View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 00:54

Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message

Post Re: pedalbordstråd...
Robert wrote:
frans, har du på riktigt användning för allt det där? Eller är det snarare så att du fått dåligt samvete över ett pedalköpande som gått över styr, och därför byggt ihop borden? :)

ja, det är frågan... användning har jag faktiskt för allting men det är klart att jag egentligen skulle klara mig med bara ett bord (eller inget bord skulle ju funka också för den delen).

det är väl mer att pedaler är ett intresse jag har. anledningen till att jag har så många och inte säljer så mycket efterhand är att jag inte letar efter ett specifikt ljud hela tiden utan hittar ljud längs vägen som jag tycker är snygga eller användbara och dom pedalerna får helt enkelt stanna.

en annan anledning är att jag tycker det är svårt att hitta distpedaler som funkar optimalt till både humbucker och sc. jag tycker att det oftast är antingen eller och därför har det blivit flera bord...

men det är klart, jag hade ju klarat mig med gitarr-kabel-förstärkare också... men det hande inte blivit lika roligt... :D

27 Nov 2012, 21:13
Profile

frans wrote:
gött bord annars!

Återigen, tack!

frans wrote:

box of rock har jag faktiskt inte testat själv men jag har blivit sugen på att testa en genom youtubedemos... jag får för mig att det är en av dom bättre marshallinabox därute... vi har kanske kollat på olika klipp, eller så tycker vi bara olika... :roll: :wink:

Ja, det är väl individuellt vad man går igång på. Har ungefär samma feeling inför Catalinbread DSL (v2) som jag länge har varit sugen på att testa på riktigt...
Man tycker ju att det borde finnas nån på YT som kunde sno ihop en seriös shoot-out med alla "Marshall-in-a-box"-varianter som finns på marknaden. Det hade jag velat se iaf :)

27 Nov 2012, 22:04
Profile

Det här är jag rätt nöjd med, just nu iaf, Den bruna ill höger är en FF och boost och det andra syns väl direkt vad det är.

SCF blir nog utbytt mot en Trem o vibe och sen blir det nog en ny Phaser med lite extra godis.

Attachments:
IMAG00922.jpg
IMAG00922.jpg [ 29.11 KiB | Viewed 13602 times ]
30 Nov 2012, 23:28
Profile

Image
(hoppsan! Vriden bild, visst...)

Så här ser det ut idag...imorgon vet man aldrig :D

Blue Bird Tremolo
Tvåkanalig tbp looper
Loop 1: Boss OD-3, Boss BD-2
Loop 2: HB Ultimate Drive, HB Crunch Tone
HB Classic Chorus

I fx loopen: TC Flashback x4

Allting drivs av en Palmer PD05 som sitter under mitt halvfärdiga hemmabygge. På sidan av bordet har jag Powercon uttag och två låsbara Neutrik telejack (till in/ut innan stärken) men de används inte än.

Bosspedalerna är kanon! Har nog aldrig haft bättre ljud på od-sidan. BD-2 är ställd nästan helt ren och OD-3 med gain på kl 12. Det ger i kombination en mycket flexibel palett, alltifrån clean boost till high gain. Skulle lätt klara mig med dessa. OD-3 är fantastiskt dynamisk! HB pedalerna har bara suttit där någon dag, men jag är förvånad hur bra de låter. Jag kör Bossarna från den rena kanalen i stärken och HB går från kanal två, nästan ren men lite gain i strukturen.
Delayet är precis vad jag vill ha- direkt access till tre olika typer. Tone print är grymt, speciellt som man kan ladda över från telefonen. Har testat massor och fastnat för 2290 med modulation, analog och tape.

Jag är sugen på att byta ut chorus och tremolo mot en vibe eller phaser...kanske en fuzz igen...en ny wah?

Matte

03 Dec 2012, 23:19
Profile

kör du på tremolo först i kedjan?

är det på grund av att du alltid kör tremolo på rent ljud eller gillar du när dom ligger före dist? själv har jag väldigt svårt för tremolo som ligger innan dist men smaken är ju... :)

fast trevlig boost är det ju på bluebirden så med den kan du ju skjuta på dina distar kanske...

