View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 21:42

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Min Stora Dag - projektet 
Author Message

Post Min Stora Dag - projektet
Ni kanske har sett att jag startat igång ett nytt projekt denna gång för att samla in pengar för Min Stora Dag. Jag köpte denna Ask kropp av Håkan här på bojen, och ville göra en Butter scotch Blonde. Men något lite mer ovanligare variant och tillväga gång.

Vi får se, inget är inristat i sten och det kan hända att kroppen får sig några tuna Tobaks bruna ringar och blir en sort Två tons sunburst. Ni får gärna pitcha in och säga vilket ni föredrar bäst. Två tons sunburst av detta eller ButterScotch Blonde?

Jag börjar med att täcka alla cavitys med maskerings tejp. Sedan är det dags att börja.

Image
Image

Sen var det dags att lägga på Schellacken. Den har naturligt en Amber nyans, men för att förstärka den nyansen något så häller jag i några droppar Amber bets. Sen är det bara att pensla på. Det går bra att använda en trasa men jag föredrar pensel.

Låt varje lager hinna torka, titta på om du är nöjd med styrkan i nyansen och sedan stryk på fler lager. Träet suger upp schellacken naturligt så den framhäver verkligen ådringen av träet väldigt bra!
Image
Image
Image

Last edited by Crimson on 05 Feb 2013, 17:40, edited 1 time in total.

20 Jan 2013, 22:20
Profile

Post Re: En annorlunda ButterScotch
Porfyller du innan?

20 Jan 2013, 22:45
Profile

Nopp ingen porfyllning behövs. Schellacken funkar själv som porfyllning och täpper till porerna bra. Och eftersom jag vill att ådringen till viss del ska visas igenom lacken så gör jag så här. Så lacken kommer sjunka ner något, inte mycket men något så att ådringen syns.

Lite vintage aktigt om jag lyckas bra dårå ;)

Bara Schellack, sen när det torkar så sandar jag det jämnt. Och då är det dags för klarlack. Men jag inte bestämt mig om jag sak ge den lite tobacco brown ringar runt kanterna. Tobacco burst t.ex. Eller bara låta det vara så här.

20 Jan 2013, 22:50
Profile

Tycke och smak osv. Med tanke på att bitarna är omatchade skulle jag personligen ha försökt tona ned ådringen en smula. Kanske då genom en burst.

20 Jan 2013, 23:01
Profile

Lynx jag håller med, det var därför som jag tänkte Tobacco burst. Men har inte bestämt mig ännu. Så fort jag tänker tobacco så får jag se kroppen ur en vinkel som får mig att tänka om igen.

Den har ändå sitt charm, just det är det är tre delad och omatchad. Ser ändå snyggt ut på nåt sätt. Älskar doften av Schellack, otroligt gött ;)

Image
Image
Image
Image
Image
Image

20 Jan 2013, 23:10
Profile

Problemet som kanske syns på bilderna är att mitten delen av kroppen har mörkare ådringarna samt att den har större/fler porer så den har sugit åt sig Schellacken mest. Så det råder en obalans här.

Jag ska låta det torka färdigt tills ikväll, när jag är tillbaka från jobbet så får jag börja sanda det jämnt och sen försöka bestämma mig hur jag gör.

Det finns fortfarande möjligheten att lacka över det hela med en solid färg. Men jag vill så mycket som möjligt hålla det antingen Butterscotch eller 2-tons Sunburst/Tobacco.

Så om ni har några tips eller synpunkter får ni komma med de. Var inte blyga :mrgreen:

21 Jan 2013, 12:48
Profile

Blir det burst-varianten lägger jag garanterat bud! :D

21 Jan 2013, 15:23
Profile ICQ YIM WWW

Följer med spänning, Min stora dag sponsrar jag med ett leende på läpparna alla dagar i veckan. Svart nitrocellulosa funkar annars varje gång vad mig anbelangar.

21 Jan 2013, 15:25
Profile

När Du får på plektrumskydd och stall mm hårdvara kommer det inte sticka ut så mycket på framsidan , dock är ju baksidan som den är...

