View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Sep 2026, 15:15

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Telecaster 
Author Message

Jag har haft en Lite Ash från Korea som jag varit nöjd med. Den blev dock såld till en grabb som behövde den bättre.
Detta betyder att jag är på Telejakt. Eftersom jag inte kan betala för mycket men är ändå kräsen tittar jag lite på begagnat och främst efter Road Worn och Am std.

När jag läst lite recensioner så får Am std mycket stryk.
Vad säger ni som provat? Och då helst flera olika modeller.
Jag behöver lite Teletips. Om det blir en Am std kommer jag att byta stall till en 3 sadlars. Några tips mottages gärna.

01 Jan 2013, 21:49
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Telecaster
Vad är det för budget, vad gillar du för halsprofiler och finns det några måsten?

Kan ju ge dig ett eller annat tips, men det du kommer höra från alla är att TESTA, TESTA! Tråkig tips, men den tips som funkar mest.

Gå ut till butikerna och bilda din egen uppfattning. Men kolla Classic Player telen de är bra, mycket för pengarna!

01 Jan 2013, 22:32
Profile

Hade också en Lite Ash för några år sen. Min första Tele.
Tyvärr hade den de vassaste bandändarna jag nånsin varit med om, annars lät den bra.
Trodde aldrig jag skulle skaffa en ny Tele efter den. Kändes som "jasså, detta var en Telecaster det, ja då kan de dra åt h-lvete"
Nyligen köpte jag en Squier Tele Custom II.
Nu gillar jag Tele :D

Last edited by bummer on 03 Jan 2013, 11:46, edited 1 time in total.

01 Jan 2013, 22:45
Profile

Am Std är väl Ok men tråkig på något sätt, har inte samma tryck som en bra tele med vintage-specar.
Mexico Classic eller japaner är relativt billiga och man kan uppgradera mickarna, då är man i hamn.

02 Jan 2013, 10:25
Profile

Du bör nog bestämma dig för vilken halsprofil du föredrar innan du dissar eller hissar olika modeller. Am Std har ganska slimmade halsar enligt mitt tycke, och går bort av den anledningen. Gillar man "modern slim C" eller vad det nu kallas, skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Am Std. Kvallen på senare år är rätt jämn och hög.

Man kan hitta guldkorn bland mexare och Squiers, men variationen mellan exemplaren verkar vara större. Japs-tele från 90-talet är helt OK för mig.
Den mexikanska Baja telen har fetare hals och bra mikar. Hittar man ett bra ex av den är dom kanon.

Road Worn gillar jag inte alls, men är nog negativt påverkad av de dåliga strator med RW svajet som jag definitivt inte gillar. Jag har testat ett par RW tele som helt enkelt var tråkiga i klangen. Jag kom aldrig så långt att jag tog reda på vad det var som gjorde dom tråkiga ljudmässigt, kroppen, mikarna eller kanske t.o.m. för gamla strängar? :oops: Snygga är dom inte!

AV52 är rätt mycket bang for the buck, även om dom kostar lite mer. Du kan säkert hitta en AV52 eller AV52 Hot Rod för ner mot 10KSEK, och alla jag har testat har varit snorbra! Bäst av dessa är enligt min mening AV52 Thinskin med 9.5" radie på greppbrädan, blev en sådan för egen del. Det finns inte så många i Sverige, passa på när det dyker upp någon.

Själv har jag sålt Alla Fendertele förutom min AV52 TS, och plockat ihop några HPD:er. Tele är ju som gjord för det, ingen komplicerad mekanik, och det finns mycket delar på marknaden. En favorit är Musikraft Chunky C hals och någon lättviktig kropp från MJT, med eget val av mikar och mekanik. Inte alltid billigt, men kvaliteten är hög, och du väljer alla mått själv.

Jag var ute på samma resa för några år sedan, och blev framför allt förvånad över den stora skillnaden mellan modeller och exemplar för en så enkel konstruktion. Det gäller att testa sig fram, definitivt.

02 Jan 2013, 10:56
Profile WWW

Har en classic player "Baja" tele idag som jag varit sjukt nöjd med.
Halsen är fet o go och jag gillar verkligen mickarna twisted tele / broadcaster.
Sedan 2012 sitter dessa mickar även i am std.
Den har även bättre hårdvara, halsen kommer nog också kännas lite snabbare då
Baksidan av halsen har en satin finish vilket baja telen inte har.
Detta har iaf jag reagerat på då jag lirat o gått melan min tele o am std strata.
Am std har även en belly cut vilket kan va schysst.
Min baja tele hade en del vassa bandstavar som jag fått fixa till.

Skulle jag personligen uppgradera så hade jag kunnat tänka mig en am std tele.
En beggad sådan i dagens läge skulle jag då kikat efter.
Är man dock stenhårt ute efter vintage stuket så är nog am std inget bra val.

