View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 21:14

Reply to topic  [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Snygg relicstrata! 
Author Message

Post Re: Snygg relicstrata!
Walain wrote:
kjelle wrote:
Håller med MO, jag tycker fortfarande inte att bilden i toppen av tråden ser så realistisk ut. Det kan vara min okunskap, men sån är min känsla. Lika sliten runt hela bakdelen känns inte rätt.
Om man kollar SRV videon, kan man ju förstå varför Number One såg ut som den gjorde. Men inte fan var det vad jag skulle kalla spela på gitarren som han gjorde i slutet av låten. :wink: Väldigt kreativt, men jag tror knappt någon på Bojen skulle behandla sin darling på det sättet.
Jag har en f.d. kollega som lirar på sin strata typ 3h per dag sedan han köpte den ny -62. Den ser fortfarande rätt fräsch ut, trots ett antal år i folkparkssvängen. Förvarad i caset mellan spelandet.
Att en väl inspelad gitarr skulle se ny ut är så klart out of the question, men hur ser den ut av normalt spelande?

Rent bokstavligt så spelar han kanske inte på gitarren, men han använder den i ett liveframträdande till skillnad mot att sitta och sanda den med sandpapper eller relicera den med "artificiella" metoder.. Jag förstår skillnaden, gör inte du?

Edit: Rorys strata ska ju enligt hans bror (eller vem som nu har hemsidan) ha slitits så mycket av att Rory svettades som fan, och att hans svett innehöll höga halter av syra pga hans blodgrupp. Räknas det som "att spela"? :)

"The battle-scars of Rory’s Strat were not down to roughshod treatment, but due to his blood group type, extremely rare, that had a very high acidic content. So when Rory sweated on stage - and he sweated buckets -it was like paint stripper."

Visst förstår jag skillnaden som du menar, men: Är det egentligen så himla viktigt att alla dings och slitage kommer från spelande? Om man nu definierar det som SRV gjorde i videon som någon slags konst, så är det väl lika mycket konst att estetiskt forma/färga sitt instrument som man vill ha det. Jag och andra som inte lever på att lira live, kommer aldrig att hinna slita en gitarr på det viset. Om man nu vill ha den looken ändå, är väl det helt OK.
Nu sitter jag här och försvarar relicing, trots att jag dissade bilden ovan. :wink: Jag var helt ointresserad av relicing, tills jag köpte på mig några MJT kroppar till tele och strata. Nu lirar jag mer än gärna på dom, och det känns bättre när man lirar live om det en repa till på guran, än på en blank repfri gitarr. En viss inspelad känsla är inte heller fel, och hinner man inte få den bara genom spelande, så är det väl upp till var och en om man vill hjälpa guran på traven lite.

8) 8) 8)

15 Feb 2013, 14:07
Profile WWW

Cabretta wrote:

EDIT.) Trodde faktiskt Conny B's gitarr var en CS som var beställd med detta slitage, har sett den live och den ser onekligen cool ut, mycket coolare än på bild. Men det ska alltså vara äkta vara?

Som sagt ovan - den är äkta vara. Jag har haft lite koll på dess mognad sen 1988... :wink:

15 Feb 2013, 14:20
Profile ICQ YIM WWW

tycker guran i ursprungsposten är snygg, jäkligt bra relicjobb. Det skulle mkt väl kunna passera som äkta vara tycker jag,det ser betydligt mindre fejk ut än andra reliceringar jag sett. Nån som sett walter trouts SB strata? Den har typ ingen färg alls kvar....

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

15 Feb 2013, 14:27
Profile WWW

Wåhlin wrote:
Cabretta wrote:

EDIT.) Trodde faktiskt Conny B's gitarr var en CS som var beställd med detta slitage, har sett den live och den ser onekligen cool ut, mycket coolare än på bild. Men det ska alltså vara äkta vara?

Som sagt ovan - den är äkta vara. Jag har haft lite koll på dess mognad sen 1988... :wink:

Visst har han en sunburst strat också som är typ lika gammal som den vita (nu gissar jag angående ålder)? Förvånar mej att den har så markant mycket mindre slitage?

(OBS. ifrågasätter absolut inte det du säger angående den vita, är bara nyfiken på varför just den blivit så sliten.)

15 Feb 2013, 14:42
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:

Den är från 1963....

15 Feb 2013, 16:19
Profile ICQ WWW

Är det inte 80-talets nitarmband som är orsaken till slitna Stratocasters?

15 Feb 2013, 18:45
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

Kan nog vara så i enstaka fall. Men om vi tar Walter Trout t.ex, vars gitarr varit på tapeten i tråden, så känns han inte som nån som någonsin burit nitarmband, men jag kan ha fel, alla har vi våra mörka sidor :? .

