View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 05:07

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Göra synliga kanter på vattedekal osynliga 
Author Message

Post Göra synliga kanter på vattedekal osynliga
Göra synliga kanter på vattedekal osynliga skall tydligen gå att göra, men frågan är bara hur? Någon som vet?

Anders

07 Jan 2013, 10:51
Profile

Post Re: Göra synliga kanter på vattedekal osynliga
lack?

07 Jan 2013, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

danielj wrote:
lack?

Nej, det är fortfarande synliga kanter med bara lack.

Anders

07 Jan 2013, 11:01
Profile

När du lägger på lack över vattendekal så är det en upphöjningen och man ser kanterna. Vill man få bort detta får man lägga på några extra lager lack och sedan våtsanda så att det blir level.

07 Jan 2013, 11:28
Profile

Det skulle funka men jag såg på YouTube en snubbe som penslade på något som liksom "upplöste" kanterna och själva dekalplasten. Han avslöjade naturligtvis inte vad det var.

Anders

07 Jan 2013, 11:34
Profile

Något som upplöser kanterna... Om det är en typisk vattendekal så har den en tunnhinna av cellulosa. Och är huvudet cellulosa lackad kan du lägga den på huvudet och..

Och lösa upp det på nåt sätt. Något som har lösningmedel i sig skulle kunna lösa upp kanterna och få de att smälta in med cellulosa lacken på huvdet. Det kommer fortfarande vara upphöjt men kanterna smälter samman och det blir du av med.

Kan de ha vart lim han använde?

07 Jan 2013, 11:40
Profile

Varför?

07 Jan 2013, 13:07
Profile

På 50 och 60-talet använde man 'laquer slide decals' istället för vattendekaler för tex loggor på huvudet

När de satts dit så lackas över allt och det går inte att se skarvarna , helt sanslöst skickligt användes tex på
Les Paul Juniors.

Skillnaden blir märkbar när man tex kollar Fenders vattendekaler , det blir en tydlig kontur runt dekalen som förstärks med åren

Att lacka ovanpå vattendekaler har jag för mig inte var en så bra metod, inte med Nitro i alla fall, det var därför Fender satte dom utanpå lacken

07 Jan 2013, 13:45
Profile ICQ WWW

Problemet med vattendekalerna som Fender använder är att de är tidskrävande det var därför de la de på lacken och skickade ut gitarren.

Vill du lacka över det så att den inte syns, måste du lacka tunna filmlager på toppen, låta det torka och lägga på nya tunna lager, torka etc

Sedan våtsanda det jämnt.

Du kan inte lägga över ett normalt lager av Nitro för dekalen kommer att flyta upp till toppen, och när du ska våtsanda kommer du komma åt den ändå. Mycket jobb för en liten grej därmed.

07 Jan 2013, 14:27
Profile

Quote:
Att lacka ovanpå vattendekaler har jag för mig inte var en så bra metod, inte med Nitro i alla fall, det var därför Fender satte dom utanpå lacken

Nu är det inte så många vattendekaler som jag lackat men det funkar med cellulosa men man får ta det väldigt lungt i början, bara dimma på de första varven så att lacken just syns som lite matt damm på dekalen när man väl har kapslat in dekalen med dessa "damm" lager så kan man gå på lite tjockar. Så gör jag för övrigt med annan lack också.

Då det gäller att få osynliga kanter så tror jag att om man lyckas skära precis utanför texten så luras ögat av det och inte ser kanten. Då dekalen sen är ordentligt inlackad är det bara att slipa ner lacken till det är jämt och sen polera eller lacka mer. Se dock bara upp för att slipa igenom lacken då kan allt gå åt skogen då man lackar på mer. Osynliga kanter har jag dock inte brytt mig om har det dugit åt Fender så duger det åt mig.

07 Jan 2013, 14:28
Profile

Vet inte vilken Youtube-rulle som Anders-Ozzy refererar till men troligen var det detta han inte berättade:

Det är lätt att han göra dekalfilm med nitro-cellulosa!

Om ni ska göra egna dekaler så ta ett vanligt A4, gärna bättre kvalité än ett vanligt 80gr kopieringspapper. Spraya några tunna lager med nitro-cellulosa och låt det torka. Stoppa in pappret i skrivaren och skriv ut det ni vill ha på pränt. Ta sedan och klipp ut, lägg pappret i vatten så att "dekalen" frigörs från pappret. Sen är det bara att applicera den där ni vill ha den och lägga på några lager med nitro-cellulosa så smälter det snyggt in i den gamla lacken (under förutsättning att det är cellulosa-lack i botten) och inga kanter eller annat mer än trycket syns.