02 Jan 2013, 11:48
Profile

Skitbra och välskrivna tips från Kjelle!

02 Jan 2013, 23:43
Profile

Tackar för svaren.
En välljudande tele måste ju finnas i hemmet.
Att AVRI är bra vet jag men dom är också dyra med all rätt.
Min grund var att handla en Am std och sedan leka lite med stall mickar mm när det dyker upp något roligt på säljes.
Dock är det många som dissar dessa eftersom dom inte är Vintage i sitt utseende. Ljudmässigt verkar dom ändå vara omtyckta och även i lack.

Baja som många skrivet om har ju det där S1 vilket inte passar mej.

03 Jan 2013, 00:01
Profile ICQ YIM WWW

Som sagt på papper kan saker och ting antingen se bra ut eller dåliga det vet du inte förens du har plockat upp gitarrerna och provat de själv.

AVRI ligger lågt i pris i dags läge, om vi snackar om begg dårå. Och S1 switchen behöver du inte använda på Bajan om du inte vill det, den bara finns där som något extra.

Om du har provat allt och ser fortfarande att du inte är nöjd kanske du kan sätta ihop en med de delar du vill ha. Åtminstone har du då provat och vet vad du inte gillar, men också vad du gillar.

03 Jan 2013, 00:09
Profile

Ett tips är att leta efter en begagnad Highway One. Du får en nitro-lackad USA-Fender och slipper byta stall.

03 Jan 2013, 02:08
Profile

CV serien har fått ruggigt bra reviews i allmänhet, o kostar jordnötter. Vill du ändå modda lite så kan du kanske kolla åt det hållet ? Är från start "hyfsat" vintage korrekt också.

http://www.woodytone.com/2009/02/16/cla ... elievable/

03 Jan 2013, 02:21
Profile ICQ YIM WWW

3 vs 6 sadel gör det någon skillnad egenligen?

inte enligt denna insändare i Premier Guitar, i detta blind -test hörde 99 procent ingen skillnad

Dr Music
on 04/21/2012 Regarding the bridge and it impact on overall sound. anyone who believes that this is the most influencing attribute to that Tele sound is simply kidding oneself. The "pick ups" have the lions share influence close to 96% on the harmonics you get out of a guitar. Next comes what type of body you are using and neck 3-4 % (includes fretboard) approx (1%) and strings plus bridge make up 1%. In a blind test we did with different bridges everything else being equal on an american standard tele on a test sample of 40 tertiary level music students we established that only less than 1% of our test sample noted a difference and when asked to vote which guitar sounded better or indifferent. The indifferent got 100% of the vote. Switching the pickups saw the results polarise significantly with almost 96% of the students noting a difference in sound and harmonic quality. We then used alder versus ash and maple versus rosewood. Again the perceived difference was barely 4% of the poplation sample the other 96% could not tell any difference. The observations were part of the statistical methods analysis module of our Music Studies course at the University of South Australia.

Read more: http://www.premierguitar.com/Magazine/I ... z2GrprylfP

03 Jan 2013, 02:32
Profile

Enteleärenteleärenteleärenteleenteleärenteleärenteleärenteleenteleärenteleärenteleärentele!
Dvs basic, och storheten i detta ligger i att inte laga alla fel som inte är trasiga.
Kör på Vintagestuket, men lägg lite extra stålar på råvarorna :D .
H/
Bosse Östman

03 Jan 2013, 07:25
Profile

Mr Smiley wrote:
Ett tips är att leta efter en begagnad Highway One. Du får en nitro-lackad USA-Fender och slipper byta stall.

Ja Highway glömde jag, faktiskt är mitt ex av en sådan min favorit tele, resonant som tusan.
Min är lite äldre så mickar och stallsadlar har jag bytt.
Den halvtaskiga lacken kan man polera upp så den blir hur fin som helst.

03 Jan 2013, 08:15
Profile

Har hittills inte provat någon annan tele som spöar min Baja...men man ska gilla feta halsar. Det enda jag stör mig på lite är den glansiga lacken, ska ta tag i det en vacker dag....

Men som flera redan skrivit så är det ju bara att testa och testa och testa. Var inte rädd för billighetsvarianterna bara, finns mycket bra att hämta där.

Matte

03 Jan 2013, 11:14
Profile

Jepp, Bajan rekomenderas, jag valde min före de 52ri jag hade chans att testa, och då var inte pengar nåt problem.
Sen har vi ju pro tone Squirarna, mycket bra grejer till överkomliga priser, jag gör mig aldrig av med min thinline.
Annars stämmer jag in i kören, prova, prova och åter prova för det finns bra och dåliga ex i alla prisklasser.
Nuvarande Squier Clasic Vibe är otroligt prisvärda, har ingen själv men om jag vore ute efter en Tele nu skulle jag kolla in dem väldigt noga!

