|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|
Power scaling, PPIMV, attenuator, och annat som dämpar
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Power scaling, PPIMV, attenuator, och annat som dämpar
Startar en ny tråd om detta.
Som det verkar så beter sig min 5F8 Twin lite konstigt då jag dämpar den hårt med min Dr Z Airbrake det verkar som att det funkar bra fram till man går över i bedroom mode men då får man på max dämpning en ful ganska vass spretig dist. Nån som har koll på hur en sån här grej påverkar ljudet. Kollade resistansen med en multimeter och den blir 22 ohm men attenuator på max dämpning och utan är den 6.5 ohm. Nu säger väl det inte så mycket men impedansen verkar ju öka ganska rejält med attenuatorn.
Nu funderar jag på alternativ till attenuatorn och då är frågan vad som kan vara bäst?
Hur skulle det vara att klämma in en mastervolym som på Matchless DC30? Är det någon ide på en sån här stärkare? I det fallet måste man väl in med två extra kondingar för att få bort likspänningen som annars blir över poten. Har sett nån som här PPIMV där man använt en dubbel 500K pot och gått till jord istället, vad anses vara bäst?
Sen finns ju power scaling, hur funkar det på en som här stärkare med fyra 6L6GC rör och fixed bias? Har googlat lite men blir inte så mycket klokare på det.
Vad säger ni om detta?
|
| 09 Jan 2013, 15:37 |
|
 |
|
återfall
|
 Re: Power scaling, PPIMV, attenuator, och annat som dämpar
Jag har en Vox ac30c2 Lämnar 16ohm till 2 högtalare a´ 8ohm som är serie eller paralellkopplade (ni vet nog vilket) Jag har monterat en L-pad på 2 x100w, anledningen är att det var det enda fungerande alternativet på grund av högtalarnas koppling och det är ju inte så dumt att ha den i stereo ifall den ena går sönder så går ju inte stärkaren utan last. När jag drar ner L-pad så lågt det går så är det inte högre ljud än tv´n på samtalston, dvs TYST. Jag drar upp den till 30-40% när jag repar med trummis. Preampvolymen är båda inputen på 75% och mastern är på max. Härligt ljud för 225:- !!!!!!!!!!!!! Jag tycker inte att jag tappar ton eller dynamik, blir ju såklart mer diskant ju mer man drar på men så är det ju alltid, jag ökar toncutten från 0-60% enligt exemplen ovan för att ha samma diskantnivå när jag går från viskning till lira med trummis. Jag är en petig jävel och jag har då inte hittat några nackdelar med den här lösningen för då hade jag lagt några tusen på en attenuator istället utan att blinka. http://www.hifikit.se/tillbehor/l-pad-konstantimpedanspotentiometrar-
|
| 09 Jan 2013, 16:09 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Vad vill du uppnå? Det avgör helt.
Vill du ha slutrörsdist på lägre volym är power scaling mycket väl fungerande. Men du ska vara säker på att det är just detta du hett efterfrågar. Det ger en naturlig dist och du behåller ofta klippet i attacken på ett sätt som är väldigt trevligt, i varje fall med måttlig skalning. Jag kör t.ex. min Bassman 100 med scaling, utan drive compensation. Den låter fantastiskt fint på clean kanalen, två steg, och skalad till 120-180 volt. Volym som en 18-wattare men mer klipp i anslaget.
Vill du ner mkt i volym men kunna pressa starkare är nog en attenuator bättre. Jag kör Ultimate Attenuator o tycker det är den bästa jag testat. Den har resistiv last men eget slutsteg och lite kompensation för den ljudförändring som alltid blir med sådan mackapär.
Mastervolymer flyttar bara disten tidigare i stärkaren, till före eller i fasvändaren. Det blir alltid något annat än slutrörsdist. Man kan tycka det är skitbra. Men då vill man oftast labbs med fler ga insteg än två i preampen.
//Gunnar
|
| 09 Jan 2013, 18:26 |
|
 |
|
busse
|
Vad jag är ute efter är att få ner volymen så jag kan pressa denna stärkare till "crunch" utan att det är djävulusikst våldshögt. I mina andra stärkare verka ju Dr Z Aribrake funka fint med i denna så hittar den på nåt som ger en vass, fräsande dist då man maxdämpar vilket man behöver göra om man skall lira på kvällarna i källaren då ungarna somnat även om man bara just skall ha ljudet så det små klipper. Jag vet att det är en direkt olämplig stärkare till detta ändamål men jag skulle ända vilja göra det bästa man kan göra.