03 Dec 2012, 23:38
Profile

Japp, kör bara ren tremolo, kanske i kombination med BD-2 som nästan är helt ren. Gillar inte tremolo och dist alls....

Matte

04 Dec 2012, 00:13
Profile

jazzfromhell wrote:
Holy cow!!! ^^^^^^
Många pedaler bli´re..............

Mitt uppdaterade bord (funkar med både SC och HB :wink: :mrgreen: )

Image

Hur är den där Boss Combopedalen?

Den lät ju rätt bra när Thorn demade...

21 Dec 2012, 08:40
Profile ICQ WWW

Idag har jag gjort klart mitt andra bord. Blev verkligen bra. Enda kruxet är att om LFO är påslagen men pedalen är av på Pigtronixen så klickar det lite när jag har mycket dist påslagen. Inte annars och om jag klickar ur LFO-switchen så blir det tyst, så jag kan leva med det. Den kräver 18v och en egen adapter följde med, men jag driver den med en Cioks och en specialkabel som dubblar till 18v från 9v-utgången. Vet inte om det är det som gör det, ska testa nästa gång, nu är jag för trött efter en hel dags slit och byggande.

Så här blev det:
Image

Kvar att fixa till men som inte är panik på något sätt är en till Sonic Reserch Turbo Tuner till och kanske ett till delay att sätta bredvid tunern. Ni kommer förstå varför i texten under nästa bild. :mrgreen:

Sen testade jag att koppla in bord 1 framför, då blev det ännu mer flexibelt och funkar ju faktiskt även live om man får lira på stor scen eller i studio. Möjligheterna blir iaf många. (blir lite sunkiga bilder då jag är så jävla skakig och det var trångt)
Image

Något som vart helt jävla grymt och som jag upptäckte var att om jag körde Carbon Copy på indtällningen som jag har den, runt 300 msek och ganska långa svansar in i Envelope Phaser så blev det helt stört coolt. Har aldrig hört det ljudet innan. Kanske en känd grej att göra, men jag har inte hört om det eller testat. Så prova det om ni har liknande effekter. Studsarna som går in i filtret gav en otrolig 3-d känsla och lite baklänges på något obeskrivbart sätt. Speciellt om man slog till en strän och dämpade den sen. Ascoolt!

05 Jan 2013, 17:57
Profile WWW

Image

Ska börja dra kablar imorgon. Voodoolab PP2+ och Iso5 sitter under bordet.

13 Jan 2013, 21:08
Profile

monk wrote:
Image

Ska börja dra kablar imorgon. Voodoolab PP2+ och Iso5 sitter under bordet.

Phasern skulle nog må bra av en riser, ser ut som att den hamnar ganska lågt.

Snyggt bord!

Jag ska se till att få ihop något för egen del också men lag är nog mer inne på ett klassiskt plant pedalbord typ Flat trash.

14 Jan 2013, 00:08
Profile

Behöver ingen riser. Bordet lutar ganska brant uppåt så jag kommer lätt åt den. Compressorn och choruset sitter lite trångt men eftersom de är kopplade till Lava pedalen behöver jag inte trycka på pedalerna för att sätta av och på. När jag byter till distkanalerna med Lava kopplas de ur kedjan.

14 Jan 2013, 00:28
Profile

Shoegazers Anonymous wrote:
Idag har jag gjort klart mitt andra bord. Blev verkligen bra. Enda kruxet är att om LFO är påslagen men pedalen är av på Pigtronixen så klickar det lite när jag har mycket dist påslagen. Inte annars och om jag klickar ur LFO-switchen så blir det tyst, så jag kan leva med det. Den kräver 18v och en egen adapter följde med, men jag driver den med en Cioks och en specialkabel som dubblar till 18v från 9v-utgången. Vet inte om det är det som gör det, ska testa nästa gång, nu är jag för trött efter en hel dags slit och byggande.

