|
NGD - Les Paul Custom 57 Reissue Faded Cherry
| Author |
Message |
|
Walain
|
 Re: NGD - Les Paul Custom 57 Reissue Faded Cherry
Cabretta wrote: Men vänta nu, skulle den ha varit brun på baksidan och kanterna och sen ha blekts på framsidan till exakt samma nyans, och jämnt också??? Har den exakt samma nyans på fram och baksida? Nån måste väl ändå ha gillat färgen på baksidan bättre och sen på något sätt "ha hjälpt" framsidan på traven??? Som jag grunnat över denna  , kan du inte slänga upp en bild på hur den ser ut under plektrumskyddet? EDIT.) Fenomenet borde väl ha uppstått under rattar/mickväljarplast och på en massa andra ställen också om det varit solblekning?? Eller också är det en one-off solblekningsimitationslack som någon på Gibson roat sig med (nån speciell kund kan ha bett om det) som aldrig kommer att få någon förklaring, jag hatar sånt. Frågan man inte vill ställa, det är helt klart att den är äkta? Kan man inte maila Gibson och få lite vägledning i såna här frågor, kanske finns nån simpel förklaring. Det är ju en relativt ny gitarr, så dokumentation och sånt från Gibsons sida borde väl vara rätt omfattande kring produktionen?? Man ser samma tendenser i pickupkaviteterna som sagt, har inte hunnit ta av pskydd och kolla där än, haft fullt upp hela dagen. Ja det är samma färg på fram och baksida. Om den inte är äkta så ärdet världens bästa kopia, då har man kopierat allt från lång infästning, alu tailpiece och burstbucker 1/2 till serienummer, coa, hang tags och case. Plus att det är en grym gitarr.Känns inte så troligt 
|
| 06 Jan 2013, 21:06 |
|
 |
|
Cabretta
|
Walain wrote: Man ser samma tendenser i pickupkaviteterna som sagt, har inte hunnit ta av pskydd och kolla där än, haft fullt upp hela dagen. Ja det är samma färg på fram och baksida. Om den inte är äkta så ärdet världens bästa kopia, då har man kopierat allt från lång infästning, alu tailpiece och burstbucker 1/2 till serienummer, coa, hang tags och case. Plus att det är en grym gitarr.Känns inte så troligt  Nej, håller med. Även om det är en 30Tkr+ gitarr från butik ny (eller vad det kan röra sej om) så är det för mycket jobb att förfalska för dom pengarna. Hört med typ Halkan? Eller nån på LP-forum, borde finnas fler liknande fall om Gibson gjort en väldigt ljuskänslig batch kring denna tid, tycker man?
|
| 06 Jan 2013, 21:45 |
|
 |
|
Walain
|
Cabretta wrote: Walain wrote: Man ser samma tendenser i pickupkaviteterna som sagt, har inte hunnit ta av pskydd och kolla där än, haft fullt upp hela dagen. Ja det är samma färg på fram och baksida. Om den inte är äkta så ärdet världens bästa kopia, då har man kopierat allt från lång infästning, alu tailpiece och burstbucker 1/2 till serienummer, coa, hang tags och case. Plus att det är en grym gitarr.Känns inte så troligt  Nej, håller med. Även om det är en 30Tkr+ gitarr från butik ny (eller vad det kan röra sej om) så är det för mycket jobb att förfalska för dom pengarna. Hört med typ Halkan? Eller nån på LP-forum, borde finnas fler liknande fall om Gibson gjort en väldigt ljuskänslig batch kring denna tid, tycker man? Nä har inte kollat med Halkan, men har en tråd uppe på MLP, det kanske ger något. Har dock sett bilder på andra exemplar med samma färgton, så det verkar ju finnas i alla fall.. En bildgoogling ger minst två olika exemplar med samma kulör.. En av dem såldes visst för 3600 dollar, det var ju inte så billigt.. Kanske borde ändra R8 till R9 i min bytesannons 
|
| 06 Jan 2013, 22:25 |
|
 |
|
Walain
|
Om man kollar bilderna på den här, som ligger ute på ebay nu, så ser det ju ut som att sidan av gitarren har kvar den röda färgen, medans front och baksida är bruna, som min... http://www.ebay.com/itm/GIBSON-1999-Les ... 2617597%26Verkar vara magisk färg.
|
| 07 Jan 2013, 17:41 |
|
 |
|
Marshall
|
Har en cherry burst R9 från -00 som har varit typ vinröd/cherry på hals, baksida & sarger, men som med tiden blekts till ganska ljus mahogny, ungefär som en ljus R4. Den mörkröda färgen finns delvis kvar på sargen vid bakre axelbandsknoppen och är där nästan blåviolett. Dock är den fortfarande röd (och gul) på framsidan, kan ju iofs ha varit en darkburst från början.
Så visst har Gibsons rödlila pigment kunnat blekas naturligt även i modern tid.
|
| 07 Jan 2013, 21:57 |
|
 |
|
Walain
|
Marshall wrote: Har en cherry burst R9 från -00 som har varit typ vinröd/cherry på hals, baksida & sarger, men som med tiden blekts till ganska ljus mahogny, ungefär som en ljus R4. Den mörkröda färgen finns delvis kvar på sargen vid bakre axelbandsknoppen och är där nästan blåviolett. Dock är den fortfarande röd (och gul) på framsidan, kan ju iofs ha varit en darkburst från början.
