View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 17:59

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Vilken är värd mer? 
Author Message

Post Vilken är värd mer?
Jag har sen igår lagt ut min Time Machine relic 63 tele för byte mot något med mer fetare hals. Och nu behöver jag lite hjälp att värdera ett byte.

Bytet gäller min gitarr mot en Fender Nocaster från 2000 med bytta band till med/jumbo. Samt filat stall cirka 3 cm av nån anledning. Ute till salu för 19500 kr.

Och man kan köpa en ny från 4sound för 20800 kr drygt idag.

Min gitarr är från 2002 inga bytta delar men en massa krackeleringar och ding men det är ju relic och en jävla bra gitarr. Banden är vintage modell men har fortfarande liv kvar.

Så, frågan är kan man byta rakt av här? Eller måste någon part lägga pengar vid sidan om gitarren. Vad tycker ni?

08 Jan 2013, 10:12
Profile

Du sitter väl på en gitarr med något högre nypris, väl? Det är väl det som spelar roll i sådana fall.
Han kommer inte få 19500 för en beggad Nocaster. De pengarna är jag lite osäker på om du kommer få för din heller. Att ni sedan har ett bytesvärde sinsemellan spelar väl ingen roll.

Hans pris relaterat till nypriset blir väl först intressant om det faktiskt är så att du kan casha in 19-20 för din på annat håll. Då hade jag ju gjort det och satsat på en ny på 4 sound.

Om man vet att man kommer behålla gitarren hade jag inte stirrat mig helt blind på priset. Men som de flesta bojare blir det en del säljande och bytande. Trist ifall man bytit ner sig i värde då kanske?

Kanske låter snurrig i mitt resonemang så här på morgonkvisten :? :D

08 Jan 2013, 10:26
Profile ICQ YIM WWW

Ni får kanske 15tk cash i bästa fall för era teles och
även om bytesvärdet på din är något högre så är ett byte
rakt av helt ok..

Jag skulle bytt din CS mot Nocastern alla dar i veckan..

Fast det är ja det :wink:

08 Jan 2013, 10:59
Profile ICQ WWW

I princip samma värde, rosewood mot maple.

08 Jan 2013, 11:18
Profile ICQ WWW

Post Re: Vilken är värd mer?
Håller väl med de flesta om att det faktiska beg-värdet inte är så olika. Nocastern är väl också en sorts CS? Selekteringen av material är ju klart på en högre nivå än normalt.
Kolla först om du verkligen gillar Nocasterhalsen, skulle jag sätta som viktigast. Visserligen gillar du tjocka halsar, men Nocaster ligger väl på en tum hela vägen, om jag inte minns fel. Jag gillar också kraftigare halsar, men Nocasterhalsen är ett snäpp för tjock för mig, fetare än den stratahals du köpte av mig.

Filat stall, menar du urtag nertill som på Callahamstallen? Snarast en fördel, det nöter rätt bra på höger lillfinger med standard ashtray stall.

08 Jan 2013, 11:44
Profile WWW

Vill man sälja en gitarr från time machine-serien relativt snabbt så bör man sälja för runt 14k, enligt egna erfarenheter. Det är så marknaden ser ut nu känns det som.

08 Jan 2013, 11:53
Profile ICQ YIM WWW

Den Nocastern har jag ägt. Ägaren före mig har gjort en modd vad gäller stall, samt bytt band och sadel.

Frän gitarr, men i stort behov av nya band. Den är den bästa årgången av Nocaster säger en del, eftersom den är gjord i brytpunkten mellan Cunetto och den vanliga CS Time machine-produktionen. Halsen är således ovanligt flammig, birdseyemönstrad och liiiite, lite tunnare än de flesta Nocaster-halsar. Den skönaste Nocaster-hals jag spelat på. Stallmicken misstänker jag är en tidig, lite hetare sådan. Jag mätte den inte, men den lät hetare än min förra Nocaster och de andra Nocastermickar jag haft i andra telecasters.

Cool gitarr hur som helst. Stallmodden är faktiskt användbar.

Hör av dig om det är något du vill veta, som du tror att jag kan hjälpa dig med. Har väl någon bild eller två på den...

08 Jan 2013, 12:09
Profile ICQ YIM WWW

Tack ska ni ha, då vet jag att det inte är jag som är tokig här. Nämligen så att Nocastern hänger i samma butik som säljer en ny för 20 k.

Jag har kontaktat de och pratat med, de visade stort intresse att byta så de bad om bilder. Sedan fick jag ett svar via mejl.

