View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 07:32

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Effekttålighet fyrtolva? Hur adderar man? 
Author Message

Post Effekttålighet fyrtolva? Hur adderar man?
Har hört lite olika sätt på hur detta räknas ihop. Det är ju trots allt spolar och inte vanliga motstånd.

Säg att jag tar min Orange 412:a, som har 4st Vintage 30 (60W styck). Rejtad till 240W.
Om jag plockar ur en V30 och stoppar i ett Greanbackelement på 20W (ja, det är faktiskt på tjugo watt), vilket effekttålighet hamnar hela lådan på då?

Blir det:
1, 60 + 60 + 60 + 20 = 200W ?
eller som jag hört att man kan bara plussa med den svagaste länken, alltså:
2, 20 x 4 = 80W ?
Eftersom att lådan är kopplad seriell-parallell så skulle man också kunna tänka sig att räkna med "svagaste länken" på bara ena paret?:
3, 20 x 2 + 60 x 2 = 160W ?
eller är alla dessa sätt fel? :oops:

Dags att fråga de riktiga experterna (er), så kan jag skiva ner regeln någonstans så jag aldrig slipper fundera i detta igen. :)

14 Dec 2012, 13:21
Profile WWW

Post Re: Effekttålighet fyrtolva? Hur adderar man?
Eftersom det är någon form av serie och parallellkoppling i en 4x12 (visst, man kan koppla alla i serie, men det är inte rätt... :wink: ), är det impedansen i strömvägarna som styr. Om du har lika impedans, fördelar sig effekten jämnt, d.v.s. lika mycket över elementet med 20W märkeffekt som över de andra, och då är det ju 20W elementet som begränsar => 20x4=80W. Är det olika impedans i elementen måste man veta mer för att kunna räkna på hur mycket effekt som går i parallellslingorna.

14 Dec 2012, 13:28
Profile WWW

Nej, jag räknar givetvis med att använda element av samma impedans. Den ska förbli kopplad seriell-parallellt.
Tack för svaret. :)

14 Dec 2012, 14:08
Profile WWW

Har för mig att V30 inte är så tåliga som de redovisas som, så du förlorar inte så mkt.....

Men att blanda olika element , som har olika impedansgång i olika frekvenser gör att man måste vara mer försiktig.

14 Dec 2012, 16:15
Profile

rudmark wrote:
Har för mig att V30 inte är så tåliga som de redovisas som, så du förlorar inte så mkt.....

Nej iofs, men om lådan hamnar på under 100W så är det inte så bra, eftersom att andra än bara jag använder den, och då blir det lite dumt ifall någon kopplar in en 100 wattstopp. :(

Quote:
Men att blanda olika element , som har olika impedansgång i olika frekvenser gör att man måste vara mer försiktig.

Det skulle jag aldrig ens komma på tanken att göra. Så snål är jag inte. Då hade jag köpt ett nytt element med anpassad impedans till de andra elementen. :)

14 Dec 2012, 16:38
Profile WWW

Letade upp den här gamla tråden eftersom att jag inte minns svaret, men nu ser jag att jag aldrig fick något konkret svar. Finns det någon som sitter på ett?

(Anta alltså att alla element har samma impedans, och strunta i ifall V30 elementen inte pallar 60W enl. spec. Frågan gäller endast serie/parallellkoppling som de flesta 412:or är kopplade. Jag är intresserad av matematiken här, inget annat.)

Tack på förhand!

21 May 2013, 11:43
Profile WWW

Effekttålighet 4x20w för det är då 20wattaren sticker ( då har den fått sina 20 ), alltså 80W!
Spelar ingen roll om det är parallell ell seriekopplat eller både och.

Om de har olika frekvensgång eller impedans kan det bli lite trixigare, men principen densamma.

Vad var det för fel på Kjelles svar tycker du?

21 May 2013, 15:36
Profile

rudmark wrote:
Effekttålighet 4x20w för det är då 20wattaren sticker ( då har den fått sina 20 ), alltså 80W!
Spelar ingen roll om det är parallell ell seriekopplat eller både och.

Om de har olika frekvensgång eller impedans kan det bli lite trixigare, men principen densamma.

Tyckte väl också att jag svarade rätt klart. Lika fördelad effekt över alla elementen, det "sämsta" klarar 20W, och begränsar. Alltså 4x20W, även om de övriga elementen klarar mer.
Att vidareutveckla med olika effekt vid olika frekvenser blir överkurs.
Det var kanske inte svaret du ville ha? :wink:

21 May 2013, 15:56
Profile WWW

rudmark wrote:

Inget fel alls. Det är bara jag som är dum i huvudet och inte kan läsa.. :oops:
Sorry kjelle.

..och tack för svaren igen.

Var faktiskt iväg och bytte element under dagen. Ska ta med 412:an idag på rep och se ifall jag ens hör någon skillnad. På lördag blir det gig med Orangestacken! :twisted:

21 May 2013, 16:35
Profile WWW

David Wikström wrote:
rudmark wrote:

Inget fel alls. Det är bara jag som är dum i huvudet och inte kan läsa.. :oops:
Sorry kjelle.

..och tack för svaren igen.

Var faktiskt iväg och bytte element under dagen. Ska ta med 412:an idag på rep och se ifall jag ens hör någon skillnad. På lördag blir det gig med Orangestacken! :twisted:

"Om man inte frågar, får man inte reda på någonting" - Känt citat från känt barnprogram. 8)

21 May 2013, 18:29
Profile WWW

Åh fy herre j*vlar vad bra det lät idag. Vet i tusan hur mycket ett Greenbackelement bland 3st V30 kan påverka tonen.. Ingen aning, men f-n vad bra det lät. Jag får nog köpa mig en till Orange så jag kan ha en att gigga med. Den jag har nu är ju rena museumprylen, den kan jag ju inte flänga runt med hur som helst..

21 May 2013, 22:58
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]