Mastervolym har jag också funderat över om det är nån större idé är nog kanske lite tveksamt så då återstår nog power scaling. Om man kör power scaling kanske man även kan kompletera med attenuatorn för att dämpa lite extra för kvälls lir i källaren?
Hur gör man en sån här operation i en stärkare med fyra 6L6GC och fixed bias? Man skall väl sänka spänningarna i slutsteget är det så enkelt att man sänker anodspänningarna? Hur blir det med bias?
Finns det nåt lämpligt schema på hur det hela skall göras?
|
| 09 Jan 2013, 21:21 |
|
 |
|
Izzy
|
Upplevelsen av vass dist kan mycket väl komma från fasvändaren, att det inte är så mycket slutrören som distar. Med power scaling får du en annan typ av crunchigare dist. Och du kan få mer slutrörsdist än vad du får med din Twin på fullt blås. Om det låter jättebra eller om det krävs andra anpassningar återstår att se. Kanske skulle man behöva tighta till den lite, skär något i botten för att bästa resultat ska uppnås. Med power scaling sänker du spänningarna till slutrörens anoder och skärmgaller. Bias kompenseras. Vill du det helt steglöst är det bästa att skaffa London Powers PS-kit: http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=121Jag har inte byggt just detta kit utan mest föregångaren SB-1. Men de har funkat väldigt bra. Vill du ha "crunch" i största allmänhet kan man mkt väl tänka sig en master och någon modlösning i försteget. Jag vill betona att slutrörsdist är en lite annorlunda feeling. //Gunnar
|
| 09 Jan 2013, 23:52 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Om du går in på Hall engineerings hemsida får du en vettig förklaring på koppling. http://www.powerscaling.com/phpbb3/index.phpDär i sin tur kan du läsa dig trött. Men ja. Ett av problemen med konventionell PS e att om man verkligen drar ner spänningarna mot slutsteget såpass att det bara blir en viskning kvar så lastar inte resten av maskin ner PT;n såpass att spänningarna in mot preampen är stabila varför de tenderar att öka. Påföljden e att preampen dels går renare å dels hårdare i ton,anslag och attack. Naturligtvis kan man då köra PS på preampen med....till randen av point of diminishing returns. Som Gunnar mkt riktigt påpekat kan PI;s ge upphov till ganska säregna distljud. Naturligtvis enormt mkt beroende på typ av PI.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Jan 2013, 00:14 |
|
 |
|
Izzy
|
Håller med dig Jesper. Ska man PS:a rejält bör man nog inkludera spänningarna till preamp. Det är i och för sig fullt möjligt. När man köper Dana Halls lilla PS-kit ( http://www.hallamplification.com/main.html?src=%2F#2,2, dock endast för upp till 50w) föreslår han båda kopplingsvarianterna. Och det borde rimligen funka lika bra med Kevins (London Power) kit. Kvarstår gör "problemet" att man väl inte uppnår svikten i anslag osv, bara lägre spänning. Men å andra sidan har ju Kevin en lösning på det också med ett litet sag-kit... Eller så bygger man en betydligt svagare stärkare... //Gunnar
|
| 10 Jan 2013, 09:27 |
|
 |
|
busse
|
Izzy wrote: Upplevelsen av vass dist kan mycket väl komma från fasvändaren, att det inte är så mycket slutrören som distar. Med power scaling får du en annan typ av crunchigare dist. Och du kan få mer slutrörsdist än vad du får med din Twin på fullt blås. Om det låter jättebra eller om det krävs andra anpassningar återstår att se. Kanske skulle man behöva tighta till den lite, skär något i botten för att bästa resultat ska uppnås. Med power scaling sänker du spänningarna till slutrörens anoder och skärmgaller. Bias kompenseras. Vill du det helt steglöst är det bästa att skaffa London Powers PS-kit: http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=121Jag har inte byggt just detta kit utan mest föregångaren SB-1. Men de har funkat väldigt bra. Vill du ha "crunch" i största allmänhet kan man mkt väl tänka sig en master och någon modlösning i försteget. Jag vill betona att slutrörsdist är en lite annorlunda feeling. //Gunnar Som det verkar så kommer bara den vassa, spretiga disten då man kör med Dr Z Airbrake attenuatorn på maxdämpning. Switchar jag bara om den så den är på sista fasta dämpläget så verkar