View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 23:05

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Vinylspelare fråga(nål vinkel, kanske OT) 
Author Message

Post Vinylspelare fråga(nål vinkel, kanske OT)
Hoppas på att det finns någon vinylkunning här som kan ge mig råd. Jag köpte nämligen en ny nål till min Pioneer Pl12d med M75 pickup typ 2 och noterade att vinkeln på den gamle gråa M75G shurenålen var mycket lägre än den nya bruna 760-DE(en JICO nål enligt säljaren Caroles needles). Den gamle shure nålen kanske är trött då den säkert suttit där länge. Spelaren fick jag av en släkting som haft den sedan 70-talet.

Kan någon säga mig om det ser ok ut med den nya nålens vinkel?

Attachment:
DSCF54541.JPG
DSCF54541.JPG [ 45.38 KiB | Viewed 1351 times ]

Attachment:
DSCF54461.JPG
DSCF54461.JPG [ 29.21 KiB | Viewed 1351 times ]

25 Dec 2012, 14:53
Profile

Post Re: Vinylspelare fråga(nål vinkel, kanske OT)
Dels är det olika "halsvinkel" i vårt språk, dels kan ju deta kompenseras via nåltrycket. Kanske skulle kolla speccarna?

25 Dec 2012, 15:25
Profile

Enligt säljaren så är rekommenderat nåltryck 2 gram vilket det är när bilden är tagen. Den gamla shure nålen skall ligga på 0.75-1.5g. Jag har alltid kört på 1.5g på den gamla. Det jag mest undrar är om det skall se ut så som på bilden med den bruna nålen. Eller ser halsvinkeln för brant ut? Har själv ganska liten erfarenhet hur en "bra" vinkel det ska se ut. Den nya nålen är ellipstisk medan den gamla var konisk.

Hoppas på att kunna avnjuta några vinylskivor i mellandagarna utan att oroa mig för att skivorna eller nålen tar skada.

25 Dec 2012, 15:57
Profile

Låter det bra så är det bra....för litet tryck så hoppar hålen gärna mellan spåren, för mycket så...ja det vet du kanske hur det låter.(brukar dista har jag för mig, är ingen expert längre på detta :P )

25 Dec 2012, 16:55
Profile

Med elliptisk nål tänker man ju gärna att den bör ligga lite flackare för att det ska vara meningsfullt. Men som sagt, låter det bra tror jag inte nån skada sker i alla fall. Var uppmärksam på basåtergivningen.

25 Dec 2012, 18:00
Profile ICQ YIM WWW

Tackar för tipsen! Det är lite klurigt med vinyl tyvärr.

Jag har tejpat fast en bit tandpetare på pickupens bakre ände för att ändra vinkeln. Har också mailat säljaren för deras åsikt. Så jag avvaktar med att testa tills de svarar.

Jag som tänkte snurra igång den nya reissuen av Beatles Revolver.

25 Dec 2012, 20:03
Profile

Det ser helskumt ut,

Har du balanserat ut motvikten och nollställt skalan? D v s så att 0 gram verkligen är 0 gram. Nåltrycksinställningens primära funktion är att funjustera nålens avsläsningsvinkel i spåret. På din bild så är vinkeln helt åt h-e.

Det kan bero på tre saker.

1. Alldeles för lågt nåltryck, p g a av att 0g på skalan inte är 0g utan kanske minus 1g. (Troligast)
2. Trasig nål.
3. Trasig tonarm/pickuphållare som gör att hela pickupen sitter snett. (Minst troligt.)

/CM

26 Dec 2012, 11:29
Profile ICQ YIM WWW

Tackar för synpunkterna CM, då har jag det bekräftat, nålen sitter verkligen snett. Jag nollställde motvikten och balanserade tonarmen efter att jag monterat den nya nålen. Så det skall vara 2gram. Som du ser på bilden med båda nålarna så skiljer halsvinkeln väldigt mycket. Eftersom vinkeln på min gamla nål är ok så misstänker jag att den nya nålen är trasig alternativt felkonstruerad. Återstår att se vad säljaren Caroles needles säger. Den gamle nålen fungerade och verkar inte vara helt uppsliten(den låter och ser ok ut), jag ville dock ha en elliptisk nål som tydligen skall klara innerspåren bättre på vissa skivor.

N

26 Dec 2012, 11:58
Profile

Här kanske du hittar lite tips.

http://www.svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/

26 Dec 2012, 13:14
Profile ICQ WWW

skumberg wrote:
Tackar för synpunkterna CM, då har jag det bekräftat, nålen sitter verkligen snett. Jag nollställde motvikten och balanserade tonarmen efter att jag monterat den nya nålen. Så det skall vara 2gram. Som du ser på bilden med båda nålarna så skiljer halsvinkeln väldigt mycket. Eftersom vinkeln på min gamla nål är ok så misstänker jag att den nya nålen är trasig alternativt felkonstruerad. Återstår att se vad säljaren Caroles needles säger. Den gamle nålen fungerade och verkar inte vara helt uppsliten(den låter och ser ok ut), jag ville dock ha en elliptisk nål som tydligen skall klara innerspåren bättre på vissa skivor.

N

Förr sa man att om made använt en oval/konisk nål på en skiva, blev det inte bra om man körde den med en elliptisk sedan (Hade redan grävt ur spåret s.a.s.)
Vice versa funkade :o

Jag har alltid kört med lite högre nåltryck än speccen, tror att det var vinkeln jag kollade på :?:

26 Dec 2012, 14:54
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]