03 Jan 2013, 11:49
Profile

Jag tycker att det var många bra tips i tråden. Om du har möjlighet är rådet att testa sig fram. Kanske köper du en enklare modell för att komma på vad som ev. saknas så att du då vet vad du ska leta efter. Kanske räcker det att byta en mick!?

Förutom ljudet tycker jag att halsen nästan är viktigast (resten, vilket inte är så mycket på en Tele 8) , kan bytas vartefter). Jag storgillar min '52 AV för att halsen är lagom tjock för min smak. Dessutom gillar jag lacken på den (vilket långt ifrån alla gör och jag ogillar satinfinishen på andra halsar :evil: :wink: ). Den skarpare 7 1/4" radien var lite ovant i början men nu gör det inget alls.

/R

03 Jan 2013, 17:39
Profile

Här är en hyfsat sevärd review på CV serien

http://www.youtube.com/watch?v=xOFTWdcovtw

03 Jan 2013, 19:15
Profile ICQ YIM WWW

Är inte Baja rätt tunga pjäser och hur är lacken på dessa?
Highway one. Finns det någon sådan med lönnhals till salu och var ligger dom i för pris?

03 Jan 2013, 20:07
Profile ICQ YIM WWW

Viktigt att bestämma sig för är väl hur du vill att din tele skall låta för en tele kan ju låta väldigt olika beroende på val av trä. Själv har jag en tele som låter mer som en LP (byggd i mahogny) och personligen skulle inte lägga pengar på en Fender utan söka bland andra tillverkare som gör betydligt bättre Fendermodeller än fender själv om man nu får svära i kyrkan ;-)

03 Jan 2013, 20:28
Profile WWW

Jag har lite GAS på en Cabronita jag. Strax över 5k.

Image

03 Jan 2013, 22:07
Profile WWW

Skavis wrote:
Jag har lite GAS på en Cabronita jag. Strax över 5k.

Image

Snygg, men fan vet om det är en Tele

03 Jan 2013, 22:58
Profile ICQ YIM WWW

Daydreamer wrote:
Är inte Baja rätt tunga pjäser och hur är lacken på dessa?
Highway one. Finns det någon sådan med lönnhals till salu och var ligger dom i för pris?

Min Baja väger 3,2 kilo. Jag har spelat på andra närmare 4 kg. Lacken på min är rätt tunn, men väldigt plastig och trist. Halsfickan är långt ifrån perfekt, men trots flera småtrista detaljer sjunger den bättre än någon annan gitarr jag ägt. Helt fenomenal!

03 Jan 2013, 23:11
Profile ICQ YIM WWW

Köpt mig en svart tele idag.... en Telecaster 72 Custom 8) skål och trevlig helg på er!

Image

04 Jan 2013, 19:31
Profile

Nu hitttade jag en annan "Tele" som var lite cool.

En VGS med Evertune för under 5k.

Image

04 Jan 2013, 20:29
Profile WWW

Lite inspiration.
http://www.musicradar.com/news/guitars/ ... t-1-223930
Jag skulle nog vilja ha en sunburst, men Jeff Beck såg cool ut med en vit med svart plektrumskydd. Precis som en Squier Classic Vibe :wink:

06 Jan 2013, 09:33
Profile

Daydreamer wrote:
Highway One finns förhållandevis sällan ute till försäljning, då folk tenderar att behålla dessa gitarrer. Just nu ligger en ute på blocket, men den har greppbräda av rosewood. Priset är väl representativt för vad de brukar kosta:

http://www.blocket.se/alvsborg/Fender_Highway_1_USA_Telecaster_44635270.htm?ca=23_4&w=3

06 Jan 2013, 10:07
Profile

trälhavsvägen wrote:
Enteleärenteleärenteleärenteleenteleärenteleärenteleärenteleenteleärenteleärenteleärentele!
Dvs basic, och storheten i detta ligger i att inte laga alla fel som inte är trasiga.
Kör på Vintagestuket, men lägg lite extra stålar på råvarorna :D .
H/
Bosse Östman

+1 Det är så jag kommer att göra.
Fortsättning följer .............................

10 Jan 2013, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

Megaluren wrote:
Köpt mig en svart tele idag.... en Telecaster 72 Custom 8) skål och trevlig helg på er!

Image

E´han nöjd med tingesten?

10 Jan 2013, 10:45
Profile ICQ YIM WWW

Daydreamer wrote:
Megaluren wrote:

E´han nöjd med tingesten?

Mycket nöjd, halsmicken är sådär men har den splittad nu och nu låter den bättre! Har väll funderingar på att byta ut den men det får bli om nån månad :)

11 Jan 2013, 19:30
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next