dden försvinna, fast det blir ju mycket högre då. Jag blir mer och mer sugen på att testa power scaling, det vete sjutton om jag behöver steglösreglering men skulle man få till två dämplägen vore det fint. Ett läge som motsvarar en Deluxe på ca 20W och ett motsvarade en 5W Champ om det skulle gå. Annars så skulle det väl egentligen räcka med ett dämpläge för hemmabruk, men går det utan större svårigheter att ha steglöst så är det väl det bästa men inte ett måste för mig. Racing wrote: Om du går in på Hall engineerings hemsida får du en vettig förklaring på koppling. http://www.powerscaling.com/phpbb3/index.phpDär i sin tur kan du läsa dig trött. Men ja. Ett av problemen med konventionell PS e att om man verkligen drar ner spänningarna mot slutsteget såpass att det bara blir en viskning kvar så lastar inte resten av maskin ner PT;n såpass att spänningarna in mot preampen är stabila varför de tenderar att öka. Påföljden e att preampen dels går renare å dels hårdare i ton,anslag och attack. Naturligtvis kan man då köra PS på preampen med....till randen av point of diminishing returns. Som Gunnar mkt riktigt påpekat kan PI;s ge upphov till ganska säregna distljud. Naturligtvis enormt mkt beroende på typ av PI. Var inne lite snabbt på powerscaling.com men det verkar ju handa om mycket annat, fast man får väl söka mer. Bör man inte kunna ta och sätta ett mostånd i serie med B+ för att få ner spänningen till preampen om den sticker upp och kanske få lite svikt. Fast preampen dra väl i sig så lite ström att det inte blir nån större skillnad. Med facit i hand var det ju totalt vansinnig att bygga en sån här stärkare men den är ju frän  Skulle ha nöjt mig med två 6L6 i slutsteget. Sammanfattningsvis vad jag är ute efter är en enkel power scaling men ett eller två fast lägen. Finns det något schema på nåt sånt jag gillar ju att bygga själv istället för färdiga kit?
|
| 10 Jan 2013, 09:47 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Visst gör det de. Om du kikar på schemat till tex Fender 75 så har den som en form av effektbegränsning på det vis du beskriver(som då inte e PS). I dem sitter det original en switch som kopplar in div effektmotstånd som enl uppgift skall dra ner effekten från angivna 75watt till 15watt. Rent praktiskt kan säga att skillnaden närmast e lika med noll.
Av det du skriver Busse så får jag intrycket att du aldrig provat PS i verkliga livet.? En sak e säker å det e att PS verkligen fungerar när det är uppsatt korrekt. Något som e mer än man kan säga om div andra lösningar. Om du bara vill prova primärt,det e ju trots allt inte speciellt dyra grejer rent relativt det här,så varför inte handla ett 50w kit å bara rycka två slutrör som en början i ambition att hålla det enkelt samt hålla nere kostnaderna för att se om detta e för dig.?
Jag har testat PS ngr ggr...fränt iofs,men inte det jag söker. Som Gunnar e inne på så sätter jag ju numer upp flerstegare med viss framgång varför jag får ut det JAG vill ha på rumsnivå den vägen vilket passar mig bättre än varken PS eller bromsar. Går alldeles utmärkt att bygga skitjuste dist på den nivån bara man applicerar lite fantasi till topologin samt tar till hjärta att man får slåss med 4 steg eller mer. Iaf i min mening.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Jan 2013, 10:59 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Har ingen erfarenhet av just Airbreak, men alla attenuatorer påverkar ljudet negativt vid mer extrem dämpning. Sen undrar jag hur det är i just den stärkaren du kör på, uppnår du verkligen någon slutstegsdist att tala om? Eller viker den sig så mycket fram till PI att slutsteget inte just klipper nåt?
EDIT: nu ser jag att Gunnar redan skrivit ungefär samma sak, sorry....
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 10 Jan 2013, 14:11 |
|
 |
|
Izzy
|
Lynxtrap wrote: Har ingen erfarenhet av just Airbreak, men alla attenuatorer påverkar ljudet negativt vid mer extrem dämpning. Sen undrar jag hur det är i just den stärkaren du kör på, uppnår du verkligen någon slutstegsdist att tala om? Eller viker den sig så mycket fram till PI att slutsteget inte just klipper nåt?
