View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 11:37

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Gibson Vibrola stall + allmänt om stallhöjd 
Author Message

Post Gibson Vibrola stall + allmänt om stallhöjd
Blev lite diskussion i en annan tråd om hur Gibson lite misslyckats med att få till Vibrola stallet på sin CS reissue, och hur man ev kan rätta till detta. OBS jag är ingen proffs gitarrmek , men detta är ganska simpelt.. och jag har /haft en del såna här tingestar under årens lopp.

Gibson har sen elgitarrens födsel brottats med kombinationen stall/halsvinkel och dess inverkan på mickhöjd etc. De flesta känner till den första LP'n som fick ett stall som inte passade (deignat av LP själv) man hade missat att det var för högt, mickarna blev så höga att kåpan gick över kanten på toppen och man drog strängarna UNDER istället varpå Les inte kunde köra sina 'muffled' tones.

Angående Vibrolan är det extra känsligt , grundtanken med stallet var att man skulle kunna svaja både uppåt och nedåt när det introducerades 1963 (efter återigen ett misslyckat stall , det sk 'sideways vibrola' som bara fanns under knappt 2 år).

Knixet är att få någorlunda vinkel mellan strängen tar i ABR stallet till det fästs i svajet med strängkulan, lyckas man inte med detta blir det sladdrigt och strängarna kan tom hoppa av ABR en när man tex bänder eller kompar hårt.

Följande faktorer är inblandade :

* Halsvinkeln (skall vara nästan minimal på en SG )
* Greppbrädans höjd över halsinfästningen
* Vinkeln som svajets rörliga del (springblade) är bockad i.

På en 61 RI ser halsfäsningen ut så här , endast greppbrädan har överhäng på kroppen med c:a 4-5 mm inkl binding

Image

Med en ganska låg vinkel och PLAN topp (därför har den välvda LPn mer vinkel för samma höjd )
så kommer ABR upp c:a 12-13 mm (vid strängens viloläge på sadeln)

På en orginal 70´s vibrola (71 standard) så kommer halsen upp några mm till så vi har kanske 7 mm höjd framtill

Image

Då har man gjort på detta vis med stallet , ganska kraftig bockning av plattan

Image

Det ger en bra vinkel över ABR , dock blir det svårt att svaja uppåt...

måtten blir 15 mm från ABR s topp och 10 mm från strängens fäste till kroppen alltså 5 mm skillnad

På en lite tidigare gitarr (1970) hade man löst problemet på följande sätt...

I framkant har vi nu totalt 10 mm upphöjd hals/greppbräda vid halsinfästningen

Image

med samma halsvinkel gör det nu att ABR sitter c:a 20 mm högt , och man klan då använda en annan vinkel på stallets 'spring'
vilket man av någon anledning tyckte bra?

Detta ser ut ungefär som ett ALLPARTS eftermarknadsstall ser ut

Image

Nu är måtten istället 20 mm ABR och 15 mm Strängfäste, fortfarande acceptabel vinkel , nu ligger dessutom plattan ganska horisontellt , så du kan svaja åt båda håll.

När Gibson släppte sin Historic 61 med Vibrolan så tog man helt enkelt samma kropp som den med stoppstall , och utan överhäng vid halsinfästningen , sen ett Vibrola med för klen böj på, det medför att det blir nästan ingen strängvinkel alls, istället kan det nästan se ut som den faller framåt MOT ABR stallet.

(bild lånad från nätet )

Image

Så frågan är hur man åtgärdar det ?

Bästa vore ju om Gibson bytte ut stallet på dessa? men det lär dom inte göra . Man kan ju ersätta med ett Allparts, men det är dyrt + att man måste flytta över kåpan med Gibson logo och jag är inte säker på att det går utan modifikation

Man kan också försöka bocka till plattan , men den är gjord i tjockt härdat stål så det kan kanske bli svårt utan att den går av. Om själva fjäderbladet går att hitta som reservdel eller på Ebay kan man kanske bara byta den delen ?

Annars får man justera så gott det går, ex göra djupare spår i ABRen för strängarna , så dom inte hoppar ur, men vinkeln blir ju inte bättre då ,snarare samma om man höjer bryggan lite.

Man kan ju inte shimma halsen så den varabeln är fast , Tom stallet blir ju sen där det blir pga stränghöjden ska vara normal (den är ganska låg på de gitarrer som avbildas här) , svajet går inte att sänka , så då återstår bara vinkeln på fjäderplattan att justera eller byta.

Magic, Du kan väl mäta din eller ta någon bild? så jag får se hur det ser ut?

Någon 'riktig' gitarrmek får också gärna ge sin åsikt , jag vet att de flesta tycker 'slit bort svajet' pga det är ändå värdelöst osv.... men då moddar man gitarren ganska rejält samt att Vibrolan ger ett speciellt ljud i gitarren som hör ihop med dessa SG. Dessutom är dom ju snygga.....

Kom ihåg att SG aldrig gjordes med fast stall innan 1972 (med undantag av några juniors och specials som hade endast wraparound) Så alla dessa tidiga 'small guard' samt senare 'bat wing' Standard och Customs hade svaj.