Lite OT.) Trouts gitarr, den som varit brun med lönnhals, är säkert rejält sliten på naturlig väg, och den bruna färgen är väl lite känd för att "sitta dåligt", men den ser ut som ett klart fall där man även polerat bort färgflagor som varit "på väg". Alltså inte relicerad, men heller inte helt naturligt åldrad.

(Ja, jag har glott på bilder av Trouts gitarr många gånger och undrat hur fan det där gick till. Iofs bor han väl i södern, och det är ett jävla jobbigt klimat.)

15 Feb 2013, 19:08
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
snutstrut wrote:

Kan nog vara så i enstaka fall. Men om vi tar Walter Trout t.ex, vars gitarr varit på tapeten i tråden, så känns han inte som nån som någonsin burit nitarmband, men jag kan ha fel, alla har vi våra mörka sidor :? .

Lite OT.) Trouts gitarr, den som varit brun med lönnhals, är säkert rejält sliten på naturlig väg, och den bruna färgen är väl lite känd för att "sitta dåligt", men den ser ut som ett klart fall där man även polerat bort färgflagor som varit "på väg". Alltså inte relicerad, men heller inte helt naturligt åldrad.

(Ja, jag har glott på bilder av Trouts gitarr många gånger och undrat hur fan det där gick till. Iofs bor han väl i södern, och det är ett jävla jobbigt klimat.)

Jo, eftersom Walters strata kom på tal måste jag påpeka att den var vit från början. Det är en hardtail från -72 som han köpte ny och redan 2003 hade den blivit ombandad 15 gånger. Den figurerar på en del av hans skivomslag, jag har väl en 15 cd:s + en del konsert dvd:s. Jag tror att han skaffat en ersättare nu men jag har inte följt hans karriär på några år.

Walters egen förklaring till "missfärgningen" är cigarettröken på alla klubbar han spelat på genom åren..

/Anders

15 Feb 2013, 19:32
Profile

The Postman wrote:
Jo, eftersom Walters strata kom på tal måste jag påpeka att den var vit från början. Det är en hardtail från -72 som han köpte ny och redan 2003 hade den blivit ombandad 15 gånger. Den figurerar på en del av hans skivomslag, jag har väl en 15 cd:s + en del konsert dvd:s. Jag tror att han skaffat en ersättare nu men jag har inte följt hans karriär på några år.

Walters egen förklaring till "missfärgningen" är cigarettröken på alla klubbar han spelat på genom åren..

/Anders

Kunde svurit på att det var en sån där brun 70-talare, fel igen alltså :oops: :oops: :? :? .

15 Feb 2013, 19:37
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
The Postman wrote:

/Anders

Kunde svurit på att det var en sån där brun 70-talare, fel igen alltså :oops: :oops: :? :? .

Första gången jag såg honom på midfynsfestivalen 1988 om jag inte minns fel så hade hans strata redan den här missfärgningen så då trodde jag också att det var en brun så du är inte ensam..

/Anders

15 Feb 2013, 19:43
Profile

Väldigt snygg den där!! :D

15 Feb 2013, 20:05
Profile WWW

Walain wrote:
1. Fender är traditionellt sett, och fortfarande, i regel billigare instrument än Gibsons (och Rickenbacker). Därför är folk mindre försiktiga både när de brukar instrumenten på riktigt och när de hemmarelicar. Och att folk varit mindre försiktiga traditionellt sett har ju medfört att folk antagligen tycker (medvetet eller omedvetet) att det är mer rätt med reliclooken på fenders.
2. Fender är stabilare instrument än Gibson (och andra instrument med limmad hals, vinklat huvud osv). Vem fan drar en LP i marken när man riskerar att slå av huvudet och få sprickor i halsinfästningen osv? En strata är ju nästan omöjlig att förstöra.. Vilket bidrar till punkt 1, att man traditionellt sett varit mindre försiktig med såna instrument.

Känns logiskt för mig, detta köper jag. :wink:

15 Feb 2013, 20:16
Profile

Riktigt snygg! Den ser nästan "bränd" ut fastän den inte är det, snygga färger!

15 Feb 2013, 20:37
Profile

Tycker den är ok , men jag skulle inte ta den som en riktig.... nåt som inte stämmer riktigt. Men bra jobb.