Så här blev det:
Image

Kvar att fixa till men som inte är panik på något sätt är en till Sonic Reserch Turbo Tuner till och kanske ett till delay att sätta bredvid tunern. Ni kommer förstå varför i texten under nästa bild. :mrgreen:

Sen testade jag att koppla in bord 1 framför, då blev det ännu mer flexibelt och funkar ju faktiskt även live om man får lira på stor scen eller i studio. Möjligheterna blir iaf många. (blir lite sunkiga bilder då jag är så jävla skakig och det var trångt)
Image

Något som vart helt jävla grymt och som jag upptäckte var att om jag körde Carbon Copy på indtällningen som jag har den, runt 300 msek och ganska långa svansar in i Envelope Phaser så blev det helt stört coolt. Har aldrig hört det ljudet innan. Kanske en känd grej att göra, men jag har inte hört om det eller testat. Så prova det om ni har liknande effekter. Studsarna som går in i filtret gav en otrolig 3-d känsla och lite baklänges på något obeskrivbart sätt. Speciellt om man slog till en strän och dämpade den sen. Ascoolt!

Är det en gammal symaskin i den gröna väskan på bild 2? :)

14 Jan 2013, 09:49
Profile WWW

Då var senaste bordet klart (med reservation för att jag fick slut på Free the tone-patchkontakter och
fick använda vad jag hade i lager, så rent kosmetiskt blir det inte klart förrän i Februari då Shun
kommer besök och tar med sig fler)
PS. Filmade hela bygget samt demade det här:
Image

Del 1:
http://www.youtube.com/watch?v=ky3prHDzmkg

Del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=K_xssnSHmPc

14 Jan 2013, 11:30
Profile WWW

Ulfern wrote:

Så här blev det:
Image

Image

Är det en gammal symaskin i den gröna väskan på bild 2? :)

Jepp, en gammal Husqvarna, endast raksöm. Moddad till tb och låter skitbra på alla inställningar! :wink: Arvegods från mormor, den är som ny.

14 Jan 2013, 11:40
Profile WWW

frans wrote:
okej, detta är mitt sista bord... detta är bordet för gitarrer med singelcoil och lapsteel

Image

Image

allt börjar med en ab-box för att jag smidigt ska kunna växla mellan gitarrer.

sedan går det in i loopstrippen:

loop 1:
stinkfootmoddad wah
t-rex compnova
fulltone soulbender

loop 2:
g2d creamtone
cusack screamer

loop 3:
stellar drive

loop 4:
volympedal

loop 5:
fulltone fulldrive
g2d custom

loop 6:
carl martin tremovibe
tc. electronics nova delay

tuner out:
korg pitchblack

jag är ganska nöjd med hur det ser ut men vad jag verkligen skulle vilja ha in är en snow white autowah... den skulle knuffa undan vad som helst...

Koolt! Är det min gamla true bypass strip?

/Uffe

17 Jan 2013, 15:04
Profile ICQ YIM WWW

tokyo tapes, inte omöjligt. jag köpte den i alla fall här på bojen för ett par år sedan tror jag. funkar tokbra. :D

17 Jan 2013, 17:57
Profile

Image

Nu är bordet klart. Tog några timmar att dra kablaget under bordet.

18 Jan 2013, 01:21
Profile

monk wrote:
Image

Ordning och rättning i ledet! aj aj kapten :wink:

Finns nog ingen bojare som slår dig på fingrarna i pedalväg..

Man får känslan att du ska ha en " utställning" som THGTH11 sponsrar eller nåt...

Spelar du på grejorna oxå :mrgreen:

18 Jan 2013, 07:37
Profile ICQ WWW

Grabbar, gör ni nån särskild "upphängning" för strömkablarna som ligger under era pedaltrains och liknande bord? kabelstrips? Eller hänger de fritt?

18 Jan 2013, 08:30
Profile

Din_Mentor wrote:
Grabbar, gör ni nån särskild "upphängning" för strömkablarna som ligger under era pedaltrains och liknande bord? kabelstrips? Eller hänger de fritt?

