| Author |
Message |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Reverb i en 2203
Min sångare/gitarrist frågade om det är möjligt att bygga in ett fjäder reverb i hans stärkare. En 2203 klon ja byggt. Ja tycker väl kanske inte det vore några problem men är det någon som har prövat? Klarar PT den extra strömmen som krävs för att driva reverbet? Antar att man får sätta dit en glöd transformator till de extra trioderna. Lurar lite på den här lösningen då ja har trafo till den hemma: http://www.el34world.com/projects/image ... Switch.gif
_________________ //Kucera
|
| 12 Jan 2013, 13:33 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Reverb i en 2203
Mja...varför skulle trafon inte orka med 600mA till i glöd menar du? (om det nu e två kompletta flaskor som används.) E väl bara att prova det,å framför allt mäta ev spänningsfall före å efter.? E ju inte direkt en last av ordningen att det skulle säga "poff" i samma ögonblick du slår om brytarn som jag ser det.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 12 Jan 2013, 16:05 |
|
 |
|
Kucera
|
Racing wrote: Mja...varför skulle trafon inte orka med 600mA till i glöd menar du? (om det nu e två kompletta flaskor som används.) E väl bara att prova det,å framför allt mäta ev spänningsfall före å efter.? E ju inte direkt en last av ordningen att det skulle säga "poff" i samma ögonblick du slår om brytarn som jag ser det. Nej ja får väl pröva det. Men vart tror du det passar bäst att koppla in det i 2203 kretsen?
|
| 12 Jan 2013, 16:28 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Kolla i denna tråd viewtopic.php?f=24&t=80210 har diskuteras det i och för sig Bassman men lite uppslag att sen överföra till Marshallen kan du ju få. Kollade lite snabbt på ett 2203 schema och där fanns ju en loop och den sitter mellan tonstacken och fasvändaren där skulle man ju kunna ta in reverbet. Sen är det väl lite tycke och smak man kan ju ta ut revrbet tidigare och ta tillbaka det sent och på så bör man kunna få ett rent reverb även om man har mycket dist vilket kanske kan också kan låta bra. Om du har loop skulle jag nog koppla in ett reverb där, vill du ha fjäderreverb och inte kosta på så mycket pengar bygg ett tansistordrivet fjäderreverb istället och kör det i loopen vilket då kan ställas på golvet och göra det hela minder känsligt för störningar. Nu vet jag ju inte o dte är en topp men en till sak att tänka på är om det är en topp blir allt ännu känsligare, du måste få in reverbetanken på ett bra sätt, se till att utgången från tanken är så långt borta från nättrafon det bara går för annars har du brum och elände. Vidare gäller det att driva på maximalt för att hålla nere förstärkningen i recoverydelen vilket är ännu känsligare på en topp som står på en högtalarlåda och gungar för då kan leva om rejält.
|
| 12 Jan 2013, 18:24 |
|
 |
|
Kucera
|
busse wrote: Kolla i denna tråd viewtopic.php?f=24&t=80210 har diskuteras det i och för sig Bassman men lite uppslag att sen överföra till Marshallen kan du ju få. Kollade lite snabbt på ett 2203 schema och där fanns ju en loop och den sitter mellan tonstacken och fasvändaren där skulle man ju kunna ta in reverbet. Sen är det väl lite tycke och smak man kan ju ta ut revrbet tidigare och ta tillbaka det sent och på så bör man kunna få ett rent reverb även om man har mycket dist vilket kanske kan också kan låta bra. Om du har loop skulle jag nog koppla in ett reverb där, vill du ha fjäderreverb och inte kosta på så mycket pengar bygg ett tansistordrivet fjäderreverb istället och kör det i loopen vilket då kan ställas på golvet och göra det hela minder känsligt för störningar. Nu vet jag ju inte o dte är en topp men en till sak att tänka på är om det är en topp blir allt ännu känsligare, du måste få in reverbetanken på ett bra sätt, se till att utgången från tanken är så långt borta från nättrafon det bara går för annars har du brum och elände. Vidare gäller det att driva på maximalt för att hålla nere förstärkningen i recoverydelen vilket är ännu känsligare på en topp som står på en högtalarlåda och gungar för då kan leva om rejält. Jo det är en topp de ska byggas in i. Å någon loop finns ej. kanske är enklare att ge han en digital reverbpedal  Men Jag ska läsa på lite forum å sammla lite information så åker maskinen upp på bänken imorgon för lite test. Återkommer med lite bilder, uppdateringar å lite ljudklipp så småningom kanske 
|
| 12 Jan 2013, 19:45 |
|
 |
|
Tubis
|
Historian är ju inte något att ha ågrem om. Revberkedja efter tonstacken som förtärks upp igen innan den mixas samman med den vanliga signalen alternativt att de mixas och förstärks i samma rör så kan du få med en simpel loop när du ändå är där och röjer.
_________________ Johan Hansson
|
| 12 Jan 2013, 20:19 |
|
 |
|
busse
|
Märkte att jag lät väldigt negativ i mitt inlägg vilket inte alls var meningen, jag har ju byggt en topp med reverb i och den är även giggad på ett lastbilsflak och det funkade. Visst är det enklare med en digital reverbpedal men inte lika kul, själv gillar jag även att ha dwell och tonkontroll på reverbet.