Tror inte en burst löser detta helt heller.

Kanske skulle tona ner allt lite mörkare?

21 Jan 2013, 15:27
Profile ICQ WWW

Mike, menar du att jag ska köra lite mer mörkare amber på vingarna så att jag får en sort balans eller menar du en annan typ av mörkare nyans?

Jag håller med om att med plektrumskyddet på så märks det knappt. Men lite Tobacco runt skulle faktis kunna göra saken något snyggare också tycker jag. har inte bestämt mig än, men jag vill inte undanhålla något. Själv tycker jag att det är snyggt, fast det är som det är mitten delen är något mörkare och sugit åt sig mer färg.

21 Jan 2013, 16:18
Profile

:mrgreen: Ja men då kanske det blir burst då, men Tobacco. Men erkänn, jag fick till Butterscotch nyansen jävligt bra till med bara Schellack och Amber bets!

Wåhlin wrote:
Blir det burst-varianten lägger jag garanterat bud! :D

22 Jan 2013, 00:01
Profile

Svart? :mrgreen: Var är spänningen i det?

EvilHomer wrote:
Följer med spänning, Min stora dag sponsrar jag med ett leende på läpparna alla dagar i veckan. Svart nitrocellulosa funkar annars varje gång vad mig anbelangar.

22 Jan 2013, 00:01
Profile

Eller vad tror ni om det här då, dvs en Blonde. Då skulle jag sanda ner kroppen, jag skulle inte sanda bort nyansen som finns just nu helt. Men något sandat, men tillräckligt för att butter scotchen ändå syns.

Och sedan så lackar jag över det hela med Mary Kay Blonde. Då blir den som en riktigt Tele Blonde. Fast en hint an gulnad underifrån som bilden nedan.

Vad tycker ni om det? Då skulle jag förmodligen kunna täcka över missmatchen rätt bra, i alla fall från långt håll men det blir semi see through

Image

22 Jan 2013, 00:11
Profile

Här ser man skillnaden lite bättre till och med, en vanlig trären lackad med Mary Kay Blonde, och en Butter scotch Blonde.

Jag menar att få den till den mer gulare varianten.

Image

Hade den varit 1 stycke kropp så hade den sett mycket bättre ut. Jag skulle nog lätt kunnat få till en sån här utseende.
Nyansen är ju rätt nära det jag fått på min eller hur?

Image

Last edited by Crimson on 22 Jan 2013, 00:15, edited 2 times in total.

22 Jan 2013, 00:14
Profile

Crimson wrote:
Svart? :mrgreen: Var är spänningen i det?

EvilHomer wrote:

Svart passar till allt och hade matchat min EJ strata galant 8)

22 Jan 2013, 00:15
Profile

Jag tror mer att din EJ strata letar efter en Blondin ;) När jag är klar med den här håller du nog med ! :mrgreen:

22 Jan 2013, 00:19
Profile

Haha, ja när du uttrycker dig så förstås :) Annars finns ju alltid rosa Paisley om du vill ha en riktig utmaning! ;)

22 Jan 2013, 00:34
Profile

Paisley är ju ingen utmaning. Bara att tapetera gitarren med nån snygg motiv och sen klarlacka det! :) :wink:

22 Jan 2013, 00:40
Profile

Idag fick jag ett underbart email från herr Lundgren. Han skriver att han jättegärna vill hjälpa oss att samla in pengar. Så därför väljer han att ge oss 50% rabatt på mickar från hans sortiment för den här gitarren.

:) Är inte det här helt fantastiskt?!

Underbart!

05 Feb 2013, 00:45
Profile

Skitkul! Det är såna små gester som kan göra en så jäkla glad.

05 Feb 2013, 08:32
Profile

Jag kan tänka mig att donera ett sånt här till projektet om så önskas:

http://store.thesegoto11.se/product_inf ... ts_id=1603

Går ju till bästa tänkbara ändamål liksom!

05 Feb 2013, 10:14
Profile

Crimson wrote:
Idag fick jag ett underbart email från herr Lundgren. Han skriver att han jättegärna vill hjälpa oss att samla in pengar. Så därför väljer han att ge oss 50% rabatt på mickar från hans sortiment för den här gitarren.