15 Feb 2013, 20:46
Profile ICQ WWW

Sketful!
Dessutom tycker jag hela relictrenden är fjantig. Att en gitarr blir sliten med åren är ju oundvikligt, med detta med relicing. Herre je... börja knyppla eller nåt! :wink:

15 Feb 2013, 21:05
Profile WWW

surfbrother wrote:
Sketful!
Dessutom tycker jag hela relictrenden är fjantig. Att en gitarr blir sliten med åren är ju oundvikligt, med detta med relicing. Herre je... börja knyppla eller nåt! :wink:

Knyppla?? Du föredrar alltså små dukar och lampskärmar före gitarrer? Du är på fel forum kompis.. :mrgreen:

16 Feb 2013, 00:31
Profile ICQ YIM WWW

Wåhlin wrote:
surfbrother wrote:
Sketful!

Knyppla?? Du föredrar alltså små dukar och lampskärmar före gitarrer? Du är på fel forum kompis.. :mrgreen:

Nej, jag har allt hamnat rätt :D

16 Feb 2013, 00:57
Profile WWW

http://shop.rebelrelic.com/index.php?route=product/product&path=20_27&product_id=476

Den är ju inte billig med en lapp på 2,295 EURO

16 Feb 2013, 18:19
Profile WWW

surfbrother wrote:
Sketful!

Det har diskuterats aggressivt i minst 20 trådar med 10 sidor var tidigare, bara att acceptera att många gillar detta , och andra inte. Går inte att resonera om.

16 Feb 2013, 18:21
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
surfbrother wrote:
Sketful!

Det har diskuterats aggressivt i minst 20 trådar med 10 sidor var tidigare, bara att acceptera att många gillar detta , och andra inte. Går inte att resonera om.

Oj då!
Är inte det minsta aggressiv! Allt går att resonera om men ber om ursäkt om du fick ömma tår. :wink:

17 Feb 2013, 00:11
Profile WWW

En ganska tafflig relic där på den första stratan, skulle jag säga. Känns mer verkstad än lång turné!

17 Feb 2013, 01:04
Profile WWW

Ingen som är aggresiv. Tror bara att Mike Leaf försökte avstyra ytterligare en "relic bra eller dåligt" diskussion. Blir mest tröttsamt. Vissa gillar, vissa inte. Finns liksom inget slut. Ungefär som att prata om att köpa sletna jeans.
Denna tråden handlar om denna gitarren specifikt.

17 Feb 2013, 01:19
Profile

henriperkio wrote:

Nu vet jag inte vad komponenterna har för kvalitet och vad de är värda, kanske är den prisvärd. Men med hänsyn taget till priset så tycker jag reliceringen håller för låg klass. Trodde det var en 10000SEK gitarr, typ Edwards relicerade strata. Men man kanske ska se den IRL innan man säger för mycket. Pass på denna :? .

17 Feb 2013, 03:24
Profile ICQ YIM WWW

no16 wrote:
Ingen som är aggresiv. Tror bara att Mike Leaf försökte avstyra ytterligare en "relic bra eller dåligt" diskussion. Blir mest tröttsamt. Vissa gillar, vissa inte. Finns liksom inget slut. Ungefär som att prata om att köpa sletna jeans.
Denna tråden handlar om denna gitarren specifikt.

Ja den diskussionen blir säkert som oljetrådar i mc-forum. Var inte heller min avsikt att starta nån evighetstråd.
Kan bara konstatera att jag tycker den är sketful och den hade varit lika ful om den hade varit naturligt sleten.
Så även om vi bara pratar om snygg eller inte så är det som du säger. "Vissa gillar, vissa inte. Finns liksom inget slut."
Men det är ju det som är trevligt med forum som detta. En livaktig diskussion där man ger och tar med samma goda humör.

17 Feb 2013, 13:35
Profile WWW

Cabretta wrote:
henriperkio wrote:

Nu vet jag inte vad komponenterna har för kvalitet och vad de är värda, kanske är den prisvärd. Men med hänsyn taget till priset så tycker jag reliceringen håller för låg klass. Trodde det var en 10000SEK gitarr, typ Edwards relicerade strata. Men man kanske ska se den IRL innan man säger för mycket. Pass på denna :? .

Den är ju inhandlad av någon eftersom den är såld..

17 Feb 2013, 14:32
Profile WWW

Wow, verkligen WOW!

Jag har fått lära mig en mycket viktig grej i livet och det är att

" Tro på vad fan du än vill, men håll det för dig själv." Och det har jag tillämpat utefter det mesta i livet. När det kommer till Religion, Politik, mat eller musiksmak till och med.

Grejen är att jag ser ofta inlägget från folk som HATAR relic, där de försöker spy ut kommentarer om huruvida det ser verkligt ut eller inte, att det ser konstgjort ut etc etc än vad jag ser från folk som faktiskt gillar relic.