Tänk på de sakerna jag skrev ovan och att hålla bort basen från recoverysteget, skär allt under 300Hz så går det nog bra. Rapportera hur det går för jag är intresserad då jag är reverboman.
|
| 12 Jan 2013, 21:37 |
|
 |
|
Kucera
|
Tackar för den tråden. Hade ja faktiskt inte läst tidigare. Det kommer ju säkert bli något liknande. Sen dök nästa fråga upp när jag läste tråden. Vad är det som bestämmer vilken reverb tank jag ska använda. Finns ju en del där ute. Sångaren vill inte ha något super reverb utan den ska bara ligga med i bakgrunden på en hårt driven 2203  Har kikat lite på denna pjäs då jag gärna vill ha en liten pga platsbrist. http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... B3C1B.html
|
| 13 Jan 2013, 10:13 |
|
 |
|
busse
|
Vilken tank du skall använda beror väl på ett par saker, vilken typ av drivning, reverbtiden, placering och fysiskstolek. Kör du med ett 12AT7 och en trafo som sitter i Fender Så skall tanken börja med AB, en lång tank ger lite mer komplextreverb och en kort får ju bättre med plats. Kör du med kondensatordrivet utan vilket jag först testade i min topp skall du ha så hög ingångsimpedans som möjligt då skall du ha en FB eller ännu hellere en GB tank, TAD har en GB tank men då finns den bara som lång.
Jag skulle ta och köra med trafon i alla lägen och jag kämpade länge med kondensatordrivet innan jag satte in trafon i mitt bygge, det är lättare att få bra driv med trafo så man kan hålla nere förstärkningen i recoverysteget. Sen skulle jag nog välja en tank som har kort eller medium decay för jag tycker att medium är absolut nog långt.
|
| 13 Jan 2013, 12:45 |
|
 |
|
Kucera
|
busse wrote: Vilken tank du skall använda beror väl på ett par saker, vilken typ av drivning, reverbtiden, placering och fysiskstolek. Kör du med ett 12AT7 och en trafo som sitter i Fender Så skall tanken börja med AB, en lång tank ger lite mer komplextreverb och en kort får ju bättre med plats. Kör du med kondensatordrivet utan vilket jag först testade i min topp skall du ha så hög ingångsimpedans som möjligt då skall du ha en FB eller ännu hellere en GB tank, TAD har en GB tank men då finns den bara som lång.
Jag skulle ta och köra med trafon i alla lägen och jag kämpade länge med kondensatordrivet innan jag satte in trafon i mitt bygge, det är lättare att få bra driv med trafo så man kan hålla nere förstärkningen i recoverysteget. Sen skulle jag nog välja en tank som har kort eller medium decay för jag tycker att medium är absolut nog långt. Ja de blir nog en kort AB tank då. För trafo drivet blir det iaf. Har en gammal fender tank (lång visserligen) liggandes som får agera test kanin i början. 12AT7 finns väl med hemma i lådorna så det blir väl en bra början. Men finns det tankar man kan hänga uppåner i lådan?? Eller de kanske inte spelar någon roll?
|
| 13 Jan 2013, 13:53 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Men finns det tankar man kan hänga uppåner i lådan?? Eller de kanske inte spelar någon roll? Ja det finns det och jag tror att det spelar roll, denna bör vara rätt http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... B2D1A.html . Kolla in koderna som finns på bilden under bilden på tanken hos TT. Där står det precis vad varje teckene i koden står för.
|
| 13 Jan 2013, 14:46 |
|
 |
|
woodstock
|
Bäst att lägga reverbet efter V2B, alltså efter tonstacken i det här fallet. Efter tonstacken = stabilare reverb och allt komprimeras mer lika när signalen klipps. Dessutom vill man kanske ha ett hyggligt reverb på 2203:ans lågnivåingång också.
|
| 16 Jan 2013, 22:03 |
|
 |
|
Kucera
|
woodstock wrote: Bäst att lägga reverbet efter V2B, alltså efter tonstacken i det här fallet. Efter tonstacken = stabilare reverb och allt komprimeras mer lika när signalen klipps. Dessutom vill man kanske ha ett hyggligt reverb på 2203:ans lågnivåingång också. Jo efter tonestacken ska den allt bli är tänkt. Det är ju som du säger att man gärna vill ha ett nice reverb till lågnivån. Dock har det inte blivigt mycket gjort. Fått hem den iaf. Göteborg Energi tar för mycket tid på veckan 
|
| 16 Jan 2013, 22:18 |
|
 |
|
Kucera
|
Dock så lurar jag lite på recovery steget. Om man ska köra ett eller två steg. Finns ju så jäklans massa olika typer. Ja kommer ju ändå sätta dit 2 nya rör så det finns ju en triod ledig om man säger så.
|
| 16 Jan 2013, 22:21 |
|
 |
|
busse
|
Jag skulle köra på två steg, sen får man väl anpassa dom till vad man tycker är lagom med signal.
|
| 17 Jan 2013, 00:04 |
|
|