:) Är inte det här helt fantastiskt?!

Underbart!

Gött :lol:

05 Feb 2013, 11:59
Profile

Evilhomer helt perfekt tack ska du ha! Jag pmar dig senare så kan du skicka den.

Ska ladda upp bilder på kroppen men det går inte, provar igen om nån timme.

05 Feb 2013, 12:31
Profile

Japp, kör så det ryker. Grym sustain i det axelbandet så det blir nog fint 8)

05 Feb 2013, 15:14
Profile

Cool! kan man göra nåt? har inte så mycket delar hemma men har en kontrollplatta över med potar å rattar å skit vill du ha den?

btw - kanske ändra topic title till nåt med "Min Stora Dag" så kanske fler läser tråden? bara en tanke :)

05 Feb 2013, 17:19
Profile

Post Re: Min Stora Dag - projektet
Tack ska du ha NO16, titeln är nu ändrad! Bra tips :)

Pottar finns här, rattar har Kjelle hjälpt med och kontrollplatta har Lefty hjläpt till med, juste Lemmy hjälpte med stallet också!

Och strap står EvilHomer för, mickarna står Herr Lundgren för.

Det är bara Halsen kvar. Eftersom några har hört av sig och velat donera en slant tänkte jag att vi ska ha en insamling för halsen. Sen så lackar jag den och stämskruvar har jag här. 8)

Börjar likna nåt det här ;)

05 Feb 2013, 17:44
Profile

Bara av nyfikenhet, hur går det med detta projektet?

14 Jun 2013, 12:41
Profile

no16 wrote:
Bara av nyfikenhet, hur går det med detta projektet?

Också intresserad då jag skänkte ett stall... som jag annars kunde haft nytta av själv.....

14 Jun 2013, 12:59
Profile

Är det inte någon som vet om det här projektet fortfarande lever och är på gång, eller om det är vilande?

Jag tyckte Africasterprojektet var en lyckad idé och vi var många som bidrog på de sätt vi hade möjlighet till. Har projektet avstannat av någon anledning kanske det kan lämnas över i det skick det är i till någon annan som kan ta vid och slutföra, så att pengarna kommer till önskat välgörenhetsprojekt, vilket måste vara i fokus här tycker jag.

Tror det är viktigt när någon skänker till välgörenhet att det inte går för lång tid innan det sammanställs och att det tas tag i för att ge legitimitet till projektet. Initiativet är förstås berömvärt och riktigt bra, då tycker inte jag det finns något fel i att lämna det vidare för färdigställning om man har tidsbrist. Har man startat det har man gjort en viktig del, kanske finns någon annan som kan ta över stafettpinnen?

18 Jun 2013, 12:02
Profile WWW

fergusonanders wrote:
Är det inte någon som vet om det här projektet fortfarande lever och är på gång, eller om det är vilande?

Jag tyckte Africasterprojektet var en lyckad idé och vi var många som bidrog på de sätt vi hade möjlighet till. Har projektet avstannat av någon anledning kanske det kan lämnas över i det skick det är i till någon annan som kan ta vid och slutföra, så att pengarna kommer till önskat välgörenhetsprojekt, vilket måste vara i fokus här tycker jag.

Tror det är viktigt när någon skänker till välgörenhet att det inte går för lång tid innan det sammanställs och att det tas tag i för att ge legitimitet till projektet. Initiativet är förstås berömvärt och riktigt bra, då tycker inte jag det finns något fel i att lämna det vidare för färdigställning om man har tidsbrist. Har man startat det har man gjort en viktig del, kanske finns någon annan som kan ta över stafettpinnen?

helt rätt! Denna typ av projekt riskerar att tappa trovärdighet om det inte blir flyt i processen. Mitt Africaster-projekt rikerade förseningar pga att jag fick andra fokus under en tid, jag lämnade då äöver det hela till Chronictown som avslutade med flaggan i topp :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

18 Jun 2013, 12:25
Profile WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next