EDIT: nu ser jag att Gunnar redan skrivit ungefär samma sak, sorry.... Ursäkten godtas Och har busse kört stärkaren på fullt blås utan attenautor? Det bör ju vara samma dist då, men den döljs av det enorma ljudtrycket och att man flyttar så mycket luft. Ett tag använde jag biffiga kuddar som "attenuator" när jag meckade. Förvånades alltid av att det lät rätt illa om disten när man inte fick med hela ljudtrycket liksom. En del attenautorer har ju loudnesskorrektion, men det blir sällan så bra att det låter som när man flyttar mycket luft fast lägre. Jag har inte hört någon stärkare som låter bra i någon attenuator på mycket låg volym. Inte ens min bästa stärkare låter bra genom min Ultimate Attenuator när jag dämpar till låg volym. Men jag har lärt mig leva med det och kan höra rätt väl hur det skulle låta utan attenuator. //Gunnar
|
| 10 Jan 2013, 14:24 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Måste det vara stärkaren som skapar 'chrunch' ljudet ?
När jag spelar så lågt tar jag hjälp av en pre-amp/od och balanserar volym på stärkaren och pedalen , tycker jag kan få ett lätt distat bra ljud på hur låg volym som helst. Din stärkare borde ju 'ta pedaler' bra.
Men det kanske är en annan typ av ljud Du söker.
Vad gäller attenuatorer och mastervolym har jag testat det mesta (dock oftast Marshalls) och det funkar bara bra ner till en viss volym om det ska låta bra.
Power scaling har jag testat ,men inte ägt själv, och det lät lovande , men är ju en liten process att bygga in.
Det är slutstegsdistljudet bygger ju en hel del på volymen (tycker jag i alla fall) så kanske inte alltid det effektivaste sättet att återskapa det är genom att strypa rören och volymen ?
| 10 Jan 2013, 14:33 |
|
 |
|
busse
|
Precis som Jesper antar har jag inte testat power scaling i verkilgheten men som sagt skulle det vara kul att testa. Där av det lite diffusa namanet på tråden. Kanske ditt förslag med att rycka två rör och testa köpa ett kit kunde vara nåt. Har nån gång för länge sen prövat att köra med bara två slutrör men skillnaden är ju ganska liten då det gäller volymen. Jag har faktiskt börjat fundera på att bygga mig nån fyrstegare eller så för jag har ju bara low gain maskiner och har en Peavey Deuce som väntar på att slaktas fast den hade jag tänkt gör nåt Vox, Matchless, Train Wreck inspirerat av.
Hur mycket slutsteget klipper i den här stärkaren vet jag inte men om man antar att slutsteget går rent så borde väl en mastervolym efter fasvändaren ge ungefär samma ljud men lägre. Det borde ju vara en ganska enkel operation att sätta in en mastervolym och testa.
Jag kan väl säga att jag har testat den på fulla ställ några gånger då jag hade byggt klart den men det är nog svårt att avgöra hur det egentligen låter för det är fördjävligt högt så man håller på att dö, annars så brukar jag hålla mig till runt halv volym vilket även det är ordentligt högt, jag har kört på mellan halv och två tredjedels volym då jag kopplat in Airbraken. Ljudtrycket är ju som Gunnar säger massivt redan vid halvvolym och det är ju möjligt att det maskerar disten.
Det är ju som mest irriteraden att jag har disten där om man vill dra på och ha den dämpad, normal sett är det ju inte att tänka på nån slutstegsdist (om man nu har nån sån). De gånger den använd live så har jag kört med pedaler vilket jag gör i vilket fall som helst för att ha tillgång till rent, lite och mycket dista ljud.
|
| 10 Jan 2013, 14:53 |
|
 |
|
Izzy
|
Jag tycker att om man bygger själv och gillar non-masterstärkare och ständigt hamnar i att försöka hitta olika stärkares sweet spot men på rimlig volym så kan man gott testa att power scala. Ett London Power-kit kostar hundralappar. Visst är det lite praktiskt meck att få in den i stärkaren, en del kabel att dra om, men sedan har du en stärkare som kan vara mycket mer användbar i olika situationer. Vill du inte använda ps sen låter du den bara gå på fullt. Vill man cruncha på lägre volym håller jag med Mike L om att en pedal, eller en trevlig tre-fyra-stegspreamp, är ett bättre och smidigare alternativ än power scaling. Vill du testa PS i din stärkare med fyra slutrör hade jag nog ändå satsat på London Power och behållit fyra rör i. Det ger en lite annorlunda, något mer komplex dist än i stärkare med två slutrör. Det är därför jag power scalat just min 100w Bassman, men inte någon av mina 50-wattare (ännu förvisso...  ). Men Dana Halls variant är mkt lätt installera. Jag tjatar lite till om att det är väldigt coolt att köra min Bassman 100. Normalkanalen max halvvävgs upp på volymratten, ibland bara 3-4. Och sedan lite försiktigt vrida ned spänningen till slutrören till den punkt där det börjar klippa. Då är stärkaren fint känslig på gitarrvolymen, det blir rent bara man backar av lite. Och att kicka i en boostpedal eller något för lite solofjong funkar mkt bättre än i en stärkare som går på max. Har en Marshall 2204-kanal också, men använder den mindre sedan jag ps-at stärkaren. //Gunnar
|
| 10 Jan 2013, 16:26 |
|
 |
|
surfbrother
|
Fungerar det att använda en L-Pad på en stärkare utan att riskera slutsteget? Vad skiljer en L-pad från en attenuator?