De byter gärna Nocastern mot min gitarr fast jag måste betala 5'000 kr.

Det är bland det mest orimligaste jag varit med om. Vad får de att värdera Nocastern som är moddad och ombandad, mer än min cs 63a ?

Och hur kan de begära så mycket för en tolv år gammal cs gitarr. När de själva säljer samma modell ny för bara tusen spänn mer.

Det är synd för Nocaster gillar speciellt halsen på den. Men det här verkar helt orimligt.

08 Jan 2013, 14:32
Profile

Men butiken driver väl en verksamhet där de vill sälja eller tjäna pengar, de vill nog inte byta med dig för att de ska spela på den. De ser ju detta byte mer som en affär och vill tjäna en slant, precis som när de säljer allt annat.
Dom jobbar nog inte med välgörenhet. Du har ju fått svar här i tråden att båda gitarrerna är ungefär lika i värde.
Man kan väl dra en liknelse om man t.ex vill köpa en gitarr i butik och lämna in en annan som inbyte.

08 Jan 2013, 14:40
Profile ICQ YIM WWW

Jo men det fattar jag med, jag byter ju inte med en privat person här utan en butik. Och jag vet själv att båda är likvärda prismässigt men Nocastern skulle värderas mindre pga av ombandningen och modden.

Det jag tycker är orimligt är dels deras prissättningen på gitarren, och dels att de inte tänker rätt. Om de tar min gitarr i ombyte så kan de rimligen kunna sälja CS 63an vidare mycket lättare med tanke på att den är original och har banden kvar etc.

Knappast för 19 500 men åtminstone 15-16 000 kr kanske om de har tur.

danielj wrote:
Men butiken driver väl en verksamhet där de vill sälja eller tjäna pengar, de vill nog inte byta med dig för att de ska spela på den. De ser ju detta byte mer som en affär och vill tjäna en slant, precis som när de säljer allt annat.
Dom jobbar nog inte med välgörenhet. Du har ju fått svar här i tråden att båda gitarrerna är ungefär lika i värde.
Man kan väl dra en liknelse om man t.ex vill köpa en gitarr i butik och lämna in en annan som inbyte.

08 Jan 2013, 14:59
Profile

Kjelle jag gillar verkligen halsen, förstår vad du menar man blir ofta trött i fingrarna med en alledels för fet. Men jag spelar aldrig snabbt och spelar ofta solo. Profilen sitter som smäck i min hand.

Ang stallet skrev de så här "plåtstallet är lite nerslipat nedanför stallmicken mot pl.skyddet 3cm x 0,5cm i syfte att inte plektrumet ska slå i stallkanten"

kjelle wrote:
Håller väl med de flesta om att det faktiska beg-värdet inte är så olika. Nocastern är väl också en sorts CS? Selekteringen av material är ju klart på en högre nivå än normalt.
Kolla först om du verkligen gillar Nocasterhalsen, skulle jag sätta som viktigast. Visserligen gillar du tjocka halsar, men Nocaster ligger väl på en tum hela vägen, om jag inte minns fel. Jag gillar också kraftigare halsar, men Nocasterhalsen är ett snäpp för tjock för mig, fetare än den stratahals du köpte av mig.

Filat stall, menar du urtag nertill som på Callahamstallen? Snarast en fördel, det nöter rätt bra på höger lillfinger med standard ashtray stall.

08 Jan 2013, 15:01
Profile

Crimson wrote:
Tack ska ni ha, då vet jag att det inte är jag som är tokig här. Nämligen så att Nocastern hänger i samma butik som säljer en ny för 20 k.

Jag har kontaktat de och pratat med, de visade stort intresse att byta så de bad om bilder. Sedan fick jag ett svar via mejl.

Det är bland det mest orimligaste jag varit med om. Vad får de att värdera Nocastern som är moddad och ombandad, mer än min cs 63a ?

Och hur kan de begära så mycket för en tolv år gammal cs gitarr. När de själva säljer samma modell ny för bara tusen spänn mer.

Det är synd för Nocaster gillar speciellt halsen på den. Men det här verkar helt orimligt.

Om du ska byta in en gitarr som är värd 20 mot en gitarr i en butik som kostar 20 , får Du lägga 5 tkr mellan , det är deras marginal vilket är 25 % i detta fall, tycker det är ganska rimligt ?

Det är ju inte alls samma sak som att byta med privatperson där det blir 'rakt byte'
Har Dy bytt in en bil någon gång hos en handlare :?

