett keyboard ska du ha en "equal temperament" hals, eller kompensera både sadel och stall (med t.ex Earvana, eller göra som Sterner: http://www.sternercapo.se/Compensation/index-Swe.HTM Vill du ha ett musikaliskt, inspirerande instrument, go for Formula 1.... Och Formula 1 stämmer inte sämre än en vanlig gitarr gentemot keyboards, de flesta menar att det stämmer bättre i det stora hela.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 09 Oct 2012, 10:49 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Crimson wrote: Jävlar.. Tänk dig sen när det blir dags för ombandning. Jag kan tänka mig de inte använder sig av rostfria band? Med tanke på att banden ska böjas osv så är det ju lättare på vanliga nickel silver.
Grattis ändå det är ju ändå mycket arbete så det är värt det. Dåså ska jag berätta! Min hals är en tidig rackare(no 42). På den tiden var banden låga och eländiga på ett Vintagemässigt sätt, mest pga att Paul Guy inte favoriserar FetJumbos. Jag gillar inte låga band med på den tide fanns ju inga alternativ- idag finns det jumbo! Sagt och gjort i väg med gitarren till Uppfinnare Anders för bandbyte till de fetare- då fick jag veta att detta var den första kundhals som bandades om!!!! Och då var det inget slitage! Banden är inte böjda utan gjutna i en legering av lagerbrons om minns korrekt-livslängden verkar hitintills vara vida överlägsen nickel.
|
| 09 Oct 2012, 10:56 |
|
 |
|
Ace
|
Tobbe Z - en kort fråga!
När du bandade om din hals, behövde du lacka om den då? Jag kommer på mig själv med att gå och oroa mig över bandning efter lackning, som det nu blir på min hals.
Har någon något bra tips på vad man kan göra för att skydda halsen och banden från fukt? Någon typ av olja som man bara lägger precis vid band-kanterna kanske?
|
| 11 Oct 2012, 14:05 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Ace wrote: Tobbe Z - en kort fråga!
När du bandade om din hals, behövde du lacka om den då? Jag kommer på mig själv med att gå och oroa mig över bandning efter lackning, som det nu blir på min hals.
Har någon något bra tips på vad man kan göra för att skydda halsen och banden från fukt? Någon typ av olja som man bara lägger precis vid band-kanterna kanske? Jag har en olackad rosewoodbräda och lacken på baksidan av halsen är sedan länge bort och numera oljad. Så inga problem Ta din oro med Anders- han kommer att lösa det på bästa sätt.
|
| 11 Oct 2012, 14:11 |
|
 |
|
Ace
|
Tjena!
Hittade tråden igen, tänkte göra en uppdatering över mina erfarenheter av Anders Thidell;
1. Det har tagit löjligt lång tid. 2. Han har inte gjort klart jobbet som han skulle. 3. Han hade ingen koll på något (adresser, telefonnummer, meil).
Har ännu inte fått halsen skickad till mig, skulle fått den för två veckor sedan. Enligt honom skulle det ta 4-6 veckor innan allt var klart, efter 10 veckor så åkte jag ner och hälsade på. Då hade de precis bandat halsen, men den var ännu olackad (lackningsprocessen tar ca 5 veckor, det ska vara cellulosa-lack i lite tjockare lager).
Tråkigt nog sa jag åt honom att bara skicka halsen olackad. "Absolut!" sa han, "Jag skickar den imorgon!" - Detta var tre veckor sedan och jag har ännu inte fått den.
Alltså; Detta skulle ta 4-6 veckor, kanske 8 om det blev mycket jobb för dem. Nu är jag inne på vecka 12 och ingen hals i sikte.
Kommer att låta David Morin fixa resten. Återkommer med sammanfattning.
|
| 13 Apr 2013, 14:44 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Ace wrote: Tjena!
Hittade tråden igen, tänkte göra en uppdatering över mina erfarenheter av Anders Thidell;
1. Det har tagit löjligt lång tid. 2. Han har inte gjort klart jobbet som han skulle. 3. Han hade ingen koll på något (adresser, telefonnummer, meil).
Har ännu inte fått halsen skickad till mig, skulle fått den för två veckor sedan. Enligt honom skulle det ta 4-6 veckor innan allt var klart, efter 10 veckor så åkte jag ner och hälsade på. Då hade de precis bandat halsen, men den var ännu olackad (lackningsprocessen tar ca 5 veckor, det ska vara cellulosa-lack i lite tjockare lager).
Tråkigt nog sa jag åt honom att bara skicka halsen olackad. "Absolut!" sa han, "Jag skickar den imorgon!" - Detta var tre veckor sedan och jag har ännu inte fått den.
Alltså; Detta skulle ta 4-6 veckor, kanske 8 om det blev mycket jobb för dem. Nu är jag inne på vecka 12 och ingen hals i sikte.