_________________ Dra röva i koks!
|
| 10 Jan 2013, 17:19 |
|
 |
|
Izzy
|
Det funkar. I en attenuator kan du ha lite prylar som kompenserar för ljudförändringar som uppstår när man dämpar. Och vissa attenautorer har inte bara motstånd som dämp utan spolar, som en högtalare, för att efterlikna högtalarens beteende med olika motstånd vid olika frekvenser osv. Och man ska tänka på att en rörförstärkare på säg 50w kan skicka ut betydligt högre effekt i korta stötar vilket gör att en l-pad som sägs tåla 50w kanske inte räcker till. Allt uttryckt lite lättsamt för att inte krångla till det.? //Gunnar
|
| 10 Jan 2013, 17:50 |
|
 |
|
busse
|
Fasen jag blir mer och mer sugen att testa power scaling i denna Twin och man kan väl utan överdrift säga att det inte är den bästa stärkaren till hemma aktiviteter.
Var köper man dessa London Power kit? Är det nån som saluför dom eller är det dirket från hemsidan som gäller? Som det verkar om jag fattat rätt så skall man använda ett kit som heter SV1 och nån grunka som heter RBX. Ni som har bättre koll måste man ha den där RBX grejern eller är det nån extra lyx.
|
| 10 Jan 2013, 22:31 |
|
 |
|
surfbrother
|
Tack Gunnar! Jag fattar. /Klas
_________________ Dra röva i koks!
|
| 10 Jan 2013, 23:00 |
|
 |
|
Izzy
|
busse wrote: Var köper man dessa London Power kit? Är det nån som saluför dom eller är det dirket från hemsidan som gäller? Som det verkar om jag fattat rätt så skall man använda ett kit som heter SV1 och nån grunka som heter RBX. Ni som har bättre koll måste man ha den där RBX grejern eller är det nån extra lyx. Du köper direkt från London Power och Kevin O Connor. Bara att beställa på sajten. RBX är ett tillägg för att skapa det som Kevin kallar Raw bias supply. För bias trackning ska funka bra behöver man en stabil biaspänning, gärna rätt hög, utan några stora motstånd i serie. Ofta funkar det om man hämtar separat biastap på utgångstrafon och den kan ge typ minst -56V likriktad. Ibland kan man få göra om så man hämtar bias från HV-lindningen, men då är spänningen hög och du vill inte ta ned den med höga värden på seriella motstånd. Då får man använda en zenerdiod på typ 5W/80V eller 100V. Sedan bara en stor e-lyt på på 100uF. Finns schema och instruktion på Kevins sajt. http://www.londonpower.com/raw_bias_supply.htm//Gunnar
|
| 11 Jan 2013, 00:41 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Finns schema och instruktion på Kevins sajt.
Var hittar man schemat? En till fråga jag börjar fundera på det Jesper skrev om Fender 75 att man har motstånd och sänker spänningen till Anod och galler är det inte det som power scaling? Sen att man gör det ställbart och med nån fet-grunka kan ju inte spela nån roll, eller har jag missat nåt?
|
| 11 Jan 2013, 16:56 |
|
 |
|
Izzy
|
busse wrote: Quote: Finns schema och instruktion på Kevins sajt.
Var hittar man schemat? En till fråga jag börjar fundera på det Jesper skrev om Fender 75 att man har motstånd och sänker spänningen till Anod och galler är det inte det som power scaling? Sen att man gör det ställbart och med nån fet-grunka kan ju inte spela nån roll, eller har jag missat nåt? Äh, hade för mig det var ett schema på den där sidan. Men om man följer texten är det rätt tydligt hur man ska göra. Viktigt att tänka på polariteten även på zenerdioden... Kollade snabbt på schemat på 75:an och det verkar som man adderar såväl seriemotstånd som mot jord och någon zenerdiodlösning. Jag är skeptiskt till seriemotstånd kring slutrören men kan förstås övertygas... //Gunnar
|
| 11 Jan 2013, 17:33 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|