Jag ser inte kommentarer från folk som försöker tala gott om relic. Och då menar jag relic som är gjort på bra "autentiskt look" och sätt. Utan jag ser fler hat kommentarer, och så avslutas alltid dessa kommentarer med något gott som.

"Det som är bra med sådana forum är att alla har rätt till egen åsikt blablabla"

Så folk som hatar Relic, spyr ut vad som helst som om de försvarar sig själva.

Gentemot vad? För att någon har skrivit ett enkelt kommentar där han/hon skivit

"Wow det är snyggt" !?!

Hur kan man i hela friden tycka att den här gitarrens relic arbete är gjort precis i samma nivå som en Edwards? En Edwards vars relic arbete är gjort på Polyurethane lack. Något som till och med Murphy inte ens kan få att se autentiskt ut, Polyurethane lack! Det är plast med andra ord.

Get a grip, seriöst! Ja jag gillar relic, speciellt när det är gjort på bra sätt av någon som vet hur en riktigt originell sliten gitarr ska se ut.

Men jag går inte ut på diverse forum och spyr ut kommentarer om att alla borde älska det, eller att folk är dumma som inte ser konstverket och arbetet i det.

Låt oss för den delen jämföra.

Edwards Relic gjort på Polyurethane lack
Image
Mot denna Rebel Relic där arbetet är gjort på Nitrocellulosa lack
Image

Jag menar inte på att öppna upp en can of worms här, och inte starta en diskussion om huruvida relic är bra eller inte. Det enda poäng jag vill framföra är återigen.

"Tro på vad fan du än vill, men håll det för dig själv."

Gillar du inte relic, So what!? Måste du skriva kommentar efter kommentar om hur Ful, äckligt och dåligt det är? Varför det?

17 Feb 2013, 20:05
Profile

Crimson wrote:

Det var ett jättelångt inlägg för att ha den devisen :shock: :shock: .
Och ett av de argaste också tror jag.

Och vad skulle vi snacka om på ett gitarrforum om inte för/emot relicering och typ såna frågor??

Förstår inte ett smack av din upprördhet över detta, det är bara en fråga om smak, inte rätt eller fel.

Kan aldrig vara meningen med ett forum att man ska sitta och behålla sina funderingar/åsikter för sej själv, det är emot ett forums grundidé.

En person säger att han tycker den är ful, många ifrågasätter om det är särskilt autentiskt, big deal?

17 Feb 2013, 20:22
Profile ICQ YIM WWW

Du får skriva och tycka vad du än vill. Påverkas inte av mig, jag blir upprörd över att folk som är hatare av Relic hela tiden ska sprida och trycka på sina åsikter för andra i alla trådar. Så fort de ser en bild på en sliten gitarr.

Det här var verkligen inte en tråd angående Smak. Läs OP igen om du missat det.

"Ligger denna strata i någons ägor som existerar här på ljudbojen?"

Men det började gå överstyr och byta riktningen när Hatarna började sprida sin propaganda om hur Relic är dåligt och fult.

Cabretta wrote:
Crimson wrote:

Det var ett jättelångt inlägg för att ha den devisen :shock: :shock: .
Och ett av de argaste också tror jag.

Och vad skulle vi snacka om på ett gitarrforum om inte för/emot relicering och typ såna frågor??

Förstår inte ett smack av din upprördhet över detta, det är bara en fråga om smak, inte rätt eller fel.

Kan aldrig vara meningen med ett forum att man ska sitta och behålla sina funderingar/åsikter för sej själv, det är emot ett forums grundidé.

En person säger att han tycker den är ful, många ifrågasätter om det är särskilt autentiskt, big deal?

17 Feb 2013, 20:57
Profile

Som lycklig ägare till inte en, utan TVÅ Rebelrelic plankor, så kan
jag tillägga att de låter förbannat bra....förutom att vara väldigt vackra OCH sköna
att lira på.

så det så !

Attachments:
spongebob-avatar.gif
spongebob-avatar.gif [ 4 KiB | Viewed 2446 times ]

17 Feb 2013, 21:14
Profile

Crimson wrote:

Gillar du inte relic, So what!? Måste du skriva kommentar efter kommentar om hur Ful, äckligt och dåligt det är? Varför det?

Känns det inte som om forumet skulle tvärdö om folk inte tyckte något?
Positivt eller negativt och allt där i mellan, allt har sin plats.

"Snygg relicstrata" är som jag ser det en inbjudan till en diskussion om ifall den är snygg eller inte.
Eller skall man bara skriva om man tycker att den är snygg?

Nej, jag hatar ingenting.

/Magnus

17 Feb 2013, 21:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next