26 Oct 2012, 10:42
Profile ICQ WWW

Post Re: Gibson Vibrola stall + allmänt om stallhöjd
Skulle man kunna göra fästpunkten där strängkulan sitter mera åt vänster i bild (sista bilden) så skulle vinkeln öka.
Dock skulle det nog se skumt ut. Säkert även rätt svårt att få till eftersom man måste göra en helt ny del som strängarna sitte fast i.
Den delen som strängen sitter fast i är den löstagbar?

Edit: Jag menar att strängarna skulle fästat på andra sidan så att säga om den böjda plåten när man tittar på bilden.
Nån som fattar vad jag menar?

26 Oct 2012, 13:04
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

-japp

Quote:
Edit: Jag menar att strängarna skulle fästat på andra sidan så att säga om den böjda plåten när man tittar på bilden.

Nej... 8)

26 Oct 2012, 13:17
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
rifle wrote:

-japp

Quote:

Nej... 8)

Om du skulle vända op den kommer svajarmen på fel sida också.. ?

26 Oct 2012, 13:18
Profile ICQ WWW

Den delen som strängarna sitter fast i, om den skulle färlängas (åt vänster i bild) så den blir längre än den böjda plåten.
Sen borrar man hål i skiten och trär strängarna igenom.

Hajjar du nu hur jag ungefärligt menar?

26 Oct 2012, 13:31
Profile ICQ WWW

Typ så här:

26 Oct 2012, 13:33
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Typ så här:

Ok, men svårt att borra där...

Måste ändå vara bäst att sätta rätt version av svajet på gitarren från början
eller byta ut fjäderbladet.

Som sagt , Alla jag haft har varit problemfria från början.

26 Oct 2012, 15:17
Profile ICQ WWW

d

Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 13:10, edited 1 time in total.

26 Oct 2012, 15:22
Profile ICQ WWW

Mmannen wrote:
Fräs ut för ett Floyd istället. Verkar vara den vettigaste lösningen. :lol:

Nu har du postat fel, det här skulle ju in i taliban-tråden. :P

26 Oct 2012, 15:39
Profile WWW

Mmannen wrote:
Fräs ut för ett Floyd istället. Verkar vara den vettigaste lösningen. :lol:

Visa mig en SG med floyd som är lika cool som denna .... 8)

Image

26 Oct 2012, 15:47
Profile ICQ WWW

d

26 Oct 2012, 15:56
Profile ICQ WWW

Har själv ingen vibrola erfarenhet, men jag hade antagligen försökt räta ut fjäderbladet i en skruvtving. Antingen genom att pressa hela fjäderbladet i tvingen, eller pressa och därmed räta ut en del av böjningen i bladet som ligger mellan stränghållaren och där bladet (nästan?) rör vid kroppen. Båda alternativen ändrar dock vinkeln på stränghållaren så antagligen måste man även böja in den delen som stränghållaren sitter på. För att vinkeln inte skall stängas hade jag lagt en skruvmejsel som stöd längst in i böjen. En smed hade nog fixat detta i ett nafs.

26 Oct 2012, 16:46
Profile

Mmannen wrote:

Den här var faktiskt sjukt ball(are), med Floyd. Skum gubbe som lirar på den bara, varför har han ett kors runt halsen, är han ett Jeusfreak?

Image

Lefty ... med chickenhead volymrattar , blandning std /custom , nja......

haschtomten är ju cool dock 8)

27 Oct 2012, 20:42
Profile ICQ WWW

.

28 Oct 2012, 11:20
Profile ICQ WWW

Lysande tråd!

Tack!

13 Nov 2012, 15:38
Profile

pafal wrote:
Lysande tråd!

Tack!

Yes, mycket intressant. :)

13 Nov 2012, 19:16
Profile

När det gäller Vibrola stall; spelar följande två saker en mycket viktig roll för stallets funktion:

- Stränghöjden.
- Strängdraget.

Som Mike beskriver i sitt inlägg; får han en onaturligt hög stränghöjd vid stallet på sin gura. Och denna stränghöjd gör att vinkeln för Vibrola stallet blir fel för dess funktion. För att lösa problemet måste man backa tillbaka många steg till för att få ner sträng höjden- så att den skall passa Vibrola stallet. Det bästa sättet är (precis som Mike gjort) -att se & förstå hur ett fullt fungerande Vibrola stall ser ut optimalt funktions-justerat. Och den första skillnaden man noterar är ju skillnaderna mellan stränghöjderna. För att göra en längre historia kort: Stränghöjden bör tas ner rejält.

Nästa fundering blir då: Hur kan man ta ner stränghöjden så mycket?
Och denna fråga består av flera lösningar & även prioriteringar som man måste ta ställning till:

- Pilbågseffekten på gitarren måste ner. Halsens truss rod måste kunna justeras rakare. Detta utan bandskräll.
- Hur jämn är egentligen brädans yta om man justerar den rakare? Får man ojämnheter eller en bulle/puckel utan strängdrag på?
- Tunnare strängtjocklek = Lägre stränghöjd. Kan man leva med detta?
- Låg stränghöjd utan skräll = Perfekt jämnhet (PLEK) krävs på banden.

Shit! Jag måste tyvärr dra iväg nu. Skall fortsätta skriva detta inlägg senare. Men postar docj detta jag skrivit nu för att slippa skriva om...

- Sorry all...

/ Jonken :|

14 Nov 2012, 18:36
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]