Re: Borra nya hål i halsklack, vilken borrdiameter?
Det smartaste sättet; som de flesta proffsen använder sig av är mätning. Men ett skjutmått får man fram skruvarnas axel/stav bredd (inne i jängorna) + jäng bredd (ovanpå jängorna). Efter detta är det ganska enkelt att välja dimension på borren. Ju tightare man får det; dessto stabilare blir det i användning.
Jag skrev "användning" pga att vissa halstyper har T/R justeringen oåtkomlig på halsens häl/klack. Detta medför att halsskruvarna måste av varje gång man skall justera sträckningen på halsen. På dessa typer av gitarrer vill man gärna känna att jängorna verkligen funkar bra.
När det gäller tighta hål är det kanon att addera lite friktion i hålen innan man monterar första gången. Att det skall gå lättare att dra in skruven i hålen är faktiskt den sekundära anledningen här. Den primära anledningen är i hur jängorna formas och stabiliseras i hålen. Ett bra & naturligt friktionsmedel skall gärna smälta lite reagera positivt under hårt kontakt tryck. Detta gör att skruvarnas jängspår verkligen blir raka och fina inne i träet. Ett bra spår går att känna igen när man skruvar: Det tar distinkt stopp på en gång när skruven bottnar och når sitt optimala monteringsläge.
Jag personligen använder helst vanligt stearinljus. Droppar ner stearin i hålen. Skrapar bort det onödiga stearinet fördjupar/fasar hålens kanter sist; då man även får med stearinet på samma gång.
Det svåraste i att borra- eller att omborra en hals; är att rikta det korrekt innan man borrar. Det smartaste sättet är att dra på de yttersta E-strängarna medan halsen bara ligger i halsfickan oskruvad. Bara att dra nödvändigt med strängdrag på strängarna och lina upp halsen rätt.
Det andra sättet är att mäta ut gitarrens centrumlinje med vanlig tråd. Mitt mellan G och D-stallklackarna till mitten av G och D strängarnas spår på översadeln.
Oavsett vilken väg man väljer ovan; tar man ex en tving och stabiliserar halsens vinkel när man har koll på den. sen flippar man på instrumentet och sticker in monteringsskruvarna genom kroppen, halsplattan alt monteringsbrickorna. Med handtaget på ex en rejälare skruvmejsel; knackar man på de upp stickande skruvskallarna. Detta ger exakta centreringsmärken för borrningen.
Borrningen av hålen sker med en pelarborr. Jag har även sett supertech's borra direkt igenom monterinmgshålen på kroppen- när det är frågan om större bakåt tilt på halsen. (Inget jag rekomenderar om man inte har super koll dock.)
Hur djupa hål man skall borra kan man antingen ställa in på pelar borren eller markera ut på borrbitsen med ex vanlig målar tejp. Djupet mäts genom att sticka igenom skruvar på kroppen och bas plattan- och mäta avståndet som skruvarna sticker upp i halsfickan med ett skjutmått. Skruvarnas toppar är ofta vassa; så det är smart att ta minus ca 3 mm. Detta beror dock på skruvarna man skall dra in.
- Ungefär så....
/ Jonken