Så visst har Gibsons rödlila pigment kunnat blekas naturligt även i modern tid. Ok cool, men hur har den blekts då? Av direkt solljus eller bara med tiden?
|
| 08 Jan 2013, 09:13 |
|
 |
|
Marshall
|
Walain wrote: Ok cool, men hur har den blekts då? Av direkt solljus eller bara med tiden? Sorry, skulle ju stått nånstans. Den har blekts snabbt av tiden efter att jag köpte den 2009. Kanske den mest låg i sitt case innan, den var helt mörk när jag köpte den. Därefter har den stått framme i vardagsrummet, typ, och blekts. Vad jag ville ha sagt var att det utifrån blekningen av din gitarr inte borde finnas anledning att misstänka förfalskning eller annat onaturligt.
|
| 08 Jan 2013, 12:40 |
|
 |
|
Walain
|
Marshall wrote: Walain wrote: Ok cool, men hur har den blekts då? Av direkt solljus eller bara med tiden? Sorry, skulle ju stått nånstans. Den har blekts snabbt av tiden efter att jag köpte den 2009. Kanske den mest låg i sitt case innan, den var helt mörk när jag köpte den. Därefter har den stått framme i vardagsrummet, typ, och blekts. Vad jag ville ha sagt var att det utifrån blekningen av din gitarr inte borde finnas anledning att misstänka förfalskning eller annat onaturligt. Ok intressant, tack för info. Fan vad konstigt, att lack bleks av typ inomhusljus. Inte för att det stör mig utseendemässigt (gillar inte den mer röda färgen mer än den brunare), tycker bara att det är konstigt.
|
| 09 Jan 2013, 13:39 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Walain wrote: Fan vad konstigt, att lack bleks av typ inomhusljus. Inte för att det stör mig utseendemässigt (gillar inte den mer röda färgen mer än den brunare), tycker bara att det är konstigt. Det finns alltid UV ljus även inomhus, förutsatt att det finns dagsljus såklart. En del lacker reagerar rätt rejält på detta och andra inte , detta har debatterats in absurdum på olika LP forum, det är troligen mängden blått i cherryn i samband med vilken typ av färgpigment som används som orsakar detta, se det som något av en kemisk reaktion. Förr skickade man ju ut varningstexter till handlare om att inte hänga upp burstgitarrer i fönster (inomhus) En del Bursts reagerar genom att bli ljusare , andra mörkare! Ta tex 'Pearly Gates' , den är rödare under skydden än utanför, den har fadat från rött till mörkbrunt med åren, andra från samma år som Peter Greens har inte ett uns rött kvar. Båda hade samma färg från fabrik (kan vi utgå från) Även tjockleken av den röda lacken man la på påverkar , ju tunnare ju större chans att den blir ljus. Kanske var det så att en erfaren lackerare la tunnare lager , eller la man ibland tjockare lager för att dölja små spots i träet Detta har diskuterats i många år och experiment har utförts där man kunnat få detta att ske åt båda håll. En teori är att Gibson använt en lack på din gitarr som SKA kunna blekas naturligt , men ändå otroligt då man skulle vara rädd att få tillbaka instrumnet på garantin som 'felaktiga'. Det är nog bara så att med den lackering dom gjorde på vissa av dom här modellerna så startar en blekningsprocess helt enkelt, och det är alltid jämt fördelat över den yta som är exponerad mot ljus. Inte sporadiskt fläckigt. Med största sannolikhet hade hela gitarren samma färg som i kaviteterna när den lämnade fabriken, och troligen inte så mörk som 'Cherry' brukar vara (vinröd) därav namnet 'Faded cherry' , nu är den i så fall 'extra faded cherry' i så fall, eftersom du sett fler med samma symptom så tror jag detta är så här till 99% säkerhet. Och utan att någon mixtrat med den.
| 09 Jan 2013, 14:04 |
|
 |
|
Walain
|
Mike Leaf wrote: Walain wrote: Fan vad konstigt, att lack bleks av typ inomhusljus. Inte för att det stör mig utseendemässigt (gillar inte den mer röda färgen mer än den brunare), tycker bara att det är konstigt. Det finns alltid UV ljus även inomhus, förutsatt att det finns dagsljus såklart. En del lacker reagerar rätt rejält på detta och andra inte , detta har debatterats in absurdum på olika LP forum, det är troligen mängden blått i cherryn i samband med vilken typ av färgpigment som används som orsakar detta, se det som något av en kemisk reaktion. Förr skickade man ju ut varningstexter till handlare om att inte hänga upp burstgitarrer i fönster (inomhus) En del Bursts reagerar genom att bli ljusare , andra mörkare! Ta tex 'Pearly Gates' , den är rödare under skydden än utanför, den har fadat från rött till mörkbrunt med åren, andra från samma år som Peter Greens har inte ett uns rött kvar. Båda hade samma färg från fabrik (kan vi utgå från) Även tjockleken av den röda lacken man la på påverkar , ju tunnare ju större chans att den blir ljus. Kanske var det så att en erfaren lackerare la tunnare lager , eller la man ibland tjockare lager för att dölja små spots i träet Detta har diskuterats i många år och experiment har utförts där man kunnat få detta att ske åt båda håll. En teori är att Gibson använt en lack på din gitarr som SKA kunna blekas naturligt , men ändå otroligt då man skulle vara rädd att få tillbaka instrumnet på garantin som 'felaktiga'. Det är nog bara så att med den lackering dom gjorde på vissa av dom här modellerna så startar en blekningsprocess helt enkelt, och det är alltid jämt fördelat över den yta som är exponerad mot ljus. Inte sporadiskt fläckigt. Med största sannolikhet hade hela gitarren samma färg som i kaviteterna när den lämnade fabriken, och troligen inte så mörk som 'Cherry' brukar vara (vinröd) därav namnet 'Faded cherry' , nu är den i så fall 'extra faded cherry' i så fall, eftersom du sett fler med samma symptom så tror jag detta är så här till 99% säkerhet. Och utan att någon mixtrat med den. Bra förklaring, den köper jag. Tack för det!
|
| 10 Jan 2013, 11:41 |
|
|