Vissa smetar på en tunn hinna med t ex vaselin innan de sprayar på,lacken på pappret för att eliminera eventuellt fibersläpp i pappret, men det ska då helst vara vaselin av den vattenlösliga varianten.

Se bara till att ni har en bra skrivare och helst då inte en bläckstråle med taskigt vattenlösligt bläck. I sådana fall kan man kanske lägga ett lager eller två ovanpå utskriften för att binda in trycket innan man lägger dekalen i vatten.

En helt "vanlig" himmagjord "laqcuer slide decal" som Mikeleaf nämnde ovan

my 5c (någonting annat ni ville veta? :lol: )

07 Jan 2013, 19:18
Profile ICQ WWW

Metamatic wrote:
Vet inte vilken Youtube-rulle som Anders-Ozzy refererar till....

denna:
http://www.youtube.com/watch?v=6uhcacyBbsU

Anders

07 Jan 2013, 19:42
Profile

Metamatics tips var ju superskoj, måste testas... Men jag hade för mig att "äkta" Pre-CBS hade dekaler som inte var överlackade alls.. Vet inte var jag fått detta ifrån.. Det ska alltså vara helt utan kanter??? (Ja, nu pratar jag Fender uppenbarligen)

07 Jan 2013, 21:10
Profile

Okej, nu vet jag vad det är. Jag sätter mina pengar på lösningmedel som Aceton, men det kan vara nåt annat lösningsmedel. Men han betonar att det är kemikalie han använder.

Det han gör kan du enkelt göra med aceton. MEN, i hans fall så är bakgrunden papper, inte någon gitarrhals. Har du en gitarrhals som är lackad med cellulosa så smälter kemikalien både cellulosa filmen på dekalen samt det i bakgrunden.

Så inget bra råd alls det här. Det han visar på är dekaler som används på papper eller plast etc.

Svullo, Fender smällde dit de bara. Det jag menade var att med lite arbete så kunde man få bättre look. Men då måste man spraya tunna film lager och låta det torka, och så igen och sedan våtsanda. Men i och med att sån lite grej tar tid så smäller man dit dekalen och skickar ut gitarren istället.

Det var det man försökte göra under CBS perioden. Man sprayade tunn cellulosa film över hela halsen, la dekalen och sedan poly lack över det. Men Dekalen reagerade dåligt mot poly lacken, så man lackade poly över hela halsen förutom huvudet. Det är därför som huvudet på CBS gitarrer blir Gulare med tiden. Cellulosan reagerar mot UV ljus.

andersozzy wrote:
Metamatic wrote:
Vet inte vilken Youtube-rulle som Anders-Ozzy refererar till....

denna:
http://www.youtube.com/watch?v=6uhcacyBbsU

Anders

07 Jan 2013, 21:22
Profile

Svullo wrote:
Metamatics tips var ju superskoj, måste testas... Men jag hade för mig att "äkta" Pre-CBS hade dekaler som inte var överlackade alls.. Vet inte var jag fått detta ifrån.. Det ska alltså vara helt utan kanter??? (Ja, nu pratar jag Fender uppenbarligen)

Ja. det är skoj att göra dem och inte speciellt invecklat eller svårt. Är ju utmärkt då man t ex gör tryck på dekaler och får då automatgiskt ett proffsigt intryck och en slät yta. :D

Har själv gjort det, bl a när jag restaurerat gamla Höfner och Gibson loggor men då använt mig av sublimering och guldtryck.

07 Jan 2013, 21:32
Profile ICQ WWW

Har tydligen lite hjärnsläpp. Det slog min nu så här efteråt att jag kanske glömde att skriva ett moment i framställningen av en vattendekalen. Så jag gick tillbaka till tråden och visst, den var inte komplett så jag tar det igen.

Ta ett A4 papper och stryk ut ett tunt lager papperslim, ni vet sådan typ som man skruvar upp limmet och smetar ut. Se till att allt täcker. Sedan fortsätter ni enligt instruktionerna ovan men skippa vaselinet (vet inte vad jag tänkte där...) :roll:

11 Jan 2013, 13:37
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]