Kommer att låta David Morin fixa resten. Återkommer med sammanfattning. Sådär är det att göra affärer med uppfinnare.... det är bara att härda ut.
|
| 13 Apr 2013, 15:35 |
|
 |
|
Bapman
Joined: 03 Aug 2010, 10:39 Posts: 1516 Location: Tjotahejti
|
Martin Kuhn wrote: . Och just "wohltemperiert" (ska vi enas om "vältempererat"?) á la piano går att få med en vanlig greppbräda, om man även kompenserar sadeln.
det går inte att få en gitarr vältemperat dvs stämma lika bra i alla tonarter med alla intoneringar och sadel justeringar i världen. den enda gitarr som fixar detta är en bandlös dito om man klarar att intonera på den medans man spelar .och man får alla andra möjligheter på köpet. men jag har en gitarrbyggare som jobbar på en lösning där man själv kan bestämma vilken intonering man vill ha och det är dessutom möjligt att sätta hur många eller få band som möjligt var som helst på greppbrädan samt att ha en eller flera strängar bandlösa helt eller delvis. Och man kan ändra detta på ett par minuter. Om nån är intresserad av detta pma mig
_________________ Bapman ........................... swimming with a hole in my body
I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...
"The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 14 Apr 2013, 18:14 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Bapman wrote: Martin Kuhn wrote: .
men jag har en gitarrbyggare som jobbar på en lösning där man själv kan bestämma vilken intonering man vill ha och det är dessutom möjligt att sätta hur många eller få band som möjligt var som helst på greppbrädan samt att ha en eller flera strängar bandlösa helt eller delvis. Och man kan ändra detta på ett par minuter.
Wow 
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 15 Apr 2013, 06:47 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Fattar inte! Eller jo, gitarrister är dom mest lättlurade och prylsamlande instrumentalister som finns... Har det någonsin varit ett problem med intonering från folk som KAN spela i rockhistorien? Rätt mycket älskad musik har skrivits på vanligt bandade guror.
|
| 15 Apr 2013, 10:56 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
svaj wrote: Fattar inte! Eller jo, gitarrister är dom mest lättlurade och prylsamlande instrumentalister som finns... Har det någonsin varit ett problem med intonering från folk som KAN spela i rockhistorien? Rätt mycket älskad musik har skrivits på vanligt bandade guror. Surt sa räven om rönnbären. Rätt många surbendande, tondöva gitarrister med taskigt intonerade gitarrer är älskade av dito fans.
|
| 15 Apr 2013, 11:26 |
|
 |
|
svaj
|
Ha ha  jag vet att det låter bittert och gubbigt.... Meeeen. Det är ju inte en uppfinning som behövs. Man inriktar sig till en skara som tror sig bli bättre på gitarr ju mer man köper. Vilket i.o.f företagsekonomi bygger på. Att man bänder surt beror på 1: dåligt gehör eller 2: bristande teknik. Är det inte bättre att öva upp detta istället för att övertala sig att det är just snea band man ska ha?
|
| 15 Apr 2013, 11:37 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10942 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Om TT är någon som behövs eller inte är lite lurigt. Hur bra vill man att gitarren skall stämma? Jag tycker tveklöst att det är något som behövs, vanliga gitarrer stämmer ju rätt rejält illa. Somliga grejer går helt enkelt inte att spela utan att öronen knyter ihop sig (inget man kan påverka med bends, svårt att bända något till en lägre ton). Lite elakt kanske man kan säga att om man inte tycker det behövs har lite bråkiga, eller kanske överdrivet förlåtande, öron? /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 15 Apr 2013, 11:50 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Lite elakt kanske man kan säga att om man inte tycker det behövs har lite bråkiga, eller kanske överdrivet förlåtande, öron? /Magnus Det handlar ju om 99.9 procent (minst) av utövarna och lyssnarna som inte lider av detta alls , de resterande få är ju tänkbara kunder till TT eller Bapmans kompis uppfinning. Säkert jättebra , men absolut inget som behövs för det stora flertalet, annars skulle varenda gitarr ha krokiga band vid det här laget. Tror också det skulle bli sämre intonerat över lag om medelgitarristen gick över till bandlöst.
| 15 Apr 2013, 12:46 |
|
 |
|
svaj
|
Jag har absolut gehör och upplever inte gitarren som ostämd, då den är stämd och intonerad. En gitarr har sitt sound p.g.a alla aspekter av instrumentet, om gitarren helt plötsligt pitchar 100% över hela halsen tar vi bort dom små egenheterna som bidrar till soundet. Men om nu TT ska funka betyder det även att du som instrumentalist ska spela med 100% rätt tryck på strängen så att du inte tillför en onödig spänst och pitchar tonen fel. Man kan inte slå an strängen för hårt, då ändras tonen vid anslag.
|
| 15 Apr 2013, 12:48 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
svaj wrote: Jag har absolut gehör och upplever inte gitarren som ostämd, då den är stämd och intonerad. Absolut gehör?! Fett! Quote: En gitarr har sitt sound p.g.a alla aspekter av instrumentet, om gitarren helt plötsligt pitchar 100% över hela halsen tar vi bort dom små egenheterna som bidrar till soundet. Japp. Viktigt poäng. [quote] Sen spelar och sjunger folk "falskt" hela tiden. Sopransax t.ex och Mick Jagger har inte sjungit en ren ton sen 1968. Även ett "exakt" stämt piano är falskt överallt. Klassiska violinister får öva speciellt på att intonera "snett" för att det ska passa med t. ex. piano. Trummor är också falskt för det mesta för övrigt.
_________________ Försvinn ur min åsikt
Last edited by Uncle Fred on 15 Apr 2013, 13:57, edited 1 time in total.
|
| 15 Apr 2013, 13:18 |
|
|