08 Jan 2013, 15:03
Profile ICQ WWW

Crimson wrote:

Det är aldrig en bra affär att byta in ett instrument i en affär. Tyvärr. Rekommendationen är alltid att kunden säljer sitt instrument för pengar och sedan gör ett rent köp.

08 Jan 2013, 15:07
Profile ICQ WWW

Jo men deras prissättningen och värdering av deras egen gitarr är på tok för konstigt, det måste dui ändå hålla med om.

Säg att du går in i deras butik för att köpa just en Nocaster, plockar du upp en tolv år gammal begg som är ombandad och moddad för 19 500 kr eller en ny för 20 800 kr?

08 Jan 2013, 15:09
Profile

Crimson wrote:
Jo men deras prissättningen och värdering av deras egen gitarr är på tok för konstigt, det måste dui ändå hålla med om.

Säg att du går in i deras butik för att köpa just en Nocaster, plockar du upp en tolv år gammal begg som är ombandad och moddad för 19 500 kr eller en ny för 20 800 kr?

Den beggade är värd högst 14 lök enligt mitt tycke....luktar lite illa om denna affär....jag hade sökt mej nån annanstans!

08 Jan 2013, 15:10
Profile

Crimson wrote:

Jo, jag håller verkligen med om att den prissättningen är uppåt väggarna. Max 60% av nypriset, skulle jag nog säga som en tumregel. Men ändå, ett inbyte blir en belastning för en butik och marginalerna nästan obefintliga.

08 Jan 2013, 15:17
Profile ICQ WWW

Nej jag förstod det och det var en ren chansning att fråga de om byte. Men deras sätt att tänka är helt konstigt för mig.

08 Jan 2013, 15:24
Profile

Som går att läsa i tråden så är dessa tidigare Nocasters mer eftertraktade än de nyare , sen kan det ju verka knasigt , en 96 Cunetto skulle dom kanske sätta 29 på ?

Det enklaste måste vara att fråga dom hur dom resonerar ?

en Nocaster i butik för 14 har då jag aldrig sett eller hört om, däremot kan jag köpa en då och då på Blocket för dom pengarna cash , tex i semestertider....

Regel nr 2 , Om Du inte tycker det är en bra affär , varför göra den ?

Finns väl säker någon privatperson som vill byta en Nocaster mot din om Du har lite is io magen? , det tar tid att göra gitarraffärer , dvs om man inte vill kasta in extrapengar hursomhelst , då går det fort.

08 Jan 2013, 15:27
Profile ICQ WWW

Man gör aldrig en bra affär om man byter
in sitt instrument i en butik rent ekonomiskt!

Dom tänker ju butiksvärdet ( vilket alltid är högre än utanför)
och din gitarr tänker dom utanför och då blir det ju en diff..
så egentligen är ju 5tk emellan en rätt prissättning ifrån butikens
sida sett.

Dvs dom säljer Nocastern för 19 ( vilket dom aldrig får såld iof) i butiken.
Dom byter in din som andrahandsmarknaden för 14tk...helt galet men
helt korrekt " för dom"

Jag skulle aldrig byta in en CS i en butik...det blir garanterat förlustaffär

08 Jan 2013, 15:28
Profile ICQ WWW

Kan nästan garantera att den där nocastern inte är dubbelt så bra som en bättre begagnad 52 Reissue för 9500:-

08 Jan 2013, 15:35
Profile ICQ YIM WWW

danielj wrote:
Kan nästan garantera att den där nocastern inte är dubbelt så bra som en bättre begagnad 52 Reissue för 9500:-

Säkert inte , men det finns ingen koppling mellan det och priset eller hur?

Däremot kan man ju välja den man gillar bäst.

Nocaster har oftast betydligt fetare halsar vilket en del gillar

08 Jan 2013, 15:41
Profile ICQ WWW

Kanske Dregen har ägt gitarren?

08 Jan 2013, 19:11
Profile ICQ YIM WWW

Nu har jag fått förslag på en sjuttiotals Lp custom i vinröd finish. Finns på blocket. Ska testa den i helgen men ägaren säger att den väger dryga 5 kg?!? Haha från 3 kg till 5 kg ja vi får se hur det blir. Och så har den borrhålen efterlämnade på toppen av Bigsby.

Men snygg färg på custom tycker jag borrhålen stör inte mig men vikten kan göra det ...

10 Jan 2013, 09:44
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]