Bra fråga! Sist så tvinnade jag alla sladdar så att de satt fast i varandra då jag var kort om buntband. Men detta måste fixas, ordning och reda! Har sett några varianter med hållare som klistrats under som är som fästpunkter. Blir ganska prydligt, men känns ändå inte helt rätt.

18 Jan 2013, 10:00
Profile WWW

Din_Mentor wrote:

Bra fråga! Sist så tvinnade jag alla sladdar så att de satt fast i varandra då jag var kort om buntband. Men detta måste fixas, ordning och reda! Har sett några varianter med hållare som klistrats under som är som fästpunkter. Blir ganska prydligt, men känns ändå inte helt rätt.

Visst kör man med kattstrypare! Det finns självhäftande fästpunkter, som verkar sitta kvar, annars brukar det räcka med att bunta kablarna i varandra, och ett fåtal fästpunkter i själva bordet. Buntband är billigt, och går fort att knipsa bort om man vill ändra. Köp storförpackning på typ Biltema eller Clas Olsson.

18 Jan 2013, 10:24
Profile WWW

laros wrote:
monk wrote:
Image

Ordning och rättning i ledet! aj aj kapten :wink:

Finns nog ingen bojare som slår dig på fingrarna i pedalväg..

Man får känslan att du ska ha en " utställning" som THGTH11 sponsrar eller nåt...

Spelar du på grejorna oxå :mrgreen:

Tackar! Jag blev rätt nöjd med bordet själv. Vet inte om jag ska gigga med bordet. Har ju ett racksystem också med pedaler, rackeffekter och en midiswitcher+midibord. Är enklare att hantera live eftersom jag slipper steppa och prylarna är skyddade från berusad publik. Till mindre spelningar kanske det här bordet får följa med. Giggar upp till 20 ggr per år så jag är en glad amatör med pedalbordsbygge som terapi.
Har handlat en del från tgt11 men har aldrig fått någon rabatt från dem. Handlar mest med min lokala gitarraffär i Kungälv.

18 Jan 2013, 11:22
Profile

Quote:
Visst kör man med kattstrypare! Det finns självhäftande fästpunkter, som verkar sitta kvar, annars brukar det räcka med att bunta kablarna i varandra, och ett fåtal fästpunkter i själva bordet. Buntband är billigt, och går fort att knipsa bort om man vill ändra. Köp storförpackning på typ Biltema eller Clas Olsson.

+1
Buntband och självhäftande fästpunkter.

18 Jan 2013, 11:22
Profile WWW

Ser bra ut!
Håller själv på och drar kablar i mitt rack som snart
är färdigt.. Tar ju sån jäkla tid allting..

18 Jan 2013, 19:07
Profile

Fetingbordet!! :roll:

Image

20 Jan 2013, 09:40
Profile

Senaste bordet:

Image

På en scen nånstans...

Image

21 Jan 2013, 00:11
Profile ICQ WWW

Låter säkert jättebra med axe-fx men jag saknar dina fina pedalbord med smarta lösningar. Har du övergett den analoga världen helt eller är detta bara ett litet snedsteg?

21 Jan 2013, 19:39
Profile

Apropå att fästa kablar, hittade dessa. Kardborre, tokbra om man behöver ändra något. Fanns på Elfa och kostade 60:- tror jag.
Image
Image

21 Jan 2013, 20:36
Profile WWW

Apropå att fästa kablar, hittade dessa. Kardborre, tokbra om man behöver ändra något. Fanns på Elfa och kostade 60:- tror jag.

Åhå det såg ju riktigt smidigt ut, 2 flugor i en smäll :)

21 Jan 2013, 21:03
Profile

Din_Mentor wrote:

Åhå det såg ju riktigt smidigt ut, 2 flugor i en smäll :)

Jag köpte en packe liknande hos Clas Ohlson. Jäkligt smidiga även i rack... :)
http://www.clasohlson.com/se/Kabelband/Pr362980000

Låter det bra så är det antagligen bra...

21 Jan 2013, 21:12
Profile
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 25  Next